شبحی از لکسوس RX

تست و بررسی بی وای دی S6

23 اسفند 1398 11:14

از میان خودروهای چینی که طی سال‌های اخیر در کشورمان مونتاژ شده‌اند، می‌توان به جرات گفت که ماجرای برند BYD به کلی با سایرین متفاوت است. در شرایطی که بسیاری از خودروسازان چینی به شکل مستقل از دانش مهندسی قابل توجهی برخودار نیستند و تنها در مقام شریک و جوینت‌ونچر شرکت‌های بزرگ غربی به فعالیت می‌پردازند، بی وای دی (BYD) تافته‌ای جدا بافته است و به عنوان یکی از پیشرو ترین کارخانه‌های آسیای شرقی شناخته می‌شود.

شباهت‌های بی وای دی S6 به لکسوس RX به بدنه این خودرو محدود می‌شود و در بخش‌های فنی تقریباً شباهت قابل توجهی بین این دو خودرو وجود ندارد.در سال 95 و 96 موفقیت‌های بزرگ این شرکت در زمینه تولید باتری‌های لیتیومی و ساخت وسایل نقلیه هیبریدی و برقی باعث شده بود تا حضور بی وای دی در ایران به منزله باز شدن کورسوی امیدی برای مونتاژ و عرضه خودروهای مدرن و سبز در کشور باشد که تاکنون مغفول واقع شده است. با این وجود اما آغاز مونتاژ خودروهای بی وای دی در کشور بیشتر به عرضه مدل‌های نه چندان به روز از جمله S6 اختصاص داشت که سوژه اصلی این مقاله است. کراس‌اوری با ظاهر قدیمی که به دلیل استفاده از پلتفرم لکسوس RX و شباهت‌های ظاهری به آن مدل به نوعی یک RX چینی محسوب می‌شود اما در ادامه خواهید دید که هر گردی گردو نیست و بی وای دی S6 هم فقط شبحی از این برند لوکس ژاپنی را برایمان تداعی می‌کند، هرچند گاه حتی شبح لکسوس هم میتواند از برخی از خودروهای بی‌اصالت گزینه بهتر و مطمئن‌تری باشد!

بررسی طراحی بدنه بی وای دی S6

بی وای دی در ظاهر امر به شکل مستقل فعالیت می‌کند اما در واقع روابط نزدیکی بین محصولات تولیدی این شرکت و ساخته‌های همیشه محبوب شرکت تویوتا برقرار است که نشانه آن را می‌توانید در طراحی بسیار نزدیک همین S6 با نسل دوم لکسوس RX مشاهده کنید.

نمای عقب بی وای دی S6

ماحصل این نزدیکی البته در چهره بی وای دی S6 کاملاً هویداست که در حدود یک دهه با خودروهای روز جهان فاصله دارد و به وضوح نسخه چینی شده از مدل اصلی و نه چندان جذاب لکسوس RX را نشان می‌دهد.

البته در بازار تشنه ایران و در شرایطی که بسیاری افراد معتقدند سادگی زیباست، نمی‌توان به طراحی قدیمی این خودرو چندان خرده گرفت و تنها باید خاطر نشان کرد که دیگر محصولات BYD نظیر S7 و تانگ که براساس همین پلتفرم شکل گرفته‌اند، به مراتب از چهره جذاب‌تری برخوردارند و ای کاش مسئولان شرکت کارمانیا نیز می‌توانستند در گام نخست، S7 را در کشورمان عرضه نمایند.

بررسی فضای داخلی و آپشن‌های بی وای دی S6

داخل کابین خودرو نیز شاهد داشبوردی یکسان با نسل دوم لکسوس RX هستیم. تنها تفاوت ها را باید در طراحی مجدد فرمان، پنل میانی داشبورد شامل دریچه‌های هوا و مجموعه پشت آمپر عنوان کرد که این مورد آخر به لطف سلیقه خاص اهالی چین و ماچین، فانتزی و گرافیکی از آب درامده و تا حد زیادی فرم اولیه و آنالوگ خود را از دست داده و تبدیل به مجموعه‌ای دیجیتالی با قابلیت تغییر رنگ‌بندی شده است.

کابین بی وای دی S6

با توجه به تجربه بالای مهندسی تویوتا که در پشت پرده این خودرو وجود دارد، طراحی کلی کم‌نقص صورت گرفته و ابعاد و اندازه‌ها کاملاً مناسب به نظر می‌رسند؛ نقص ارگونومی خاصی دیده نمی‌شود و فضای داخلی کابین برای 5 نفر سرنشین بزرگسال کاملاً کافی در نظر گرفته شده است. یکی از نکات جالب بی وای دی S6 در فضای داخلی، قابلیت تنظیم کامل صندلی ردیف دوم است که رضایت بیشتر سرنشینان بلندقامت را در فضای عقب تضمین می‌کند. در خصوص کیفیت هم باید گفت بی وای دی S6 در قیاس با رقبای این رده انصافاً از کیفیت مناسبی برخوردار است و کابین خوش‌ساختی دارد.

آپشن های بی وای دی S6

وجود آپشن‌هایی مانند سانروف، تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، صندلی برقی 8 حالته راننده، آینه فوتوکرومیک مجهز به قطب‌نما، کروز کنترل، نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب و دید جانبی سمت راست، ورود و استارت بدون کلید، مجموعه سنسورهای پارک عقب و جلو، چراغ‌های اتوماتیک، چراغ خوش‌آمد گویی، روکش‌های چرمی و مواردی از این قبیل باعث می‌شود تا دست بی وای دی S6 در مقابل رقبا خالی نباشد و بتوان از این خودرو به عنوان یک گزینه قابل قبول برای استفاده‌های خانوادگی یاد کرد.

بررسی مشخصات فنی بی وای دی S6

واضح است که بی وای دی S6 با توجه به پلتفرم خود از قابلیت‌های عرضه در نسخه دو دیفرانسیل برخوردار است اما بی وای دی تصمیم گرفته تا متناسب با نیاز بازار چین، این خودرو را درست مانند سایر کراس‌اورهای رقیب، به صورت تک‌دیفرانسیل عرضه کند. همچنین جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک مورد استفاده در لکسوس جای خود را به جعبه‌دنده 6 سرعته دوبل کلاچ داده و پیشرانه شش سیلندر ساخت تویوتا نیز با یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم 2.4 لیتر جایگزین شده است.

با این حساب می‌توان گفت که شباهت‌های بی وای دی S6 به لکسوس RX به بدنه این خودرو محدود می‌شود و در بخش‌های فنی تقریباً شباهت قابل توجهی بین این دو خودرو وجود ندارد. البته با فرض یکسان بودن پلتفرم و آلیاژ بدنه، می‌توان حدس زد که بی وای دی S6 از حیث ایمنی نیز خودرو قابل قبولی به حساب می‌آید و کسب 5 ستاره ایمنی چین نیز برهمین اساس روی داده است. به خصوص که با توجه به استفاده از پیشرانه چهارسیلندر به جای گونه شش سیلندر اصلی، شاهد ایجاد فضای بیشتر در محفظه پیشرانه هستیم که خطر ورود اجزای فنی به درون کابین را در زمان وقوع تصادفات سنگین کاهش می‌دهد.

پیشرانه بی وای دی S6

تولید قدرت 160 اسب‌بخار در دور موتور 5800 و گشتاور 229 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 دور در دقیقه نشان‌دهنده مشخصات فنی نسبتاً مناسب این خودرو است که شتاب‌گیری حدود 13.5 ثانیه‌ای (رسمی 13 ثانیه) را برای این محصول ممکن ساخته است. البته در این رنج قیمتی خودروهای بسیار سریع‌تری قابل خریداری هستند اما با توجه به کلاس بدنه و وزن حدود 1.7 تنی خودرو می‌توان از توانایی‌های حرکتی بی وای دی S6 ابراز رضایت نسبی کرد. به خصوص که کشش خودرو در سربالایی قابل قبول است.

سیستم تعلیق مک‌فرسون برای چرخ‌های جلو و مک‌فرسون با اتصالات سه‌گانه برای محور عقب در نظر گرفته شده که البته با ساختار مولتی‌لینک لکسوس RX تفاوتی بارز دارد. همچنین فهرست آپشن‌های ایمنی نیز شامل مواردی نظیر ترمز هوشمند کمکی BOS، سیستم ضد قفل با امکان توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و ایربگ‌های کامل می‌شود اما متاسفانه سیستم کنترل پایداری ESP در بی وای دی S6 لحاظ نشده است.

بررسی تجربه رانندگی با بی وای دی S6

بی وای دی S6 به معنای واقعی کلمه یک کراس‌اور خانوادگی است و در نگاه اول می‌تواند طیف وسیعی از نیازهای درون و برون‌شهری را پوشش دهد، اما اگر کمی سخت‌گیرانه به این خودرو بنگرید، درخواهید یافت که به سبب شرایط خاص توسعه این محصول و بازار نه چندان رقابتی ایران، بی وای دی S6 در هیچ زمینه‌ای ایده‌آل ظاهر نمی‌شود.

تست و بررسی بی وای دی S6

برای مثال ابعاد کلی نسبتاً بزرگ و مصرف سوخت قابل توجه (9.8 لیتر به صورت ترکیبی) باعث شده که استفاده درون‌شهری از این خودرو چندان منطقی نباشد؛ از طرف دیگر برای استفاده خانوادگی و مسافرتی هم، صدای بالای پیشرانه در دورهای بالاتر و فرمان‌پذیری نه چندان عالی در پیچ های تند شرایط را از حالت ایده‌آل خارج کرده است. در واقع نبود سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی در تلفیق با فنربندی نرم و مرکز ثقل بالای این خودرو باعث شده که مانور دادن با بی وای دی S6 در سرعت‌های بیش از 110 کیلومتر برساعت کمی ترسناک باشد و نتواند حس اطمینان مورد انتظار شما از یک خودرو خانوادگی مدرن را ارائه دهد.

در خارج از جاده هم با اینکه گشتاور پیشرانه نسبتاً کافی به نظر می‌رسد اما نبود سیستم دودیفرانسیل مانعی برای کسب حداکثر عملکرد خواهد بود. از این رو می‌توان گفت که بی وای دی S6 شاید در تمامی زمینه‌ها بتواند نمره قبولی را دریافت کند، اما عملاً هیچ ویژگی شاخصی را نیز ارائه نمی‌دهد.

تجربه رانندگی با بی وای دی S6

حال بد نیست کمی هم در مورد ویژگی‌های مثبت این محصول صحبت کنیم. اولین مورد اینکه فضای جادار و ارگونومی مطلوب کابین در کنار آپشن‌های مناسب و سیستم تعلیق نرم، باعث شده‌اند که تمامی سرنشینان سواری راحتی را با بی وای دی S6 تجربه نمایند و به لطف حجم فضای بار 495 لیتری، مشکل چندانی در جای دادن وسایل برای سفرها نخواهید داشت؛ به غیر از این گشتاور مناسب در سربالایی‌ها و مهندسی مطلوب تعلیق و بدنه، در مسیرهای ناهموار به کمک شما خواهند آمد تا بدون سختی خاصی از این معابر عبور کنید.

بررسی شرایط بازار بی وای دی S6

تا سال 96 بی وای دی S6 به عنوان اولین محصول مشترک این شرکت با کارمانیا در محدوده قیمت 100 الی 120 میلیون تومان در کشور عرضه می‌شد، اما حالا و در پی تغییرات شدید قیمت ارز، بهای این خودرو به حوالی 300 میلیون تومان رسیده است.

از طرف دیگر فروش این مدل در پی بازگشت مجدد تحریم‌های صنعت خودروسازی عملاً متوقف شده است اما دو رقیب اصلی S6، یعنی جک S5 اتوماتیک و چری تیگو 7 همچنان بر روی خط تولید قراردارند و به فروش می‌رسند؛ از این رو بی وای دی S6 به سبب تیراژ کم و قطع تولید تا حدی بازار ضعیف‌تری نسبت به دو خودروی مذکور دارد، همچنین ظاهراً مساله تامین قطعات نیز باعث می‌شود که زمان خواب خودروهای معیوب در نمایندگی‌ها افزایش یابد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های بی وای دی S6

با این اوصاف می‌توان گفت گرچه بی وای دی S6 از نظر کیفیت ساخت، جادار بودن و نرمی سواری و سازگاری با بنزین معمولی نسبت به رقبای توربو (نظیر جک S5، تیگو 7 یا هایما S7) مزیت دارد، اما تا زمان مشخص نشدن وضعیت همکاری یا عدم همکاری بی وای دی و کارمانیا، خرید این خودرو در بازار فعلی با مقداری ریسک همراه است.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران