با مدیریت این وایکینگ سوئدی، کشتی ولوو به سلامت از طوفان‌های اقتصادی گذر کرد.

هاکان ساموئلسون؛ ناجی ولوو

15 اردیبهشت 1397 11:24

در آستان 70 سالگی چنان توان و انرژی دارد که حتی کارمندان نوجوان خود را نیز به حیرت می‌اندازد. سال 2012 وقتی مدیرعامل گروه ولوو شد، این شرکت سوئدی در اوج بحران و وضعیت وخیم اقتصادی بود. اما حالا تمام 38 هزار کارمند این شرکت از حضورشان در کارخانه ولوو ابراز خوشحالی می‌کنند. ساموئلسون استاد کامیون است.

 

او کارش را در کمپانی اسکانیا شروع کرد و در ادامه به مان آلمان رفت و در نهایت سر از ولوو درآورد. جدایی از فورد آمریکا،‌ ورشکسته شدن Saab (برند زیرمجموعه) و خریداری شدن توسط چینی‌های به‌تنهایی برای نابودی یک مدیر کافی است. اما ساموئلسون چنان تاکتیکی به خرج داد که این روزها برای ولوو مشتریان معتبری از اروپا اعلام آمادگی کرده‌اند.

پس از انتخاب ولوو XC60 بعنوان خودرو سال 2018 در جهان، نوبت به برادر کوچکترش XC40‌ رسید تا عنوان خودرو سال 2018 در اروپا را به خود اختصاص دهد.

در بخش خودروهای سواری، تولیدات کسل‌کننده و ضعیف حالا جای خود را به محصولات جوان‌گرا و خانواده‌پسندی داده‌اند که مشتریانی از سرتاسر جهان برایش سر و دست می‌شکانند. در بخش کامیون و کشنده نیز ولوو دوباره اقتدار سال‌های نه‌چندان دور خود را به دست آورده است. چندی پیش اعلام شد که ولوو از سال 2021 دیگر تولیدات بنزینی و دیزلی نخواهد داشت. در واقع کلیه سواری‌ها و شاسی‌بلندهای شرکت در کلاس هیبریدی و تمام برقی خواهند بود. یک تصمیم جسورانه و فوق‌العاده پیچیده که تنها هاکان ساموئلسون از پس آن برمی‌آید.


 

نکات جالب از زندگی ساموئلسون

 

  • ساموئلسون یکی از معدود مدیران ارشد خودرویی است که رابطه بسیاری نزدیکی با رسانه‌ها دارد. با توجه سن و سال او، اینکه حوصله خوبی برای مصاحبه‌های چالشی دارد، مثال‌زدنی است.
  • اواخر سال 2016 بود که وب‌سایت مدیران ارشد اروپایی (زیر نظر اتحادیه اروپا) اعلام کرد که هاکان تنها شخصی است که می‌توانست و می‌تواند ولوو را به اصالتش بازگرداند.
  • گفته می‌شود این مدیرعامل طی قراردادی با چینی‌ها اجازه استفاده از فناوری‌های مدرن را تا زمانی که روی خودروهای ولوو اجرا نشوند، را نمی‌دهد. حتی با اینکه جیلی چین مالک و مدیر اصلی ولوو به حساب می‌آید ولی باز هم ساموئلسون اجازه نمی‌دهد تجهیزات و پرسنل شرکت از سوئد به بیرون منتقل شود.
  • این مدیر کهنه‌کار در نمایشگاه ژنو اخیر، هم‌زمان با انتخاب مدل XC40 به‌عنوان خودرو سال، به‌عنوان مدیر سال نیز برگزیده شد.

 

ولوو در زمان مدیریت ساموئلسون

 

احیای محصولات قدیمی با ارائه نسل جدید آن‌ها و انتخاب خودروهای ولوو به عنوان خودرو سال توسط رسانه‌های معتبر، باعث شد تا جایگاه ولوو ارتقا یابد. با این حال تغییرات ادامه خواهد داشت و در سال 2020 خودروهای هیبریدی و الکتریکی بیشتری به سبد محصولات ولوو اضافه خواهد شد.

 

همچنین شاخه پرفورمنس آن‌ها، یعنی پول‌استار تبدیل به یک برند مستقل شده که البته هنوز زیرمجموعه گروه ولوو به حساب می‌آید، اما با تغییر استراتژی آن‌ها از این پس بازار خودروهای الکتریکی را هدف قرار خواهند داد.

علاوه‌براین ولوو در طول مدیریت ساموئلسون تیراژ خودروهای خود را افزایش داده است و در جدیدترین اقدام کارخانه جدیدی در کارولینای جنوبی برای ساخت مدل‌های XC90 و S60 در پاییز امسال تاسیس خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران