غول چینی سایک با موتور سوپرشارژ

مکسوس T90 مدل 2021

28 فروردین 1400 21:04

اگر با نام خودروسازی مکسوس (Maxus) آشنایی ندارید، باید بگوییم که این شرکت در سال 2011 تاسیس شده و در کنار برندهای ام‌جی (MG) و رووی (Roewe)، سومین زیرمجموعه مهم گروه خودروسازی سایک (SAIC) به شمار می‌رود.

T90 تنها محصول مکسوس است که از قلب سوپرشارژ دوقلو بهره می‌بردتخصص اصلی مکسوس، ساخت خودروهای تجاری است، به خصوص ون و پیکاپ. ون‌های مکسوس را با نام سری V (مانند مکسوس V80 و V90 و ...) و همچنین سری G (مانند مکسوس G20 و G50 و ...) می‌شناسیم. پیکاپ‌های این شرکت را هم بعنوان سری T می‌شناسیم. البته مکسوس از سال 2017 به تولید کراس‌اورها نیز روی آوردi و به این ترتیب خودروهای سری D این شرکت، در دو مدل مکسوس D60 و مکسوس D90 و با پلتفرم ام جی RX وارد بازار شدند.

مکسوس در بازار پیکاپ‌ها، هم‌اکنون دو مدل برای فروش دارد که هردو مدل در کلاس سایز متوسط جای می‌گیرند؛ یکی از آنها مکسوس T60 است که در 2016 معرفی شد. دیگری نیز مکسوس T70 است که در 2019 و برای رقابت با چانگان هانتر، جک T8 و دانگ فنگ ریچ 6 به بازار آمد. البته T70 در برخی بازارهای آسیایی ازجمله تایلند، با نام ام‌جی اکستندر (Extender) نیز شناخته می‌شود.

اما از سال 2021، سایک موتور ساخت سومین عضو خانواده پیکاپ‌های مکسس را هم آغاز کرده؛ عضو جدید این خانواده با نام مکسوس T90 شناخته می‌شود که اولین‌بار در نمایشگاه خودرو چنگدو 2020 بعنوان مدلی مفهومی رونمایی شده بود ولی حالا که در 2021 هستیم، چینی‌ها امکان خریداری آنرا پیدا کرده‌اند.

سایک برای مکسوس T90 از جلوپنجره‌ای رادیکالی بهره گرفته و از آنجایی که با همان زبان طراحی محصولات جدید مکسوس، شکل گرفته است، به شدت بزرگ و مملو از کروم‌کاری شده. چراغ‌های جلو از نوع LED هستند و دی‌لایت دارند. چراغ‌های مه‌شکن نیز در طرفین سپر جلو، به چشم می‌خورند. البته سایک گفته که در آینده‌ای نزدیک، می‌خواهد سنسور نور (اتولایت) به همراه سیستم نوربالای اتومات را هم به T90 اضافه کند.

تایرهای استاندارد مکسوس T90 با اینکه ساخت شرکت سنگاپوری Giti هستند اما صرفا برای مصارف شهری است و سایک به خریداران T90 توصیه کرده که در مسیرهای شنی، برفی، یخی و ... حتما از تایرهای آفرود استفاده کنند.

در نمای داخلی مکسوس T90 روکش چرم قرمز و مشکی، فرمان دی‌کات و روکش مشکی براق در کنسول مرکزی، فضای کابین را سرزنده و اسپرت نشان می‌دهد. قطعا مهم‌ترین و جالب‌ترین نکته در کابین T90، اتصال مانیتور به نمایشگر دیجیتالی است که به عنوان صفحه کیلومتر، استفاده شده است.

صندلی‌های جلو دارای تنظیم برقی بوده و گرمکن دارند. صندلی‌های عقب نیز قابلیت تاشدن داشته تا بتوان از فضای کابین، حداکثر استفاده را برد. مانند اکثر پیکاپ‌ها، سیستم تعلیق مکسوس T90 نیز از نوع دوجناغی دوبل در جلو و فنرهای تخت در عقب است. درباره قابلیت‌های آفرود T90 باید بگوییم که حداقل فاصله کفی خودرو تا زمین 22 سانتیمتر بوده. ضمن اینکه نسخه‌های گران‌تر T90 را می‌توان با سیستم محرکه دو دیفرانسیل چهار حالته با امکان انتخاب 2H و 4H و 4L و Auto سفارش داد. همچنین طبق ادعای سایک، مکسوس T90 امکان حرکت مایل در شیب‌های 45 درجه را هم دارد.

مکسوس T90 از همان موتور 2.0 لیتری دیزلی بهره می‌برد که قبلا هم آنرا در T70 و حتی T60 هم دیده بودیم. اما سایک با ارتقا و بهبود آن به کمک سوپرشارژ دوقلو، توانسته حدود 218 اسب بخار به همراه 500 نیوتن متر را از دل آن بیرون بکشد. گیربکس T90 نیز هم بصورت 6 دنده دستی و هم بصورت 8 دنده اتومات قابل سفارش است.

قیمتی که سایک برای مکسوس T90 درنظرگرفته، از 130 هزار یوآن شروع شده و حداکثر نیز به 220 هزار یوآن می‌رسد. به عبارت دیگر، قیمتی بین 20 تا 34 هزار دلار دارد. مکسوس T90 در کلاس پیکاپ‌های فول سایز ساخته شده، پس باید آنرا با خودروهایی مانند جک هانتر یا فوتون جنرال مقایسه کنیم.

دیدگاه کاربران