• ب ام و iX5 هيدروژني
  • ب ام و iX5 هيدروژني
  • ب ام و iX5 هيدروژني
  • ب ام و iX5 هيدروژني
  • ب ام و iX5 هيدروژني
  • ب ام و iX5 هيدروژني
  • توليد آزمايشي ب‌ام‌و iX5 هيدروژن
  • توليد آزمايشي ب‌ام‌و iX5 هيدروژن
  • توليد آزمايشي ب‌ام‌و iX5 هيدروژن
  • توليد آزمايشي ب‌ام‌و iX5 هيدروژن
  • توليد آزمايشي ب‌ام‌و iX5 هيدروژن

شاسی‌بلندی پاک با 375 اسب‌بخار قدرت

معرفی ب ام و iX5 هیدروژنی

9 اسفند 1401 16:22

از میان تمام خودروسازان جهان، تعداد محدودی به طراحی خودروهای هیدروژن‌سوز توجه نشان داده‌­اند. غیر از تویوتا میرای و هیوندای نکسو، تقریبا هیچ خودروی دیگری از این نوع در تیراژ بالا تولید نشده است. علیرغم تاثیر بالا بر کاهش گرمایش زمین و زمان کم لازم برای سوخت‌گیری، دو عامل مهم یعنی هزینه سرسام‌آور تولید و گسترش زیرساخت شارژ خودروهای هیدروژن‌سوز، شرکت‌ها را از سرمایه­‌گذاری روی این خودروها منع کرده است.

البته شرکت ب ام و هم از مدت‌ها پیش روی این فناوری کار کرده ولی ثمره پروژه‌های این خودروساز آلمانی از ساخت نمونه‌­های اولیه فراتر نرفته است. اولین خودروی هیدروژن­‌سوز ساخت ب ام و، یک 520 مدل 1979 با موتور شش سیلندر خطی بود و جدیدترین هم یک سری 7 مدل 2006 که موتور 6 لیتری V12 را در سینه داشت. این شرکت در سال 2013 از مشارکت خود با تویوتا برای طراحی خودروی هیدروژن‌سوز خبر داد و اکنون قصد دارد ثمره این همکاری یعنی ب ام و iX5 هیدروژن را به تعداد محدود 100 دستگاه در تاسیسات مونیخ تولید کند.

ب ام و iX5 هیدروژنی

طراحی ب ام و iX5 هیدروژنی

به واسطه 3 سال تاخیر در تولید، طراحی بدنه و کابین ب ام و iX5 هیدروژن به مدل قبل از فیس لیفت تعلق دارد. براساس اعلام سازنده، فضای کابین و محفظه بار هم نسبت به سایر نمونه­‌های X5، تفاوتی نخواهد داشت.

مشخصات فنی ب ام و iX5 هیدروژنی

ویژگی اصلی این خودرو را باید در زیر بدنه جستجو کرد، جایی که دو سیلندر 6 کیلوگرمی هیدروژن با فشار 700 بار، در زیر صندلی‌های عقب جانمایی شده است. این کپسول‌ها توسط تویوتا تامین شده، ولی محفظه آلومینیومی آن‌ها را ب ام و طراحی کرده است.

ب ام و iX5 هیدروژنی

ژنراتور الکترومکانیکی که در زیر کاپوت نصب شده، 170 اسب‌­بخار نیروی حاصل از واکنش هیدروژن با اکسیژن را به چرخ‌ها انتقال می­‌دهد. سایر مشخصات فنی از مدل برقی ب ام و iX به عاریت گرفته شده است، همچون باتری لیتیوم-یون و پیشرانه برقی روی محور عقب که 231 اسب­‌بخار تولید می­‌کند. البته این مجموعه می‌­تواند در مدتی کوتاه، 401 اسب‌­بخار قدرت در اختیار راننده قرار دهد.

با اتمام شارژ باتری، نیروی محرکه از سلول‌های هیدروژنی تامین خواهد شد. شعاع حرکتی این خودرو براساس معیار WLTP، در حدود 500 کیلومتر اعلام شده که رقمی قابل توجه به نظر می­‌رسد.

وزن ب ام و iX5 هیدروژن هم 2.5 تن اعلام شده که با ب ام و X5 xDrive50e پلاگین-هیبرید قابل مقایسه است.

ب ام و iX5 هیدروژنی

ب ام و iX5 هیدروژن می‌­تواند در کمتر از شش ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست پیدا کند، درحالی‌که حداکثر سرعت آن هم 180 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

قیمت ب ام و iX5 هیدروژنی

ب ام و از اعلام قیمت iX5 هیدروژن خودداری نموده است، ولی براساس اعلام رسانه‌­های آلمانی، این رقم از صد هزار یورو کمتر نخواهد بود. این را مقایسه کنید با قیمت پایه 66 هزار یورو برای تویوتا میرای یا 77 هزار یورو برای هیوندای نکسو. ب ام و X5 xDrive50e پلاگین-هیبرید نیز با قیمت 108 هزار یورو در آلمان به فروش می‌­رسد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران