آغاز آزمایش جاده‌ای ب‌ام‌و X5 هیدروژن‌سوز

شرکت ب­‌ام‌و نخستین بار در سپتامبر 2019 و پس از انتشار تصاویری از محصولی به نام i Hydrogen NEXT، نیت خود برای ساخت مدل‌های هیدروژن­‌سوز را آشکار کرد. در آن زمان پروژه ساخت نسخه هیدروژن­‌سوز X5 در مراحل ابتدایی توسعه قرار داشت، اما اکنون به نظر می­‌رسد که این خودرو برای ورود به خیابان‌ها جهت تست­‌های جاده­‌ای آماده باشد.

با این تفاوت که استفاده از نیروی واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن دریافت شده از هوا، نیرویی برابر با 374 اسب‌­بخار در اختیار این خودرو قرار می‌دهد.براساس اعلام خودروساز اهل باواریا، ناوگانی از نمونه­‌های آماده تولید برای گذراندن مراحل تست و بررسی در شرایط گوناگون آب و هوا در نقاط مختلف اروپا فرستاده می­‌شوند. در این مراحل تیمی متشکل از رانندگان ماهر و مهندسان، عملکرد پیشرانه سلول سوختی، فناوری شاسی و سامانه­‌های برقی خودرو را زیرنظر خواهند داشت.

این برنامه تست و بررسی، قرار است در نهایت به تولید i Hydrogen NEXT از اواخر سال 2022 در تیراژ محدود ختم شود.

با توجه به آخرین اظهارنظر شرکت ب­‌ام‌و که سوخت هیدروژن را جایگزینی جالب برای خودروهای برقی توصیف کرده، به نظر نمی‌­رسد که این خودروساز آلمانی حساب زیادی روی سوخت هیدروژن به عنوان گزینه­‌ای قابل اتکا برای آینده حمل و نقل باز کرده باشد.

آزمایش جاده‌ای ب‌ام‌و X5 هیدروژن‌سوز

آقای فرانک وبر (Frank Weber) یکی از اعضای هیات مدیره شرکت ب‌ام‌و، با توصیف فناوری سلول سوختی به عنوان گزینه‌ای جالب به خصوص برای استفاده در ناوگان خودروهای سنگین، انجام آزمایش روی خودروهای هیدروژن­‌سوز را گامی در جهت گسترش تحقیق و توسعه این فناوری دانسته است.

سیستم محرکه i Hydrogen NEXT براساس مدل برقی iX3 بنیان گذاشته شده با این تفاوت که استفاده از نیروی واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن دریافت شده از هوا، نیرویی برابر با 374 اسب‌­بخار در اختیار این خودرو قرار می‌دهد که با قدرت نیرومندترین پیشرانه شش سیلندر بنزین­‌سوز نصب شده روی X5 برابری می­‌کند.

آزمایش جاده‌ای ب‌ام‌و X5 هیدروژن‌سوز

ایده شرکت ب‌ام‌و برای ساخت خودروهایی که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده کنند شاید برای بسیاری افراد جدید به نظر برسد اما نباید فراموش کنیم کانسپت 12 سیلندر H2R که سال‌ها پیش از سوی این شرکت عرضه شد، توانست در نیمه اول دهه گذشته 9 رکورد جهانی ثبت نماید. چند سال پس از آن نیز نسخه هیدروژن‌سوز و تولید محدود از سدان پرچمدار ب‌ام‌و یعنی مدل 12 سیلندر 760Li معرفی شد.

در سال 2013 مسئولان خودروساز باواریایی برای کار مشترک روی پروژه سلول سوخت هیدروژن، قراردادی مشترک با تویوتا امضا کردند که به عرضه سری 5 GT هیدروژنی در سال 2015 منجر شد. در همان سال، ب‌ام‌و نمونه ای آزمایشی از i8 را نیز عرضه کرد که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com