دیدار با سفیر زیبا روی کره‌ای

تست و بررسی نسل چهارم کیا اپتیما (JF)

17 تیر 1398 10:34

درست است که تیم خودروسازی هیوندای/کیا در زمینه ساخت خودروهای کوپه، رودسترها، خودروهای مینی، آفرودرهای واقعی و برخی دیگر از سگمنت‌ها عملکرد افتخارآمیزی از خود نشان نداده؛ امادر کلاس سدان‌های میان رده بسیار موفق ظاهر شده و با معرفی خودروهایی جذاب، آپشنال و ایمن توانسته در مدت کوتاهی وارد رقابت‌های سطح اول جهانی شود. یکی از سدان‌های موفق این گروه سخت‌کوش کره‌ای، کیا اپتیما است؛ خودرویی که نسخه به روز شده نسل دومش در سال 2009 قدم به کشورمان گذاشت اما علیرغم داشتن ظاهر قابل قبول و پیشرانه 6 سیلندر، نتوانست به جایگاه شایسته‌ای در میان مردم دست پیدا کند.

کیا اپتیما هنوز هم یکی از خوش‌قیافه‌ترین سدان‌های بازار داخل محسوب می‌شود، اما از آن دسته افرادی نیست که فقط پول ظاهرشان را می‌خورند و در عمل هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد!پس از مدتی و با معرفی نسل سوم کیا اپتیما، اوضاع کاملاً تغییر کرد و اپتیما ناگهان به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شد. شاید بتوان عامل اصلی موفقیت آن نسل را در جذابیت‌های ظاهری‌اش خلاصه کرد؛ در واقع چهره نسل سوم این سدان محبوب به قدری زیبا بود که من نگران بودم کیا در نسل بعدی نتواند برگ بهتری رو کند یا حتی گامی به عقب بردارد؛ اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و طراحان کیا با پایبندی به چهره مدل قبلی، به یک بازطراحی اصلاحی بسنده کردند. آنچه می‌خوانید خلاصه‌ای از یک ملاقات کوتاه با نسل چهارم کیا اپتیما است؛ با این هدف که متوجه شویم آیا کیا اپتیما به غیر از عنصر زیبایی از ویژگی‌های جذاب دیگری هم بهره می‌برد یا این‌که خریدارانش فقط عاشق چشم و ابرویش شده‌اند؟! لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما پاسخ این سوال را پیدا کنیم.

طراحی ظاهری کیا اپتیما

انتقاد از ظاهر کیا اپتیما واقعاً کار دشواری است؛ البته شاید برخی بگویند این خودرو هم مثل اکثر محصولات کره‌ای، چهره ماندگاری ندارد و جذابیت‌هایش پس از مدتی از چشم می‌افتند؛ اما در جهان مدگرای امروزی چه کسی به این مورد اهمیت خواهد داد؟! اصلاً مگر چند نفر در دنیا یک سدان تولید انبوه میان رده را با هدف ماندگاری طولانی و تبدیل شدن به خودرویی کلاسیک می‌خرند که ما بخواهیم از این مسئله به عنوان یک ایراد یاد کنیم؟! در عوض اینجا تا دلتان بخواهد نکات مثبت وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها تاکید کرد؛ از دماغه خشن و تهاجمی خودرو گرفته تا خطوط شیک و پر ابهت کناری؛ یا چراغ‌های گیرا و پر جذبه‌ای که با اخم جذابشان حس قدرت و جسارت را به بیننده منتقل می‌کنند؛ حتی در خصوص دقت به ریزه‌کاری‌ها و رعایت اصول هارمونی هم وضعیت عالی است و به قول معروف همه چیز با نظم خاصی سر جای خودش قرار گرفته. خلاصه مطلب این‌که از هر زاویه‌ای به اپتیما نگاه می‌کنید چیزی جزء جذابیت و زیبایی نمی‌بینید؛ به خصوص اگر با نمونه GT-Line سر و کار داشته باشیم که اوضاع بهتر هم می‌شود چراکه سپرها و چراغ‌های اسپرت‌تر و ریزه‌کاری‌هایی مثل طراحی زیبای رینگ‌ها و ارتفاع کمتر خودرو حس جسارت بیشتری به بیننده منتقل می‌کنند.

طراحی زیبای نسل چهارم کیا اپتیما

بهتر از همه این‌که کیا با رعایت یک خط مشی کلی، به نوعی به یک زبان طراحی اختصاصی دست یافته و سعی می‌کند که رفته رفته از طرح‌های تقلیدی، به سمت پایبندی به اصالت خانوادگی گام بردارد؛ نکته‌ای که در همین نسل از اپتیما هم به خوبی رعایت شده و در نتیجه بدون نگاه به لوگوی خودرو می‌توان تشخیص داد که با فرزندی از خاندان کیا سر و کار داریم.

طراحی داخلی کیا اپتیما

خوب ظاهر خودرو که عالی بود اما با ورود به داخل کابین اوضاع مقداری تغییر کرد؛ البته نه این‌که طراحی داخلی کیا اپتیما بد باشد اما در قیاس با ظاهر هیجان‌انگیزی که دیده بودیم، مقداری ساده و بی‌روح به نظرمان رسید؛ البته این قضیه به تغییر دیدگاه تیم هیوندای/کیا در سال‌های اخیر باز می‌گردد؛ تدبیر جدیدی که در آن اروگونومی و سازگاری کابین با بدن انسان در اولویت قرار گرفته و در نتیجه داشبورد اکثر محصولات جدید هیوندای و کیا از طرح‌های شلوغ و فانتزی به سمت سادگی متمایل شده‌اند؛ در واقع کابین کیا اپتیما بیش از آن‌که حس سرعت و جسارت را به بیننده منتقل کند، یادآور سدان‌های ساده ژاپنی است که معمولاً طراحی کم‌هیجان اما شیک و کارآمدی دارند؛ هرچند با تمامی این تعاریف باز هم دوست داشتم در داخل کابین از اِلمان‌های اسپرت بیشتری استفاده می‌شد تا حداقل داخل و خارج خودرو با یکدیگر هماهنگ‌تر شود.

کابین کیا اپتیما JF

به هر حال همانطور که اشاره شد اینجا تمامی ادوات به خوبی در دسترس قرار دارند و در نتیجه پس از مدت بسیار کوتاهی با آن ارتباط برقرار خواهید کرد. کیفیت متریال استفاده شده هم مناسب است و این قضیه در کنار مونتاژ کم‌نقص قطعات باعث شده که سادگی خطوط کابین خیلی به چشم نیاید. به خصوص در تیپ GT-Line که وجود مواردی مثل سقف جیر و فرمان دی‌کات، حس و حال کابین را بهبود بخشیده‌اند.

ردیف عقب صندلی های کیا اپتیما

مورد مهم دیگر این‌که صندلی‌های اپتیما از فرم مطلوبی بهره می‌برند و با در بر گرفتن کامل بدن و پر نمودن زیر زانوها، از خستگی زودهنگام سرنشینان جلوگیری می‌کنند. از نظر جاداری هم اوضاع رو به راه است و اپتیما برای راننده و سایر مسافران، جای سر و پای کافی را در نظر گرفته است. این فضاسازی مطلوب در داخل صندوق عقب نیز پا برجاست و برای سفرهای خانوادگی مشکلی با حجم صندوق خودرو نخواهیم داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی کیا اپتیما

خودروهای کره‌ای همواره روی آپشن‌های جانبی تاکید ویژه‌ای داشته‌اند و در نتیجه اگر یک نمونه فول از اپتیما را خریداری کنید با کمبودی از نظر امکانات مواجه نخواهید شد. کامل‌ترین نمونه‌های وارد شده به کشور به گزینه‌هایی نظیر ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری به همراه جانبی و پرده‌ای و ایربگ زانو، پشت سری فعال، ترمزهای مجهز به ABS، EBD، EBA، BAS، کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل هوشمند، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه اتوپارک، سنسورهای پارک جلو و عقب، کنترل فشار باد تایرها، سنسورهای نور و باران، رادارهای نقطه کور و هشدار خروج از خط، سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک و گردش چراغ‌ها در پیچ، چراغ‌شور، چراغ خوش‌آمد گویی، فرمان برقی حساس به سرعت قابل تنظیم (4 حالته)، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، نمایشگر لمسی مرکزی، نمایشگر پشت آمپر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتومات دوگانه به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، صندلی‌های جلو برقی، صندلی راننده مجهز به حافظه، گرمکن تمامی صندلی‌ها به همراه سردکن برای سرنشینان جلو، صندوق‌پران هوشمند، شارژر وایرلس، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن، آینه عقب الکتروکرومیک، سقف پانوراما با سانروف برقی، شیشه دودی عقب و.. تجهیز شده‌اند که انصافاً وسوسه بر انگیز است.

آپشن و امکانات کیا اپتیما 2018

ضمناً کیا اپتیما جدای از امکانات ایمنی یاد شده، 5 ستاره موسسهEuro-NCAP را هم در چنته دارد تا خیالمان از بابت ایمنی خودرو آسوده باشد.

پیشرانه و توانایی‌های حرکتی کیا اپتیما

زیر کاپوت کیا اپتیما یک پیشرانه 2.4 لیتری قرار گرفته که از خیلی جهات پیشرانه خوب و کم‌استهلاکی محسوب می‌شود. اما مسئله اینجاست که ظاهر اسپرت و خشن این فرزند کیا توقع ما را خیلی بالا برده و در نتیجه حتی 178 اسب‌بخار قدرت و 229 نیوتن‌متر گشتاور در کنار شتاب رسمی 9.5 ثانیه‌ای هم ما را آنقدر که باید و شاید به وجد نمی‌آورد. ای کاش نمونه 2 لیتری توربو که تا قبل از مشکلات اخیر منع قانونی برای واردات نداشت در کنار این مدل به بازار داخل عرضه می‌شد تا علاقه‌مندان به شتاب و سرعت هم بتوانند از این محصول لذت ببرند؛ البته همین پیشرانه تنفس طبیعی هم مزیت‌های خودش را دارد و علیرغم راندمان پایین‌تر در برابر رقبای توربو یا هیبریدی بازار، می‌تواند از خیلی جهات انتخاب عاقلانه‌ای باشد.

پیشرانه 2.4 لیتری کیا اپتیما

میهمان امروز ما نسبت به خودروهای مجهز به پرخوران و یا پیشرانه کمکی الکتریکی پیچیدگی فنی کمتری دارد و به زمان تعویض و یا نوع روغن مصرفی و از همه مهم‌تر کیفیت سوخت، حساسیت کمتری نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر اگر قصد کل کل با امثال رنو تلیسمان و تویوتا کمری هیبریدی را نداشته باشید، همین پیشرانه 2.4 و جعبه‌دنده 6 سرعته با دردسر کمتر به نیازهای معمولتان پاسخ خواهد داد. مصرف سوخت ترکیبی خودرو هم در حالت استاندارد حول و حوش عدد 8 لیتر در صد کیلومتر می‌چرخد که البته در عمل و با توجه به شرایط خاص کشور، این عدد 20 الی 30 درصد بالاتر خواهد رفت.

تجربه رانندگی با کیا اپتیما

بالاخره پشت فرمان نشسته و خودمان را برای تست عملی آماده می‌کنیم؛ قبل از هر چیز باید گفت که دید به جلو و طرفین قابل قبول است و در مورد دید پشت سر هم نقطه ضعف کیا اپتیما به کمک دوربین و سنسورها برطرف شده است. عایق‌بندی و سکوت کابین به خصوص در سرعت‌های پایین، مناسب ارزیابی شد و سرنشینان می‌توانند از سکوت و آرامش کافی لذت ببرند؛ فرمان و جعبه‌دنده هم عملکرد نرم و روانی دارند و به خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند.

تست و بررسی کیا اپتیما

کیا اپتیما مثل تمامی خودروهای کره‌ای، در سال‌های اخیر پیشرفت فنی مناسبی داشته است و اکنون دیگر نه از آن تاخیرهای ناامیدکننده در جعبه‌دنده‌های قدیمی خبری هست و نه سیستم تعلیق ضربات ریز را به وضوح به کابین منتقل می‌کند؛ البته این محصول هنوز هم نرم‌ترین سدان بازار نیست و در قیاس با رقبایی مثل تویوتا کمری سواری خشک‌تری دارد، اما نسبت به گذشته خود پیشرفت بسیار مناسبی داشته و حالا شرایط یک رانندگی راحت را برای راننده و سرنشینان فراهم نموده است.

خبر خوب دیگر اینکه نرم‌تر شدن سواری کیا اپتیما روی فرمان‌پذیری خودرو تاثیر منفی نگذاشته و خودرو به خوبی از پس پیچ و خم جاده‌ها بر می‌آید؛ البته درست است فرمان اپتیما اطلاعات دقیقی از وضعیت جاده و چرخ‌ها به راننده منتقل نمی‌کند و حس و حال و لذت رانندگی با این سدان کره‌ای، هنوز هم با حالت ایده‌آل فاصله دارد، اما اگر از یک سدان میان رده دیفرانسیل جلو، توقع زیادی نداشته باشید، مجموعه کلی سواری و فرمان‌پذیری کیا اپتیما شما را راضی نگاه خواهد داشت.

جعبه‌دنده 6 سرعته کیا اپتیما

در خصوص شتاب‌گیری هم شرایط کلی قابل قبول است اما در هر صورت کیا اپتیما تنفس‌طبیعی، نظر ماشین‌بازهای عشق سرعت را جلب نخواهد کرد؛ در واقع شتاب‌گیری آن برای یک رانندگی عادی و سبقت‌گیری‌های جاده‌ای کاملاً کافی است و واکنش‌های به موقع پدال گازش به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد ساخت؛ اما اگر پارامتر شتاب جزء اولویت‌های اصلی شما محسوب می‌شود باید بدانید که عملکرد این خودرو برایتان کافی نخواهد بود؛ در واقع اینجا رقبای زیادی حتی در رده قیمتی پایین‌تر مثل مزدا 3 یا ام‌جی 6 وجود دارند که به راحتی می‌توانند سدان پر ادعای قصه ما را به چالشی سخت بکشانند؛ اما در مورد ترمزها وضعیت مناسب ارزیابی شد و فرزند کیا در تست‌های صورت گرفته به خوبی به فرمان ایست ما پاسخ داد.

راند نهایی با کیا اپتیما

چراغ عقب کیا اپتیما 2018

کیا اپتیما هنوز هم یکی از خوش‌قیافه‌ترین سدان‌های بازار داخل محسوب می‌شود؛ اما اگر یادتان باشد قرارمان این بود که ببینیم آیا اپتیما به غیر از خوشگلی برگ برنده دیگری هم دارد یا خیر؟! خوب در طول بررسی مشاهده شد که این فرزند کیا چه از نظر سطح آپشن و چه از لحاظ کیفیت و ایمنی شرایط خوبی دارد؛ حتی در بحث قدرت پیشرانه و مانوردهی هم هرچند بهترین گزینه بازار نیست اما به راحتی از پس وظایفی که از یک سدان خانوادگی انتظار می‌رود بر می‌آید؛ پس کیا اپتیما از آن دسته افرادی نیست که فقط پول ظاهرشان را می‌خورند و در عمل هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد!

اما در این رده قیمتی (حدود 700 الی 750 میلیون تومان در زمان تهیه مقاله) رقبای قدری هم وجود دارند که کار را برای میهمان کره‌ای دشوار ساخته‌اند؛ یکی از آن‌ها رنو تلیسمان است؛ سدان خوش‌چهره فرانسوی که با توانایی‌های حرکتی بسیار بهتر، حسابی به اپتیما فخر فروشی می‌کند و دوست دارد رقیب شرقی‌اش را در مبارزات خیابانی تحقیر کند؛ اما کیا اپتیما با داشتن برگ‌های برنده‌ای مثل بازار دست دوم بهتر، فضای سرنشین عقب مناسب‌تر، سواری نرم‌تر و دردسرهای نگهداری کمتر، به این راحتی‌ها تسلیم سدان رنو نمی‌شود.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های نسل چهارم کیا اپتیما

مشکل دیگر اپتیما، کمری هیبرید است؛ خودرویی که شتاب بهتر و مصرف کمتری دارد، کیفیت سواری‌اش هم بهتر است و مهم‌تر از همه این‌که از اعتبار برند تویوتا بهره می‌برد؛ اما کیا اپیتما حتی در رقابت با این برند قدر هم به راحتی تسلیم نمی‌شود و با ارائه آپشن‌های بیشتر و جذابیت‌های ظاهری برتر (هرچند این مورد تا حدودی سلیقه‌ای است) سعی می‌کند نظرات بیشتری را به خود جلب کند. ضمن این‌که با پول مشابه می‌توان یک اپتیمای مدل بالاتر خریداری کرد و نکته دیگر اینکه از نظر دسترسی به قطعات یدکی و هزینه‌های تعمیرات هم شرایط محصولات هیوندای/کیا در کشورمان بهتر از اکثر رقبایشان است.

جدای از تمامی این صحبت‌ها، در نهایت این شما هستید که با توجه به سلیقه و کاربری شخصی خودتان، خودروی مناسبتان را از میان موارد یاد شده یا سایر گزینه‌های موجود انتخاب خواهید کرد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
maziar 1398/5/10
سلام دوست عزیز من بررسی شما رو خواندم من خودم مدل jf رو دارم از نظر شتاب خودرو ضعیف عمل میکنه از نظر ترمز هم حس اطمینان رو صد در صد بهت نمی ده (90%) ولی بنظر بنده از ماشینهای فرانسوی خیلی بهتره ولی قابل مقایسه با ماشینهای ژاپنی نیست من تویوتا کورولا هم داشتم .نرمی و ارامش واز همه مهمتر جنس متریال استفاده شده در ماشینهای ژاپنی چیز دیگه ای است ولی در رده خودش بسیار خوب وعالیه . من واقعا دوستش دارم
پاسخ
2
6
3
Amirreza1362 1400/1/5
ببخشید الان رنو و پژو مثلا با اصالتن ؟
2
4
Rezath 1399/2/24
با سلام دوست عزیز من ترجیح میدم یه فرانسوی با اصالت و با کلاس سوار شوم و از سواری و ایمنی و کیفیت و آپشن هایش لذت ببرم تا اینکه سوار یه کره ای که فقط ظاهر و آپشن دارد بشوم مثلاً سوار 508 بشوم و از نرمی اون و برعکس اپتیما از ترمز های مطمئنش لذت ببرم شتاب بهتر،سواری نرم تر،مصرف کمتر و باک بزرگتر،لذت سواری،آلایندگی کمتر و بنظر بنده ظاهری اصیل تر از برتری های 508 می باشد
8
4