کراس‌اور کم‌حاشیه کره‌ای

تست و بررسی کیا سورنتو 2017

7 اردیبهشت 1399 18:30

در دهه‌های اخیر خودروسازان روش‌های متفاوتی را برای افزایش تیراژ محصولات خود به کار گرفته‌اند که شاید متداول‌ترین آن‌ها، اشتراک‌گذاری پلتفرم و تولید چند خودروی ظاهراً متفاوت براساس الگویی یکسان باشد. تولید مشترک تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4 یکی از نمونه‌های جدید این دست همکاری‌هاست و از موفق‌ترین‌ها نیز می‌توان به اشتراک پلتفرم بسیاری از خودروها در هولدینگ معظم رنو، نیسان و میتسوبیشی اشاره کرد که منجر به افزایش تیراژ، کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش هر سه عضو این هولدینگ شده است.

کیا سورنتو به عنوان یک خودرو درشت هیکل 7 نفره، با سواری آرام و نه چندان هیجان‌انگیز برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب خواهد بود.فولکس‌واگن هم از همین روش به شکل دیگری استفاده می‌کند و از این رو بسیاری از قطعات فنی و اجزای اصلی خودروهای فولکس، آئودی، پورشه، اشکودا و سئات با یکدیگر شباهت دارند؛ هرچند که معمولاً هر یک از این محصولات در سگمنت قیمتی منحصر به خود عرضه می‌شود تا رقابت درون سازمانی کمتر شده و تیراژ کلی محصولات این ابر خودروساز افزایش یابد؛ اما کره‌ای‌ها ظاهراً به چنین روشی معتقد نیستند و سال‌هاست که خودروهای مختلف کیا و هیوندای را در سگمنتی یکسان و براساس یک پلتفرم مشترک روانه بازار می‌کنند. هرچند چنین کاری در ظاهر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما آن‌طور که از آمار و ارقام مشخص است، هولدینگ بزرگ خودروسازی کره جنوبی توانسته حتی با این روش هم به خوبی در بازار سخت صنعت خودروسازی جهان قدرتنمایی کند و عملکردی مثبت را از خود نشان دهد.

این محصولات رقیب در ایران نیز عرضه می‌شوند که برای مثال می‌توان به دوقلوهای هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یا هیوندای سانتافه و کیا سورنتو اشاره کرد که این مورد آخری سوژه بررسی این مقاله «باما» است.

بررسی طراحی ظاهری کیا سورنتو

مشهور است که کیا بیش از هیوندای بر بازار آمریکای شمالی متمرکز شده و از همین رو خودروهای خود را متناسب با سلیقه مشتریان در این بخش از جهان طراحی می‌کند. البته در سال‌های اخیر، هر دو خودروساز در کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا از بازار رو به رشدی برخوردار بوده‌اند، اما با کمی دقت در زبان طراحی کیا سورنتو می‌توان پی برد که این مدل بیش از سانتافه به الگوهای خاص آمریکایی پایبند بوده است. برای مثال با جلوپنجره خاص خود، چهره‌ای تنومند و خشن نظیر محصولات مدرن GMC را به نمایش می‌گذارد و این درحالی است که چهره‌پردازی برادرش سانتافه با استفاده از قطعات کرومی رنگ، نزدیکتر به خودروهای مشهور آسیایی به نظر می‌رسد.

طراحی نمای کنار کیا سورنتو

عدم استفاده از خطوط نرم و منحنی یا خط‌های تیز و برنده در نمای بغل و سادگی نسبی نمای عقب نیز متناسب با بخش جلویی خودرو صورت گرفته و از این رو می‌توان گفت که طراحی کلی کیا سورنتو، دقیق و حساب شده، چشم‌نواز و در عین حال ساده و بی‌پیرایه است. درست همانند اکثر خودروهای دیگری که توسط پیتر شرایر، سرطراح مشهور آلمانی کیا راهی خط تولید شده‌اند.

بررسی کابین و فضای داخلی کیا سورنتو

سورنتو یک کراس‌اور سایز متوسط در بازار جهانی محسوب می‌شود، اما در سرزمین خودروهای غول پیکر یعنی آمریکا، این خودرو شاید در زمره کوچکترین کلاسی باشد که یک خانواده آمریکایی برای مسافرت مد نظر قرار می‌دهد و از همین روست که کیا تصمیم گرفته تا سورنتو را به صورت هفت سرنشینه روانه بازار کند؛ اما برادر دوقلوی این خودرو یعنی سانتافه، تنها در نسخه‌های گرند از این قابلیت برخودار است و در مدل‌های عادی یک کراس‌اور پنج نفره به حساب می‌آید.

کابین کیا سورنتو جی تی لاین 2017

ماحصل این توضیحات اینکه کیا سورنتو طبق استانداردهای موجود در ایران، خودرویی نسبتاً بزرگ است و فضای کافی برای اعضای یک خانواده کامل را فراهم می‌کند. طراحی داشبورد نیز براساس الگوی ظاهری خودرو، ساده و به دور از پیچیدگی و اغراق انجام پذیرفته، اما همزمان حس مطلوبی از مواجه با خودرویی مدرن و قدرتمند را به راننده و سرنشینان هدیه می‌دهد. استفاده از متریال نسبتاً با کیفیت در نقاط مختلف کابین و صندلی‌هایی با روکش چرمی مصنوعی نیز سبب شده که ایراد گرفتن از کابین سورنتو چندان آسان نباشد، به خصوص اگر به این خودرو به عنوان یک کراس‌اور اقتصادی در بازار جهانی نگاه کنید و برای لحظاتی قیمت‌های وطنی آن را از یاد ببرید.

بررسی تجهیزات رفاهی و ایمنی کیا سورنتو

اکثر سورنتوهای وارد شده به ایران از سری مربوط به تیپ GT LINE هستند و تا حدی نسبت به نمونه‌های پایه از امکانات و ویژگی‌های ظاهری برتر برخوردارند.

امکانات و آپشن‌های کیا سورنتو 2017

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این کره‌ای خوش‌استایل می‌توان به مواردی نظیر: ترمزهای ABS و EBD، کنترل کشش و پایداری، سیستم مدیریت پایداری VSM، ترمز پارک برقی به همراه سیستم اتوهلد، سامانه پیشگیری از تصادفات، رادار کنترل حرکت بین خطوط، سنسور نقطه کور، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای به همراه کیسه هوای زانویی راننده، کروز کنترل هوشمند، سیستم صوتی اینفینیتی، نمایشگر 8 اینچی لمسی، دوربین نمایش پیرامونی، تهویه مطبوع دو منطقه‌ای اتوماتیک، سنسورهای نور و باران، چراغ‌های جلو زنون مجهز به سیستم گردش، تنظیم ارتفاع و نوربالای اتومات، چراغ‌شور، نمایش فشار باد تایرها، اتوپارک، فرمان برقی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، صندلی‌های جلو برقی برای راننده مجهز به تنظیم برقی گودی کمر و حافظه، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو به همراه گرمکن صندلی‌های ردیف وسط، صندوق عقب برقی هوشمند، سقف پانوراما و سانروف برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، پرده برقی و.. اشاره نمود.

ردیف دوم و سوم صندلی‌های کیا سورنتو 2017

ضمناً با نگاهی به گزارش تست تصادف IIHS امریکا متوجه می‌شویم که کیا سورنتو از نظر ایمنی هم خودرو قابل اعتمادی است چرا که این خودرو حتی در آزمون سخت‌گیرانه Small overlap هم نمره خوبی بدست آورده.

بررسی مشخصات فنی کیا سورنتو

کیا سورنتو از نظر فنی هیچ تفاوتی با هیوندای سانتافه ندارد و در بازار کشورمان از پیشرانه‌ای 2.4 لیتری با تکنولوژی GDI سود می‌برد. این پیشرانه برخلاف پیشرانه اکثر خودروهای مدرن امروزی به پرخوران توربو تجهیز نشده و با 188 اسب‌بخار قدرت و 241 نیوتن‌متر گشتاور نمی‌تواند رفتار چالاکی از خود نشان بدهد. در واقع با توجه به وزن حدود 1700 کیلوگرمی سورنتو مدل‌های شش سیلندر، گزینه‌های مناسب‌تری به حساب می‌آیند اما با توجه به محدودیت قوانین واردات خودرو به کشورمان (ممنوعیت واردات خودروهایی با پیشرانه‌های حجیم‌تر از 2.5 لیتر) این پیشرانه نام آشنا، عملاً تنها گزینه موجود و قابل انتخاب در ایران محسوب می‌شود.

این محدودیت یک اثر جانبی مثبت هم به دنبال داشته است و آن اینکه پیشرانه بسیاری از مدل‌های کیا و هیوندای از سورنتو و سانتافه گرفته تا سوناتا و حتی نسل تازه آزرا وارد شده به ایران با یکدیگر مشترک است و این نکته باعث تسهیل دسترسی به قطعات یدکی و بهبود شرایط نگهداری از این خودروها شده است. ضمن این‌که اینجا از حساسیت‌های مربوط به نگهداری از خودروهای توربو نیز خبری نیست.

گیربکس کیا سورنتو

وظیفه انتقال قدرت هم به عهده یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک است که نیرو را در اختیار هر چهار چرخ قرار می‌دهد و حاصل تمامی این‌ها شتاب صفر تا صدی در حدود 11 ثانیه و حداکثر سرعت 220 کیلومتر برساعت را به دنبال داشته است.

تجربه رانندگی با کیا سورنتو

خودروهای کراس‌اور میان رده معمولاً متهم می‌شوند که از لذت رانندگی اندکی برخوردارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند حس و حال نرم و دقیق راندن یک سدان کم‌ارتفاع را با خود به همراه داشته باشند؛ محصولات کیا و هیوندای نیز در سال‌های اخیر به سبب ذات اقتصادی خود معمولاً با مشکلات مربوط به کمبود حس و حال رانندگی توصیف می‌شدند، حالا اگر قرار باشد که هر دو این موارد را در کنار هم قرار دهیم، درخواهیم یافت که احتمالاً نشستن پشت فرمان کیا سورنتو تفاوت چندانی با تجربه بی‌حسی کامل قبل از یک عمل جراحی سنگین ندارد!

تست و بررسی کیا سورنتو جی تی لاین 2017

واقعیت این است که شرایط فعلی بازار خودرو ایران، مجالی را برای ایده‌ال‌گرایی باقی نمی‌گذارد و طبیعتاً وقتی مشتریان دسترسی به خودروهای بهتر نداشته باشند، باید محصولات کم‌دردسر و ایمن کیا و هیوندای را غنیمت شمارند. بنابراین چاره‌ای نداریم جز این‌که بگوییم کیا سورنتو هم درست مانند هیوندای سانتافه، میانگین مناسبی از عملکرد جاده‌ای و شهری را ارائه می‌دهد و با شتاب‌گیری قابل قبول و مشخصات فنی رضایت‌بخش، می‌تواند حس راندن خودرویی مدرن و ایمن را به تمامی سرنشینان منتقل کند.

کیا سورنتو درست به همان اندازه که لذت رانندگی بالایی را ارائه نمی‌دهد، در زمینه عیب و ایراد هم بی‌نقص ظاهر شده و غالب نیاز مشتریان خود را پوشش می‌دهد. ضمناً قدرت و شتابگیری خودرو هم برای استفاده عادی کافی است و با توجه به سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و مولتی‌لینک عقب مشکلی برای عبور از پیچ و خم جاده‌ها نداریم؛ به خصوص که اینجا انواع و اقسام سیستم‌های کمکی حضور دارند تا مبادا امنیت سرنشینان به خطر افتد و ترمزها هم به خوبی از پس جمع‌وجور کردن خودرو بر می‌آیند. رفتار جعبه‌دنده نیز نسبت به گذشته پیشرفت داشته و حالا از دقت، سرعت و هوش کافی برخوردار است.

تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2017

کیا سورنتو به عنوان یک خودرو درشت هیکل 7 نفره، با سواری آرام و نه چندان هیجان‌انگیز برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب خواهد بود اما جوانان جویای هیجان را مقداری ناامید می‌کند. کیفیت سواری هم قابل قبول است و با اینکه سورنتو هنوز هم تا حدودی از خشکی معمول کراس‌اورها رنج می‌برد اما در حد شاسی‌بلندهای قدیمی کره‌ای خشن ظاهر نمی‌شود و به این راحتی‌ها آسایش سرنشینان را برهم نمیزند.

راند نهایی با کیا سورنتو

طراحی نمای جلو کیا سورنتو 2017

نسل فعلی کیا سورنتو در مدل‌های 2015 الی 2018 به ایران راه یافته است اما سهم عمده واردات را نسخه‌های 2017 تشکیل می‌دهند و اکثر خودروهای وارد شده نیز از سری پر آپشن GTLINE هستند. با نگاهی به بازار می‌توان گفت که نمونه‌های دست دوم و مدل پایین بین 750 الی 850 میلیون تومان و نسخه‌های کم کارکرد و صفر حدود 850 میلیون الی 1 میلیارد تومان قیمت دارند. قیمت بالای مدل 2018 صفر کیلومتر که در تعداد اندک وارد بازار شده‌اند تاثیر بدی روی قیمت سورنتو گذاشته است و از این رو سورنتوهای موجود در کشور در قیاس با رقبایی نظیر نیسان ایکس‌تریل، رنو کولیوس، تویوتا راوفور، میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه، خودروی ارزان‌قیمتی محسوب نمی‌شود و اتفاقاً در زمره کراس‌اورهای لوکس و گران‌قیمت سگمنت خود ظاهر می‌شود.

با این وجود برای آن دسته از مشتریانی که خواهان خودرویی خاص هستند و از تعداد زیاد سانتافه‌های موجود در کشور دل خوشی ندارند و همزمان به بازار دست دوم خوب و هزینه‌های نگهداری اندک نیز می‌اندیشند، انتخاب کیا سورنتو می‌تواند نسبت به سایر کراس‌اورهای موجود در کشور برتری داشته باشد و گزینه‌ای مناسب در شرایط غیر عادی این روزهای بازار خودرو به حساب آید.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های کیا سورنتو

پس اگر مشکلی با شتاب‌گیری نه چندان خوب و لذت رانندگی پایین کیا سورنتو ندارید می‌توانید روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید چرا که به غیر از این دو نقطه ضعف مذکور، ایراد دیگری در این نماینده بلند قامت کیا دیده نمی‌شود و می‌توان از سایر ویژگی‌هایش نظیر چهره پر ابهت، آپشن‌های عالی، کیفیت خوب، ایمنی مناسب و همچنین کابین و صندوق جادار، لذت برد.

عکاس: خشایار ربانیان - بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران