شمارش معکوس برای فولکس تمام برقی!

بررسی فولکس‌ واگن ID4 Crozz ماموت خودرو

29 فروردین 1403 16:36

فولکس برقی به ماموت خودرو رسید

فروردین 1403: در حالیکه چندین شرکت خصوصی، برای عرضه فولکس‌واگن ID4 CROZZ در بازار کشورمان اعلام آمادگی کرده بودند، اما ظاهرا قرعه بنام شرکت ماموت خودرو افتاده است. این شرکت در روز سه‌شنبه مورخ 1402/01/28 رسما اعلام کرده که قصد عرضه این محصول تمام برقی از شرکت VW را دارد. البته همچنان این احتمال وجود دارد که سایر شرکت‌ها نیز ID4 کراز را به لیست محصولات وارداتی‌شان اضافه کنند.

با توجه به قیمت پایه‌ای این خودرو که در بازار امارات، معادل تقریبی 95 هزار درهم است، می‌توان پیش‌بینی کرد که در بازار کشورمان، احتمالا قیمتی بین 2.5 تا 3.0 میلیارد تومان داشته باشد.

واردات فولکس ID4 از چین به ایران

دی 1402: با انتشار تصاویر رسمی از اولین محموله خودروهای برقی فولکس واگن در ایران، که برای تست‌های فنی پابه کشورمان گذاشته‌اند، حالا مطمئن شدیم که سال 1403، این خودروهای آلمانی را در خیابان‌های کشورمان خواهیم دید.

محصول وارداتی فولکس‌واگن، خودرویی تمام برقی با نام ID4 CROZZ است و در حال حاضر چندین شرکت خصوصی (مانند بهمن موتور، خودروسازان راین و ...)، در تلاش برای واردات این محصول به کشورمان هستند و باید منتظر ماند و دید که کدام شرکت، واردکننده نهایی آن خواهد شد.

نکته جالب توجه اینجاست که فولکس واگن ID4 وارداتی به کشورمان، در چین و در کارخانجات متعلق به شرکت خودروسازی FAW به تولید رسیده است؛درست مانند تویوتا کرولای 2023 که توسط شرکت معین خودرو به کشورمان آمده است. البته علاوه بر جوینت‌ونچر فاو-فولکس، این خودرو برقی توسط جوینت‌ونچر سایک-فولکس نیز در بازار چین و با نام ID4 X نیز به تولید می‌رسد که تفاوت ظاهری اندکی نسبت به ID4 CROZZ دارد.


طراحی فولکس‌ واگن ID4 وارداتی

برخلاف سایر محصولات فولکس‌واگن در سال‌های اخیر، چهره ID4 از خطوطی منحنی شکل گرفته و می­تواند برخی مدل‌های کلاسیک همچون بیتل یا محصولات کارمن گیا را به یاد آورد. چراغ‌های LED در جلو و عقب به همراه نوارهای طولی کاملاً مدرن طراحی شده و در نمای جلو دیگر خبری از جلوپنجره نیست.

خطوط منحنی در نمای جانبی ID4 نیز دیده می­شود ضمن این‌که مواردی همچون قطعات پلاستیکی نیمه پایین بدنه و نوار سفید که با رنگ مشکی سقف در تضاد است، نظر بیننده را به خود جلب می­کند.

نمای عقب در هماهنگی با بخش جلو طراحی شده و موارد قابل ذکری همچون نوار سرتاسری LED و لوگوی فولکس‌واگن در بخش میانی را به همراه دارد.

کابین فولکس‌ واگن ID4 وارداتی

کابین ID4 بسیار ساده و در عین حال کارآمد طراحی شده و مواردی مثل نمایشگر 5.3 اینچی پشت آمپر برای نمایش اطلاعات موردنیاز راننده، دکمه‌های حساس به لمس روی فرمان، نمایشگر 10 اینچی مرکزی (12 اینچی سفارشی) روی داشبورد، مسیریاب و حسگر فرمان حرکتی مهمترین موارد قابل ذکر این بخش هستند.

در این میان حذف اهرم تعویض دنده باعث شده فضای بیشتری برای محل شارژ بی‌سیم تلفن همراه، دو پورت USB-C، دو جالیوانی و سایر موارد به وجود بیاید.

فضای حمل بار فولکس‌واگن ID4 برابر با 858 لیتر بوده که در صورت جمع‌آوری صندلی‌های ردیف عقب به 1817 لیتر افزایش می‌یابد که در مجموع یکی از بزرگترین مزیت‌های این خودرو نسبت به رقبا خواهد بود.

ایمنی فولکس‌ واگن ID4 وارداتی

فولکس‌واگن مدل ID4 را با فهرست کاملی از فناوری های دستیار راننده روانه بازار کرده که شامل هشدار برخورد از جلو با قابلیت شناسایی عابرپیاده و ترمز خودکار اضطراری، پایش نقاط کور، دستیار تعویض خطوط، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، حسگرهای پارک، تشخیص علائم رانندگی و نوربالای خودکار می‌شود.

شش کیسه هوا در این خودرو تعبیه شده هرچند جای خالی کیسه هوای زانو احساس می‌­شود. یک فریم آلومینیومی هم در هنگام بروز سانحه از باتری محافظت کرده و ارتباط میان بخش‌های الکترونیکی در چنین موقعیتی به صورت خودکار قطع خواهد شد.

مشخصات فنی فولکس واگن ID4 وارداتی

فولکس واگن ID4 محصول سال 2020 است و در کلاس کراس‌اورهای جمع‌وجور قرار دارد. فولکس ID4 روی پلتفرم MEB ساخته شده و برای رقابت با شورولت بولت EV، هیوندای کونا EV و کیا نیرو EV به میدان آمده است.

در فولکس‌واگن ID4 به صورت استاندارد یک باتری به ظرفیت 82 کیلووات ساعت نصب شده که از تمام این رقبای خودرو حتی فورد موستانگ مک-ای، ظرفیت بیشتری دارد. با این حال ظرفیت بیشتر باتری به معنای شعاع حرکتی بیشتر نبوده و مسافت 400 کیلومتری قابل پیمایش با فولکس‌واگن ID.4 کمتر از هیوندای کونا EV و شورولت بولت EV خواهد بود.

موتور برقی که روی محور عقب نصب شده قدرتی برابر با 201 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل با 309 نیوتن‌متر تولید کرده و می­تواند با دو رقیب برقی کونا و بولت رقابت کند هرچند در میزان گشتاور تولیدی نه تنها از آن دو بلکه از چند رقیب دیگر نیز عقب می­ماند.


شرایط فروش فولکس واگن

برای اطلاع از زمان فروش فولکس‌واگن گلف GTI وارداتی شرکت ماموت خودرو و همچنین جهت اطلاع از آخرین اخبار این شرکت و نحوه ثبت نام خودروهای وارداتی آن، مقاله شرایط فروش ماموت خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران