• مراکز اسقاط خودرو

مراکز اسقاط در آستانه تعطیلی کامل

مراکز اسقاط خودرو 1402 (آدرس و تلفن)

28 بهمن 1402 11:48

مراکز اسقاط در آستانه تعطیلی کامل

بهمن 1402: یک سال از تصویب اصلاحیه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو پیرامون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می گذرد و چند ماهی است صنعت خودرو منتظر ابلاغ آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده است اما آیین نامه این قانون هنوز ابلاغ نشده است. در حالی که به اعتقاد فعالان این حوزه، عدم اسقاط خودروهای فرسوده از جمله مهم ترین معضلات اصلی در مسیر اجرای قانون هوای پاک است.  بر این اساس ٩ ماه از فرصت سه ماهه دولت برای ابلاغ گذشته اما هنوز خبری از ابلاغ نیست.

به دلیل تاخیر پیش آمده، یکی از مدیران مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از تعدیل 96 درصدی نیروهای فعال در مرکز خود خبر داده و اشاره کرده که طی سال‌های اخیر به لحاظ برخی تصمیمات در شرایطی قرار گرفته‌ایم که از ٨۰ پرسنل در حال حاضر با سه نفر مشغول هستیم و مراکز در آستانه تعطیلی کامل هستند.

محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، اعلام کرده که متاسفانه ٩ ماه از فرصت سه ماهه دولت برای تصویب و ابلاغ آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گذشته اما هنوز این امر محقق نشده است.  بندهای تشویقی و تنبیهی بسیاری از آیین‌نامه در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها، تعداد گواهی اسقاط به ازای سن خودرو است که هر چه سن خودرو، کمتر تعداد گواهی اسقاط بیشتر و هرچه سن خودرو، بالاتر، تعداد گواهی اسقاط کم‌تر دریافت کند.

محمدمهدی ابراهیمی، قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودروهای فرسوده، در این باره اظهار کرده که در حوزه دولت، اقدامات تصویب صورت گرفته و کارها به پایان رسیده است؛ بنابراین امیدوار هستیم که از ابتدای سال آینده، این قانون اجرایی شود.

برنامه اسقاط 300 هزار موتورسیکلت در سال 1403

بهمن 1402: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو، اعلام کرد آنچه که در لایحه برنامه هفتم توسعه آمده به این صورت است که در سال‌های اجرای آن، هر ساله 500 هزار دستگاه خودرو اسقاط شود.

وی افزود طبیعتا در سال اول برنامه که سال آینده است به این هدف نمی رسیم ولی اگر ریل گذاری درست و به نحوه مطلوب انجام شود و آیین نامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده به موقع ابلاغ و اجرایی شود شاید در سال اول به عدد 300 هزار تا سال 93 برسیم و در سال دوم برنامه به عدد 500 هزار دستگاه برسیم.

آقای مشهدی شریف گفت منتهی بحث آیین نامه پیچیده شده است به طوری که در 1401/11/10 قانون ساماندهی صنعت خودرو لازم اجرا شده و سه ماه به دولت وقت داده شد که آیین نامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده را به تصویب برسانند یعنی 10 اردیبهشت سال 1402 این مهلت به پایان رسیده است. به طور کلی 10 ماه از این آیین نامه گذشته است و این آیین نامه با تاخیر مواجه شده و خبرها حاکی است که در حیات دولت این مورد تصویب شده ولی متاسفانه هنوز ابلاغ نشده است اگر در خصوص نوسازی ناوگان موتورسیکلت و خودروهای عمومی جلساتی برگزار شود که بتوانند این نوسازی به سرعت انجام شود به هدف  نوسازی 200 هزار موتورسیکلت برسیم. امیدواریم سال آینده به عدد 300 هزار اسقاط موتورسیکلت و خودرو برسیم و در سال آینده یا 1405 به عدد 500 هزار برسیم.

اسقاط 20 هزار خودرو در پاییز 1402

دی 1402: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده، اعلام کرد  در پاییز امسال حدود 20 هزار دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط و از رده خارج شد.

وی در این باره گفت طبق آمار در سال 98، چیزی بالغ بر 7 هزار دستگاه، سال 99، سیزده هزار، سال 1400، کمتر از 30 هزار دستگاه، سال گذشته بیش از 20 هزار دستگاه و امسال هم در چهارماهه ابتدای سال حدود 39 هزار خودرو اسقاط شده است. امسال روند افزایشی در اسقاط خودروی فرسوده داشتیم. بیشترین تعداد اسقاط در ماه شهریور با 10 هزار دستگاه صورت گرفته است و اگر این روند رشد را ما در 3 ماهه پاییز هم داشتیم، حدود 35 الی 40 هزار دستگاه خودرو در این 3 ماه اسقاط می‌شد.

وی افزود قرار بود 100 هزار دستگاه تا پایان سال اسقاط داشته باشیم اما روند رشد به خوبی پیش نرفت. به علت آیین نامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده که مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود و این مدت زمان تعیین شده در اردیبهشت به پایان رسید این آیین نامه بعد گذشت 8 ماه تصویب شده، ولی هنوز ابلاغ نشده است. این تاخیر 8 ماهه باعث می‌شود روند اسقاط کندتر شود، ما دوماه فرصت داریم تا به عدد 50 هزار اسقاط خودرو برسیم که غیر ممکن است، ولی امیدواریم این عدد محقق شود.

افت 80 درصدی اسقاط در سه ماه اخیر

دی 1402: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درباره تسهیلات ارائه شده برای اسقاط خودرو توضیح داد در تاریخ 10 دی ماه 1401 قانون ساماندهی خودرو لازم الاجرا شد و دولت طی سه ماه فرصت داشت تا آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. این فرصت سه ماه 10 اردیبهشت به پایان رسید. هشت ماه از این موضوع گذشته اما آیین نامه تصویب نشده است.

وی افزود در این آیین نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی فراوانی دیده شده که در بخش تنبیهی بیمه خودروهای فرسوده به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و سهمیه سوخت خودروهای فرسوده حذف می شود. بسته تشویقی شامل بهره مندی از تسهیلات و جدول معادل سازی است. در جدول معادل سازی خودروهایی که سن کمتری دارند گواهی اسقاط بیشتری خواهند داشت بنابراین خودرویی که 20 سال سن دارد گواهی آن بیشتر از خودرویی بوده که دارای 30 سال سن است. با توجه به اینکه این موضوع در شهریورماه منتشر شد، خیلی از صاحبان خودروهای فرسوده از اسقاط خودروهایشان امتناع کردند گفتند ممکن است تعداد گواهی اسقاطشان بیشتر شود به همین خاطر تا شهریور 1402 حدود 30 هزار دستگاه اسقاط شد اما در سه ماه گذشته با 80 درصد افت اسقاط مواجه هستیم. افراد خودروهای فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی کنند.

آقای مشهدی شریف گفت تاخیر هشت ماهه هیئت دولت متاسفانه سبب شد ستاد نوسازی ناوگان به هدف اسقاط 100 هزار خودرو نرسد. امیدواریم در هفته جاری هیئت دولت پس از هشت ماه تاخیر در تصویب آیین نامه این موضوع را تصویب کند و ابلاغ شود.  با تصویب آیین نامه رکورد سال 1393 که 330 هزار دستگاه بوده شکسته می شود و به مرز اسقاط 500 هزار دستگاه که جزء اهداف برنامه هفتم توسعه است خواهیم رسید.

واردات خودرو ملزم به خرید خودرو فرسوده نیست

شهریور 1402: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درباره افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی توضیح داد متاسفانه شایعه‌ای غلط پخش شد که صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند؛ بر این اساس افراد تشویق شدند تا خودروی فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودروی خارجی وارد کنند. اما واقعیت این است که برای واردات خودروها، ارائه «گواهی اسقاط» ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودرو سواری 35 میلیون تومان است و افراد نیاز است که نصف این قیمت را بپردازند؛ بنابراین می‌توانند با 17 میلیون و 500 هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

وی افزود در حال حاضر  40 هزار گواهی اسقاط وجود دارد که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود 80 هزار خودرو وارد کشور کرد. قرار است حداکثر 100 هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها 20 هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم. تا پایان سال  10 هزار خودروی دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت. برای واردات خودروهای خارجی 50 درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، 1.5 درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی خواهد شد.

مهران سالاری، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، نیز در این باره اظهار کرد بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات از گذشته وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. این بدان معنا نیست که برای واردات نیاز به خودروی فرسوده است. برای واردات خودرو، واردکننده بایستی عوارض اسقاط را پرداخت کند؛ از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده بایستی ثبت‌نام کرده تا خودروی خود را اسقاط و سپس گواهی بگیرد. مراکز اسقاط نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می‌کنند و زمانی‌که اسقاط انجام می‌شود، گواهی اسقاط را دریافت می‌کنند. مرکز اسقاطی که گواهی اسقاط را صادر می‌کند، در سامانه بارگذاری می‌کند؛ بنابراین هیچ واردکننده‌ای نیازی نیست که خودرو خریداری و اسقاط کند. تاکنون هیچ قیدی در قانون نشده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود.

وی افزود ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم؛ 150 تا 200 هزار خودرو را با این طرح می‌توانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را می‌توانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود داشته و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط وجود ندارد. مردم نباید مبلغ بالایی برای خرید خودروی فرسوده پرداخت کنند که در نهایت مرکز اسقاط نهایتا 50 میلیون تومان پول به آن‌ها بدهد؛ بلکه بایستی گواهی اسقاط را با 17.5 میلیون تومان خریداری کنند. برای اظهارنظر دقیق‌تر بایستی منتظر تصویب آئین‌نامه باشیم.

17 هزار خودرو اسقاط شد

شهریور 1402: مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اعلام کرد با ورود هر خودرو وارداتی، یک خودرو باید فرسوده شود؛ به طوری که آیین نامه جدیدی که هنوز  تصویب نشده  این موضوع الحاق شده است. طبق آیین نامه مطرح شده  به ازای هر خودرو وارداتی باید یک خودرو اسقاط شود. مثلا اگر یک کشنده وارد کشور می شود باید یک ‌کشنده دیگر هم از رده خارج شود. البته هنوز این آیین نامه تصویب نشده است.

وی افزود تا زمانی که این آیین نامه تصویب نشده، خودروها می توانند با پرداخت 5 درصد، شماره گذاری شوند. اما اگر این آیین نامه تصویب شود، نیاز به گواهی اسقاط الزامی و اجباری خواهد بود. از ابتدای سال جاری  تا آخر مردادماه، 17 هزار خودرو در کشور اسقاط شده است. به طوری که بیش تر این اسقاط مربوط به خودروهای سبک و سپس سنگین دیزلی بوده است.

فروش گواهی اسقاط به تولیدکنندگان موتورسیکلت

مرداد 1402: طبق ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو و با توجه به تکلیف قانونی ایجاد شده به منظور اولویت اجرای طرح های جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده و خودروهای عمومی درون شهری، به اطلاع می رساند با توجه به هماهنگی های در حال انجام به منظور اجرای پروژه ملی جایگزینی موتورسیلکت های فرسوده در پاییز سال جاری، امکان خرید گواهی اسقاط (با کاربری خودروی سواری) برای شماره گذاری موتورسیکلت های نوشماره، محدود شده و تاییدیه خرید گواهی اسقاط (با کاربری خودروی سواری) تنها به میزان آمار تولید 7 ماهه نخست سال 1402، برای  تولیدکنندگان موتورسیکلت مقدور خواهد بود. انتقال گواهی اسقاط به صفحات تولید کنندگان موتورسیکلت با درخواست یکی از طرف های ذینفع (مرکز اسقاط یا موتورسیکلت ساز) به شرط اعلام آمار تولید در سامانه جامع تجارت و معادل با جمع نهایی 7 ماهه ابتدایی سال 1402 امکان پذیر خواهد بود. مراکز اسقاط می توانند با اعلام این درخواست به ستاد نسبت به بررسی آمار تولید موتورسیکلت ساز و نهایتا انتقال گواهی اسقاط اقدام نمایند. لازم به ذکر است در حال حاضر دلیل عدم نمایش شناسه ملی تولیدکنندگان موتورسیکلت همین موضوع است.

سود مراکز اسقاط چقدر است؟

مرداد 1402: محمود مشهدی شریف، رئیس مراکز اسقاط و بازیافت کشور اعلام کرد درآمد مراکز اسقاط و بازیافت کشور از 2 بخش تشکیل می‌شود؛ بخش اول مربوط به گواهی اسقاط است که برای شماره گذاری خودرو‌های وارداتی یا خودرو‌های تولید داخل مصرف می‌شود. قیمت آن تا امروز حدود 28 تا 30 میلیون تومان بوده است. بخش دوم درآمد مربوط به لاشه یا قسمت فیزیکی خودروست که قسمت سوخت رسان و انتقال نیرو از حیز انتفاع (وضعیت سوددهی) بنا به دستورالعمل‌های مصوب ساقط  و سایر قسمت‌ها فروخته می‌شود.

وی افزود قیمت لاشه در حدود 12 تا 15 میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود 45 میلیون تومان می‌شود؛ قیمت خرید خودرو حدود 35 تا 40 میلیون تومان بوده و بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود 5 میلیون تومان است.

ثبت مجوز اسقاط خودرو سنگین تا 15 مرداد

مرداد 1402: براساس جدیدترین اطلاعیه ستاد نوسازی ناوگان، کلیه مراکز اسقاط و بازیافت مجاز کشور، باید نسبت به بارگذاری مجوزهای دریافتی خود از ارگان‌های ذی‌صلاح در خصوص اسقاط خودروهای سنگین در سامانه نوسازی ناوگان NNHK.IR حداکثر تا تاریخ 15 مردادماه 1402 اقدام نمایند.

به جهت تسهیل در راستای اقدامات خواسته شده، فایل راهنما نیز جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم، منتشر شده است. لازم به ذکر است در صورت تاخیر در ارائه مستندات خواسته شده، دسترسی اسقاط خودروهای سنگین از مراکز سلب شده و ارائه دسترسی مجدد منوط به ارائه مستندات لازم خواهد بود.

پرداخت نکردن ارزش لاشه خودرو تخلف است

تیر 1402: محمد حیدری پاشاکی، مدیر اجرایی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، اعلام کرد متقاضیانی که در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده شرکت کرده و در قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز برنده شده‌اند، پس از ثبت‌نام در سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده به نشانی nnhk.ir و انتخاب مرکز اسقاط مورد نظرشان به همراه خودرو و مدارک مربوطه به مرکز اسقاط منتخب برای تحویل و اسقاط خودرو خود مراجعه کنند.

وی افزود مراکز اسقاط مکلفند پس از اسقاط خودرو متقاضیان، ارزش لاشه خودرو فرسوده را به حساب مالکان خودرو‌های فرسوده واریز کنند. در صورتی که مرکز اسقاط از پرداخت وجه لاشه خودرو به مالک خودرو فرسوده خودداری کند، تخلف بوده و مالکان می‌توانند از طریق سامانه 124 طرح شکایت کنند. ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده در صورت بروز این تخلف، ضمن برخورد با مراکز اسقاط متخلف، آن‌ها را از طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده حذف می‌کنند.

علت تعطیلی موقت مراکز اسقاط

تیر 1402: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، بیان کرد تا پیش از این، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، زیرمجموعه سازمان راهداری قرار داشت. بر این اساس سامانه اسقاط خودرو نیز زیر نظر این سازمان فعال بود؛ سپس وزارت صمت با توجه به قانون ساماندهی صنعت خودرو، مسئولیت سامانه اسقاط خودرو را از سازمان راهداری به وزرات صمت انتقال داد و تصمیم به طراحی سامانه‌ای جدید گرفته ش. از بهمن ماه سال 1401، سایت قبلی از دسترس خارج شد، اما سایت جدیدی هم راه‌اندازی نشده است.

مراکز اسقاط خودرو

وی افزود از اواخر فروردین 1402، سایت سامانه جدید اسقاط خودرو به نشانی اینترنتی NNHK.ir با اولویت خودروهایی که در طرح فروش یکپارچه خودرو شرکت و برنده شده بودند آغاز به کار کرد؛ اما متاسفانه از اوایل اردیبهشت تا به امروز، که بیش از 50 روز گذشته، همچنان سایت جدید درحال تکمیل شدن است. طی پنج ماه گذشته، سایت جدید مراکز اسقاط خودرو تعطیل بود. در این مدت سایتی برای تولید و ارائه گواهی اسقاط برای طرح نوسازی خودرو وجود نداشت و برای تمامی خودروهایی که در این طرح اسقاط شدند، هیچ گواهی تولید نشد. چنانچه نیاز به تولید 500 هزار گواهی اسقاط هست، نمی‌توان با تعطیلی چندماهه مراکز اسقاط به این هدف‌گذاری رسید؛ کمبود گواهی اسقاط خودرو به دلیل عدم وجود سامانه بوده است.

آقای مشهدی‌شریف گفت سامانه قبلی، با مشکلات بسیاری همچون اختلال در گزارش‌گیری، ثبت‌نام، انتقال گواهی، عدم تخصیص صفحه‌ای برای خودروسازان و واردگنندگان و همچنین نبود سایتی برای موتورسیکلت‌ها و... مواجه بود. در سامانه جدید تلاش شده که این نواقص رفع شوند؛ امید است که با همت مسئولان، هر چه زودتر مشکلات سامانه رفع و در اختیار مراکز اسقاط و دیگر مراکز مرتبط قرار گیرد تا این مراکز بتوانند فعالیت خود را از سر گیرند.

راه اندازی سامانه جدید مراکز اسقاط

خرداد 1402: مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، نامه ای را به دبیر انجمن خودروسازان ایران و دبیر انجمن موتورسیکلت سازان فرستاد و از راه اندازی سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد.

در این نامه اعلام شده که بر اساس ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاحیه آن، سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir راه اندازی شده و کلیه فرآیندهای مرتبط با این قانون در این سامانه انجام می پذیرد. طبق قانون مذکور تولیدکنندگان می بایست جهت شماره گذاری محصولات خود، نسبت به ارائه گواهی اسقاط اقدام نموده و در صورت عدم وجود گواهی اسقاط، 1.5% قیمت خودرو را به حساب صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت واریز نمایند.

مسدود شدن سرمایه مراکز اسقاط

فروردین 1402: سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، عنوان کرد بعد از سال ۹۳ بحث آمار خروج خودرو‌های فرسوده کاهشی شد و اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد. به طوری که تا سال گذشته پیگیری‌های ویژه‌ای هم در این زمینه انجام شد؛ با توجه به اینکه واردات خودرو صورت نگرفت، بحث جایگزینی خودرو از اول سال ۱۴۰۱ با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام شد، اما با تاخیر؛ به طوری که از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ این موضوع اجرایی شد که خودروساز مکلف شده بود ۱۰ درصد خودرو‌های پیش فروش شده را به مالکان خودرو‌های فرسوده‌ ­تخصیص می‌داد.

وی ادامع داد مدت زمان ۲ ماهه برای اسقاط و ارائه گواهی در نظر گرفته شد، به طوری که در همین مدت ۲ ماه مالک خودرو فرسوده باید خودرو را تحویل مراکز اسقاط دهد. این مراکز عملیات اسقاط را انجام دهند و حواله آن را تحویل خودروساز دهند که مالک خودرو فرسوده بتواند از­طرح ­جایگزینی خودرو فرسوده استفاده کند. بعد از این مدت با توجه به اینکه تعداد برندگان ثبت‌نامی اعلام نمی‌شد، ضمن اینکه از تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، با توجه به تصویب قانون ساماندهی باید ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از زیر نظر وزارت راه به زیر نظر وزارت صمت می‌رفت، باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این خصوص انجام می‌شد، اما متاسفانه از ۱۰ بهمن سامانه ستاد حمل و نقل سوخت از دسترس خارج شد و با پیگیری‌های ما­ اعلام کردند با توجه به تصویب قانون ساماندهی دیگر نمی‌توانند خدمات ارائه دهند و این موضوع باعث شد که بیش‌تر مالکان خودرو فرسوده ضرر کنند.

وی همچنین افزود موضوع دیگر این بود که غیر از طرح جایگزینی، مراکز با هزینه شخصی خرید خودرو فرسوده انجام می‌دهند؛ برای این خودرو فرسوده وقتی از چرخه خارج می‌شود، یک گواهی ارائه می‌شد که این گواهی در بحث شماره‌گذاری تخصیص پیدا می‌کند، اما اکنون صفحه مراکز انتقال گواهی به تولیدکننده بسته و موجب شده سرمایه مراکز اسقاط مسدود شود و هیچ خریدی نمی‌توانند انجام دهند. طرح جایگزینی، طرح خاصی بود که اتفاق افتاد، اما تداوم نداشت؛ متاسفانه اکنون ۴ دوره است که اسامی برندگان خودرو‌های فرسوده اعلام نمی‌شود و پیگیری‌هایی که انجام شده، می‌گویند اسامی به ستاد حمل و نقل سوخت داده شده، اما ستاد این اسامی را اعلام نکرده است.

خسارت ناشی از تعطیلی اسقاط خودرو

آبان 1401: سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در برنامه‌ای در صداوسیما اعلام کرد دولت از زمانی که به طور جدی وارد عرصه اسقاط شد، روند خوبی شکل گرفت. به طوری که حدود 2 میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شد، اما به این دلیل که ارائه گواهی اسقاط خودرو فقط مربوط به خودروهای وارداتی بود و خودروسازان داخلی هیچ مسئولیتی برای اسقاط خودروهای فرسوده نداشتند‌. اما از سال 96 که واردات خودرو ممنوع شد، عملاً اسقاط خودرو نیز به کما رفت. پلیس راهور در این حوزه از همه دستگاه‌ها  جلوتر بوده است. 

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس

وی افزود قانون ساماندهی صنعت خودرو از مجلس دهم معطل مانده بود که مجلس یازدهم آن را تصویب کرد‌. در این قانون تکالیف دستگاه‌ها در حوزه خودرو مشخص شده و مواردی هم در حوزه حفظ محیط زیست آمده است. در یکی از تبصره‌های ماده 10 این قانون اشاره شده که به ازای تولید هر 4 خودرو و موتورسیکلت، یک خودروی فرسوده باید از رده خارج شود؛ این تبصره برای جبران آمار اسقاطی است که بعد از ممنوعیت واردات خودرو به صفر رسید. کم‌تر از سه ماه بعد، اصلاحیه‌ای آمد تا به ازای آن یک و نیم درصد مبلغ تولید خودرو از تولید کننده پول گرفته شود. بدین ترتیب تولید کننده عملاً این مبلغ را از خریدار دریافت کرده و دیگر مسئولیتی برای اسقاط خودروهای فرسوده نخواهد داشت. از سوی دیگر مرجع تشخیص این اختلال و کمبود گواهی اسقاط هم خود وزارت صمت است؛ این یعنی ذی نفع هم سیاست‌گذاری، هم اجرا و هم نظارت می‌کند.  

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی توضیح داد این اصلاحیه پیشنهادی عملاً اسقاط خودرو را تعطیل خواهد کرد. اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، یعنی 80 درصد آلایندگی هوا و خسارت 11 میلیارد دلاری به سلامت مردم نادیده گرفته می‌شود. در عین حال یارانه پنهان مصرف سوخت گازوئیل و بنزین را که وسایط نقلیه فرسوده چندین برابر خودروهای نو به خود اختصاص می‌دهند هم در نظر نمی‌گیرند که خود عدد و رقم قابل توجهی است. در جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس با رئیس و 2 نایب رئیس مجلس در خصوص خودروهای فرسوده، با ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه، تاکید شد که قطعاً با تصویب این لایحه اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل می‌شود. 


آدرس مراکز اسقاط خودرو تهران

1. مرکز اسقاط آرین پاژ (1711)

  • اتوبان تهران قم، چهار کیلومتر بعد از فرودگاه امام، خروجی جاده قدیم، روبروی پمپ بنزین مرادی، شرکت آرین پاژ.
  • تلفن: 02155190870

2. مرکز اسقاط بنیان صنعت ماشین پایتخت (1714)

  • اتوبان تهران قم، چهار کیلومتر بعد از فرودگاه امام، خروجی جاده قدیم، روبروی پمپ بنزین مرادی، شرکت بنیان صنعت.
  • تلفن: 02155190862 الی 65

3. مرکز اسقاط تعادل سازان صنعت (1715)

  • اتوبان قم، بعد از فرودگاه بین المللی امام خمینی، اولین ورودی سمت راست، روبروی پمپ بنزین مرادی، شهرک بازیافت خودروهای فرسوده.
  • تلفن: 02155190835
  • تلفن: 02155190846
  • تلفن: 02177728000

4. مرکز اسقاط پاکان صنعت نویان خودرو (1718)

  • اتوبان تهران قم، چهار کیلومتر بعد از فرودگاه امام خمینی، شهرک بازیافت خودروهای فرسوده.
  • تلفن: 02155190831 الی 32
  • تلفن: 02155190837
  • تلفن: 02144986745 الی 48

5. مرکز اسقاط شایسته کار صنعت ایرانیان (1721)

  • خیابان ستارخان، چهارراه خسرو، روبروی فروشگاه شهروند، برج بهاران، طبقه 12، واحد 2
  • تلفن: 02144267551

6. مرکز اسقاط زرین کوب آسیا (1723)

  • اتوبان تهران-قم، دو کیلومتر بعد از فرودگاه امام خمینی، خروجی حسن آباد روبروی پمپ بنزین مرادی، شهرک صنعتی بازیافت خودرو.
  • تلفن: 02166381522
  • تلفن: 02166381479
  • تلفن: 02166381480

7. مرکز اسقاط جهان خودرو (1725)

  • جاده قدیم بهشت زهرا، باقر شهر، جاده قمصر، خیابان انرژی، نرسیده به باسکول کوثر.
  • تلفن: 02156528162 الی 64
  • تلفن: 02177650260 الی 62

8. مرکز اسقاط شرکت پایا خودرو نوین (1726)

  • اتوبان تهران-قم، 2 کیلومتر بعد از فرودگاه امام خمینی، خروجی حسن آباد روبروی پمپ بنزین مرادی، شهرک صنعتی بازیافت خودروو
  • تلفن: 02155190801 الی 5

9. مرکز اسقاط ایثار خودرو (1727)

  • اتوبان تهران-قم،بعداز فرودگاه امام خمینی(ره) اولین خروجی بسمت راست-جاده قدیم قم، مقابل پمپ بنزین - شهرک صنعتی اسقاط خودروهای فرسوده شمس آباد
  • تلفن: 02155190821 الی 22

10. مرکز اسقاط توسعه ره آوران سبز آفاق (رسا) (1728)

  • اتوبان تهران قم، دو کیلومتر بعد از فرودگاه امام خمینی، خروجی حسن آباد روبروی پمپ بنزین مرادی، شهرک صنعتی بازیافت خودرو.
  • تلفن: 02155190825

11. مرکز اسقاط خسرو شوق (1729)

  • اتوبان تهران قم 4کیلومتر بعداز فرودگاه امام خمینی خروجی اول سمت راست روبروی پمپ بنزین
  • تلفن: 02155190854
  • تلفن: 02155190856
  • تلفن: 02155190838

12. مرکز اسقاط بهسازان نظیف بازیافت (1730)

  • اتوبان تهران قم، دو کیلومتر بعد از فرودگاه امام خمینی، خروجی حسن آباد، بروبروی چمچ بنزین مرادی.
  • تلفن: 02166592830
  • تلفن: 02166430476

13. مرکز اسقاط ناوگان صنعت ایرانیان (1732)

  • خیابان آزادی، روبروی مترو آزادی، کوچه جمشید زمانی، ساختمان 133 پلاک 6 طبقه 5
  • تلفن: 02136771013

آدرس مراکز اسقاط خودرو البرز

1. مرکز اسقاط انجمن حمایت از زندانیان (1712)

  • مهر شهر، کیانمهر جاده غزل حصار، روبروی پادگان شهید چمران، جنب زندان غزل حصار
  • تلفن: 02633265083

2. مرکز اسقاط پارس کار اندیش (1719)

  • کرج، کمالشهر، خیابان بهشت سکینه، خیابان رباط ماشین، شماره 10
  • تلفن: 02634763268
  • تلفن: 02634763125

3. مرکز اسقاط شرکت بازرگانی ستاره تجارت البرز (1720)

  • تلفن: 02634239049

4. مرکز اسقاط سامان بازیافت البرز (4115)

  • شهرک صنعتی اشتهارد، خیابان حسابی غربی، خیابان سوسن 2، سنبل 1، قطعه 3934
  • تلفن: 02637779305 الی 7

5. مرکز اسقاط کاوه خودرو البرز (4116)

  • شهرک صنعتی اشتهارد، بلوار ابوریحان، بلوار حسابی غربی، صبای 2، نسیم 1 غربی، قطعه 3675
  • تلفن: 09121693736

6. مرکز اسقاط ایستا نگین بینالود (4117)

  • تهران، میدان پونک، کوچه گلزار سوم، پلاک 1
  • تلفن: 02637850521

7. مرکز اسقاط پاکیزه کاران سبز البرز (4119)

  • تهران، خ ولیعصر، خیابان کوهیار، پلاک 20 واحد 42
  • تلفن: 02126708916

8. مرکز اسقاط صنعت توان سپهر البرز (4121)

  • اشتهارد
  • تلفن: 09126766901

9. مرکز اسقاط آرتا خودرو البرز (4122)

  • شهرک صنعتی اشتهارد، بلوار ابوریحان، ملاصدرای شرقی، واحد 5011
  • تلفن: 37773782-026

آدرس مراکز اسقاط خودرو اصفهان

1. مرکز اسقاط توكا تدارك (1411)

  • اصفهان، سه راهی مباركه، بولوار خيام، پارك شهيد زينلی، جنب كارگاه صنايع برش.
  • تلفن: 03136245316 الی 18

2. مرکز اسقاط رفاه سازان چهارمحال (1413)

  • اصفهان، کیلومتر 50 جاده شیراز شهرک صنعتی خرم، جنب کارخانه راک سرامیک
  • تلفن: 03132676283

3. مرکز اسقاط یکتا تجهیز بازیافت خودرو (1414)

  • اصفهان، کیلومتر 25 جاده نایین، داخل شهرک صنعتی سجزی، فرعی دوم شرقی، پارکینگ شایسته کار اصفهان
  • تلفن: 09124944500

4. مرکز اسقاط شرکت نمادین خودرو (وحدت) (1418)

  • جاده اصفهان نائین، شهرک صنعتی سجزی، فرعی دوم، مرکز 1418
  • تلفن: 03136252910

5. مرکز اسقاط سامان بازیافت اسپادانا (1419)

  • اصفهان بلوارکشاورزایستگاه شهیددهقانی متر بعداز پمپ بنزین مرغ - خیابان سوارکاران پارکینگ سبا
  • تلفن: 03137775967

6. مرکز اسقاط ایثارگران زرین شهر (1420)

  • اصفهان: سه راه سیمین، ساختمان اسپادانا، طبقه 5 واحد 2
  • زرین شهر: میدان نماز، ساختمان ایثارگران طبقه اول، واحد8
  • تلفن: 03117754327 الی 29

7. مرکز اسقاط توسعه صنعت ياسين (1422)

  • اصفهان، نجف آباد، بعد از پليس راه، جنب پل هوایی، دست چپ
  • تلفن: 2742090 الی 91

8. مرکز اسقاط زرین کوب پايمر (1423)

  • اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، بعد از مسجد امیرالمومنین، روبروی خیابان تالار، طبقه دوم، نمایشگاه اتومبیل پاکدل
  • تلفن: 03112302924 الی 26

9. مرکز اسقاط شرکت اروین خودرو ماهان (1424)

  • کاشان، جاده قدیم نطنز، به سمت فرودگاه، جنب شهرک آزمایش
  • تلفن: 03155540005

10. مرکز اسقاط مهندسی صفا فضا زنده رود (1429)

  • اصفهان، شهرک صنعتی اژیه، پلاک 40
  • تلفن: 09032341429

آدرس مراکز اسقاط خودرو مشهد


1. مرکز اسقاط نوآوران تجارت سبز (2012)

  • مشهد، جاده سیمان، همت آباد، خیابان طالقانی، کوچه باسکول، سمت چپ، مرکز جمع آوری خودروهای فرسوده.
  • تلفن: 7615185
  • تلفن: 2430999

2. مرکز اسقاط خودرو پیمان آسیا (2013)

  • مشهد، جاده کلات، بعد از سه راهی سد جاده فاز پرمه
  • تلفن: 32226829

3. پگاه نوین بارثاوا توس (2015)

  • جاده کلات جاده فاز فارمد جنب ایزوگام پشم شیشه شرق مرکز 2015
  • تلفن: 38538721 الی 23

4. مرکز اسقاط ورزنده پویش شرق (2016)

  • بلوار صدمتری، بعد از میدان بار رضوی، بلوار میامی، مهدی اباد، کیلومتر 6 جاده کنویس.
  • تلفن: 3444997
  • تلفن: 3411010

5. مرکز اسقاط مجد خودروی شرق (2017)

  • جاده کلات، بعد از شهرک صنعتی کلات، بعد از سه راهی سدکارده، جاده سیمان شرق، سمت راست، محل جمع آوری خودروهای فرسوده مجد خودروی شرق.
  • تلفن: 05132765247
  • تلفن: 05132767609

6. مرکز اسقاط اژدر خودرو بینالود (2018)

  • نیشابور، کیلومتر 8 جاده قدیم نیشابور، سبزوار، بعد از روستای قطن آباد.
  • تلفن: 3346818
  • تلفن: 3346785

7. مرکز اسقاط شرکت فرادید توسعه آساک (2019)

  • قوچان جاده آسیایی مشهد، قوچان کیلومتر 5 روبروی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان، پارکینگ و بازیافت مجید فیض اللهی
  • تلفن: 05812220555

