بررسی لاماری ایما آرین پارس موتور

آپشن های جدید ایما از نیمه دوم 1401

تیر 1401: محمدرضا سیفی، مدیرعامل شرکت آرین موتور، در جدیدترین مصاحبه خود، ضمن اشاره به تولید 2 محصول دیگر تحت برند لاماری، گفته یکی از این دو محصول، کراس‌اوری در سگمنت B اما ارزان‌تر از لاماری ایماست که احتمالا در زمستان 1401 رونمایی شود، ولی تولید آن در سال 1402 خواهد بود. دومین محصول نیز سدانی در سگمنت C خواهد بود که در 1402 رونمایی می‌شود.

آقای سیفی همچنین به موضوع آپشن‌های لاماری ایما نیز اشاره کرده و گفته که طبق بازارسنجی آرین موتور، قرار است سه آپشن جدید در آینده‌ای نزدیک، روی ایما نصب می‌شوند که عبارتند از:

  • رادار نقطه کور
  • دوربین 360 درجه
  • گرمکن صندلی‌های جلو

مدیرعامل آرین موتور، ابراز امیدواری کرده که طبق قرارداد طرف چینی، این آپشن‌ها از ماه اکتبر 2022 در اختیار آرین موتور قرار می‌گیرد. بنابراین تیپ جدید ایما نیز احتمالا از اواسط پاییز 1401 در کشورمان عرضه می‌شود. آقای سیفی همچنین تاکید کرده که تیپ جدید لاماری ایما، حدود 5 تا 8 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. ضمن اینکه با عرضه این تیپ جدید، تولید تیپ قدیمی لاماری متوقف خواهد شد.

رونمایی لاماری در نمایشگاه تهران 1401

اردیبهشت 1401: شرکت آرین پارس موتور، همزمان با اعلام شرایط فروش لاماری از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو و قطعی‌شدن قیمت رسمی 989 میلیون تومان برای این محصول جدید، در نمایشگاه خودرو تهران 1401 که در اردیبهشت‌ماه برگزار شده است، برای نخستین‌بار از لاماری ایما رونمایی کرد.

لاماری ایما در نمایشگاه خودروی تهران 1401
لاماری ایما در نمایشگاه خودروی تهران 1401

کراس‌اور چینی آرین موتور، با طراحی جذاب و جوان‌پسندش، قرار است جای پای دانگ‌فنگ را در بازار کشورمان، محکم‌تر کند.

آرین موتور به بازار کراس اورهای چینی آمد

بعد از عرضه میتسوبیشی و DS در قالب واردات و با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و ممنوعیت‌های مربوطه، شرکت آرین پارس موتور سراغ یک محصول چینی رفت که طبق پیش‌بینی‌ها باز هم یک کراس‌اور توربوشارژ است. آنطور که مدیران این شرکت می‌گویند، فعالیت‌های مربوط به مونتاژ خودروهای سواری آرین پارس موتور از این به بعد در قالب برند لاماری عرضه خواهد شد و ایما اولین عضو این خانواده است.

لاماری ایما آرین پارس موتور
لاماری ایما آرین موتور

این خودرو که در حقیقت همان دانگ‌فنگ T5 EVO به حساب می‌آید، ماحصل دیگری از گسترش فعالیت‌های دانگ‌فنگ در ایران است. شرکتی که پیش از این یک بار طعم تلخ تحریم‌ها را در کنار ایران‌خودرو چشیده بود، ولی اکنون قصد دارد به استراتژی متفاوت و با تکنیک ریبجینگ، بار دیگر شانس خود را در بازار خودروی کشور بیازماید. درست مانند پروژه‌ای که پیش‌تر با گروه بهمن (برای مونتاژ دانگ‌فنگ iX5)، فردا موتور (برای مونتاژ دانگ‌فنگ X5) و احتمالاً در آینده با ایستا موتور (برای مونتاژ دانگ‌فنگ AX7 Pro) به اجرا خواهد گذاشت.

این چینی در کارخانه «آرین پارس موتور» به تولید می‌رسد؛ کارخانه‌ای که در اختیار شرکت آرین دیزل و هم‌اکنون محصولاتی تجاری جک (JAC) یعنی ون جک سانری و انواع کامیونت جک را مونتاژ می‌کند.

فورتینگ در چین؛ لاماری در ایران

سال 2019 خبر مهمی از چین شنیدیم؛ خودروسازی دانگ‌ فنگ (DFM) خبر داده بود که نام زیرمجموعه خودروسازش، یعنی فنگ‌ژینگ (Fengxing) را می‌خواهد تغییر دهد تا محصولات این برند را با نام و لوگویی جدید، دوباره به بازار چین بفرستد. اما سال 2019 تمام شد و اتفاقی نیفتاد؛ سال 2020 هم آمد و رفت و بازهم خبری نشد. تا اینکه سرانجام از سال 2021، دانگ‌فنگ نام جدید این برند را فورتینگ (Forthing) اعلام کرد و لوگوی «شیر نشان» آنرا رونمایی نمود.

مراسم رونمایی لاماری ایما
لوگوی جدید برند فورتینگ

اگر برند فورتینگ را نمی‌شناسید، باید بگوییم همان شرکتی است که قبلا هم خودروهای معروفی را با لوگوی دانگ‌فنگ به بازار فرستاده؛ ازجمله کراس‌اور دانگ‌فنگ T5 و سدان دانگ‌فنگ S50 که قرار بود در سال 1399 و توسط خودروسازی آذویکو، در کشورمان مونتاژ شود اما نشد که نشد! حتما برای‌تان جالب خواهد بود که بدانید کراس‌اورهای شرکت خودروسازی فرداموتور، یعنی فردا SX5 و فردا SX6 نیز هردو محصول فورتینگ هستند.

اما نخستین محصولی که با برند جدید فورتینگ به بازار چین عرضه شده، کراس‌اوری کامپکت است که چینی‌ها نامش را T5 EVO گذاشته‌اند اما در بازار ایران آنرا با نام لاماری ایما می‌شناسیم. حتما با شنیدن این نام، حدس زده‌اید که ارتباطی با دانگ‌فنگ T5 دارد که حالا به فورتینگ T5 تغییر نام داده است. حدس‌تان درست است! هردوی این خودروها از پلتفرمی مشترک بهره می‌برند و موتور و گیربکس یکسانی نیز دارند.

بررسی طراحی لاماری ایما

سبک و سیاق بصری لاماری ایما، برگرفته از جریان نوظهوری خودروسازی در چین است. پدیده استفاده از چراغ‌های باریک که نسخه‌های مشابه آن را روی ام‌ وی‌ ام X22 Pro و کی ام سی K7 کرمان موتور هم دیده‌ایم. این زبان گرافیکی ابتدا توسط جیپ چیروکی معرفی شد و حالا تبدیل به یکی از ترندهای اصلی خودروسازان نوگرای چینی شده است.

گیربکس لامارای ایما آرین موتور
گیربکس لاماری ایما

ایما بی‌تردید با توجه به فرم چراغ‌ها و صد البته حالت خاص جلوپنجره خود، با زبانی خشن و تهاجمی صحبت خواهد کرد که این روزها مشتریان جوان‌تر را هم مخاطب قرار می‌دهد. استفاده از الگوی مه‌شکن‌های بزرگ عمودی در کنار گریل عظیم‌الجثه، می‌تواند ایما را تبدیل پیشگام سبک طراحی‌های اروپایی‌پسند کند.

نکته جالب توجه در طراحی این خودرو دقت در اجرای زوایای روی گلگیرهای جلو و عقب بوده است. درست برخلاف بسیاری از کراس‌اورهای هم‌وطن که در نمای جانبی خود ساده و محافظه‌کار رفتار کرده‌اند. در نمای عقبی نیز می‌توان نوار زیبا و سرتاسری LED را دیده که هماهنگی معنادار با چراغ سوم ترمز آرواره‌ای آن دارند. رینگ‌های عریض و روف لاین منطقی، لاماری ایما را تبدیل به یک کراس‌اور چشم‌نواز کرده است.

عکس ماشین لاماری آرین پارس موتور
نمای عقب لاماری ایما آرین موتور

در طراحی داخلی با حذف دکمه‌های مکانیکی، بخش عمده‌ای از رابط کاربری به یک نمایشگر دیجیتالی سرتاسری واگذار شده که در یک سوی خود اطلاعات و سرگرمی را به نمایش درمی‌آورد و در سوی دیگر داده‌های مربوط به پشت فرمان را. به نظر می‌رسد ایده استفاده از دریچه‌های تهویه مطبوع دایره‌ای با طراحی خاص، ادای احترامی به‌ویژه به مدل‌های جدید مرسدس‌بنز بوده است. یکی از جزئیات خاص لاماری ایما، محفظه موتور آن بود که به طرزی عجیب مانند یک پکیج سربسته بخشی از المان‌های فنی را زیر خود پنهان کرده بود.

مشخصات فنی لاماری ایما

لاماری ایما را می‌توان قوی‌ترین کراس‌اور 1.5 لیتری بازار ایران قلمداد کرد. چراکه توان 195 اسب‌بخاری و گشتاور 285 نیوتن‌متری آن دست‌کم روی کاغذ بی‌رقیب است. همانطور که انتظار می‌رفت، این پیشرانه نیز با فناوری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. جعبه‌دنده لاماری 7 سرعته دوکلاچه و سیستم انتقال قدرت آن FWD محور جلو است.

»» کاتالوگ لاماری ایما آرین موتور (PDF) ««

اگرچه هنوز اطلاعات مربوط به شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی آن منتشر نشده ولی با در نظر گرفتن این خروجی و لحاظ کردن وزن 1.5 تنی آن می‌توان پیش‌بینی کرد که با خودرویی چابک طرف باشیم.

مشخصات فنی لاماری ایما آرین موتور
پیشرانه لاماری ایما آرین موتور

از دیگر اطلاعات فنی این خودرو می‌توان به مصرف سوخت 7.5 لیتری و باک 55 لیتری آن اشاره کرد. در ضمن بد نیست بدانید فضای قسمت بار ایما 480 لیتر برآورد شده است.

بررسی آپشن‌های ایما

در کاتالوگ رسمی این خودرو تجهیزات استانداردی مانند سیستم تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، رادار پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم نگهدارنده در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، شش کیسه هوا، پاور ویندوز، سانروف، سیستم صوتی مجهز به نویگیشن، سیستم تشخیص صدا، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده 6 حالته، رینگ آلومینیومی 19 اینچی و فرمان کمکی برقی اشاره کرد.

امکانات و کابین لاماری ایما آرین موتور
کابین لاماری ایما آرین موتور

هم‌چنین گفته می‌شود لاماری ایما در تست تصادف موسسه CNCAP چین موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است.

رقیبان لاماری ایما در ایران

در بازار چین، خودروهایی مانند چانگان CS55 پلاس و هاوال H6 ازجمله رقبای اصلی لاماری ایما هستند. اما در بازار ایران، کراس‌اور لاماری ایما باید با انبوهی از رقبای هم‌وطنش رقابت کند؛ از کی‌ام‌سی K7 کرمان موتور بگیرید تا دیگنیتی بهمن موتور، از اسکیلاس T60 برای شهر خودرو و سوئیست DX3 برای دیار خودرو بگیرید تا فونیکس تیگو 7 پرو برای مدیران خودرو و دوقلوهای SWM برای سیف خودرو.

قیمت لاماری ایما

ماشین لاماری ایما آرین موتور
لاماری ایما آرین موتور

در بازار چین، قیمت فورتینگ T5 EVO از حدود 100 هزار یوآن شروع شده و تا 137 هزار یوآن هم بالا می‌رود؛ یعنی تقریبا 15 تا 21 هزار دلار باید برای خریدنش هزینه کنید. با این حال یکی از بحث‌برانگیزترین آیتم‌های مربوط به لاماری ایما، قیمت فروش آن است. از آنجایی که مدل پایه از لاماری ایما وارد بازار کشورمان شده، قیمت خارجی آن در حدود 20 هزار دلار است. برهمین اساس برای اولین عرضه، قیمت آن 989 میلیون تومان اعلام شده است.

برای اطلاع از آخرین طرح‌های فروش لاماری در ایران، از جمله پیش فروش لاماری ایما و فروش فوری لاماری ایما، مقاله شرایط فروش لاماری را مطالعه کنید.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

19 دیدگاه

123456Hn(19 روز پیش)

سلام نصف نظرات مثبت بود نصف دیگه منفی مشکل از شرکت یا از ماشین؟ این ماشین ارزش خرید داره؟ ممنون میشم اگر کسی جواب بده

AV(33 روز پیش)

بین سه خودروی لاماری ایما فیدلیتی پرستیژ و کی ام سیk7 کدوم بهتره و ارزش خرید بیشتری داره؟

Amir43(40 روز پیش)

دوستانی که میخوان این ماشینو بخرن اول برن شرایط فروش بخوانند عملاً شرکت هیچ مسئولیتی گردن نگرفته همه رو انداخته گردن خریدار حتی اگه بالای یکسال تاخیر در واگذاری داشته باشه شما نمیتونی از شرکت شکایت کنی نهایت درخواست استرداد وجه اونم بدون خسارت فقط اصل مبلغ و دریافت کنی

sadegh1366(47 روز پیش)

با سلام خدمت دوستان بین فیدلیتی و لاماری کدوم پیشنهاد میکنید، لطفا دلایل خودتون هم با انتخابتون بذارید، ممنون. و یه بزرگواری کنید سوال رو بخونید جواب سوال رو بدید، یپیشنهاد ندید که با پولم چی بگیرم و چی نگیرم، بین فیدلیتی و لاماری کدوم رو انتخاب میکنید!؟

Behrad63 (42 روز پیش)

با سلام. در پاسخ به نظر شما باید گفت هر دو خودروی نسبتا خوبی هستند ولی خب چند تا تفاوت بینشون هست که من نظر خودمو میخوام بدون تعصب بهتون بگم ۱_ از نظر طراحی نمیشه خیلی نظر داد چون به هر حال یک چیز سلیقه هست و در هر فرد متفاوت ولی در کل میشه گفت که لاماری طراحی اسپرت تر و جوون پسندتر داره ولی فیدلیتی طراحی جدی تر و خانوادگی تر داره ۲_ از نظر پیشرانه و قدرت موتور هر دو تقریبا در یک سطح هستند ولی خب میشه گفت روی کاغد لاماری قوی تر و پرقدرت تر هستش۳_ از نظر اپشن ولی خب فیدلیتی دست بالا رو میگیره و بخاطر اپشن های بیشترش خانوادگی تر بودن خودش رو ثابت میکنه و البته بزرگ تر و جادار تر هم هست ولی در کل هر دو خودرو اپشن های خوبی دارند(نتیجه گیری)_ بنظرم هر دو خودرو خوب هستن ولی بازم بستگی داره شما از خودرو چی میخواین، اگه یه خودروی اسپرت و پرقدرت میخواین لاماری انتخاب شما ولی اگر یه خودروی بزرگ و جادار میخواین فیدلیتی انتخاب شما خواهد بود. در کل هر دو خودروی خوبی هستند ولی بنظر من تنها ایرادی که میشه از لاماری گرفت این هستش که با توجه به قیمت یک میلیاردیش فقط ۲ تا ایربگ داره که خب نسبت به رقباش که بین ۴ تا ۸ ایربگ دارند میتونه نقطه ضعفی باشه. امیدوارم نظرم کمکتان کرده باشه. مانا باشید.

arash66(45 روز پیش)

با پول این ماشین میشه یه پژو 508 کار کرده یا رنو تالیسمان گرفت

morteza001(53 روز پیش)

با این کیفیت بنزین ایران سیستم موتوری این ماشین که از نسل GDI یا پاشش مستقیم سوخت هست اصلا مقرون به صرفه نیست چراکه اولا باید همیشه بنزین سوپر زد دوما باید از مکمل اکتان در صورت پیدا نکردن بنزین سوپر استفاده کرد سوما در خودروهای GDI پس از مدتی جرم‌های کربنی روی سوپاپ هوا ظاهر می‌شوند که با هیچ مکملی نمیتوان این جرم را برطرف کرد و باید موتور باز بشه. دیگه بماند که این نسل از موتور با این بنزین های بی کیفیت ما چقدر دچار ناک بشه.کاش لااقل موتور این ماشین هم مشابه تیگو 7پرو،آریزو6 از نسل MPI بود که امتحانشو بالای 5 ساله پس داده و انقدر حساس به بنزین نیست می بود.

Parsaabtahi(60 روز پیش)

تویوتا سی اچ ار هیبیرد بهتره یا لاماری ؟

m111200 (53 روز پیش)

بنظر خودت یه فکری بکن و بگو اصلا قابل مقایسه هست؟؟؟؟؟؟

Moh0443(147 روز پیش)

اگر قیمتشو زیر هشتصد قرار بده ،میتونه کل بازارو قبضه کنه ،امیدوارم مثل فونیکس میدیران خودرو فضایی قیمت گذاری نشه .و ماهم بتونیم ماشین خوب سوار بشیم

moooojy (66 روز پیش)

من ب شخصه زیر ۸۰۰ بیاد دوتا میخرم..برا بابامم میخرم..

mohammad2025 (99 روز پیش)

سلام خب مشکل اینکه بعید میدونم با این قیمت عرضه شود، واحتمالا بالای 1 میلیارد تومان عرضه میشود.

Majid8494(90 روز پیش)

ماشین اتومات با این قدرت موتور که تیپ ترونیک و شیفت ترونیک نداره با هر قیمتی برای بازار گرونه .. چه برسه که نسخه پایه هم داره میده که عملا هیچ آپشنی نداره. شما دارین پول یه ماشین خوش قیافه از ایران خودرو با کلاچ برقی رو میدی.

Safa66(90 روز پیش)

قیمتش بین ۱.۱۰۰ تا ۱.۲۰۰ پیش بینی میشه البته اگه بازهم از این قیمت بالاتر نره که با این قیمت اصلا ارزش خرید نداره

Show More