5 متر برای 7 نفر!

مکسوس D90 PRO مدل 2021

20 فروردین 1400 14:00

در زمانی نه چندان دور، وقتی صحبت از شاسی‌بلندهای سایز متوسط یا سایز بزرگ می‌شد، ناخودآگاه تصویر یک SUV هشت سیلندر در ذهن‌مان نقش می‌بست؛ چیزی شبیه تصویر تویوتا لندکروزر VXR. اما اندکی بعد، تعداد خودروهای شش سیلندر حاضر در این سگمنت، بیشتر و بیشتر شد. ولی هر چقدر که در زمان به جلوتر رفتیم، سلیقه خودروسازان که البته برگرفته از تغییر ذائقه مشتریان بود هم تغییر کرد تا جایی خودروسازان ترجیح دادند به جای قدرت و گشتاور بالا، تمرکزشان را روی مصرف سوخت بگذارند.

در هندوستان، مکسوس D90 را به نام ام‌جی گلاستر می‌شناسنداینجا بود که همه توجهات به ساخت خودروهای چهارسیلندر جلب شد؛ خودروهایی که هرچند مثل اجداد شش و هشت‌سیلندرشان، از پس آفرودهای سنگین برنمی‌آیند اما در عوض ترکیب بسیار خوبی از «دودیفرانسیل بودن» و «کم‌مصرف بودن» را در اختیارتان قرار می‌دهند. چنین خودروهایی در بازار کشورمان هم خوشبختانه موجودند؛ از رکستون G4 رامک خودرو بگیرید تا فوتون ساوانا عظیم خودرو و حتی هاوال H9 بهمن موتور. اگر به بازار چین برویم با خودروهای جذاب دیگری هم مواجه می‌شویم؛ خودروهایی مثل ایسوزو MU-X، اکسید ‌وی‌ایکس، جتور X95، ترامپچی GS8 و ده‌ها خودروی دیگر.

اما یکی از جدیدترین خودروهایی که وارد این سگمنت شده، مکسوس D90 است که سایک موتور (SAIC) آنرا در سال 2017 به بازار معرفی کرد و از سال 2020 نیز نسخه جدیدتر آنرا دوباره به خیابان‌ها فرستاده است. مکسوس D90 که در بازار هندوستان بنام ام‌جی گلاستر (Gloster) فروخته می‌شود، در نسخه جدیدش، تغییر نام داده و حالا با اسم D90 PRO قابل خریداری است و این تغییر اسم، یعنی اتفاقاتی برای آن رخ داده!

مشتریان سایک از مکسوس D90 انتظار آفرودسواری داشتند و به همین دلیل نسخه جدید D90 PRO به بازار آمده؛ تغییر جلوپنجره و رنگ جدید مشکی آن، اضافه‌شدن زه‌هایی از جنس پلاستیک فشرده برای گلگیرها، تایرهای جدید 18 اینچ مخصوص آفرود و استفاده از گارد زیر بدنه و رکاب‌های جانبی، همگی از جمله تغییرات ظاهری هستند که برای D90 PRO اتفاق افتاده است.

به لحاظ توانایی آفرود نیز باید بگوییم که حداقل فاصله کفی خودرو تا زمین 21 سانتیمتر است. زاویه ورود (حمله) آن 28 درجه و زاویه خروج (فرار) آن هم معادل 25 درجه اعلام شده. آنطور که سایک گفته، مکسوس D90 پرو می‌تواند در آبی به عمق 80 سانتیمتر، بدون هیچ مشکلی حرکت کند. حالا که صحبت از اعداد شد، بد نیست این را هم بگوییم که فاصله محوری این خودرو 2.9 متر و طول کلی آن هم تنها 5 میلیمتر بیش از 5 متر است.

SAIC MAXUS D90 PRO

درون کابین مکسوس D90 پرو، چیزی فراتر از انتظارمان است؛ برای این شاسی‌بلند آفرود، داشتن ویژگی‌هایی مانند ترکیب چرم و کروم در همه جای کابین به همراه مانیتور 12.3 اینچی لمسی، نکته بسیار خوبی است.

البته سایک همچنین گفته که از نسل سوم سیستم هوشمند Zebra Smart Travel System نیز استفاده کرده که با همکاری شرکت علی بابا آنرا ساخته. همین ارتقا باعث شده تا ویژگی‌هایی مانند تشخیص صدا، نویگیشن و کنترل برخی از ویژگی‌های خودرو توسط اپلیکیشن نیز عملکرد بهتری نسبت به قبل داشته باشند. چیدمان صندلی‌ها نیز مانند گذشته است و در مدل‌های 5 نفره یا 6 نفره یا 7 نفره قابل سفارش خواهد بود.

سایک برای مکسوس D90 پرو، از همان موتور 2.0 لیتری توربوشارژ بنزینی سابقش استفاده کرده که حدود 218 اسب بخار و 350 نیوتن متر را به کمک گیربکس 8 دنده اتومات به چرخ‌ها منتقل می‌کند. مصرف سوخت نیز در مدل تک‌دیفرانسیل 9.2 لیتر و در مدل دو دیفرانسیل نیز 9.8 لیتر اعلام شده. اما در کنار این موتور بنزینی، برای نخستین‌بار، مشتریان حالا می‌توانند نسخه دیزلی همین موتور را هم سفارش دهند که در مدل تک‌دیفرانسیل 163 اسب بخار و در مدل دو دیفرانسیل نیز حدود 218 اسب بخار قدرت دارد.

جالب است بدانید که در مدل دو دیفرانسیل بنزینی، وزن مکسوس D90 پرو به حدود 2285 کیلوگرم می‌رسد ولی می‌تواند صفرتاصد را تنها در 10.4 ثانیه طی کند و نهایتا نیز به حداکثر سرعت 185 کیلومتر برساعت دست یابد.

در بازار چین، قیمت مکسوس D90 PRO بنزینی از 180 هزار یوآن شروع شده و در گران‌ترین مدلش نیز به 260 هزار یوآن می‌رسد که تقریبا معادل 27 الی 40 هزار دلار می‌شود. این خودرو در کنار کراس‌اور D60، تنها قدبلندهای شرکت مکسوس به شمار می‌روند.

دیدگاه کاربران