تست و بررسی پورشه پانامرا توربو

پس از آن‌که در اواخر قرن بیستم میلادی، شرکت اسپرت‌ساز پورشه تصمیم به تولید خودروهای خانوادگی در کلاس شاسی‌بلندهایی نظیر کاین گرفت، موجی از انتقادات شدید در خصوص تغییر رویه این شرکت شروع شد، اما بلافاصله پس از موفقیت بالای کاین در آمار فروش و فراگیر شدن تولید خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند توسط رقبا، دامنه انتقادات جای خود را به تحسین و ستایش از مدیریت هوشمند آلمانی‌ها داد.

اگر قرار باشد بین خودروهایی با قیمت بیش از دو میلیارد تومان یک گزینه را پیشنهاد دهیم، قطعاً پانامرا توربو می‌تواند هیجان‌انگیزترین و البته پرخرج‌ترین انتخاب باشد.اندکی بعد پورشه تصمیم گرفت تا برای نخستین بار در طول تاریخش، محصولی چهار در را در قالب سدان روانه بازار کند تا پاسخی برای ب‌ام‌و M5 و مرسدس‌بنز E63 در سبد محصولات خود داشته باشد. نتیجه این رویکرد، خلق مدل پانامرا بود که البته به قدری گران‌قیمت از آب در آمد که نشریات خودرو ناچار به مقایسه آن با ب‌ام‌و سری هفت و مرسدس‌بنز S CLASS و CLS شدند. به هر حال فروش بالای نسل اول این خودرو نشان داد که پورشه پانامرا علیرغم طراحی عجیبش، خودرویی موفق است و می‌تواند سهم پر رنگی از بازار خودروهای لوکس و اسپرت را از آن خود کند. در بازار ایران نیز این مدل ناگهان به گل سر سبد خودروهای وارداتی بدل شد و شمار زیادی از نمونه‌های شش و هشت سیلندر آن علیرغم قیمت‌های نجومی به خیابان‌های کشورمان راه یافتند که حالا به خودروهای دست دومی محبوب اما بسیار پر خرج بدل شده‌اند. در این این بخش از تست و بررسی «باما» نگاهی نزدیک‌تر به این سوپر اسپرت خانوادگی خواهیم داشت.

طراحی ظاهری پورشه پانامرا

طراحان پورشه در میان خودروسازان جهان به سنت‌گرا بودن شهره هستند و خلق مدلی چهار در با استفاده از اِلمان‌های طراحی مشهور مدل‌های کوپه باعث شد تا بدعتی در سنت این خودروساز اشتوتگارتی روی دهد که البته نتیجه آن چندان دلچسب نبود.

طراحی نمای جلو پورشه پانامرا

در نمای جلو شاید ایراد بزرگی جزء طراحی بیش از حد ساده و عرض زیاد خودرو وجود نداشته باشد، نمای عقب نیز حتی‌المقدور مشابه سری مشهور 911 در نظر گرفته شده تا پورشه بودن خودرو از هر نظر قابل تشخیص باشد؛ اما مشکل اصلی را باید در نمای بغل جستجو کرد، جایی که اضافه شدن درهای عقب، هماهنگی همیشگی و بسیار زیبای اجزای بدنه را برهم زده است و باعث شده تا پورشه پانامرا با سقف منحنی شکل، صندوق کوتاه لیفت‌بک و کاپوتی نسبتاً کشیده، از یک اثر هنری چشم‌نواز به چیزی مشابه با یک کفش کتانی بزرگ پا تبدیل شود!

بنابراین براساس نقدهای فراوان نشریات بین‌المللی می‌توان گفت که پورشه پانامرا نسل اول نمی‌تواند از منظر طراحی خودروی بی‌نقصی محسوب شود و از این حیث عرصه را به رقبای نامدار آلمانی و ایتالیایی خود واگذار می‌کند؛ اما واقعیت این است که در بازار، بودن لوگوی پورشه بر روی یک خودرو کافیست تا مشتریان چشم بسته قرارداد خرید را امضا نمایند و چندان در مورد مسائل حاشیه‌ای سخت‌گیری نداشته باشند.

طراحی نمای عقب پورشه پانامرا توربو

بد نیست اشاره کنیم خودروی حاضر در این آزمایش پورشه پانامرا توربو است که از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی با نسخه‌های ساده‌تر دارد؛ برای مثال در نسخه پایه پانامرا بال عقب به صورت یک تکه طراحی شده است اما در نسخه توربو، بال عقب عملاً دارای سه بخش است که پس از فعال شدن (خارج شدن از جای خود) به طرفین نیز گشوده می‌شود تا نیروی رو به پایین بیشتری را تولید کرده و پایداری خودرو را در سرعت‌های بالا افزایش دهد.

طراحی داخلی و آپشن‌های پورشه پانامرا

محصولات پورشه به کیفیت بالا هم مشهور هستند و در سال‌های اخیر نام این برند در کنار لکسوس، همواره در صدر جداول رضایت‌مندی مشتریان قرار داشته است. در فضای داخلی پورشه پانامرا هم می‌توانید به معنای کامل کلمه کیفیت بالا و جذابیت در طراحی را تجربه نمایید. استفاده از چرم‌های مرغوب به رنگ روشن در کابین، مجموعه انبوهی از کلیدهای باکیفیت مربوط به تنظیمات و آپشن‌های رفاهی و صندلی‌های چهارگانه اسپرت با طراحی دربرگیرنده در کنار ارگونومی فوق‌العاده و فرمان خوش‌دست باعث می‌شود که ایراد گرفتن از فضای داخلی پورشه پانامرا بسیار سخت باشد.

ردیف عقب کابین پورشه پانامرا توربو

البته برای لوکس‌سواران، شاید رفاه سرنشینان عقب پورشه پانامرا در حد و اندازه مرسدس S CLASS یا حتی CLS نباشد اما افرادی که به سراغ چنین خودرویی می‌آیند، احتمالاً عملکرد اسپرت را در اولویت خود می‌دانند و پورشه در این زمینه سنگ تمام گذاشته است.

در بخش داشبورد شاهد تکرار سنت‌گرایی معروف این شرکت هستیم که مهمترین نماد آن را می‌توان در نشانگرهای پنج‌گانه پشت آمپر و وجود کورنومتر گرد در بخش مرکزی داشبورد جستجو کرد. همچینین ارتفاع بسیار زیاد کنسول میانی و وجود انبوهی از دکمه‌های فلزی در این بخش نیز باعث می‌شود تا حسی از مواجهه با یک خودروی مدرن و فوق پیشرفته به سرنشینان منتقل شود که البته با عملکرد خاص این خودرو نیز متناسب است و می‌تواند هر شکی را برای خرید پورشه پانامرا به یقین تبدیل کند.

کابین و امکانات پورشه پانامرا توربو

از جمله امکانات این هیولای اشتوتگارتی می‌شود به مواردی نظیر صندلی‌های برقی مجهز به حافظه، گرمکن و تهویه برای تمامی سرنشینان، صندوق عقب هوشمند، سیستم صوتی حرفه‌ای Burmester، نمایشگر مرکزی و مانیتورهای مجزا برای سرنشینان پشتی، تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیمات 4 کاناله، سنسورهای نور و باران، چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو، چراغشور، امکان تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، کنترل فشار باد تایرها، سیستم تعلیق فعال PASM، انواع و اقسام سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل PSM، ABD، MSR، ASR، کنترل دینامیک شاسی (PDCC)، ایربگ‌های کامل و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

مشخصات فنی پورشه پانامرا

محصولات پورشه را می‌توان نمایشگاهی از فناوری‌های روز صنعت خودروسازی دانست و درست به همین دلیل است که در ساختار خودرو پرچمداری مانند پانامرا توربو، تکنولوژی‌های متعددی از پیشرانه تزریق مستقیم تویین توربو، تا فنربندی فعال و دسته موتورهای مجهز به لرزشگیرهای هیدرولیکی دیده می‌شود.

پیشرانه پورشه پانامرا توربو

شرح عملکرد اسپویلر عقب و آیرودینامیک فعال بدنه نیز که در بخش طراحی گفته شد؛ اما برای مروری بر مشخصات فنی کافیست بدانید که پانامرا توربو از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.8 لیتری با قدرتی در حدود 520 اسب‌بخار قدرت می‌گیرد و وظیفه انتقال قدرت به هر چهارچرخ نیز برعهده جعبه‌دنده دوبل کلاچ هفت سرعته از سری مشهور PDK پورشه گذاشته شده که تاب تحمل گشتاور وحشتناک 700 نیوتن‌متری تولیدی را داشته باشد.

به لطف وجود سامانه لانچ‌کنترل، شتاب‌گیری صفر تا صد در حدود 4.2 ثانیه صورت می‌گیرد که یکی از سریع‌ترین زمان‌ها در بین خودروهای موجود در کشور است و حتی سایر مدل‌های پورشه وارد شده به ایران علیرغم ظاهر اسپرت‌ترشان توانایی مقابله با این عملکرد را ندارند. در واقع قابلیت شتابگیری پورشه پانامرا توربو آنچنان تحسین برانگیز است که این خودرو در سال‌های اخیر به یکی از مدعیان همیشگی مسابقات شتاب (درگ 400 متر) مبدل شده است و حتی توانایی شکست دادن خودروهای تیونینگ شده و تا بن دندان مسلح مخصوص مسابقات شتاب را نیز دارد.

جعبه دنده پورشه پانامرا توربو

حداکثر سرعت نسخه‌های پایه براساس قوانین رایج در آلمان در حدود 260 کیلومتر برساعت محدود شده است، اما پورشه پانامرا توربو در صورت حذف محدودکننده یارای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر برساعت را نیز دارد؛ همچنین فنربندی فعال پورشه می‌تواند در زمان رانندگی اسپرت سفت‌تر شده و در شرایط عادی نیز عملکرد نسبتاً نرم و مناسبی را از خود نشان دهد. از این رو بی‌راه نیست اگر بگوییم که نسل اول پورشه پانامرا توربو علیرغم گذشت بیش از ده سال از طراحی اولیه، هنوز می‌تواند در زمره پیشرفته‌ترین خودروهای موجود در بازار تلقی شود.

پشت فرمان پورشه پانامرا

با نیم نگاهی به مشخصات پیشرانه و برچسب قیمت حدود 2.5 میلیاردی این روزهای پورشه پانامرا، نباید شک کنید که راندن یکی از این خودروها در فضای شهری، چیزی جزء استرس با خود به همراه ندارد. البته پورشه بارها اثبات کرده که در ساخت خودروهای اسپرت با قابلیت استفاده روزمره مهارت ویژه‌ای دارد و پانامرا هم در سرعت‌های پایین کاملاً گوش به فرمان و قابل کنترل ظاهر می‌شود، اما استفاده حداکثری از زوایای منحنی‌شکل در طراحی بدنه باعث شده است که راننده تسلط چندانی بر گوشه و کنار خودرو نداشته باشد که این مسئله با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه و قیمت بالای خودرو به خودی خود استرس زاست، حال به این شرایط، وجود انواع چاله و دست‌انداز، موتورسیکلت‌های قانون‌شکن، انواع خودروهای قدیمی با چراغ‌های ترمز سوخته و حساسیت فوق‌العاده پیشرانه به فشردن پدال گاز را هم اضافه کنید، تا دریابید که راندن یک پورشه پانامرا توربو در محیط‌های شلوغ تا چه حد می‌تواند دلهره‌آور باشد.

تست و بررسی پورشه پانامرا توربو

شاید به همین دلیل است که اکثر پورشه‌های پانامرا توربو موجود در کشور، مدل‌های کم‌کارکرد هستند که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی واقعاً باید اعتراف کرد که تجربه کردن شتاب‌گیری این خودرو، می‌تواند بی‌نظیر و باورنکردنی توصیف شود. به خصوص در حالت فعال بودن سامانه لانچ کنترل (که دست‌یابی به بالاترین حد شتاب را ممکن می‌سازد) این پورشه سنگین وزن دو تنی مانند تیری از چله کمان رها می‌شود و روند رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر برساعت آنچنان است که برای باور کردنش باید 2 یا 3 بار این پروسه را تکرار کنید.

به لطف سیستم تعلیق فعال و ترمزهای عظیم‌الجثه، پورشه پانامرا توربو علیرغم وزن زیادش از هر مانوری سربلند بیرون می‌آید و درست به همین دلیل است که در میان خودروهای سدان سریع، از رتبه بالایی در پیست‌های اتومبیلرانی برخوردار است؛ اما ناهمواری‌های عجیب و غریب خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان به فنربندی این خودرو فشار نامتعارفی را وارد می‌کند و معمولاً تعویض قطعات سیستم تعلیق، یکی از مواردی است که مالکین این خودروها را با هزینه‌های سنگین مواجه می‌کند؛ ضمن این‌که اگر به دنبال یک سواری راحت‌تر باشید فرزندان مرسدس‌بنز با سواری راحت‌تر آسایش بیشتری برایتان به ارمغان خواهند آورد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های پورشه پانامرا تورربو

حساسیت پیشرانه توربو تزریق مستقیم به کیفیت بنزین نیز مشکل دیگریست که باعث می‌شود استفاده روزمره از پورشه پانامرا چندان عاقلانه به نظر نرسد. از این رو می‌توان گفت که این خودروی جذاب و سریع، بیشتر مناسب استفاده‌های تفریحی و مسافت‌های کوتاه است چرا که مسلماً وضعیت بد جاده‌ها و نبود بنزین باکیفیت در بسیاری از پمپ بنزین‌های بین راهی نیز می‌تواند به چالشی برای این پرچمدار اشتوتگارتی مبدل شود.

شرایط بازار پورشه پانامرا

وضعیت این روزهای بازار خودرو ایران به شکلی است که قشر ثروتمند نیز درست مانند اقشار متوسط و ضعیف، گزینه‌های چندان متنوعی را برای انتخاب پیش روی خود نمی‌بیند، اما اگر قرار باشد بین خودروهایی با قیمت بیش از دو میلیارد تومان یک گزینه را پیشنهاد دهیم، قطعاً پانامرا توربو می‌تواند هیجان‌انگیزترین و البته پرخرج‌ترین انتخاب باشد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد که خودرویی لوکس با عملکردی تحسین‌برانگیز را برانید، قطعاً ب‌ام‌و های سری پنج و هفت جدید یا حتی نمونه‌های دست دوم مرسدس S CLASS و CLS رضایت شما را تامین خواهند کرد، اما خودرویی که می‌تواند شما را علیرغم پرداخت چند میلیارد وجه رایج مملکت به معنای واقعی کلمه به وجد آورد، چیزی نیست جزء نسخه توربو پورشه پانامرا.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : امین امیری‌فر

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید