هشداری برای محیط زیست

آلایندگی تایر خودرو هزار برابر خروجی اگزوز

6 فروردین 1399 13:21

هنگامی که صحبت از آلایندگی خودروها به میان می‌آید، معمولاً توجه به سوی خروجی اگزوز جلب می‌شود. احتمالاً به همین دلیل بوده که در چند سال اخیر شاهد تمرکز خودروسازان بر استفاده از نیروی الکتریسیته و انواع دیگر پیشرانه‌ها و همچنین افزایش استقبال خریداران از چنین مدل‌هایی بوده‌ایم. اما نکته مهمی که اخیراً اعلام شده این است که اگزوز خودروها تنها عامل آلوده‌کننده هوا نبوده و تایرها نیز نقش مهمی در این امر دارند.

زمان توجه به آلایندگی تولید شده توسط سیستم ترمز و تایر خودروها فرارسیده، مشکلی که می‌تواند به واسطه افزایش ساخت خودروهای بزرگ و سنگین همچون شاسی‌بلندها بیشتر هم بشود، مسئله‌ای که در مورد خودروهای برقی نیز صدق می‌کند.براساس یافته‌های پژوهشی که اخیراً توسط Emissions Analytics انجام گرفته، آلایندگی تایرها می‌تواند تا هزار برابر بدتر از آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودرو باشد، امری که با افزایش عمر این بخش و همچنین کاهش کیفیت مسیر می‌تواند بیشتر هم باشد.

نکته مهم این است که برخلاف سخت‌گیری قوانین موجود نسبت به آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها، هنوز در مورد تایرها و حتی سیستم ترمز وسایل نقلیه با سکوت قوانین مواجه هستیم.

آقای Richard Lofthouse که ریاست تیم تحقیقات در موسسه Emissions Analytics را برعهده دارد، با اشاره به نتایج حاصل از پژوهش انجام شده توسط تیم محققان تحت سرپرستی خود، معتقد است که زمان توجه به آلایندگی تولید شده توسط سیستم ترمز و تایر خودروها فرارسیده، مشکلی که می‌تواند به واسطه افزایش ساخت خودروهای بزرگ و سنگین همچون شاسی‌بلندها بیشتر هم بشود، مسئله‌ای که در مورد خودروهای برقی بزرگ نیز صدق می‌کند.

آقای Nick Molden مدیرعامل موسسه Emissions Analytics نیز نقص قوانین بازدارنده درباره آلاینده‌های انتشار یافته از تایرها را عاملی مخرب دانسته و تولید تایرهای با کیفیت بیشتر را به عنوان راه‌حلی برای حل این مشکل در کوتاه مدت پیشنهاد کرده و در عین حال خواستار تمرکز بیشتر خودروسازان بر کاهش وزن محصولات شده است.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران