جک T8 ؛ پیکاپ گران کرمان موتور

بعد از خداحافظی زودهنگام هیوندای از همکاری‌اش با کرمان موتور، کرمانی‌ها حساب ویژه‌ای روی شرکای چینی‌شان باز کردند؛ حالا هم لیفان و هم جک، تشنه حضور پررنگ‌تر در بازار کشورمان هستند.

جک T8 حتی در صورت مونتاژ در ایران، قیمتی بسیار گران‌تر از جک S5 اتومات دارد.کرمان موتور در سال 97، دو کراس‌اور از خانواده لیفان را برای بازارسنجی به کشورمان آورد؛ اولی لیفان X70 بود که در واقع برادر بزرگ‌تر X60 محسوب می‌شود و دومی هم لیفان X7 است؛ خودرویی 7 نفره که باید آنرا رقیب مستقیمی برای فوتون ساوانا عظیم خودرو و بی وای دی S7 کارمانیا بدانیم. 

اما کرمان موتور همچنان به تلاشش برای آوردن محصولات جدید ادامه داد، طوریکه به موازات این دو محصول جدید لیفان، دو مدل تازه را هم از شریک دیگرش -یعنی جک- در نیمه دوم سال 97 به ایران آورد که یکی از آنها جک S7 یا همان پرچمدار جدید جک این شرکت و دیگری نیز پیکاپ میان‌رده‌ای به نام جک T6 بود.

جک تی8 در ایران

ظاهرا کرمانی‌ها تمرکز بیشتری روی جک دارند تا لیفان چراکه در اوایل تابستان 98 نیز کراس‌اور کاملا جدیدی به نام جک S4 در خیابان‌های تهران دیده شد. تنها به فاصله یکماه از رویت S4 حالا باخبر شده‌ایم که چهارمین تحفه جک هم به ایران آمده؛ پیکاپ فول سایزی با سایز متوسط و چهره‌ای جذاب که البته هنوز آمدنش قطعی نیست.

هوشمندترین پیکاپ چینی

جک T8 یک کلاس بالاتر از جک T6 بوده و سگمنت پیکاپ‌های فول سایز، دسته بندی می‌شود. این خودرو یکی از داغ‌ترین محصولات جک است چراکه همین سال گذشته میلادی (2018) و در نمایشگاه خودرو چنگدو (Chengdu) رونمایی شد.

در تابستان 2019 نیز جک برای تجهیزات خاصی که روی پیکاپ T8 خود قرار داده بود، جایزه ویژه‌ای از چینی‌ها گرفت. داستان از این قرار است که هرسال کنفرانسی با نام China Pickup Blue Book در موزه خودرو پکن برگزار می‌شود. این کنفرانس که سابقه آن به سال 1986 برمی‌‌گردد، هدف اصلی‌اش بررسی بازار پیکاپ‌های چینی و معرفی بهترین مدل‌هایی است که در پیشرفت این کلاس از خودروها، تاثیرگذار هستند.

در سال 2019 نیز جایزه‌ای بعنوان Best Intelligent Network Award را از آن خود کرد. دلیل این موضوع به وجود چندین آپشن در لیست تجهیزات سفارشی T8 برمی‌گردد؛ آپشن‌هایی که هرچند ساده هستند اما استفاده از انها تاکنون در پیکاپ‌های چینی کمتر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل مورد توجه مشتریان قرار گرفته. این آپشن‌ها عبارتند از:

  • سیستم کنترل کشش و پایداری ساخت بوش از نسل 9.1
  • سنسور نقطه کور و تغییرلاین
  • سیستم J-ConNet 2.0 با امکان اشتراک اطلاعات خودرو با اسمارت‌فون
  • سیستم چندرسانه‌ای CarLife با امکان همگام‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی
  • سیستم تشخیص صدا

علاوه بر تجهیزات فوق، جک T8 امکانات دیگری هم دارد مثل: مانیتور 8 اینچی لمسی، سنسور باد تایر، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل و غیره. جک T8 البته دو آپشن بسیار خاص هم دارد که عبارتند از:

  • امکان سفارش در نسخه لانگ که فاصله محوری‌اش 29 سانتیمتر بیشتر است.
  • امکان سفارش با سیستم محرکه دو دیفرانسیل که سه حالت 2H و 4H و 4L دارد. این سیستم محرکه دارای کنترل الکترونیکی بوده و ساخت BorgWarner است.

مدل اتومات ندارد

جک T8 حتی در بازار چین نیز فقط با یک پیشرانه توربو قابل خریداری است که البته مشتریان می‌توانند در نسخه بنزینی یا در نسخه دیزلی آنرا سفارش دهند. نکته جالب‌تر اینکه جک تنها یک جعبه دنده دستی را برای T8 درنظر گرفته و خبری از مدل اتومات در این خودرو نیست.

پیشرانه 2.0 لیتری توربوشارژ بنزینی
قدرت 190 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر
جعبه دنده 6 سرعته دستی
حداکثر سرعت 150 کیلومتر برساعت
طول 5615 میلیمتر
عرض 1880 میلیمتر
ارتفاع 1830 میلیمتر
فاصله محوری 3090 میلیمتر (3380 میلیمتر در مدل لانگ)
حجم باک 75 لیتر
رینگ استاندارد 265/60R18

پیشنهادی جدید برای سازمان‌ها

اتفاقی که برای فوتون تونلند و حتی آسنا رخ داد، باید تجربه خوبی برای کرمانی‌ها باشد تا مبادا به فکر مشتریان حقیقی بیفتند چون در این شرایط خاص اقتصادی، تجربه ایران خودرو و آمیکو ثابت کرده که مشتریان حقوقی‌ (مانند نهادهای دولتی و انتظامی) خریداران بهتری هستند!

پس احتمالا کرمان موتور هم به فکر بازار تجاری برای جک T8 است وگرنه عرضه چنین محصولی آن هم در بازاری که مشتریان به سختی پول برای پیکاپ می‌دهند، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.

قیمت جک T8 چقدر است؟

به بازار چین اگر بروید، ارزان تیپ جک T8 حدود 99 هزار یوآن قیمت دارد که البته مدل دیزلی و تک دیفرانسیل است. قیمت مدل بنزینی T8 نیز از حدود 120 هزار یوآن شروع شده و در مدل دو دیفرانسیل فول آپشن نیز تا 128 هزار یوآن افزایش پیدا می‌کند. این یعنی قیمت معادل دلاری این خودرو از 17 تا 19 هزار دلار متغیر است.

بنابراین جک T8 حتی در صورت مونتاژ در کرمان موتور، قیمتی بیشتر از جک S5 اتومات داشته و احتمالا برچسب قیمتی‌اش، رقمی بین 350 تا 450 میلیون تومان دارد. فوتون تونلند ایران خودرو دیزل، ریچ دو دیفرانسیل سایپا و آمیکو آسنا تنها رقبای مستقیم جک T8 در ایران هستند.

نویسنده :