معرفی اولین فیس لیفت با انبوهی از تغییرات فنی

پورشه پانامرا 2021

7 شهریور 1399 11:00

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره اولین فیس لیفت از دومین نسل پورشه پانامرا بعنوان مدل 2021 معرفی شد.

حذف مدل توربو و اضافه‌شدن یک مدل هیبریدی جدید، مهم‌ترین تغییرات پانامرای 2021 هستندپورشه برای پانامرای نیوفیس، یکی از تیپ‌های معروف و قدیمی این خودرو را حذف کرده، یک مدل هیبریدی را به خانواده پانامرا اضافه کرده و می‌خواهد با موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی این آلمانی هم بزودی خداحافظی کند

تغییرات فنی در پانامرا 2021

مهم‌ترین خبر درباره این خودرو را باید معرفی مدل Turbo S دانست که به عنوان جانشین مدل کنونی Turbo عرضه شده و به پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر توئین توربو به قدرت 620 اسب بخار و حداکثر گشتاور 820 نیوتن متر مجهز گردیده که به ترتیب 70 و 50 واحد بیشتر از پانامرا توربو است.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این مدل جدید هم تنها 2.9 ثانیه بوده که نیم ثانیه سریعتر از توربو خواهد بود. البته نسخه Executive از این مدل که فاصله محوری بیشتری دارد، کمی کندتر بوده و در 3 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست می‌یابد. حداکثر سرعت تمام نسخه‌های پانامرا توربو S جدید شامل مدل عادی و اسپرت توریسمو واگن (LWB) روی رقم 315 کیلومتر برساعت محدود شده است.

نسخه جدید دیگر پانامرا مدل 4S E-Hybrid است که به عنوان یک خودروی پلاگین-هیبرید نیروی خود را از پیشرانه شش سیلندر 2.9 لیتری توئین توربو و یک موتور الکتریکی دریافت می‌کند که مجموعا برابر با 552 اسب بخار و 750 نیوتن متر گشتاور می‌شود. با روشن بودن سیستم لانچ کنترل، شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت این خودرو برابر با 3 و نیم ثانیه و حداکثر سرعت آن 298 کیلومتر برساعت خواهد بود.

ظرفیت باتری 4S E-Hybrid مدل 2021 با 3.8 واحد افزایش نسبت به مدل‌های فعلی به 17.9 کیلووات ساعت رسیده و می‌تواند شعاع حرکتی برابر با 54 کیلومتر را برای این خودرو فراهم نماید.

علاوه بر این‌ها، پورشه موتور 3 لیتری شش سیلندر قبلی را به مرور از خودروهای ساخت خود حذف نموده تا فضا برای نصب پیشرانه جدید توئین توربو 2.9 لیتری با قدرت 325 اسب بخار و حداکثر گشتاور 450 نیوتن متر باز شود.

نصب کمک فنرهای تطبیق پذیر، افزایش دقت فرمان، نصب تایرهای جدید پرفورمانس به همراه ترمزهای کربن سرامیک با کالیپرهای زرد یا مشکی جزو مهمترین تغییرات فنی در پورشه پانامرا 2021 هستند.

تغییرات ظاهری در پانامرا 2021

مهم‌ترین تغییر طراحی پانامرا 2021 را باید چراغ‌های جدید LED دانست ضمن اینکه پکیج Sport Design که پیش از این به صورت سفارشی نصب می‌شد، اکنون استاندارد بوده و می‌توان آن را به همراه یا بدون جزئیات فیبرکربن سفارش داد.

دو رنگ جدید قهوه‌ای ترافل متالیک و قرمز آلبالویی متالیک برای بدنه، چند طرح جدید برای رینگ‌های 20 و 21 اینچی، ورودی‌های بزرگتر هوا و خروجی اگزوز اسپرت جدید با قابلیت تولید صدایی هیجان انگیزتر جزو سایر تغییرات ظاهری پانامرا 2021 بشمار می‌آید. ضمن اینکه در مدل GTS خروجی پر سروصداتر اگزوز، رینگ‌های 20 اینچی مشکی و زمینه تیره چراغ‌های عقب به چشم می‌خورد.

در فضای کابین پورشه پانامرا 2021 می‌توان امکانات جدیدی همچون فرمان جدید، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، فرمان GT Sport (استاندارد برای توربو S) با پدال‌های تعویض دنده چرمی، تنظیمات 8 یا 14 یا 18گانه برقی صندلی‌ها (بسته به تریم)، سیستم صوتی Bang & Olufsen به قدرت 710 وات و 14 بلندگو یا نسخه‌ای از همین سیستم به قدرت 1455 وات با ساب ووفر 400 واتی و 21 بلندگو را سفارش داد.

تمام نسخه های پانامرا 2021 در ایالات متحده به صورت استاندارد به سیستم کمکی حرکت در بین خطوط و قابلیت تشخیص علائم ترافیکی (دوربین تابلوخوان) مجهز خواهند شد ضمن اینکه با پرداخت مبلغ اضافه سایر سامانه‌های دستیار راننده همچون هداپ دیسپلی، نایت ویژن (سیستم دید در شب)، کروزکنترل هوشمند و سیستم کمکی تغییرلاین نیز بر روی این خودرو نصب می‌شود.

پورشه در ایالات متحده از اوایل سال 2021 پذیرش سفارش برای پانامرای نیوفیس را آغاز کرده و از اواخر بهار 2021 نیز خودروها را به مشتریان تحویل خواهد داد.

پورشه پانامرا 10 ساله شد

هنگامی که شرکت پورشه در آوریل سال 2009 مدل پانامرا را معرفی کرد، هنوز در کلاس خودروهای سدان لوکس نمونه‌ای مشابه با این خودرو وجود نداشت.

در ابتدای عرضه پانامرا کسی درباره میزان موفقیت این خودرو اطمینان نداشت اما به لطف استقبال مشتریان، خودروساز آلمانی توانست به آسانی از برنامه تولید 20 هزار دستگاه پانامرا در سال که پیش‌بینی کرده بود فراتر رفته و در عرض یک دهه موفق به فروش بیش از 235 هزار نمونه از این سدان لوکس در سراسر جهان شد که 161,700 دستگاه از این رقم مربوط به فروش نسل اول این خودرو است.

میشائیل اشتاینر عضو تیم تحقیق و توسعه پورشه معتقد است که مدل پانامرا به عنوان بستری برای ارائه فناوری‌های نوین و ابتکارات جدید بوده و نقش بسیار مهمی در شکل دادن به محصولات پورشه در 10 سال گذشته ایفا کرده است. وی در ادامه پیشرانه‌های هیبرید متنوعی که برای این مدل توسعه یافته‌اند را نیز به عنوان موتور محرک در برقی‌سازی سایر محصولات این شرکت دانسته است.

قصه از کجا شروع شد؟

در طول تاریخ 70 ساله شرکت پورشه، مهندسین و طراحان این شرکت چند مرتبه برای ساخت خودرویی چهار در تلاش کردند. در دهه 50 میلادی خودرویی چهارنفره براساس مدل 365 ساخته شده که آن را تایپ 530 نامیدند. این خودرو نسبت به نمونه کوپه از فاصله محوری بیشتر، سقف بلندتر و درهای بزرگتر بهره می‌برد.

کانسپت 989 که پانامرا برپایه آن شکل گرفت
پورشه 989 کانسپت

چند سال پس از آن مدلی سدان و آزمایشی براساس 911 و در دهه 80 میلادی نیز یک کوپه چهاردر براساس 928 ساخته شده که با نام تایپ 989 نامگذاری شد. در سال‌های بعد نیز کانسپت‌های میراژ، متئور و فانتوم معرفی شدند که هرکدام را می‌توان گامی در جهت شکل‌گیری پانامرا دانست. نام پانامرا نیز برگرفته ازمسابقات ریس استقامتی است که در مکزیک برگزار شده و«کررا پانامریکانا» نام داشت.

معرفی پورشه پانامرا به جهان: 19 آوریل 2009

پورشه در این روز به یادماندنی برای اولین بار از نسل اول پانامرا پرده برداری کرد آن هم در طبقه 94 ام ساختمان مرکز تجاری جهانی شانگهای. پس از این تاریخ بود که پورشه نسخه‌های متنوعی از پانامرا عرضه کرد که به پیشرانه‌های بنزین، دیزل و یا هیبرید مجهز بودند. همچنین امکان سفارش این خودرو در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل نیز فراهم است. هرچند پورشه گزینه جعبه‌دنده دستی شش سرعته را نیز به مشتریان پیشنهاد کرده اما اکثر خریداران پانامرا آن را با جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه PDK خریداری کرده‌اند.

نسل اول پورشه پانامرا
نسل اول پورشه پانامرا

اما غیر از معرفی اولیه، پانامرا در طول دوران حیات خود نقاط عطف دیگری نیز داشته است. اول مارس 2011 به دلیل معرفی مدل پانامرا هیبرید به عنوان اولین هیبرید در رده خودروهای لوکس و 20 آوریل 2013 که مدل پلاگین‌هیبرید این خودرو معرفی شد که بازهم در میان رقبا یکه تاز بود. بی دلیل نیست که 67 درصد بازار خودروهای لوکس هیبرید در اختیار برند پورشه است که با مدل‌های 918 اسپایدر و البته پانامرا توربو S E-Hybrid عملکردی درخشان دارد.

پس از عرضه مدل فیس‌لیفت در سال 2013، پورشه مدل بزرگتر پانامرا با فاصله محوری بیشتر را معرفی کرد تا نظر خریداران چینی را بیش از پیش جلب نماید. غیر از این، قدرت خروجی پیشرانه سایر مدل‌ها نیز افزایش یافت.

بد نیست بدانید که چین برای پانامرا بسیار با اهمیت است چراکه بازار این کشور به تنهایی خریدار 29 درصد تمام پانامراهای تولید شده بوده که در مرتبه دوم پس از قاره اروپا (30 درصد کل فروش) ایستاده است. پس از اروپا (به غیر از آلمان) و چین، با فاصله کمی آمریکای شمالی در رتبه سوم ایستاده و آلمان نیز به عنوان چهارمین بازار پانامرا، 11 درصد کل آمار فروش این خودرو را به خود اختصاص داده است.

نسل دوم پورشه پانامرا در کنار مدل اسپرت توریسمو
نسل دوم پورشه پانامرا در کنار پانامرا اسپرت توریسمو

اکنون مدتی است که نسل دوم پانامرا که در 28 ژوئن 2016 معرفی شده، با تجهیز به پیشرانه‌های قدرتمندتر (که بین 334 تا 690 اسب‌بخار قدرت داشته) و همچنین فناوری‌های تازه، به امید کسب موفقیت‌های بیشتر در بازار خودروهای لوکس برای نبرد با رقبای خود روانه میدان شده است.

در سال 2017 پورشه پس از عملکرد موفقیت‌آمیز پانامرا، از مدلی جدید برپایه آن و با نام پانامرا اسپرت توریسمو رونمایی کرد. استیشن جدید آلمان ها همانند برادر بزرگترش با انواع پیشرانه بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه می‌شود.

دیدگاه کاربران
Mrreza 1400/4/2
بی شک این خودرو می‌تواند جزو برترین خودرو های جهان باشد به نظر من مدل صندوق مانند دار قشنگ تر از مدل هاچ‌بک بود.
پاسخ
0
0
0