پیش به سوی بازار جهانی

شاسی بلند جدید کیا: سلتوس 2020

31 خرداد 1398 10:24

در حالیکه علاقمندان برند کیا برای رونمایی از محصول جدید این شرکت یعنی XCeed در تاریخ 5 تیرماه آماده می شوند، مابقی جهان برای دیدار با مدل جدید دیگری به نام سلتوس لحظه شماری می‌کنند! این خودرو نیز یک کراس اور جمع و جور بوده که براساس مدل مفهومی SP Concept شکل گرفته و قرار شده در بسیاری از بازارهای خودرو جهان عرضه شود.

سلتوس تنها دو خط تولید در جهان دارد؛ یکی در کره و دیگری در هند. اما کیا به فکر صادرات آن به سایر بازارهای جهانی استالبته پس از مفهومی یادشده، مدل دیگری به نام سیگنیچر (Signature) در اواخر ماه مارس گذشته معرفی شد که به خودروی نهایی، بیشتر نزدیک بود. اکنون نیز تصاویر کیا سلتوس درحالی منتشر شده که منابع خبری از رونمایی این خودرو در دهلی -پایتخت هند- خبر می‌دهند. هرچند که بازار خودروی هند برای کیا بسیار با اهمیت است اما این شرکت کره‌ای درنظر دارد مدل سلتوس را در سایر نقاط جهان نیز عرضه کند.

فرم خارجی این خودرو تاحد زیادی به دو مدل مفهومی عرضه شده قبل از آن وفادار مانده و جزئیات طراحی جالب توجه زیادی همچون فرم چراغهای LED جلوی آن، این خودرو را از سایر رقبا متمایز خواهد کرد.

در نسخه GT لاین (که بالاترین تریم این خودرو است) شکل ظاهری سلتوس به لطف رینگ‌های 18 اینچی با تایرهای 235/45R18 بازهم زیباتر از مدلهای استاندارد خواهد بود که با رینگ‌های 16 یا 17 اینچی عرضه می‌شوند.

چراغهای عقب نیز از جنس LED بوده و حتی در چراغهای مه‌شکن نیز از نوارهای نورانی استفاده شده تا نمای زیبایی به این بخش اعطا شود. جلوپنجره این خودرو نیز از زبان طراحی محصولات کیا (یعنی tiger nose یا همان پوزه ببر) پیروی کرده و در کل می‌توان ادعا کرد که کلیات طراحی قسمت‌های جلو و عقب این خودرو با یکدیگر هماهنگی دارند. اما خروجی‌های مصنوعی (فیک) اگزوزها را نمی‌توان چندان مطلوب دانست که البته امیدواریم روند استفاده از این مورد که امروزه در خودروهای جدید بسیار باب شده، به زودی متوقف شود!

همچون عضو دیگری از خانواده هیوندایی-کیا یعنی هیوندایی ونیو، جدیدترین محصول کیا هم ظاهری هیجان انگیز و هم فضای داخلی ساده و آرامش بخش را ارائه می‌دهد. هرچند فعلا تصویری از کابین کیا سلتوس در دسترس نیست اما در تیزر تبلیغاتی این خودرو چند تصویر از طرح‌های این بخش را می‌توان دید.

تا این لحظه می‌دانیم که یک صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی روی داشبورد سلتوس قرار داشته و البته امکان سفارش صفحه دیجیتال 8 اینچی نیز برای بخش پشت آمپر وجود دارد تا تمام اطلاعات موردنیاز را در اختیار راننده قرار دهد. جا دارد به سیستم صوتی ساخت Bose با هشت بلندگو نیز اشاره کنیم که جزو تجهیزات سفارشی خودروست.


تجربه رانندگی با کیا اسپورتیج 2018

تجربه رانندگی با کیا سراتو وارداتی


بسته به بازار هدف، کیا سلتوس با پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 175 اسب بخار، موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با نیروی 147 اسب بخار و یا یک قلب 1.6 لیتری توربو دیزل که 134 اسب بخار نیرو تولید می‌کند عرضه خواهد شد. همچون پیشرانه ها، برای انتخاب جعبه دنده این خودرو نیز سه گزینه وجود دارد که شامل CVT ، شش سرعته اتومات یا هفت سرعته اتومات دوکلاچه می‌شود.

هنوز درباره وجود سامانه چهارچرخ متحرک در کیا سلتوس سخنی به میان نیامده ولی در عین حال کیا اعلام کرده که در این خودرو، راننده امکان انتخاب از میان سه وضعیت نرمال، اکو و اسپرت را خواهد داشت. در این مدل همچنین سیستم نورپردازی ویژه‌ای وجود دارد که در هشت رنگ مختلف تغییر می‌کند. نورهای ساطع شده از این سیستم روی پوشش داخلی درها که طرح سه بعدی دارد، تابیده و هماهنگ با موسیقی در حال پخش، تغییر می‌کند.

کیا درنظر دارد مدل سلتوس را در دو سایت تولیدی خود در کره جنوبی و هند تولید کرده و عرضه آن به بازار جهانی را از نیمه دوم سال 2019 آغاز کند.

دیدگاه کاربران