طرح نوسازی کامیون فرسوده

مهر 1400: فرصت یکماه دادستانی کل کشور درحالی در یکم آبانماه 1400 به اتمام می‌رسد که هنوز بسیاری از کامیون‌های رسوبی، ترخیص نشده‌اند.

آقای کریمی (دبیر انجمن کامیون‌داران) با اعلام این خبر گفته که در مدت زمان یکماهه، فقط 15% کامیون‌ها ترخیص شده‌اند و مابقی آنها برای ترخیص از گمرک، همچنان مشکل دارند. وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش و عدم ارزیابی شرکت‌های واردکننده برای جلوگیری از گرانفروشی خودرو، دو مشکل مهم بر سر راه ترخیص کامیون‌های رسوبی است. آقای کریمی همچنین ابراز امیدواری کرده تا با برگزاری جلسات دوباره در اوایل آبانماه، بخش دیگری از این کامیون‌ها امکان ترخیص را داشته باشند.

هشدار گمرک به واردکنندگان کامیون

مهر 1400: بعد از رفع عمده مشکلات موجود بر سر ترخیص کامیون‌های وارداتی، گمرک ایران به 110 واردکننده این خودروها خبر داده بود که هرچه سریع‌تر برای ترخیص کامیون‌ها اقدام کنند. از شروع ترخیص کامیون‌ها حدود دو هفته می‌گذرد اما همچنان برخی واردکننده‌ها ظاهرا علاقه‌ای به گرفتن خودروهای‌شان ندارند!

به همین دلیل، گمرک مجددا به واردکنندگان خبر داده که اگر مشکلی برای ترخیص دارند، حداکثر تا 20 مهرماه باید آنرا کتبا اطلاع دهند. در غیراینصورت به این معنی است که هیچ مانعی برای ترخیص نداشته‌اند. گمرک همچنین هشدار داده که تمامی کامیون‌ها باید تا تاریخ یکم آبانماه 1400 ترخیص شوند ولی در غیر اینصورت، از تاریخ 8 آبانماه مشمول کالای متروکه خواهند شد و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرند.

واردات کامیون های دست دوم تاسف آور است

مهر 1400: آقای میرسلیم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس) که چندی پیش نیز مخالفتش را با موضوع واردات خودروهای سواری و طرح ساماندهی مجلس اعلام کرده بود، ضمن انتقاد از طرح واردات کامیون‌های کارکرده، آنرا مایه تاسف دانسته و گفته که این کامیون‌ها استاندارد یورو 6 دارند درحالیکه گازوییل توزیع شده در کشور، این کیفیت را ندارد و عملکرد کامیون‌ها دچار مشکل شده و هزینه خدمات پس از فروش آنها نیز گران‌تر می‌شود.

آقای میرسلیم همچنین به عملکرد اخیر ایران خودرو دیزل در ساخت خودروهای تجاری نیز اشاره کرده و گفته که با افزایش تولیدات این شرکت، می‌توان بازار داخلی را از واردات خودروهای کارکرده و گران، بی‌نیاز کرد.

تعیین نرخ خدمات پس از فروش کامیون‌ها

مهر 1400: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کامیون‌های دپو شده در گمرکات با آن مواجه بودند، مساله خدمات پس از فروش آنها بود. به این معنی که نمایندگی‌ها یا شرکت‌های خودروساز داخلی در ازای انجام این خدمات برای دارندگان کامیون وارداتی، چه مبلغی را باید از آنها بگیرند.

درحالیکه برخی شرکت‌های ایرانی برای انجام خدمات پس از فروش برای این کامیون‌ها، مبالغ زیادی تا سقف 200 میلیون تومان یا حتی 280 میلیون تومان را از دارندگان این کامیون‌ها درخواست کرده بودند، حالا آقای ارونقی (معاون فنی گمرک) خبر داده که طبق دستورالعمل 15 بندی دادستانی کل کشور، نرخ تعرفه انجام خدمات پس از فروش، معادل 3% ارزش سیف (CIF) کامیون‌ها اعلام شده است. به عبارت دیگر، هزینه‌های درخواستی شرکت‌ها حالا حدود 80 میلیون تومان کمتر می‌شود.

گفتنی است شرکت‌های سایپا دیزل، آریا دیزل، ارگ پارس، داتیس، فرا دیزل و ایران، از جمله شرکت‌هایی هستند که خدمات پس از فروش را برای کامیون‌های وارداتی برعهده دارند.

کامیون‌های دپویی متروکه نمی‌شوند

شهریور 1400: طبق قانون امور گمرکی، اگر کالایی به گمرکات کشورمان وارد شود اما تا سه ماه (و حداکثر پنج ماه در شرایط خاص) برای تعیین تکلیف آن اقدامی صورت نگیرد، گمرک این حق را دارد که برای کالای وارداتی اعلام «متروکه» کند و سپس آنرا در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهد.

اما بعد از تعیین ضرب الاجل یکماهه دادستانی برای ترخیص همه کامیون‌های وارداتی که در گمرکات کشور دپو شده‌اند، گمرک نیز طی نامه‌ای به همه گمرکات کشور، از آنها خواسته تا برای اعلام متروکه کردن کامیون‌ها، دست نگه دارند.

گفتنی است حدود 6000 دستگاه کامیون وارداتی کارکرده، از سال 1398 تا به امروز، وارد کشور شده‌اند اما بیش از 70% این کامیون‌ها همچنان در گمرکات باقی مانده‌اند و بدلیل ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور، امکان ترخیص را ندارند. حالا با اقدام فوری دادستانی، همه دستگاه‌های مرتبط باید برای ترخیص این کامیون‌ها فورا اقدام کنند.

ضرب الاجل یکماهه دادستانی برای ترخیص همه کامیون ها

شهریور 1400: آقای ارونقی (معاون فنی گمرک) در تاریخ 22 شهریورماه خبر داده که براساس جلسه مشترک با دادستانی، واردکنندگان و مالکان کامیون‌های وارداتی، مصوب شده تا طی یک ماه آینده، تمامی کامیون‌های وارداتی دپو شده در گمرکات، ترخیص شوند.

حدود یک ماه پیش بود که معاون دادستان کل کشور، فرصت یکماهه را برای ترخیص این خودروها مشخص کرد. اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. به همین دلیل نیز این ضرب‌الاجل یکماهه مجددا توسط دادستانی برای همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، تعیین شده تا فرآیند ترخیص کامیون‌ها به سرعت انجام شود. خبر مهم دیگر اینکه کد ساتا که بانک مرکزی برای تضمین منشا ارز خودروها از واردکنندگان خواسته بود، فعلا حذف شده تا رانندگانی که این تضمین را ندارند نیز بتوانند کامیون‌های‌شان را ترخیص کنند.

70 درصد کامیون‌های وارداتی را ترخیص نکرده‌اند

شهریور 1400: آقای کریمی (دبیر کانون کامیون‌داران کشور) ضمن اشاره به حضور بیش از سه هزار کامیون وارداتی در گمرکات کشور، گفته که در پنج ماهه اول 1400، تنها 111 دستگاه کامیون ترخیص شده و از این تعداد نیز فقط 47 دستگاه، شماره‌گذاری شده‌اند. به عبارت دیگر، کمتر از 2% کامیون‌های وارداتی، تاکنون پلاک گرفته‌اند. آقای کریمی ضمن انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌های مسئول در این زمینه، گفته که در صورت تداوم چنین وضعیتی، نمی‌توان امیدی به طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده داشت.

از طرف دیگر، آقای ارونقی (معاون فنی گمرک کشور) خبر داده که از حدود 3600 دستگاه کامیون موجود در گمرکات، حدود 2500 دستگاه آن هنوز مراحل اظهار گمرکی را طی نکرده‌اند. یعنی بیش از 70% کامیون‌های وارداتی که در گمرک هستند، همچنان امکان ترخیص را ندارند. این کامیون‌ها حدود 8 ماه تا یکسال است که در گمرک دپو شده‌اند.

کد ساتا؛ مشکل جدید کامیون وارداتی

مرداد 1400: آقای مداح (قائم مقام سازمان راهداری) درباره دلیل ترخیص‌نشدن کامیون‌های کارکرده وارداتی، گفته که شرکت‌های واردکننده باید ثابت کنند که منشا ارز از کجا بوده تا بانک مرکزی هم برای آنها کد ساتا صادر کند. طبق اظهارات آقای مداح، در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل برای ترخیص کامیون‌های رسوبی در گمرکات کشور، عدم صدور کد ساتا بوده چراکه برای بانک مرکزی، باید ثابت شود که ارز مورد استفاده برای واردات کامیون، از بازار داخلی تهیه نشده باشد یا از طریق ارز دولتی 4200 تومانی یا ارز تخصیصی به کالاهای اساسی نباشد. اگر واردکنندگان این موضوع را اثبات کنند، فرآیند ترخیص کامیون‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

آقای مداح همچنین گفته که نامه‌نگاری متعددی را از سوی سازمان راهداری با بانک مرکزی انجام داده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم تا روش اثبات منشا ارز را تغییر دهند. پیشنهاد ما این بود که اگر کسی در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی نبوده، فرض را بر این قرار دهند که منشا ارز هم درست بوده اما بانک مرکزی، تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است.

تغییر شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون

مرداد 1400: شرط ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده برای واردات کامیون، لغو نشده بلکه نحوه اجرای آن تغییر کرده و برخی از رسانه‌ها در این مورد، دچار اشتباه شده‌اند! 

آنطور که آقای شریف (رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده) گفته، تا قبل از این و برای ترخیص کامیون وارداتی، باید گواهی اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده ارائه می‌شد که عمرش بیشتر از 25 سال و ظرفیتش نیز حداکثر 3 تن، کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. البته در متن قانون نیز آمده است که بعد از ارائه گواهی اسقاط، واردکننده مشمول 25% تخفیف برای تعرفه گمرکی می‌شود.

اما گمرک برای جلوگیری از انباشت کامیون‌های وارداتی در گمرکات کشور، اخیرا پیشنهاد داده است که ارائه گواهی اسقاط، در زمان ترخیص کامیون‌ها، الزامی نباشد بلکه در زمان شماره‌گذاری خودرو آنرا الزامی کنند. براساس این پیشنهاد گمرک، که به تصویب نیز رسیده، گواهی اسقاط حذف نشده و فقط یک مرحله، به عقب افتاده است.

فرسودگی 80 درصد ناوگان عمومی

تیر 1400: سردار هادیانفر (رئیس پلیس راهور) در جریان بازدیدش از آزادراه تهران - قم، گفته که بیش از 80% ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، در سن فرسودگی هستند و در 10 سال اخیر نیز نوسازی این خودروها، بصورت جدی انجام نشده است.

آقای هادیانفر همچنین به محدودیت تردد خودروها بدلیل شیوع کرونا نیز اشاره کرده و گفته از آنجایی که طبق تصمیم وزارت بهداشت، اتوبوس‌ها فقط باید از 60% ظرفیت‌شان استفاده کنند، برخی رانندگان برای جبران هزینه‌های‌شان، مجبورند از جابجایی کالا و بار کسب درآمد کنند. در صورتیکه دولت می‌تواند کمک‌هزینه‌ای برای آنها در نظر بگیرد. 

احتمال ممنوعیت واردات اتوبوس برقی

تیر 1400: آقای ترفع (مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران) گفته که براساس قانون بودجه، مناقصه‌ای برای واردات 50 اتوبوس برقی انجام شده و یک دستگاه نیز بعنوان نمونه، به کشور آمده است. اما با توجه به تولید اولین اتوبوس برقی ایران توسط شرکت مپنا و همچنین شرکت زرین خودرو اصفهان، ممکن است برنده این مناقصه، مجوز واردات اتوبوس را نگیرد چراکه طبق قانون، اگر کالایی مشابه داخلی داشته باشد، وارداتش نیز ممنوع است.

مدیرعامل شرکت واحد، همچنین به ماجرای نامه‌نگاری شهرداری تهران و ریاست جمهوری نیز اشاره کرده و گفته که طبق پیشنهاد شهرداری، دولت می‌تواند 500 میلیارد تومان را از محل بودجه نوسازی ناوگان فرسوده در سال 1400، برای تولید اتوبوس‌های برقی اختصاص دهد اما هنوز این پیشنهاد، به تصویب دولت نرسیده است.

گفتنی است اتوبوس‌های برقی ایرانی، حدود 75% ساخت داخل هستند و به همین دلیل نیز قیمت تمام شده آنها بسیار پایین‌تر از اتوبوس برقی وارداتی خواهد بود. با اینکه سازمان استاندارد، هنوز مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری اتوبوس‌های برقی را تدوین نکرده و سازندگان این اتوبوس‌ها نیز هنوز قیمت تمام شده یا زمان تولیدانبوه آنها اعلام نکرده‌اند، اما تفاهم‌نامه خرید 200 دستگاه اتوبوس برقی برای استفاده در حمل و نقل عمومی تهران، هم‌اکنون به امضا رسیده است.

آخرین وضعیت فرسودگی خودروهای ایران

تیر 1400: آقای امانی (مدیرعامل سازمان راهداری و معاون وزیر راه و شهرسازی) جدیدترین وضعیت فرسودگی خودروهای درحال تردد را اعلام کرده است که براساس این آمار، حدود 32% از ناوگان باری، 30% از ناوگان اتوبوسرانی، 68% از ناوگان مینی‌بوس‌ها و همچنین 66% از خودروهای سواری ایران، فرسوده هستند.

طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری، از سال 1399 و با دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، آغاز شده است. تاکنون نیز پنج خودروساز داخلی، برای این طرح انتخاب شده‌اند که از این تعداد، فعلا شرکت‌های ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

بازار خودروهای اسقاطی دوباره گرم شد!

خرداد 1400: از مجموع 220 مرکز اسقاط خودرو فرسوده در سراسر کشور، تنها 22 مرکز همچنان فعال هستند. این خبر را آقای احمدی (دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور) داده است و گفته که با توجه به تعطیلی اکثر مراکز اسقاط، اشتغال‌زایی در این زمینه، دیگر وجود ندارد.

آقای احمدی، یکی از دلیل این موضوع را افزایش قیمت خودرو دانسته و می‌گوید برای خیلی‌ها، اسقاط کردن خودرو دیگر به صرفه نیست و آنها، یا خودشان آنرا اسقاط می‌کنند یا آنرا در بازار می‌فروشند تا دارندگان مدل‌های فرسوده، آنها را خریداری و دوباره تعمیر کنند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط همچنین گفته که در صورت نگهداری خوب، خودروهای سواری تا 2 برابر، خودروهای سنگین تا 3 برابر و موتورسیکلت‌ها نیز تا 4 برابر سن فرسودگی، همچنان امکان استفاده را دارند.

کامیون کارکرده اروپایی از چینی صفر بهتر است

اردیبهشت 1400: آقای کریمی (دبیر کانون کامیون‌داران) ضمن انتقاد از کیفیت کامیون‌های چینی، گفته که مافیای خودرو اجازه نمی‌دهد روند واردات کامیون‌های با کیفیت اروپایی، به درستی انجام شود. وی چنین گفته که واردات کامیون‌های کارکرده، به معنی واردات خودروهای مستعمل نیست و مطابق قوانین فعلی، حتی اگر کامیون دست‌دوم نامناسبی هم وارد شود، جلوی آن را می‌توان گرفت.

آقای کریمی درباره انتقاد برخی‌ها از واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی نیز گفته واضح است که وقتی این کامیون‌ها با قیمت 50 تا 60 هزار یورو وارد می‌شوند، بازار کامیون‌های چینی، کساد خواهد شد. دبیر انجمن‌های کامیون‌داران البته این را هم گفته که موافق رونق تولید داخلی هستیم اما حمایت از شرکتی که کامیون چینی را وارد کنند و حتی زحمت مونتاژش را هم نکشند، معنایی ندارد.

آقای کریمی، درباره کیفیت کامیون‌های وارداتی نیز صراحتا گفته که کامیون‌های کارکرده اروپایی، از کامیون‌های جدید چینی، کیفیت بالاتری دارند. آقای کریمی، سپس این سوال را پرسیده که چرا کامیونداران چینی، کرایه خوبی می‌گیرند اما مبلغ زیادی را باید خرج استهلاک یا صرف هزینه تعمیر و تعویض قطعات کنند. این روزها 80 درصد کامیون‌هایی که در تعمیرگاه‌ها زمین‌گیر شده‌اند و دوره تعمیرات را می‌گذرانند، کامیون‌های چینی هستند و حتی در برخی مدل‌ها، از قطعات کامیون‌های کارکرده اروپایی در کامیون‌های چینی استفاده می‌کنند چراکه قطعات چینی مدام باید تعویض شوند. 

نیمی از خودروهای ایران، فرسوده‌اند

اردیبهشت 1400: سالانه 40 هزار نفر در ایران، به دلیل آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند. آقای احمدی (دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور) با اعلام این خبر گفته که این آمار را مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانسگاه شهید بهشتی ارائه داده و اگر آنرا به روزهای سال تقسیم کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که روزانه حدود 110 نفر در کشورمان، قربانی آلودگی هوا می‌شوند.

آقای احمدی به نقش موثر خودروهای فرسوده در تشدید آلودگی هوا اشاره کرده و گفته که متاسفانه نیمی از خودروهای درحال تردد در کشورمان، فرسوده شده‌اند چراکه در شرایط مناسبی، نگهداری نمی‌شوند. طبق گفته‌های آقای احمدی، هم‌اکنون عمر خودروهای سواری به نصف رسیده است و خودروهای سنگین نیز تنها یک‌سوم و موتورسیکلت‌ها نیز تنها یک‌چهارم عمر استانداردشان، کار می‌کنند. 

آغاز شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی

فروردین 1400: آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) در آخرین روز کاری سال 99 با اعلام شروع شماره‌گذاری اولین کامیون وارداتی کارکرده اروپایی، کنایه‌ای هم به منتقدان این طرح زده و گفته افرادی که در اجرای این طرح، مانع‌تراشی کرده بودند، امیدواریم هدایت شوند و ادامه فرآیند نوسازی کامیون‌ها را آسان‌تر کنند!

طبق اظهارات وزیر راه، هم‌کنون 50 هزار کامیون بالای 40 سال ساخت، در حال تردد هستند که قرار است 10% آنها از طریق واردات کامیون کارکرده با سه سال ساخت، نوسازی شوند.  

آخرین وضعیت نوسازی کامیون فرسوده

اسفند 99 | آقای بمانا (مشاور رئیس سازمان راهداری) در تاریخ 20 اسفندماه و درباره آخرین وضعیت نوسازی کامیون‌های فرسوده، توضیحاتی ارائه داده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- در گام اول نوسازی خودروهای فرسوده، تاکنون قراردادهایی با ارزش 15 هزار میلیارد تومان با سه خودروساز داخلی ماموت، آریا دیزل و ایران خودرو دیزل منعقد شده است.

2- در حال حاضر این سه خودروساز داخلی، 600 دستگاه کامیون آماده تولید و تحویل دارند که منتظر هستند متقاضیان نوسازی، برای آنها ثبت نام کنند. بخشی از این تعداد، تا پایان سال 99 امکان تحویل را دارند.

3- حدود 60 تا 80 درصد قیمت کامیون‌های نوسازی، شامل تسهیلاتی است که از طریق بانک‌های صادرات و دو بانک عامل دیگر، پرداخت می‌شود. سود این تسهیلات بین 9 تا 12 درصد بوده که توسط سازمان راهداری پرداخت می‌شود.

4- سود تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده در شرکت‌های حمل ونقل، معادل 15% بوده که فقط 3% آن توسط این شرکت‌ها پرداخت می‌شود. 

5- کامیون‌های نوسازی شده، پس از دریافت تسهیلات، در رهن بانک قرار می‌گیرند.

6- حدود 2000 دستگاه کامیون زیر 3 سال ساخت، وارد کشور شده است‌ که در فرایند ترخیص هستند و اولین سری از این کامیون ها در روز 14 اسفند 99 ترخیص شد‌ند. این کامیون‌ها، قبل از شماره‌گذاری، باید مجوزهای محیط زیست و سازمان استاندارد و برگ سبز گمرک و نامه سازمان راهداری را دریافت کنند.

نوسازی کامیون‌های فرسوده تا سال 1405

بهمن 99 | آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) خبر داده که سری اول کامیون‌های کارکرده وارداتی به تعداد 1250 دستگاه، برای ترخیص و شماره‌گذاری در حال آماده‌سازی است.

آقای اسلامی همچنین گفته که 55 هزار دستگاه کامیون فرسوده با عمر بالای چهل سال داریم که باید تا سال 1405 نوسازی شوند. علاوه بر واردات کامیون‌های کارکرده خارجی، همچنین با خودروسازان داخلی هم قراردادهای متعددی بسته شده است تا کامیون‌های جدید را تولید و عرضه کنند.

اسقاط خودروهای فرسوده تا هزار سال!

دی 99 | آقای شریف (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده) با انتقاد از روند از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده گفته که هم‌اکنون بیش از 3 میلیون خودرو فرسوده درحال تردد در کشور هستند که این تعداد تا سال 1404 به 8 میلیون دستگاه خواهد رسید.

آقای شریف همچنین گفته از آنجایی که در سال 98 تنها 8000 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده، برای اسقاط 8 میلیون خودرو به 1000 سال دیگر، زمان نیاز داریم!

بنابه گفته‌های آقای شریف، 75 تا 85 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه است که از میان آنها، خودروهای فرسوده با داشتن سهم 40 درصدی، بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای تهران دارند. اما با وجود ضرورت حذف فرسوده‌ها، چرا اسقاط خودروهای فرسوده با چنین روندی کندی درحال انجام است؟

دلیل اول، به ممنوعیت واردات خودرو برمی‌گردد؛ طبق قوانین، واردکنندگان باید به ازای هر یک دستگاه خودرو وارداتی، 4 تا 8 خودرو فرسوده را اسقاط کنند. اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه 1397، اسقاط فرسوده‌ها هم به فراموشی سپرده شد.

دلیل دوم، به تغییر موضع دولت برمی‌گردد؛ طبق مصوبه دولت، خودروسازان باید از سال 1388، 30 درصد تولیدات‌شان را برای از رده خارج‌کردن فرسوده‌ها اختصاص می‌دادند اما کاهش آمارهای تولید خودروسازان به همراه افزایش زیان انباشته آنها نهایتا باعت تغییر نظر دولتی‌ها شد و آنها در مهر 1396، این مصوبه را لغو کردند.

دلیل سوم، مربوط به تغییر قوانین شماره‌گذاری خودرو و موتورسیکلت است. طبق قوانین، در ازای شماره‌گذاری هر موتور بنزینی، باید یک موتور فرسوده اسقاط می‌شد. در ازای شماره‌گذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی یورو5، باید تعدادی خودرو (با ظرفیت گواهی مشابه) اسقا می‌شد. اما این قوانین نیز انجام نشد چراکه دولتی‌ها، اجرایی شدن آنرا، یکسال به تاخیر انداختند.

البته آقای شریف، می‌گوید این سه علت، همه ماجرا نیست و نبود زیرساخت‌های فنی لازم در سامانه‌های مراکز اسقاط و شماره‌گذاری، مشکلات متعددی را برای اسقاط خودروهای فرسوده و حتی موتورسیکلت‌ها بوجود آورده است.

شرایط ترخیص کامیون کارکرد وارداتی

دی 99 | در ادامه فرآیند ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی که در راستای طرح نوسازی خودروهای فرسوده است، گمرک ایران طی بخشنامه‌ای که در تاریخ 24 آذر 99 ابلاغ شده، شرایط ترخیص این کامیون‌ها را نیز اعلام کرده است:

»» شرایط ترخیص کامیون کارکرده وارداتی (سند) ««

طبق بخشنامه فوق، داشتن ثبت سفارش معتبر، داشات کد رهگیری ساتا توسط بانک عامل و داشتن گواهی اسقاط صادر شده توسط سازمان راهداری، ازجمله شروط گمرک ایران برای ترخیص کامیون‌های وارداتی است.

ترخیص کامیون وارداتی تا پایان سال

دی 99 | آقای بمانا، مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خبر داده که حدود 2 هزار دستگاه کامیون وارداتی کارکرده، که اروپایی، ژاپنی و کره‌ای هستند، منتظر ثبت سفارش برای ورود به کشور مانده‌اند و احتمالا طی یک الی دو ماه آینده نیز بدست مصرف‌کنندگان می‌رسند.

طبق طرح نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری، که به عنوان «طرح ریاست جمهوری» شناخته می‌شود، 176 هزارو 550 دستگاه انواع خودرو سنگین شامل کامیون، کامیونت، مینی‌بوس و اتوبوس مشمول طرح نوسازی هستند.

معاینه فنی، معیار جدید فرسودگی خودرو

آذر 99 | آقای اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست، با اشاره به ابطال ماده 8 قانون هوای پاک توسط دیوان عدالت اداری که درباره سن فرسودگی وسایل نقلیه بود، خبر داده که پیش‌نویس جدید آیین‌نامه فرسودگی خودروها آماده و به هیات دولت فرستاده شده است.

طبق پیشنهاد جدید سازمان محیط زیست، هر نوع وسیله نقلیه‌ای که به سن فرسودگی برسد، اگر نتواند طی 2 دوره متوالی، معاینه فنی بگیرد، بعنوان خودروی فرسوده محسوب شده و باید اسقاط شود. این درحالی است که در آئین‌نامه سابق، فقط سن وسایل نقلیه، بعنوان معیار فرسودگی شناخته می‌شد.

آقای اشجعی گفته از آنجایی که در پیشنهاد جدید سازمان محیط زیست، معاینه فنی، معیار فرسودگی شده، به همین دلیل باید نظارت‌ها بر فرآیند معاینه فنی بیشتر شود. چراکه بعنوان مثال، نداشتن معاینه فنی خودرو فقط در تهران و چندین کلانشهر دیگر با جریمه همراه است و در سایر شهرها، معاینه فنی را چک نمی‌کنند.

مخالفت خودروسازان با اسقاط

آذر 99 | آقای نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، گفته که خودروسازان در ازای تولید هر 4 خودرو داخلی، یک خودرو فرسوده را از رده خارج نمی‌کنند چراکه دیگر سودی برای خودروساز داخلی ندارد.

آقای نعمت بخش با انتقاد دوباره از قیمت‌گذاری دستوری خودرو، گفته که هم‌اکنون 100 خودروی ناقص کف کارخانه داریم چراکه نتوانسته‌ایم پول قطعه‌ساز را بدهیم. قطعه‌ساز هم تاحدی می‌تواند هزینه کند و اگر قطعه‌ساز دیگر تولید نداشته باشد، تولید خودرو نیز با مشکل روبرو می‌شود.

افزایش درآمد دولت از اسقاط خودرو

آذر 99 | براساس لایحه بودجه سال 1400، که در تاریخ 12 آذرماه 99 تقدیم مجلس شد، درآمد دولت از محل اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1400 معادل 50 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. این رقم در مقایسه با درآمد 20 میلیارد تومانی سال 1399، بیانگر افزایش 150 درصدی درآمد دولت ناشی از اسقاط خودروهای فرسوده است.

از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین روش‌های دست‌یابی به این میزان از افزایش درآمد، از محل واردات خودرو است، پس احتمالا باید منتظر خبرهایی مهم درباره واردات خودرو در سال 1400 باشیم.

ترخیص کامیون وارداتی بدستور رئیس جمهور

آذر 99 | بعد از نامه‌نگاری و درخواست وزیر راه و شهرسازی از رئیس جمهور، برای ترخیص هرچه زودتر کامیون‌های دست دوم وارداتی، حالا آقای بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در تاریخ 10 آذرماه خبر داده که ریاست جمهوری، دستور ترخیص حدود 2000 کامیون وارداتی معطل مانده در گمرکات را به وزارت صمت، ابلاغ کرده است.

»» بخشنامه ترخیص کامیون وارداتی (PDF) ««

با توجه به دستور دولت برای ترخیص کالاهایی که ارز آنها از خارج از ایران و توسط متقاضیان تامین شده است، کامیون‌ها نیز منشا ارز خارجی دارند و می‌توانند ترخیص شوند. البته کامیون‌ها در دسته کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرند ولی با توجه به طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، ترخیص آنها برای جابجایی بار ضروری است.

آخرین فرصت ترخیص کامیون‌های دست دوم

آذر 99 | یکی از اهداف طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، واردات کامیون‌های کارکرده بود؛ کامیون‌هایی که البته زیر 3 سال ساخت بودند و با ارز آزاد تامین شده از متقاضیان، خریداری شدند. در فاز اول این طرح قرار شد 5000 دستگاه کامیون کارکرده، وارد کشور شود و با اولویت آنهایی که کامیون بالای 40 سال سن دارند، در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

برهمین اساس، حدود 4 ماه پیش، 2000 دستگاه کامیون کارکرده، وارد گمرک شد. این کامیون‌ها هم مجوز سازمان محیط زیست را گرفتند و هم شبکه خدمات پس از فروش داخلی داشتند. اما بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، وزارت صمت از معرفی افراد متقاضی این کامیون‌ها خودداری کرده و به همین دلیل نیز امکان ترخیص کامیون‌ها وجود ندارد.

با توجه به این مشکل، آقای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در نامه‌ای به رئیس جمهور روحانی که در تاریخ 9 آذرماه 99 منتشر شده، ضمن تشریح این مشکل، از ایشان خواسته تا دستور ترخیص کامیون‌ها را به وزارت صمت ابلاغ کند. آقای اسلامی با اشاره به اینکه این کامیون‌ها همگی مدل 2017 هستند، تاکید کرده که برای ترخیص آنها کمتر از 40 روز فرصت باقیمانده است.

اعلام قیمت تاکسی نوسازی

آذر 99 | آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، در تاریخ 2 آذرماه گفته همانطور که قولش را داده بودیم، طرح نوسازی تاکسی فروسده با تاکسی یورو5 از نیمه دوم آبان شروع شده و ثبت نام از متقاضیان، تا زمان تعیین شده نیز ادامه دارد.

در این طرح نوسازی، قرار است 40 هزار تاکسی یورو5 ساخت ایران خودرو، در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

آقای ضامنی همچنین گفته که در طرح نوسازی تاکسی فرسوده، قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز حدود 118 میلیون و قیمت پژو 405 دوگانه‌سوز نیز حدود 104 میلیون تومان تعیین شده است. متقاضیان شرکت در این طرح نوسازی، بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام، یک ماهه یا حداکثر دو ماهه، تاکسی جدیدشان را تحویل می‌گیرند.

جولان کامیون‌های فرسوده در حمل و نقل عمومی

آبان 99 | آقای بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری، درباره آخرین وضعیت نوسازی خودروهای فرسوده گفته که 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور داریم که 125 هزار دستگاه آن، در سیستم حمل و نقل عمومی فعال هستند. 

آقای بمانا همچنین گفته که 1200 دستگاه کامیون کارکرده (زیر سه سال) در گمرکات کشور هستند که اگر در مدت زمان لازم، استانداردهای لازم را نگیرند، باید به کشور مبدا برگردند.

شروع طرح نوسازی تاکسی فرسوده

آبان 99 | آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری، خبر داده که با همکاری شرکت ایران خودرو، از 15 آبانماه جاری، مرحله جدید طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با ظرفیت 40 هزار دستگاه خودرو یورو5، آغاز می‌شود.

در این طرح قرارست خودروهای پژو 405 دوگانهسوز و سمند دوگانهسوز، جایگزین خودروهای فرسوده شوند.

طبق قانون، تاکسی‌هایی که عمر بالای 10 سال دارند، بعنوان خودروی فرسوده شناخته می‌شوند. بنابراین بیش از 192 هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند و علی‌رغم شروع طرح نوسازی تاکسی فرسوده از سال 95، اما تا به امروز فقط 71 هزار دستگاه از این تعداد، نوسازی شده‌اند. 

وام تاکسی فرسوده چقدر است؟

شهریور 99 | آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور، در تاریخ 9 شهریورماه ضمن اشاره به شروع طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال 99، خبر داده که برای متقاضیان تهران، مشهد، همدان و اصفهان، شهرداری‌ها وام 50 میلیون تومانی فراهم کرده‌اند.

علاوه بر این وام، چیزی حدود 7 میلیون تومان نیز هزینه اسقاط خودروهاست و مابقی قیمت خودرو (که حدود 30 تا 37 میلیون تومان می‌شود) را هم باید شخص متقاضی، فراهم کند. 

طبق گفته‌های آقای ضامنی، قیمت مصوب شورای رقابت برای پژو 405 دوگانه سوز تاکسی معادل 86 میلیون تومان و برای سمند EF7 دوگانه سوز نیز برابر 94 میلیون تومان است. البته آقای ضامنی این نکته را هم گفته که با توجه به نوسان قیمت‌ خودرو در هر سه ماه یکبار، قیمت‌گذاری ثابتی برای خودروهای تاکسی وجود ندارد.

آخرین آمار ثبت نام کنندگان ایران خودرو

شهریور 99 | آقای اسکویی، مدیر عملیات فروش ایران خودرو، در تاریخ 4 شهریورماه خبر داده که در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی که از مردادماه 99 شروع شده، تاکنون بیش از 2000 نفر ثبت نام کرده‌اند.

ایران خودرو در طرح نوسازی تاکسی فرسوده، قرار است 5000 دستگاه سمند EF7 دوگانه سوز و پژو 405 دوگانه سوز را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

در طرح نوسازی ایران خودرو، برای جلوگیری از قطع کسب درآمد تاکسی‌داران، رانندگان تاکسی، تا قبل از تحویل گرفتن خودرو در محل نمایندگی، نیازی به اسقاط کردن خودروی‌شان ندارند. به همین دلیل، این متقاضیان می‌توانند در همان روز تحویل گرفتن تاکسی جدید در محل نمایندگی، تاکسی فرسوده خود را هم به مراکز اسقاط تحویل دهند. 

قرارداد نوسازی با خودروسازان داخلی

شهریور 99 | آقای حسن نیا، رئیس سازمان راهداری، در تاریخ 3 شهریورماه گفته سازمان راهداری در مردادماه 99، دو قرارداد نوسازی وسایل نقلیه سنگین را با خودروسازان داخلی بسته که مجموعا ظرفیت نوسازی 6000 دستگاه را دارد. طبق برنامه زمان‌بندی، این سازمان سومین قرارداد نوسازی خود را نیز در شهریورماه 99، امضا خواهد کرد.

در طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، اولویت با خودروهایی است که عمر بالاتری دارند. همچنین در قراردادهای نوسازی خودرو سنگین، نرخ تسهیلات بانکی معادل 18% است که 9% از آن توسط سازمان راهداری (به نمایندگی از دولت) پرداخت شده و 9% دیگر نیز توسط مالکان خودروها.

البته مالکان این خودروها می‌توانند با فروش یا اسقاط خودروهای‌شان، بخشی از هزینه‌ای که برای نوسازی لازم دارند را بدست آورند.

شرایط نوسازی تاکسی فرسوده

مرداد 99 | طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، از سوی ایران خودرو آغاز شده است. در این طرح قرار است حدود 5000 دستگاه تاکسی فرسوده با دو خودروی پژو 405 دوگانه سوز تاکسی و سمند EF7 دوگانه سوز تاکسی جایگزین شوند:

»»  طرح نوسازی تاکسی فرسوده در ایران خودرو (PDF)  ««

طبق بخشنامه فوق، ثبت نام در این طرح، صرفا برای متقاضیانی است که اسامی آنها توسط اتحادیه تاکسیرانی، از طریق سامانه نوسازین اعلام شده باشد.

جزییات طرح نوسازی خودروهای سنگین

مرداد 99 | دولت برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین درون شهری و برون شهری، 4 طرح مستقل درنظر گرفته است که طی آن، 80% خودروهای فرسوده کشور، با خودروهای تولید داخل جایگزین شده و 20% دیگر نیز با واردات خودرو، جبران خواهد شد. نوسازی خودروهای سنگین، در قالب 4 طرح زیر انجام می‌شود:

طرح اول: نوسازی کلید به کلید

طرح کلید به کلید، مهم‌ترین برنامه نوسازی دولت است چراکه مربوط به ریاست جمهوری است. در این طرح بیش از 176 هزار دستگاه ناوگان درون شهری و برون شهری شامل انواع کامیون، اتوبوس و مینی بوس، نوسازی می‌شوند.

بخشی از منابع موردنیاز برای طرح نوسازی کلید به کلید، از صندوق توسعه ملی تامین شده و بخشی دیگر نیز از طریق صرفه جویی در سوخت، به صندوق ملی برگردانده می‌شود.

برای طرح نوسازی کلید به کلید، دولت 50% قیمت خودرو را بصورت یارانه بلاعوض، پرداخت می‌کند. سپس 30% قیمت خودرو را تسهیلات 18% می‌دهد و 20% مابقی را هم باید توسط مالکان خودروها تامین شود.

در طرح نوسازی کلید به کلید، تا شهریورماه 99 بیش از 500 دستگاه خودرو تحویل شده و 105 دستگاه نیز در حال تحویل اس.

طرح دوم: نوسازی کامیون فرسوده با منابع دولت

دومین طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده است که البته تریلرهای یخچال‌دار را هم شامل می‌شود.

در طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، قرار است 65 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 35 سال، نوسازی شوند که تا شهریورماه 99، تنها 5000 دستگاه طی این طرح، تحویل شده اما قرارداد نوسازی 5000 دستگاه کامیون دیگر نیز بسته شده است.

دولت برای طرح نوسازی کامیون فرسوده، 80% قیمت خودروها را بصورت تسهیلات بانکی با نرخ 9% به متقاضیان پرداخت می‌کند. منابع مالی موردنیاز برای طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از طریق صرفه جویی سوخت، تامین می‌شود.

طرح سوم: نوسازی کامیون فرسوده با منابع سازمان راهداری

علاوه بر دولت، سازمان راهداری نیز بصورت جداگانه، طرح دیگری برای نوسازی کامیون‌های فرسوده را اجرایی کرده است که طی آن قرار است 880 دستگاه کامیون با عمر بالای 55 سال، نوسازی شوند. در این طرح، 60% قیمت خودرو بصورت تسهیلات بانکی با نرخ 9% به متقاضیان پرداخت می‌شود.

محدود بودن تعداد خودروهای نوسازی شده در این طرح، به این دلیل است که منابع مالی موردنیاز برای انجام آن، از طریق سازمان راهداری تامین شده که منابع قابل توجهی نیستند.

طرح چهارم: واردات کامیون های کارکرده

چهارمین و آخرین طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، همان طرح واردات خودروهای سنگین کارکرده است. البته این مورد خاص، یکی از قوانین برنامه‌های کلی توسعه بوده و در همه دولت‌ها باید اجرایی شود.

طبق بند 3 از ماده 30 قانون احکام دائمی توسعه، به منظور توزان قیمت و جبران بخشی از کمبودهای تولید داخل، واردات کامیون‌هایی با عمر کمتر از 3 سال، آزاد است.

شرایط واردات کامیون کارکرده

خرداد 99 | یکی از برنامه‌های دولت برای طرح نوسازی وسایل نقلیه سنگین، واردات کامیون‌های کارکرده است. به همین منظور، سازمان راهداری برای تسریع و ساماندهی به این موضوع، از تاریخ 3 خردادماه 99، ثبت نام از متقاضیان برای واردات کامیون‌های کارکرده را در سایت اینترنتی خود به نشانی rpf.rmto.ir آغاز کرده است.

»» بخشنامه نوسازی با کامیون زیر 3 سال ساخت (PDF) ««

برای اطلاع از شرایط و قوانین مربوطه جهت واردات کامیون کارکرده، بخشنامه فوق را مطالعه کنید.

سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه

سن فرسودگی انواع خودرو و موتورسیکلت، براساس مصوبه هیات وزیران در خردادماه 1400 را در لینک زیر بخوانید:

»» سن فرسودگی خودرو و موتور

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

4 دیدگاه

jafartak(47 روز پیش)

باسلام.به پرایدهم زیر90که باشه تعلق میگیره

Ngin(277 روز پیش)

باسلام ایا تاکسی جدید کیفیت خوبی هم داره؟ باکلر ،با۴مسافر،سربالایی ، سمند

mortrza(300 روز پیش)

سلام من ماشین صفر دوست دارم بهم بدین دیگه

Ngin(308 روز پیش)

باسلام چرا سمند رو باقیمت گالوانیزه نمی خرید؟