روحی بزرگ در جسمی کوچک!

تست و بررسی ب‌ام‌و 125i

28 بهمن 1398 17:39

هر چقدر هم که مرسدس‌بنز در مسابقات فرمول 1 قهرمان شود و خودروهای اسپرت خارق‌العاده مثل AMG GT بسازد، باز هم اکثر افراد این شرکت را به عنوان خودروسازی لوکس و دیپلماتیک می‌شناسند و رقیبش ب‌ام‌و را اسپرت‌تر و جوان‌پسندانه‌تر می‌پندارند؛ البته این قضیه دلایل بسیار زیادی دارد که توضیحش از حوصله این متن خارج است اما در هر صورت مشخص است که باواریایی‌ها از همان ابتدا ارتباط نزدیکی با قلب جوانان برقرار کرده‌اند، تا حدی که حتی خیلی‌ها سری 7 را برای سیاست‌مداران و میلیاردرهای کم سن و سال‌تر مناسب می‌دانند! با این اوصاف وقتی صبحت از یک هاچ‌بک ریز نقش به نام سری 1 مطرح باشد کاملاً مشخص است که مخاطب اصلی چه قشری از جامعه خواهد بود؛ به خصوص که میهمان امروز ما از نوع 125i است و از نظر قدرت نسبت به دیگر مدل وارد شده به کشور یعنی 120iگزینه هیجان‌انگیز‌تری به نظر می‌رسد.

ب‌ام‌و 125i خودرویی خاص مختص افراد خاص است که لذت و هیجان برایشان از توجیه اقتصادی و کارآیی‌های متنوع خودرو مهم‌تر است.البته قیمت سرسام‌آور خودرو در کشور باعث شده که اکثریت افراد خرید یک خودروی چند منظوره از کلاس سدان یا کراس‌اور را به دلیل کاربری‌های متنوع، به هاچ‌بک‌های لوکس ترجیح دهند؛ حتی اگر این انتخاب به قیمت لذت رانندگی کمتر یا خرید از برند ضعیف‌تری تمام شود؛ اما برای افرادی که نه از روی توجیه اقتصادی و منطق ریاضی بلکه از سر عشق و احساس خودرو می‌خرند داستان شکل متفاوتی دارد. پس اگر جزء اقلیت دسته دوم هستید لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به یکی از جذاب‌ترین هاچ‌بک‌های موجود در کشور داشته باشیم و با این باواریایی مغرور بیش از پیش آشنا شویم.

بررسی طراحی ظاهری ب‌ام‌و 125i

شاید چهره میهمان امروزمان در برخی زوایا به زیبایی برادران بزرگ‌ترش نباشد و با توجه به ابعاد جمع‌وجور بدنه، ابهت یک خودرو لوکس را نداشته باشد؛ اما با تمامی این صحبت‌ها باز هم ایراد گرفتن از ظاهر سری 1 کار بسیار دشواری است و این شکارچی کوچک و خشن، همچون سایر اعضاء خانواده خود به راحتی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ دماغه عصبی و عبوس خودرو در کنار تناسب اندام عالی و اِلمان‌های اسپرت که در جای‌جای بدنه دیده می‌شوند، چهره این ژرمن ریز نقش را مملو از جذبه و زیبایی نموده‌اند و خطوط هوشمندانه کناری در تلفیق با رینگ‌های بزرگ و شیک ب‌ام‌و حس پویایی و جسارت را به بهترین شکل به تصویر کشیده‌اند؛ البته در نمای عقب جذابیت‌های ظاهری به سایر قسمت‌ها نمیرسد اما در اینجا هم چراغ‌های درشت و سپر اسپرت ب‌ام‌و 125i شکل و شمایل جالبی دارند.

ب‌ام‌و 125i طراحی نمای عقب

شاید بگویید ظاهر سری 1 برای دنیای مدگرای امروزی مقداری تکراری شده، اما نباید از یاد برد که راضی نگاه داشتن طرفداران سنتی ب‌ام‌و هم کار بسیار دشواری است و تغییرات ظاهری زیاد می‌تواند این ترکیب برنده را به ریسک و چالش بکشاند. در واقع همین نکته تا حدودی دست و پای طراحان ب‌ام‌و را برای بروز خلاقیت‌ها و جسارت‌های بیشتر بسته است اما با وجود تمامی این محدودیت‌ها من شخصاً از تماشای ب‌ام‌و 125i لذت می‌برم.

بررسی طراحی داخلی ب‌ام‌و 125i

در داخل کابین هم با همان فضای کلاسیک ب‌ام‌و روبرو می‌شویم که از طرفی به دلیل ارگونومی عالی، کیفیت ساخت بالا و همچنین حس صمیمتی که به انسان منتقل می‌کند قابل تحسین است اما از طرف دیگر به دلیل طراحی تکراری و نسبتاً قدیمی در برخی قسمت‌ها (مثل نشان‌گرهای پشت آمپر)، مقداری توی ذوق می‌زند؛ در واقع برای دوستداران یک هاچ‌بک اسپرت، حس هیجان در پشت فرمان هم به اندازه سایر پارامترها اهمیت دارد اما داخل ب‌ام‌و 125i این نکته نسبت به مواردی مثل سازگاری با بدن و پایبندی به سنت‌ها در اولویت پایین‌تری قرار داده شده است؛ این رویه اگرچه قابل احترام است اما مقداری در آن زیاده‌روی شده و از شور و شوق فضای داخلی کاسته.

کابین ب‌ام‌و 125i

درخصوص فضاسازی هم باید گفت که روی صندلی‌های جلو همه چیز عالی است اما در قسمت عقبی و صندوق باید توقعات را در حد و اندازه یک خودروی هاچ‌بک کوچک نگاه داشت؛ البته فاصله میان محورهای جلو و عقب سری 1 مناسب است و همین امر باعث شده که ب‌ام‌و 125i نسبت به ابعادش جای پای قابل قبولی در اختیار سرنشینان پشتی قرار دهد اما در هر صورت این خودرو برای استفاده 5 بزرگسال طراحی نشده و در نهایت قادر است به خانواده‌های جوان خدمات‌رسانی کند.

امکانات و ایمنی ب‌ام‌و 125i

امکانات ب‌ام‌و 125i

سری 1، فول آپشن‌ترین گزینه این رنج از بازار نیست اما با داشتن امکانات خوبی از قبیل سامانه Start-Stop، آینه الکتروکرومیک، سیستم iDrive ب‌ام‌و به همراه موس و نمایشگر مرکزی، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن و تنظیمات برقی، برف پاک‌کن هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک به همراه سیستم چرخش در پیچ‌ها، نور بالای اتومات، کروز کنترل هوشمند، هشدار تغییر لاین و عابر پیاده، ورود و استارت بدون کلید، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، سنسورهای پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی، سیستم کنترل ترمز در پیچ، سیستم بازیابی انرژی ترمز و... می‌تواند شما را تا حدود مناسبی راضی نگاه دارد. ضمن این‌که 5 ستاره ایمنی موسسه Euro-NCAP خبر از استحکام عالی و امنیت بالای این هاچ‌بک به ظاهر ظریف می‌دهد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ب‌ام‌و 125i

پیشرانه ب‌ام‌و 125i

ب‌ام‌و برای این فرزند کوچکش پیشرانه‌های متنوعی را در نظر گرفته اما همان‌طور که اشاره شد میهمان امروز ما از نوع 125i است؛ خودرویی با پیشرانه 4 سیلندر توربو که قادر است در بهترین حالت 224 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور را راهی چرخ‌های عقب کند؛ البته شاید بگویید این مدل در برابر نمونه M135i گزینه چندان تند و تیزی محسوب نمی‌شود اما با نگاهی به رقبای داخلی باید گفت که همین مدل هم قادر است به قول معروف خیلی‌ها را زخمی کند! در واقع هاچ‌بک‌های اسپرت لوکس عرضه شده در کشور از قبیل سئات لئون و آلفارومئو جولیتا حریف شتاب رسمی 6.1 ثانیه‌ای 125i نخواهند شد؛ تنها رقیب اصلی فولکس‌واگن گلف GTI است که با چند دهم ثانیه شتاب اولیه ضعیف‌تر و البته حداکثر سرعت مقداری بیشتر می‌تواند برای هموطنش شاخ و شانه بکشد.

حتی اگر بخواهید به سراغ مدل ارزان‌تر یعنی ب‌ام‌و 120i هم بروید باز هم با خودرو کندی طرف نیستید چرا که آن مدل هم فقط چیزی در حدود 1 ثانیه کندتر از برادرش به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست می‌یابد و همچنان می‌تواند نیازهای علاقه‌مندان به شتاب و سرعت را به راحتی پاسخگو باشد؛ هرچند که در برابر گلف شکست خواهد خورد.

گیربکس ب‌ام‌و 125i

جعبه‌دنده هم از نوع 8 سرعته اتوماتیک است و با ضرایب نزدیک و دقت بالا اجازه نمی‌دهد روند شتاب‌گیری با اختلال مواجه شود.

تنها مشکل پیش رو، بحث همیشگی حساسیت پیشرانه‌های مدرن، نسبت به کیفیت بنزین‌های وطنی است؛ به خصوص که این روزها در بسیاری از شهرها بنزین سوپر کمیاب شده و استفاده از مکمل‌های تقلبی هم می‌تواند خسارت سنگینی به دنبال داشته باشد. به غیر از این مشکل که البته مشکل کوچکی هم نیست می‌توانیم از تمامی مشخصات پیشرانه ابراز رضایت کنیم. مثلاً گشتاورش از دور موتور فوق‌العاده عالی 1350 دور بر دقیقه به نقطه اوج می‌رسد، مصرف سوختش در حدود 6 لیتر در حالت ترکیبی اعلام شده و صدایش هم انصافاً گوش را نوازش می‌دهد.

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و 125i

با این‌که در بخش بررسی کابین در مورد تکراری شدن فضای داخلی ب‌ام‌و صحبت کردیم اما باید اعتراف کنم که پشت فرمان ترکیب فضایی نوستالژیک با ارگونومی عالی کابین حس خوبی به من داد؛ دسترسی عالی به ادوات در کنار دید کافی و تسلط عالی در پشت فرمان نوید یک رانندگی راحت و بی‌دردسر در شهر را می‌دهند و ابعاد کوچک خودرو هم ما را در این امر یاری می‌نماید.

همان‌طور که از قبل انتظار داشتیم کیفیت سواری با حالت ایده‌آل فاصله داشت و تعلیق اسپرت سری 1 در تلفیق با تایرهای ران فلت هر از گاه کوبش‌های ناشی از دست‌اندازها را به کابین منتقل می‌کرد؛ به خصوص که صندلی‌ها نیز علیرغم در بر گیرندگی مناسب و ارگونومی مطلوب، نسبتاً سفت هستند؛ با این حال اگر قرار بر مقایسه با سایر هاچ‌بک‌های اسپرت یا خودروهای کوپه باشد باید اعتراف کرد که میزان خشکی سری 1 اصلاً آزاردهنده نیست و حتی می‌توان از کیفیت سواری ب‌ام‌و 125i به عنوان نکته‌ای مثبت یاد کرد. ضمن این‌که به طور کلی این پارامتر برای طرفداران همچین سگمنتی از اهمیت کمتری برخوردار است چراکه هر کس به دنبال آسایش و راحتی باشد می‌تواند حتی با قیمت کمتر یک تویوتا کرولا نرم و راحت خریداری کند؛ پس اگر موافق باشید زودتر از این بحث‌های خسته‌کننده در مورد ارگونومی و راحتی بگذریم و پدال گاز را به چالش بکشیم.

در همان ابتدای کار، سری 1 با شتاب بسیار خوبی از جا کنده شد و در کمتر از 7 ثانیه (عدد رسمی 6.1 ثانیه) کیلومترشمار عدد 100 را به خود دید؛ به لطف گشتاور عالی و ضرایب نزدیک به هم جعبه‌دنده، شتاب ثانویه و کشش هم عالی است و تقریباً در تمامی سرعت‌ها با اشاره‌ای به پدال گاز، می‌شود لذت فرو رفتن در صندلی را کم و بیش احساس کرد. جعبه‌دنده 8 سرعته خودرو هم به قدری سریع، دقیق و هوشمند عمل می‌کند که هرگز دلتان برای جعبه‌دنده دستی تنگ نخواهد شد! برای درک بهتر مطلب بد نیست اشاره کنیم که فولکس‌واگن گلف GTI حدود 40 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از ب‌ام‌و 125i تولید می‌کند و اندکی هم سبک‌تر هست؛ پس چگونه شده که شتابش با 125i تقریباً مشابه از کار درآمده؟ شاید پاسخ معما در همین جعبه‌دنده عالی ب‌ام‌و نهفته باشد.

تست و بررسی ب‌ام‌و 125i

گذشته از این‌ها لذت سواری با ب‌ام‌و 125i چیزی فراتر از شتاب خوب و جعبه‌دنده دقیق است؛ در واقع چیزی که من را عاشق این خودرو کرد خوش‌دستی و فرمان‌پذیری عالی‌اش بود؛ البته این روزها تمامی خودروهای گران‌قیمت به لطف وجود انواع و اقسام سیستم‌های الکترونیکی به پایداری مناسبی دست یافته‌اند اما هنوز هم حس ناب رانندگی با خودرویی که تعادلش را جدای از سیستم‌های کامپیوتری به صورت مکانیکی نیز تامین می‌کند چیز دیگری است. منظورم مواردی نظیر مرکز ثقل پایین، تایرهای پهن، زاویه مناسب چرخ‌ها، مهندسی کم‌نقص شاسی و مواردی از این دست است؛ در واقع پایبندی به همین اصول باعث شده که راننده با ب‌ام‌و 125i ارتباط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای برقرار کند و خودرو را جزئی از بدنش بداند؛ سیستم‌های کمکی هم فقط برای مواقعی که گشتاور بالا در پیچ‌های تند و یا مسیرهای لغزنده دردسر درست می‌کند وارد عمل می‌شوند تا از خطر جلوگیری کنند؛ البته ناگفته نماند که در سرعت‌های خیلی بالا، اندکی کم‌فرمانی در پیچ‌های تند احساس شد اما این مورد هم آن‌قدرها جدی و آزاردهنده نبود. ترمزهای خودرو نیز عملکرد کم‌نقصی دارند و با حس تسلط و اطمینان کافی سرعت را به صفر نزدیک می‌کنند.

در خصوص سکوت کابین هم باید گفت که در شرایط عادی آرامش مناسبی در داخل کابین حکم فرماست و حتی در دورهای بالاتر هم صدای پیشرانه گوش را به جای آزار، نوازش می‌دهد. نکته مثبت دیگر در خصوص این نسل از سری 1 دیفرانسیل عقب بودن خودرو است؛ نکته‌ای که به لذت رانندگی بالاتر و امکان شیطنت‌های بیشتر با خودرو منتهی شده و شاید بتوان از این مورد به عنوان یکی از برتری‌های ب‌ام‌و 125i در برابر بسیاری از رقبای هاچ‌بکش یاد کرد.

راند پایانی با ب‌ام‌و 125i

ب‌ام‌و 125i یک هاچ‌بک جذاب و هیجان‌انگیز است؛ قیافه خوبی دارد، کیفیت سواری‌اش برای این سگمنت قابل قبول است، در قیاس با ابعاد بدنه فضای کابین و حتی صندوق کارآمدی دارد و از همه مهمتر این‌که در شتاب‌گیری، فرمان‌پذیری و لذت رانندگی شما را همه‌جوره راضی نگاه خواهد داشت. در مورد کیفیت، ایمنی و اینجور مسائل هم که نیاز به توضیح اضافه نیست چراکه برند ب‌ام‌و خود گویای همه چیز خواهد بود! جدای از تمامی این‌ها ب‌ام‌و 125i در قیاس با سایر هاچ‌بک‌های جذاب بازار مثل سئات لیون و آلفارومئو جولیتا سریع‌تر است و حتی در برابر گلف GTI هم از ویژگی دیفرانسیل عقب بودن و شبکه خدماتی گسترده‌تر بهره می‌برد.

طراحی ب‌ام‌و 125i

تا اینجای کار ب‌ام‌و 125i یک انتخاب ایده آل به نظر می‌رسد. اما این موارد باعث نمیشوند که ازمشکلاتش غافل شویم؛ اول از همه بحث کمبود آپشن مطرح است؛ البته شاید بگویید برای دوست‌داران این سبک خودرو اهمیت لذت رانندگی بسیار بالاتر از آپشن‌های فانتزی است اما در هر صورت شما با همین رقم می‌توانید خودروهای مجهزتری خریداری نمایید؛ نکته دیگر این‌که شتاب عالی ب‌ام‌و 125i توسط یک پیشرانه توربو مدرن تامین می‌شود که طبیعتاً حساسیت بالایی به کیفیت بنزین و نوع نگهداری مالک دارد و بارها مشاهده شده که باواریایی‌ها در کشورمان به همین دلیل با مشکل مواجه شده‌اند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های ب‌ام‌و 125i

علاوه‌بر موارد فوق همان‌طور که در مقدمه اشاره شد به دلیل قیمت بالای خودرو در کشورمان خیلی‌ها ترجیح می‌دهند این میزان پول را برای خودرویی چند منظوره و بزرگ‌تر هزینه کنند و در نتیجه هاچ‌بک‌های لوکس به طور کلی در ایران از محبوبیتی در حد سدان‌ها یا کراس‌اورها برخوردار نیستند؛ خوب پس با در نظر گرفتن تمامی این نکات می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ب‌ام‌و 125i خودرویی خاص مختص افراد خاص است که لذت و هیجان برایشان از توجیه اقتصادی و کارآیی‌های متنوع خودرو مهم‌تر است.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Mh89 1400/8/14
خیلی قشنگه و جمه جور و زیبا و آپشن دار ولی بديش اینه که ازرش خریدش خیلی پایینه چون نسبت به قیمتش خیلی گرونه و نمی ازره با اون پول سوناتا هیبرید یا جی تی لاین میشه خرید
پاسخ
0
0
0