طرح نوسازی کامیون فرسوده
حل شدن مشکل شماره گذاری کامیون های وارداتی
آذر 1401: مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از رفع مشکل شمارهگذاری کامیونهای وارداتی خبر داد و گفت دو سال از واردات ۱۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده میگذرد، اما این خودروها هنوز شمارهگذاری نشدهاند؛ زیرا به ازای واردات هر دستگاه کامیون، باید خودرویی مشابه اسقاط شود. هزینه اسقاط برای کامیونها حدود ۱.۵ میلیارد تومان است. اکنون با مصوبه مجلس، در صورت فقدان گواهی اسقاط به میزان کافی، افراد میتوانند با پرداخت ۵ درصد قیمت کامیون، این خودروها را شمارهگذاری کنند.
حذف گواهی اسقاط برای شماره گذاری کامیون
آذر 1401: آقای علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، میگوید براساس مصوبه جدید این کمیسیون که در تاریخ 13 آذرماه اتخاذ شده، دارندگان کامیونهای وارداتی که بدلیل نداشتن گواهی اسقاط، موفق به شمارهگذاری خودرو نشدهاند، میتوانند با پرداخت 5% ارزش گمرکی خودرو، مجوز شمارهگذاری بگیرند. البته آقای جدی این نکته را هم گفته که این مصوبه فعلا در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده اما باید در صحن مجلس نیز مطرح شده و به تصویب نمایندگان مجلس نیز برسد.
براساس ماده 10 طرح ساماندهی بازار خودرو، به ازای شمارهگذاری هر چهار خودرو تولیدی، باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود و گواهی آن ارائه گردد. اما بعد از اصلاحیه طرح ساماندهی، نمایندگان مجلس چنین مصوب کردند که در صورت کمبود گواهی اسقاط، میتوان با پرداخت 1.5% از قیمت خودرو تولیدی، مجوز شمارهگذاری را کسب نمود. در همین راستا کمیسیون صنایع مجلس، شرط گواهی اسقاط را برای دارندگان کامیون، کشنده و کامیونت وارداتی، حذف کرده اما از آنها خواسته است تا با پرداخت 5% ارزش گمرکی خودروها، مجوز شمارهگذاری خودروهایشان را دریافت کنند.
مشکلات شماره گذاری کامیون های وارداتی
آذر 1401: احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد بر اساس ماده 2 قانون هوای پاک مصوبه هیئت وزیران در 30 مهرماه 97، استاندارد گاز خروجی اگزوز کامیونهای دیزلی تولید داخل باید یورو 4 با فیلتر DPF، یورو 6 یا یورو 5 با سیستم EEV باشد. اگر محصولات خودروسازان استاندارد یورو 5 با سیستم EEV باشد، باید بهازای تولید هر سه دستگاه خودرو، یک برگه اسقاط به مرکز شمارهگذاری ارائه دهند.
وی افزود مصوبهای درخصوص عمر مفید خودروهای سواری، اتوبوس، تاکسی و ... وجود داشت که بر اساس آن خودروها باید اسقاط میشدند؛ اما با شکایت یک نفر به دیوان عدالت اداری، مصوبه یاد شده لغو شد. لغو این مصوبه سبب شد تا فساد گسترده در مراکز معاینه فنی ایجاد شود. بهطوری که در برخی موارد، معاینه فنی و برگه اسقاط برای کامیونهایی که اصلا وجود فیزیکی نداشتند صادر میشد. اکنون تنها 40 درصد سوخت کشور در حد استاندارد یورو 4 است و مابقی با استاندارد کمتری تولید می شود. در واقع فشار غیرضروری درخصوص ارتقای استاندارد خودرو بر خودروسازان وجود دارد، در حالی که سوخت آن فراهم نیست.
بر اساس گفتههای آقای نعمتبخش، در حال حاضر برگه اسقاط برای کامیون در عمل وجود ندارد و کامیونهای قدیمی در کشور به راحتی تردد میکنند. از بهمنماه سال گذشته تاکنون، با نهادها و ارگانهای مختلف در این زمینه جلسات مختلفی برگزار شده تا فکری در این زمینه اندیشیده شود. زیرا نمیتوان کامیونها را شمارهگذاری کرد. این مسئله سبب شده تا قیمت کامیون در بازار افزایش یابد که در ادامه میتواند بر هزینه حمل و نقل و در نتیجه افزایش قیمت سایر کالاها و افزایش تورم تاثیرگذار شود. در این باره، دو پیشنهاد به وزارت صمت ارائه شده است. پیشنهاد اول، مصوبهای مربوط به تاریخ 24 مردادماه سال 96 است که در آن اسقاط خودروها همسانسازی شده است. مثلا اسقاط یک دستگاه کامیون معادل اسقاط 10دستگاه سواری است و با توجه به اینکه انجمن اسقاط مدعی شده که 70 هزار گواهی اسقاط دارد، پیشنهاد میشود از این مصوبه برای تولید برگه اسقاط کامیون داخلی استفاده کرد. پیشنهاد دوم حذف جریمه در نظر گرفته شده برای استاندارد یورو 5 EEV است که بر اساس آن اگر خودروسازی طبق این استاندارد کامیون تولید کرد، باید بهازای تولید سه دستگاه کامیون، یک خودرو فرسوده را از رده خارج کند.
واردات کامیون و کامیونت با هزینه گمرکی پایین
آبان 1401: علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد که واردات کامیون و کامیونت با هزینه گمرکی پایین توسط مالکان این قبیل خودروها، در نشست این کمیسیون به تصویب رسیده است.
طبق گفتههای وی، رانندگان و مالکان خودروهای سنگین میتوانند با پرداخت هزینه گمرکی 1.5 درصدی، یک دستگاه کامیون یا کامیونت را به کشور وارد کرده و پلاکگذاری کنند. این مصوبه باعث شده تا اختیار واردات خودروهای سنگین از واردکنندگان گرفته شود و به خود رانندگان و مالکان خودروهای سنگین برسد.
وی توضیح داد کسانی واجد شرایط واردات و پلاکگذاری این خودروها هستند که یا راننده باشند و یا کارت هوشمند سوخت دیزل فعال به نام خود داشته باشند. کسانی که صاحب خودرو سنگین هستند و پلاک آنها فعال است، باید یا خودروی خود را اسقاط کنند و یا بفروشند تا بتوانند کامیونی را با پرداخت هزینه گمرکی 1.5 درصد به کشور وارد کنند.
گواهی اسقاط 1.2 میلیارد تومانی
تیر 1401: مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، عنوان کرد که موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است؛ 18 هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شده و 15 هزار دستگاه به گمرکات آمدهاند؛ از این 15 هزار دستگاه، 13 هزار و 700 دستگاه اظهار شدهاند که از آنها 10 هزار دستگاه ترخیص شده و حدود 5 هزار کامیون اسقاط داشتهایم. همچنین 4 هزار دستگاه شمارهگذاری شده است.
وی افزود که بر اساس آییننامه اجرایی، قرار بود در برابر هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود؛ اما به دلیل به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا، قیمت کامیونهای فرسودهای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال اخیر، افزایش ناگهانی داشته است. بنابراین رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط را برای کامیونهای فرسوده ارائه دهند، تا حدودی از این روند منصرف شدهاند.
آقای حمداللهی توضیح داد که قبلاً گواهی اسقاط 200 تا 300 میلیون تومان بوده، اما عدهای دلال با سوءاستفاده از سرمایه رانندگان کامیون که خواهان نوسازی خودروی خود هستند، قیمت گواهی اسقاط را به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش دادند. چنین مبلغی برای رانندگان بسیار سخت و سنگین است.
مجوز تردد کامیون فرسوده با 800 میلیون تومان
تیر 1401: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی قصد دارد با واریز 800 میلیون تومان به حساب خزانه دولت، مجوز تردد کامیونهای اسقاطی را دریافت کند. این اقدام برای دریافت مجوز تردد کامیونهای اسقاطی، خلاف مصوبه سال 97 هیئت وزیران است. طبق مصوبه هیئت وزیران، قرار بود در ازای واردات هر کامیون سه سال کارکرده، یک کامیون فرسوده نیز اسقاط شود؛ اما سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سه تن معافیت برای هر کامیون در نظر گرفته است. برای مثال، در ازای یک خودرو وارداتی 44 تنی، خودرویی با وزن 41 تن قابل اسقاط خواهد بود، اما خودروهای موجود وزنی معادل 26، 38 و 40 تن دارند.
مشکل گرانی کامیونهای اسقاطی ادامه دارد
خرداد 1401: احمد کریمی، دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران، به ادامه یافتن مشکلات خرید کامیونهای اسقاطی برای پلاکگذاری کامیونهای وارداتی اروپایی سه ساله اشاره کرد و افزود که با وجود ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، برای حل مشکلات، معضل گرانی کامیونهای اسقاطی ادامه دارد.
وی عنوان کرد که پس از گدشت دو ماه از اعتراض کامیونداران، همچنان مسئولان هیچ اقدامی را انجام ندادهاند. طبق گفتههای وی، چند روز پیش نیز عدهای از کامیونداران در مقابل سازمان راهداری برای گرانی کامیونهای اسقاطی، جمع شدند. متأسفانه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در برنامههای خود برای نوسازی ناوگان، موضوع اسقاط را به مرحله آخر سپرده است؛ بدین معنا که یک متقاضی خرید کامیون خود را (کامیون با عمر 3 سال وارداتی) انجام دهد، مجوزهای محیط زیست، استاندارد و خدمات پس از فروش میگیرد، بعد کامیون از گمرک ترخیص میشود و قبل از شمارهگذاری، متقاضی باید خودروی اسقاط را بیاورد. هنگام مطرح شدن این موضوع، قیمت یک دستگاه کامیون اسقاطی حدود 170 تا 200 میلیون تومان بود و قیمت یک دستگاه کامیون نو نیز 2 میلیارد تومان بود. اما امروز وقتی قیمت یک دستگاه کامیون نو چندین برابر شده به طور طبیعی قیمت ناوگان فرسوده و کامیونهای اسقاطی هم افزایش می یابد. اکنون بسیاری از کامیونداران، کامیونهای خود را تحویل گرفتهاند، اما هنوز به دلیل این مشکل پلاکگذاری انجام نشده و از سوی دیگر هم تعداد بسیاری از کامیونها در گمرکات کشور هم منتظر انجام این مصوبه هستند.
سامانه ثبت سفارش کامیون، باز است
دی 1400: داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره کامیونهای وارداتی بیان کرد که طبق قوانین برنامههای توسعه، کامیونهای دست دوم اروپایی حداکثر سه ساله، وارد کشور میشوند. طبق گفتههای وی، تا کنون حدود 7 هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شده که حدود 3300 دستگاه از گمرک ترخیص و 1400 دستگاه نیز پلاک شده است. وی تاکید کرد که با ورود دستگاه قضایی به این روند، ترخیص و شمارهگذاری کامیونها سرعت گرفت.
آقای امانی همچنین درباره کامیونهای دپو شده در گمرکات افزود که علت آن، عدم ارائه ضوابطی مانند گواهیهای محیط زیست، مجوزهای مربوط به خدمات پس از فروش، اسناد منشأ ارز که خارجی باشد نه داخلی و گواهی استاندارد، توسط وارد کننده است. وی تاکید کرد که سامانه ثبت سفارش واردات کامیونها باز است و در صورت اعلام در دسترس نبودن سامانه، شوک قیمتی به بازار وارد میشود.
آقای امانی اظهار کرد که اصل موضوع واردات کامیونها در حوزه وظایف وزارت صمت است و وزارت راه و شهرسازی، تنها به دنبال تسهیلگری بوده است. وی در مورد قیمت کامیونها نیز افزود که جلسات مربوطه تشکیل شده و منتظریم تا وزارت صمت و سازمان حمایت، قیمتگذاری را انجام دهند.
آقای امانی همچنین تامین قطعات یدکی، روغن موتور و لاستیک کامیونها را از وظایف وزارت صمت دانست و عنوان کرد که در صورت لزوم، سازمان راهداری نیز به این موضوع ورود میکند. طبق اظهارات وی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای به دنبال عرضه لاستیک و روغن موتور در بورس کالا است و برای کاهش قیمت آنها تلاش میکند.
بیشتر بخوانید:
»» بررسی مشخصات کامیون شاکمان کانونشنال
»» بررسی مشخصات کامیون دیما مایان
»» بررسی مشخصات کامیون امپاور بهمن دیزل
»» بررسی مشخصات کامیون آتامان ایران خودرو دیزل
دور جدید طرح نوسازی با کمک خودروسازان
آذر 1400: بمانا، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، تاکید کرد که حدود 30 درصد از مینیبوسها و بیش از 50 درصد خودروها (یکسوم خودروهای کشور) فرسوده هستند. وی درباره نوسازی ناوگان حملونقل بیان کرد که قراردادی برای تولید 1500 دستگاه کامیون، با شرکتهای داخلی، منعقد شده است.
طبق گفتههای وی، قرارداد بیش از 19 هزار دستگاه اتوبوس، مینیبوس و سواری بین شهری منعقد شده و قیمت آنها، بر اساس کارخانه، بیش از 3 هزار میلیارد تومان است. البته حدود 80 درصد این مبلغ با تسهیلات پرداخت میشود و سازمان راهداری از منابع خودش 6 تا 9 درصد تسهیلات یارانه پرداخت میکند. وی ادامه داد که تسهیلات 18 درصدی را متقاضی پرداخت میکند که 6 درصد آن یارانه است.
بمانا تاکید کرد که شرکتهای حملونقل، 80 درصد را تسهیلات میگیرند که شامل سود 4 درصدی میشود و مابقی آن با کمک دولت و یا کارخانجات پرداخت خواهد شد.
چرا کامیون های وارداتی ترخیص نشدند؟
آذر 1400: آقای ارونقی (معاون فنی گمرک کشور) با اشاره به وجود حدود 6000 دستگاه کامیون کارکرده وارداتی در گمرکات کشور، خبر داده که از مردادماه امسال تاکنون حدود 1900 دستگاه از این تعداد، ترخیص شدهاند که هرچند عدد خوبی است اما امکان ترخیص تعداد بیشتری از این کامیونها وجود داشت چراکه با همکاری دستگاههای مختلف، بیشتر مشکلات حل شده بود.
آقای ارونقی همچنین به متروکهشدن کامیونهای فاقد ثبت سفارش نیز اشاره کرده و گفته به صاحبان کامیونها هشدار دادیم تا در مهلت قانونی برای ثبت سفارش اقدام کنند. در غیراینصورت خودروی آنها در اختیار اموال تملیکی قرار میگیرد، مگر آنکه به گمرک اثبات شود که مشکلی برای ترخیص خودرویشان به وجود آمده است. البته برخیها این مشکلات را اعلام کردند و گفتهاند که صدور کد رهگیری بانکی یا فرآیند ترخیص توسط کارشناسان مجازی در گمرک، طولانیمدت شده.
معاون فنی گمرک به بروز برخی سواستفادهها و تخلفات درباره ترخیص این کامیونها نیز اشاره کرده و گفته که برخیها، هیچ کامیونی در گمرک نداشتند اما اقدام به فروش یا پیش فروش آنها کردند. برخی شرکتها نیز فرآیند واگذاری کامیونها را به شرکتهای دیگر سپرده بودند. همچنین برخی شرکتهای دیگر بدون آنکه به صاحبان کامیونها رسید یا قراردادی ارائه دهند، از آنها پرداختهای چندصدمیلیونی را طلب کردهاند. از آنجایی که پیگیری این مشکلات در حیطه فعالیتهای گمرک نبوده ولی تبعاتی برای صاحبان کامیونها داشته است، همه این موارد به دادستانی اطلاع داده شده و از طریق پلیس امنیت نیز پیگیری خواهد شد.
مرجوع شدن کامیون های فاقد ثبت سفارش
آبان 1400: طبق اسناد منتشر شده از مکاتبات کمیسیون اصل 90 مجلس با رئیس کل گمرکات کشور، در تاریخ 17 آبانماه 1400 مقرر شده کامیونهایی که منطبق با مقررات محیط زیست هستند و مجوز استاندارد دارند و خدمات پس از فروش آنها نیز مشخص شده است، هرچه سریعتر از گمرکات ترخیص گردند. همچنین آندسته از کامیونهایی که فاقد ثبت سفارش هستند، دیگر امکان ترخیص ندارند. لذا این کامیونها باید مرجوع شوند و به کشور مبدا برگردند.
پیامدهای عدم نوسازی ناوگان عمومی
آبان 1400: آقای توسلی (مدیرعامل ایران خودرو دیزل) ضمن اشاره به ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، گفته که دولت با نوسازی سالانه حدود 14 هزار دستگاه کامیون و کشنده، میتواند طی دوره 8 ساله، حدود 320 هزار خودرو سنگین فرسودهای که هماکنون در ناوگان حمل و نقل فعال هستند را از رده خارج کند.
برای انجام این طرح نوسازی، دولت باید حدود 3 میلیارد دلار هزینه کند اما در صورت اجرای آن، حدود 20 میلیارد لیتر گازوئیل کمتری، مصرف خواهد شد. همچنین اگر این طرح نوسازی انجام نشود، طی 8 سال آینده حدود 14 میلیارد دلار سوخت بیشتری مصرف خواهد شد.
ادامه مشکلات ترخیص کامیون وارداتی
آبان 1400: هشدارهای دستگاه قضایی در یک ماه اخیر هم نتوانسته راه ترخیص کامیونهای دپو شده در گمرکات را باز کند. این حرف را آقای کریمی (دبیر انجمن صنفی کامیونداران) عنوان کرده و ضمن اشاره به پایان مهلت دادستانی برای ترخیص کامیونها، گفته که هنوز مشکلات متعددی بر سر راه ترخیص این خودروها وجود دارد. آقای کریمی البته از سازمان راهداری نیز انتقاد کرده و گفته که این سازمان، اگر ساماندهی مناسبی را برای واردات کامیون انجام میداد، حالا شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.
هماکنون بیشترین مشکلات بر سر راه ترخیص این کامیونها، عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم وجود قراردهای شفاف میان واردکنندگان و خریداران است طوری که برخی واردکنندگان کامیون، نه قیمت را مشخص کردهاند و نه زمان تحویل را اعلام میکنند. حتی بعضی از این واردکنندگان، معادل نصف تعهداتشان نیز کامیون وارد نکردهاند.
در راستای حل این مشکلات نیز انجمن صنفی دست به کار شده و قرارداد حقوقی جدیدی برای کامیونداران تنظیم کرده که همه چیز در آن، شفاف و واضح است و تمامی وظایف واردکننده نیز مشخص شده است. آقای کریمی از مدیران و مسئولان قضایی و پلیس نیز خواسته تا همچنان پیگیر حل مشکلات کامیونداران باشند.
پایان مهلت قانونی ترخیص کامیون وارداتی
مهر 1400: فرصت یکماه دادستانی کل کشور درحالی در یکم آبانماه 1400 به اتمام میرسد که هنوز بسیاری از کامیونهای رسوبی، ترخیص نشدهاند.
آقای کریمی (دبیر انجمن کامیونداران) با اعلام این خبر گفته که در مدت زمان یکماهه، فقط 15% کامیونها ترخیص شدهاند و مابقی آنها برای ترخیص از گمرک، همچنان مشکل دارند. وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش و عدم ارزیابی شرکتهای واردکننده برای جلوگیری از گرانفروشی خودرو، دو مشکل مهم بر سر راه ترخیص کامیونهای رسوبی است. آقای کریمی همچنین ابراز امیدواری کرده تا با برگزاری جلسات دوباره در اوایل آبانماه، بخش دیگری از این کامیونها امکان ترخیص را داشته باشند.
هشدار گمرک به واردکنندگان کامیون
مهر 1400: بعد از رفع عمده مشکلات موجود بر سر ترخیص کامیونهای وارداتی، گمرک ایران به 110 واردکننده این خودروها خبر داده بود که هرچه سریعتر برای ترخیص کامیونها اقدام کنند. از شروع ترخیص کامیونها حدود دو هفته میگذرد اما همچنان برخی واردکنندهها ظاهرا علاقهای به گرفتن خودروهایشان ندارند!
به همین دلیل، گمرک مجددا به واردکنندگان خبر داده که اگر مشکلی برای ترخیص دارند، حداکثر تا 20 مهرماه باید آنرا کتبا اطلاع دهند. در غیراینصورت به این معنی است که هیچ مانعی برای ترخیص نداشتهاند. گمرک همچنین هشدار داده که تمامی کامیونها باید تا تاریخ یکم آبانماه 1400 ترخیص شوند ولی در غیر اینصورت، از تاریخ 8 آبانماه مشمول کالای متروکه خواهند شد و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار میگیرند.
واردات کامیون های دست دوم تاسف آور است
مهر 1400: آقای میرسلیم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس) که چندی پیش نیز مخالفتش را با موضوع واردات خودروهای سواری و طرح ساماندهی مجلس اعلام کرده بود، ضمن انتقاد از طرح واردات کامیونهای کارکرده، آنرا مایه تاسف دانسته و گفته که این کامیونها استاندارد یورو 6 دارند درحالیکه گازوییل توزیع شده در کشور، این کیفیت را ندارد و عملکرد کامیونها دچار مشکل شده و هزینه خدمات پس از فروش آنها نیز گرانتر میشود.
آقای میرسلیم همچنین به عملکرد اخیر ایران خودرو دیزل در ساخت خودروهای تجاری نیز اشاره کرده و گفته که با افزایش تولیدات این شرکت، میتوان بازار داخلی را از واردات خودروهای کارکرده و گران، بینیاز کرد.
تعیین نرخ خدمات پس از فروش کامیونها
مهر 1400: یکی از مهمترین مشکلاتی که کامیونهای دپو شده در گمرکات با آن مواجه بودند، مساله خدمات پس از فروش آنها بود. به این معنی که نمایندگیها یا شرکتهای خودروساز داخلی در ازای انجام این خدمات برای دارندگان کامیون وارداتی، چه مبلغی را باید از آنها بگیرند.
درحالیکه برخی شرکتهای ایرانی برای انجام خدمات پس از فروش برای این کامیونها، مبالغ زیادی تا سقف 200 میلیون تومان یا حتی 280 میلیون تومان را از دارندگان این کامیونها درخواست کرده بودند، حالا آقای ارونقی (معاون فنی گمرک) خبر داده که طبق دستورالعمل 15 بندی دادستانی کل کشور، نرخ تعرفه انجام خدمات پس از فروش، معادل 3% ارزش سیف (CIF) کامیونها اعلام شده است. به عبارت دیگر، هزینههای درخواستی شرکتها حالا حدود 80 میلیون تومان کمتر میشود.
گفتنی است شرکتهای سایپا دیزل، آریا دیزل، ارگ پارس، داتیس، فرا دیزل و ایران، از جمله شرکتهایی هستند که خدمات پس از فروش را برای کامیونهای وارداتی برعهده دارند.
کامیونهای دپویی متروکه نمیشوند
شهریور 1400: طبق قانون امور گمرکی، اگر کالایی به گمرکات کشورمان وارد شود اما تا سه ماه (و حداکثر پنج ماه در شرایط خاص) برای تعیین تکلیف آن اقدامی صورت نگیرد، گمرک این حق را دارد که برای کالای وارداتی اعلام «متروکه» کند و سپس آنرا در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهد.
اما بعد از تعیین ضرب الاجل یکماهه دادستانی برای ترخیص همه کامیونهای وارداتی که در گمرکات کشور دپو شدهاند، گمرک نیز طی نامهای به همه گمرکات کشور، از آنها خواسته تا برای اعلام متروکه کردن کامیونها، دست نگه دارند.
گفتنی است حدود 6000 دستگاه کامیون وارداتی کارکرده، از سال 1398 تا به امروز، وارد کشور شدهاند اما بیش از 70% این کامیونها همچنان در گمرکات باقی ماندهاند و بدلیل ناهماهنگی دستگاههای اجرایی کشور، امکان ترخیص را ندارند. حالا با اقدام فوری دادستانی، همه دستگاههای مرتبط باید برای ترخیص این کامیونها فورا اقدام کنند.
ضرب الاجل یکماهه دادستانی برای ترخیص همه کامیون ها
شهریور 1400: آقای ارونقی (معاون فنی گمرک) در تاریخ 22 شهریورماه خبر داده که براساس جلسه مشترک با دادستانی، واردکنندگان و مالکان کامیونهای وارداتی، مصوب شده تا طی یک ماه آینده، تمامی کامیونهای وارداتی دپو شده در گمرکات، ترخیص شوند.
حدود یک ماه پیش بود که معاون دادستان کل کشور، فرصت یکماهه را برای ترخیص این خودروها مشخص کرد. اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. به همین دلیل نیز این ضربالاجل یکماهه مجددا توسط دادستانی برای همه دستگاههای مرتبط با این موضوع، تعیین شده تا فرآیند ترخیص کامیونها به سرعت انجام شود. خبر مهم دیگر اینکه کد ساتا که بانک مرکزی برای تضمین منشا ارز خودروها از واردکنندگان خواسته بود، فعلا حذف شده تا رانندگانی که این تضمین را ندارند نیز بتوانند کامیونهایشان را ترخیص کنند.
70 درصد کامیونهای وارداتی را ترخیص نکردهاند
شهریور 1400: آقای کریمی (دبیر کانون کامیونداران کشور) ضمن اشاره به حضور بیش از سه هزار کامیون وارداتی در گمرکات کشور، گفته که در پنج ماهه اول 1400، تنها 111 دستگاه کامیون ترخیص شده و از این تعداد نیز فقط 47 دستگاه، شمارهگذاری شدهاند. به عبارت دیگر، کمتر از 2% کامیونهای وارداتی، تاکنون پلاک گرفتهاند. آقای کریمی ضمن انتقاد از ناهماهنگی دستگاههای مسئول در این زمینه، گفته که در صورت تداوم چنین وضعیتی، نمیتوان امیدی به طرح نوسازی کامیونهای فرسوده داشت.
از طرف دیگر، آقای ارونقی (معاون فنی گمرک کشور) خبر داده که از حدود 3600 دستگاه کامیون موجود در گمرکات، حدود 2500 دستگاه آن هنوز مراحل اظهار گمرکی را طی نکردهاند. یعنی بیش از 70% کامیونهای وارداتی که در گمرک هستند، همچنان امکان ترخیص را ندارند. این کامیونها حدود 8 ماه تا یکسال است که در گمرک دپو شدهاند.
کد ساتا؛ مشکل جدید کامیون وارداتی
مرداد 1400: آقای مداح (قائم مقام سازمان راهداری) درباره دلیل ترخیصنشدن کامیونهای کارکرده وارداتی، گفته که شرکتهای واردکننده باید ثابت کنند که منشا ارز از کجا بوده تا بانک مرکزی هم برای آنها کد ساتا صادر کند. طبق اظهارات آقای مداح، در حال حاضر اصلیترین مشکل برای ترخیص کامیونهای رسوبی در گمرکات کشور، عدم صدور کد ساتا بوده چراکه برای بانک مرکزی، باید ثابت شود که ارز مورد استفاده برای واردات کامیون، از بازار داخلی تهیه نشده باشد یا از طریق ارز دولتی 4200 تومانی یا ارز تخصیصی به کالاهای اساسی نباشد. اگر واردکنندگان این موضوع را اثبات کنند، فرآیند ترخیص کامیونها با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
آقای مداح همچنین گفته که نامهنگاری متعددی را از سوی سازمان راهداری با بانک مرکزی انجام دادهایم و از آنها خواستهایم تا روش اثبات منشا ارز را تغییر دهند. پیشنهاد ما این بود که اگر کسی در لیست دریافتکنندگان ارز دولتی نبوده، فرض را بر این قرار دهند که منشا ارز هم درست بوده اما بانک مرکزی، تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است.
تغییر شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون
مرداد 1400: شرط ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده برای واردات کامیون، لغو نشده بلکه نحوه اجرای آن تغییر کرده و برخی از رسانهها در این مورد، دچار اشتباه شدهاند!
آنطور که آقای شریف (رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده) گفته، تا قبل از این و برای ترخیص کامیون وارداتی، باید گواهی اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده ارائه میشد که عمرش بیشتر از 25 سال و ظرفیتش نیز حداکثر 3 تن، کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. البته در متن قانون نیز آمده است که بعد از ارائه گواهی اسقاط، واردکننده مشمول 25% تخفیف برای تعرفه گمرکی میشود.
اما گمرک برای جلوگیری از انباشت کامیونهای وارداتی در گمرکات کشور، اخیرا پیشنهاد داده است که ارائه گواهی اسقاط، در زمان ترخیص کامیونها، الزامی نباشد بلکه در زمان شمارهگذاری خودرو آنرا الزامی کنند. براساس این پیشنهاد گمرک، که به تصویب نیز رسیده، گواهی اسقاط حذف نشده و فقط یک مرحله، به عقب افتاده است.
فرسودگی 80 درصد ناوگان عمومی
تیر 1400: سردار هادیانفر (رئیس پلیس راهور) در جریان بازدیدش از آزادراه تهران - قم، گفته که بیش از 80% ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، در سن فرسودگی هستند و در 10 سال اخیر نیز نوسازی این خودروها، بصورت جدی انجام نشده است.
آقای هادیانفر همچنین به محدودیت تردد خودروها بدلیل شیوع کرونا نیز اشاره کرده و گفته از آنجایی که طبق تصمیم وزارت بهداشت، اتوبوسها فقط باید از 60% ظرفیتشان استفاده کنند، برخی رانندگان برای جبران هزینههایشان، مجبورند از جابجایی کالا و بار کسب درآمد کنند. در صورتیکه دولت میتواند کمکهزینهای برای آنها در نظر بگیرد.
آخرین وضعیت فرسودگی خودروهای ایران
تیر 1400: آقای امانی (مدیرعامل سازمان راهداری و معاون وزیر راه و شهرسازی) جدیدترین وضعیت فرسودگی خودروهای درحال تردد را اعلام کرده است که براساس این آمار، حدود 32% از ناوگان باری، 30% از ناوگان اتوبوسرانی، 68% از ناوگان مینیبوسها و همچنین 66% از خودروهای سواری ایران، فرسوده هستند.
طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری، از سال 1399 و با دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، آغاز شده است. تاکنون نیز پنج خودروساز داخلی، برای این طرح انتخاب شدهاند که از این تعداد، فعلا شرکتهای ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل به مرحله انعقاد قرارداد رسیدهاند.
بازار خودروهای اسقاطی دوباره گرم شد!
خرداد 1400: از مجموع 220 مرکز اسقاط خودرو فرسوده در سراسر کشور، تنها 22 مرکز همچنان فعال هستند. این خبر را آقای احمدی (دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور) داده است و گفته که با توجه به تعطیلی اکثر مراکز اسقاط، اشتغالزایی در این زمینه، دیگر وجود ندارد.
آقای احمدی، یکی از دلیل این موضوع را افزایش قیمت خودرو دانسته و میگوید برای خیلیها، اسقاط کردن خودرو دیگر به صرفه نیست و آنها، یا خودشان آنرا اسقاط میکنند یا آنرا در بازار میفروشند تا دارندگان مدلهای فرسوده، آنها را خریداری و دوباره تعمیر کنند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط همچنین گفته که در صورت نگهداری خوب، خودروهای سواری تا 2 برابر، خودروهای سنگین تا 3 برابر و موتورسیکلتها نیز تا 4 برابر سن فرسودگی، همچنان امکان استفاده را دارند.
کامیون کارکرده اروپایی از چینی صفر بهتر است
اردیبهشت 1400: آقای کریمی (دبیر کانون کامیونداران) ضمن انتقاد از کیفیت کامیونهای چینی، گفته که مافیای خودرو اجازه نمیدهد روند واردات کامیونهای با کیفیت اروپایی، به درستی انجام شود. وی چنین گفته که واردات کامیونهای کارکرده، به معنی واردات خودروهای مستعمل نیست و مطابق قوانین فعلی، حتی اگر کامیون دستدوم نامناسبی هم وارد شود، جلوی آن را میتوان گرفت.
آقای کریمی درباره انتقاد برخیها از واردات کامیونهای کارکرده اروپایی نیز گفته واضح است که وقتی این کامیونها با قیمت 50 تا 60 هزار یورو وارد میشوند، بازار کامیونهای چینی، کساد خواهد شد. دبیر انجمنهای کامیونداران البته این را هم گفته که موافق رونق تولید داخلی هستیم اما حمایت از شرکتی که کامیون چینی را وارد کنند و حتی زحمت مونتاژش را هم نکشند، معنایی ندارد.
آقای کریمی، درباره کیفیت کامیونهای وارداتی نیز صراحتا گفته که کامیونهای کارکرده اروپایی، از کامیونهای جدید چینی، کیفیت بالاتری دارند. آقای کریمی، سپس این سوال را پرسیده که چرا کامیونداران چینی، کرایه خوبی میگیرند اما مبلغ زیادی را باید خرج استهلاک یا صرف هزینه تعمیر و تعویض قطعات کنند. این روزها 80 درصد کامیونهایی که در تعمیرگاهها زمینگیر شدهاند و دوره تعمیرات را میگذرانند، کامیونهای چینی هستند و حتی در برخی مدلها، از قطعات کامیونهای کارکرده اروپایی در کامیونهای چینی استفاده میکنند چراکه قطعات چینی مدام باید تعویض شوند.
نیمی از خودروهای ایران، فرسودهاند
اردیبهشت 1400: سالانه 40 هزار نفر در ایران، به دلیل آلودگی هوا، جان خود را از دست میدهند. آقای احمدی (دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور) با اعلام این خبر گفته که این آمار را مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانسگاه شهید بهشتی ارائه داده و اگر آنرا به روزهای سال تقسیم کنیم، به این نتیجه میرسیم که روزانه حدود 110 نفر در کشورمان، قربانی آلودگی هوا میشوند.
آقای احمدی به نقش موثر خودروهای فرسوده در تشدید آلودگی هوا اشاره کرده و گفته که متاسفانه نیمی از خودروهای درحال تردد در کشورمان، فرسوده شدهاند چراکه در شرایط مناسبی، نگهداری نمیشوند. طبق گفتههای آقای احمدی، هماکنون عمر خودروهای سواری به نصف رسیده است و خودروهای سنگین نیز تنها یکسوم و موتورسیکلتها نیز تنها یکچهارم عمر استانداردشان، کار میکنند.
آغاز شمارهگذاری کامیونهای وارداتی
فروردین 1400: آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) در آخرین روز کاری سال 99 با اعلام شروع شمارهگذاری اولین کامیون وارداتی کارکرده اروپایی، کنایهای هم به منتقدان این طرح زده و گفته افرادی که در اجرای این طرح، مانعتراشی کرده بودند، امیدواریم هدایت شوند و ادامه فرآیند نوسازی کامیونها را آسانتر کنند!
طبق اظهارات وزیر راه، همکنون 50 هزار کامیون بالای 40 سال ساخت، در حال تردد هستند که قرار است 10% آنها از طریق واردات کامیون کارکرده با سه سال ساخت، نوسازی شوند.
آخرین وضعیت نوسازی کامیون فرسوده
اسفند 99 | آقای بمانا (مشاور رئیس سازمان راهداری) در تاریخ 20 اسفندماه و درباره آخرین وضعیت نوسازی کامیونهای فرسوده، توضیحاتی ارائه داده که خلاصه آنها به شرح زیر است:
1- در گام اول نوسازی خودروهای فرسوده، تاکنون قراردادهایی با ارزش 15 هزار میلیارد تومان با سه خودروساز داخلی ماموت، آریا دیزل و ایران خودرو دیزل منعقد شده است.
2- در حال حاضر این سه خودروساز داخلی، 600 دستگاه کامیون آماده تولید و تحویل دارند که منتظر هستند متقاضیان نوسازی، برای آنها ثبت نام کنند. بخشی از این تعداد، تا پایان سال 99 امکان تحویل را دارند.
3- حدود 60 تا 80 درصد قیمت کامیونهای نوسازی، شامل تسهیلاتی است که از طریق بانکهای صادرات و دو بانک عامل دیگر، پرداخت میشود. سود این تسهیلات بین 9 تا 12 درصد بوده که توسط سازمان راهداری پرداخت میشود.
4- سود تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده در شرکتهای حمل ونقل، معادل 15% بوده که فقط 3% آن توسط این شرکتها پرداخت میشود.
5- کامیونهای نوسازی شده، پس از دریافت تسهیلات، در رهن بانک قرار میگیرند.
6- حدود 2000 دستگاه کامیون زیر 3 سال ساخت، وارد کشور شده است که در فرایند ترخیص هستند و اولین سری از این کامیون ها در روز 14 اسفند 99 ترخیص شدند. این کامیونها، قبل از شمارهگذاری، باید مجوزهای محیط زیست و سازمان استاندارد و برگ سبز گمرک و نامه سازمان راهداری را دریافت کنند.
نوسازی کامیونهای فرسوده تا سال 1405
بهمن 99 | آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) خبر داده که سری اول کامیونهای کارکرده وارداتی به تعداد 1250 دستگاه، برای ترخیص و شمارهگذاری در حال آمادهسازی است.
آقای اسلامی همچنین گفته که 55 هزار دستگاه کامیون فرسوده با عمر بالای چهل سال داریم که باید تا سال 1405 نوسازی شوند. علاوه بر واردات کامیونهای کارکرده خارجی، همچنین با خودروسازان داخلی هم قراردادهای متعددی بسته شده است تا کامیونهای جدید را تولید و عرضه کنند.
اسقاط خودروهای فرسوده تا هزار سال!
دی 99 | آقای شریف (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده) با انتقاد از روند از رده خارجکردن خودروهای فرسوده گفته که هماکنون بیش از 3 میلیون خودرو فرسوده درحال تردد در کشور هستند که این تعداد تا سال 1404 به 8 میلیون دستگاه خواهد رسید.
آقای شریف همچنین گفته از آنجایی که در سال 98 تنها 8000 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده، برای اسقاط 8 میلیون خودرو به 1000 سال دیگر، زمان نیاز داریم!
بنابه گفتههای آقای شریف، 75 تا 85 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه است که از میان آنها، خودروهای فرسوده با داشتن سهم 40 درصدی، بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای تهران دارند. اما با وجود ضرورت حذف فرسودهها، چرا اسقاط خودروهای فرسوده با چنین روندی کندی درحال انجام است؟
دلیل اول، به ممنوعیت واردات خودرو برمیگردد؛ طبق قوانین، واردکنندگان باید به ازای هر یک دستگاه خودرو وارداتی، 4 تا 8 خودرو فرسوده را اسقاط کنند. اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه 1397، اسقاط فرسودهها هم به فراموشی سپرده شد.
دلیل دوم، به تغییر موضع دولت برمیگردد؛ طبق مصوبه دولت، خودروسازان باید از سال 1388، 30 درصد تولیداتشان را برای از رده خارجکردن فرسودهها اختصاص میدادند اما کاهش آمارهای تولید خودروسازان به همراه افزایش زیان انباشته آنها نهایتا باعت تغییر نظر دولتیها شد و آنها در مهر 1396، این مصوبه را لغو کردند.
دلیل سوم، مربوط به تغییر قوانین شمارهگذاری خودرو و موتورسیکلت است. طبق قوانین، در ازای شمارهگذاری هر موتور بنزینی، باید یک موتور فرسوده اسقاط میشد. در ازای شمارهگذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی یورو5، باید تعدادی خودرو (با ظرفیت گواهی مشابه) اسقا میشد. اما این قوانین نیز انجام نشد چراکه دولتیها، اجرایی شدن آنرا، یکسال به تاخیر انداختند.
البته آقای شریف، میگوید این سه علت، همه ماجرا نیست و نبود زیرساختهای فنی لازم در سامانههای مراکز اسقاط و شمارهگذاری، مشکلات متعددی را برای اسقاط خودروهای فرسوده و حتی موتورسیکلتها بوجود آورده است.
شرایط ترخیص کامیون کارکرد وارداتی
دی 99 | در ادامه فرآیند ترخیص کامیونهای کارکرده وارداتی که در راستای طرح نوسازی خودروهای فرسوده است، گمرک ایران طی بخشنامهای که در تاریخ 24 آذر 99 ابلاغ شده، شرایط ترخیص این کامیونها را نیز اعلام کرده است:
»» شرایط ترخیص کامیون کارکرده وارداتی (سند) ««
طبق بخشنامه فوق، داشتن ثبت سفارش معتبر، داشات کد رهگیری ساتا توسط بانک عامل و داشتن گواهی اسقاط صادر شده توسط سازمان راهداری، ازجمله شروط گمرک ایران برای ترخیص کامیونهای وارداتی است.
ترخیص کامیون وارداتی تا پایان سال
دی 99 | آقای بمانا، مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، خبر داده که حدود 2 هزار دستگاه کامیون وارداتی کارکرده، که اروپایی، ژاپنی و کرهای هستند، منتظر ثبت سفارش برای ورود به کشور ماندهاند و احتمالا طی یک الی دو ماه آینده نیز بدست مصرفکنندگان میرسند.
طبق طرح نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری، که به عنوان «طرح ریاست جمهوری» شناخته میشود، 176 هزارو 550 دستگاه انواع خودرو سنگین شامل کامیون، کامیونت، مینیبوس و اتوبوس مشمول طرح نوسازی هستند.
ترخیص کامیون وارداتی بدستور رئیس جمهور
آذر 99 | بعد از نامهنگاری و درخواست وزیر راه و شهرسازی از رئیس جمهور، برای ترخیص هرچه زودتر کامیونهای دست دوم وارداتی، حالا آقای بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در تاریخ 10 آذرماه خبر داده که ریاست جمهوری، دستور ترخیص حدود 2000 کامیون وارداتی معطل مانده در گمرکات را به وزارت صمت، ابلاغ کرده است.
»» بخشنامه ترخیص کامیون وارداتی (PDF) ««
با توجه به دستور دولت برای ترخیص کالاهایی که ارز آنها از خارج از ایران و توسط متقاضیان تامین شده است، کامیونها نیز منشا ارز خارجی دارند و میتوانند ترخیص شوند. البته کامیونها در دسته کالاهای اساسی قرار نمیگیرند ولی با توجه به طرح نوسازی کامیونهای فرسوده، ترخیص آنها برای جابجایی بار ضروری است.
آخرین فرصت ترخیص کامیونهای دست دوم
آذر 99 | یکی از اهداف طرح نوسازی کامیونهای فرسوده، واردات کامیونهای کارکرده بود؛ کامیونهایی که البته زیر 3 سال ساخت بودند و با ارز آزاد تامین شده از متقاضیان، خریداری شدند. در فاز اول این طرح قرار شد 5000 دستگاه کامیون کارکرده، وارد کشور شود و با اولویت آنهایی که کامیون بالای 40 سال سن دارند، در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

برهمین اساس، حدود 4 ماه پیش، 2000 دستگاه کامیون کارکرده، وارد گمرک شد. این کامیونها هم مجوز سازمان محیط زیست را گرفتند و هم شبکه خدمات پس از فروش داخلی داشتند. اما بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، وزارت صمت از معرفی افراد متقاضی این کامیونها خودداری کرده و به همین دلیل نیز امکان ترخیص کامیونها وجود ندارد.
با توجه به این مشکل، آقای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در نامهای به رئیس جمهور روحانی که در تاریخ 9 آذرماه 99 منتشر شده، ضمن تشریح این مشکل، از ایشان خواسته تا دستور ترخیص کامیونها را به وزارت صمت ابلاغ کند. آقای اسلامی با اشاره به اینکه این کامیونها همگی مدل 2017 هستند، تاکید کرده که برای ترخیص آنها کمتر از 40 روز فرصت باقیمانده است.
جزییات طرح نوسازی خودروهای سنگین
مرداد 99 | دولت برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین درون شهری و برون شهری، 4 طرح مستقل درنظر گرفته است که طی آن، 80% خودروهای فرسوده کشور، با خودروهای تولید داخل جایگزین شده و 20% دیگر نیز با واردات خودرو، جبران خواهد شد. نوسازی خودروهای سنگین، در قالب 4 طرح زیر انجام میشود:
طرح اول: نوسازی کلید به کلید
طرح کلید به کلید، مهمترین برنامه نوسازی دولت است چراکه مربوط به ریاست جمهوری است. در این طرح بیش از 176 هزار دستگاه ناوگان درون شهری و برون شهری شامل انواع کامیون، اتوبوس و مینی بوس، نوسازی میشوند.
بخشی از منابع موردنیاز برای طرح نوسازی کلید به کلید، از صندوق توسعه ملی تامین شده و بخشی دیگر نیز از طریق صرفه جویی در سوخت، به صندوق ملی برگردانده میشود.
برای طرح نوسازی کلید به کلید، دولت 50% قیمت خودرو را بصورت یارانه بلاعوض، پرداخت میکند. سپس 30% قیمت خودرو را تسهیلات 18% میدهد و 20% مابقی را هم باید توسط مالکان خودروها تامین شود.
در طرح نوسازی کلید به کلید، تا شهریورماه 99 بیش از 500 دستگاه خودرو تحویل شده و 105 دستگاه نیز در حال تحویل اس.
طرح دوم: نوسازی کامیون فرسوده با منابع دولت
دومین طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای، طرح نوسازی کامیونهای فرسوده است که البته تریلرهای یخچالدار را هم شامل میشود.
در طرح نوسازی کامیونهای فرسوده، قرار است 65 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 35 سال، نوسازی شوند که تا شهریورماه 99، تنها 5000 دستگاه طی این طرح، تحویل شده اما قرارداد نوسازی 5000 دستگاه کامیون دیگر نیز بسته شده است.
دولت برای طرح نوسازی کامیون فرسوده، 80% قیمت خودروها را بصورت تسهیلات بانکی با نرخ 9% به متقاضیان پرداخت میکند. منابع مالی موردنیاز برای طرح نوسازی کامیونهای فرسوده از طریق صرفه جویی سوخت، تامین میشود.
طرح سوم: نوسازی کامیون فرسوده با منابع سازمان راهداری
علاوه بر دولت، سازمان راهداری نیز بصورت جداگانه، طرح دیگری برای نوسازی کامیونهای فرسوده را اجرایی کرده است که طی آن قرار است 880 دستگاه کامیون با عمر بالای 55 سال، نوسازی شوند. در این طرح، 60% قیمت خودرو بصورت تسهیلات بانکی با نرخ 9% به متقاضیان پرداخت میشود.
محدود بودن تعداد خودروهای نوسازی شده در این طرح، به این دلیل است که منابع مالی موردنیاز برای انجام آن، از طریق سازمان راهداری تامین شده که منابع قابل توجهی نیستند.
طرح چهارم: واردات کامیون های کارکرده
چهارمین و آخرین طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای، همان طرح واردات خودروهای سنگین کارکرده است. البته این مورد خاص، یکی از قوانین برنامههای کلی توسعه بوده و در همه دولتها باید اجرایی شود.
طبق بند 3 از ماده 30 قانون احکام دائمی توسعه، به منظور توزان قیمت و جبران بخشی از کمبودهای تولید داخل، واردات کامیونهایی با عمر کمتر از 3 سال، آزاد است.
شرایط واردات کامیون کارکرده
خرداد 99 | یکی از برنامههای دولت برای طرح نوسازی وسایل نقلیه سنگین، واردات کامیونهای کارکرده است. به همین منظور، سازمان راهداری برای تسریع و ساماندهی به این موضوع، از تاریخ 3 خردادماه 99، ثبت نام از متقاضیان برای واردات کامیونهای کارکرده را در سایت اینترنتی خود به نشانی rpf.rmto.ir آغاز کرده است.
»» بخشنامه نوسازی با کامیون زیر 3 سال ساخت (PDF) ««
برای اطلاع از شرایط و قوانین مربوطه جهت واردات کامیون کارکرده، بخشنامه فوق را مطالعه کنید.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید.
قیمت ماشین سنگین در ایران
قیمت انواع خودروهای سنیگن در بازار ایران، شامل قیمت کامیون، قیمت کشنده، قیمت مینی بوس، قیمت اتوبوس و قیمت کامیونت دیزلی را در مقاله قیمت ماشین سنگین در ایران مشاهده کنید.
شرایط فروش ماشین سنگین
آخرین شرایط فروش خودروسازان تجاری در بازار ایران، شامل شرکت ایران خودرو دیزل، شرکت سایپا دیزل، شرکت بهمن دیزل، شرکت آرین دیزل، شرکت کرمان دیزل، شرکت سروش دیزل، شرکت مایان دیزل، شرکت شایان دیزل، شرکت ویرا دیزل، شرکت اتین خودرو دیزل، شرکت ماموت دیزل، شرکت کاریزان دیزل، شرکت پیلسان دیزل و سایر خودروسازان کشورمان را از لینک شرایط فروش خودرو تجاری مشاهده کنید.
طرح نوسازی اتوبوس فرسوده
آخرین اخبار واردات اتوبوس کارکرده، شرایط واردات اتوبوس دست دوم، جزییات واردات اتوبوس برقی به ایران و جدیدترین خبرهای طرح نوسازی اتوبوس فرسوده را در مقاله واردات و نوسازی اتوبوس کارکرده مطالعه کنید.
قیمت جدید انواع لاستیک
نحوه ثبت نام لاستیک دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما
Valialami(450 روز پیش)
با سلام حضور معاونت حمل و نقل و راهداری کشور چرا باید برای ترخیص کامیونهای وارداتی کارکرده،یک دستگاه کامیون فرسوده به مبلغ 900 میلیون بدهیم اولا نه کامیونها نو هستند دوماً نه ارز ترجیهی داده آمد سوما نه وام ۴ درصدی پایانه داده آمد رابعاً نه کامیونها اقساطی هستند سازمان راهداری باید باهمان ۳۵۰ میلیونی که اوایل میگرفتند کنار آمده دست بردارد. یا لااقل برای دو ماشین وارداتی یک اسقاط بگیرد منتظر جواب؟
jafartak(564 روز پیش)
باسلام.به پرایدهم زیر90که باشه تعلق میگیره
Ngin(794 روز پیش)
باسلام ایا تاکسی جدید کیفیت خوبی هم داره؟ باکلر ،با۴مسافر،سربالایی ، سمند
mortrza(817 روز پیش)
سلام من ماشین صفر دوست دارم بهم بدین دیگه
Ngin(826 روز پیش)
باسلام چرا سمند رو باقیمت گالوانیزه نمی خرید؟