8. مرکز اسقاط شرکت نوسازان گناباد (2020)

  • گناباد، 5 کیلومتری جاده گناباد به فردوس
  • تلفن: 05337252144

9. مرکز اسقاط صنعت پیشرو اسرار (2022)

  • سبزوار، کیلومتر 17 سبزوار، شش لتد
  • تلفن: 05144293018
  • تلفن: 05144293465

10. مرکز اسقاط بهینه ساز خودروی شرق توس (2023)

  • کیلومتر 10 جاده تربت حیدریه مشهد، بعد از پمپ بنزین، روبروی مجتمع فرهنگی قدیر.
  • تلفن: 09155100048

11. مرکز اسقاط کارسازان خودرو ثابت شرق (2024)

  • مشهد، خیابان گاز، بین 13 و 15، مقابل مسجد سید، طبقه فوقانی، پلاک 669
  • تلفن: 32701838

12. مرکز اسقاط رضوان خودرو توس (2025)

  • میدان شهید فهمیده نمایندگی ایران خودرو طبقه فوقانی
  • تلفن: 05137688200
  • تلفن: 05137627025

13. مرکز اسقاط پگاه رزم اوران بارثاوا (2026)

  • مشهد، بلوار ارشاد، مالک اشتر 7 پلاک 46
  • تلفن: 05132626638

14. مرکز اسقاط شرکت فنی مهندسی مطهر گسترش خراسان (2027)

  • کیلومتر 24 جاده فریمان، جنب بلارک طوس
  • تلفن: 05133534476

15. مرکز اسقاط برزین خودرو کویر (2029)

  • سبزوار، جاده قدیم دلقند
  • تلفن: 05144642533

16. مرکز اسقاط تعاونی شتاب خودرو کویر (2030)

  • سبزوار، میدان طالقانی، نرسیده به هنرستان دکتر شریعتی، طبقه بالای پروتئین پروشا
  • تلفن: 05144664039

17. مرکز اسقاط پاک بازیافت خودرو بیهق (2031)

  • مشهد، چهارراه نخ ریسی، نبش کوشش 7
  • تلفن: 05133533867

آدرس مراکز اسقاط خودرو شیراز

1. مرکز اسقاط خودروسازان فارس (2612)

  • جاده شیراز، زرقان، دوربرگردان پل شهدای صنعت نفت، به سمت شیراز فرعی دوم، جنب کارخانه استیل البرز
  • تلفن: 7243630 الی 34

2. مرکز اسقاط حدادیان (2613)

  • شیراز، بلوار میرزای شیرازی، روبروی شهرک بزن، 45 متری فشار قوی، مرکز اسقاط حدادیان
  • تلفن: 07136221314
  • تلفن: 07136223576

3. مرکز اسقاط آرمان شبدیز پارس (2614)

  • شیراز، بلوار خلیج فارس، روبروی منطقه ویژه اقتصادی شیراز
  • تلفن: 07132232360

4. مرکز اسقاط پارسیان ذوب فارس (2615)

  • شیراز، شهرک صنعتی، میدان اول کارگر جنوبی، روروی تسفیه خانه
  • تلفن: 37733045

5. مرکز اسقاط بنگاه تعاون و حرفه آموزی زندانیان استان فارس (2616)

  • شیراز، میانرود، پیربنا، بعد از شاپورجان، سه راهی بعدی زندان پیربنا، مرکز جمع آوری خودروهای فرسوده سایت پیربنا
  • تلفن: 38603815 الی 16

6. مرکز اسقاط جهرم خودرو ایرانیان فارس (2617)

  • جهرم، بلوار معلم، جنب پیتزا ایساتیس، طبقه دوم، پلاک 45
  • تلفن: 07154222435 الی 36

7. مرکز اسقاط فرا صنعت ایرانیان فارس (2619)

  • شیراز
  • تلفن: 07137540990

8. مرکز اسقاط بوستان ستاره گلستان (2620)

  • فسا، شهرک پرواز، بلوار بعثت، فاز 4، روبروی مجتمع گلشهر، پلاک 156
  • تلفن: 09178782740

9. مرکز اسقاط ياقوت صنعت سمير (2621)

  • شیراز، شهرک صنعتی بزرگ، فلکه چهارم، بلوار ابتکار جنوبی، خیابان 207
  • تلفن: 07191092621

10. مرکز اسقاط شرکت نصرحریت (2622)

  • شیراز، نریسده به پلیس راه پل فسا، جاده نیروگاه به طرف ظفرآباد، مجتمع فدک.
  • تلفن: 07137303849 

اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

مهم‌ترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/11/29
سلام چهارماه هست خودرو فرسوده را تحویل دادم هنوز هیچ پیامکی نیامده چکار کنم
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/21
ما اردیبهشت ۱۴۰۲ لاشه ی ماشین رو تحویل دادیم ولی هنوز پول لاشه رو ندادن کی باید جوابگو باشه به مرکز اسقاط خمین زنگ میزنی سربالا جواب میدن پس باید از ۸ ماه چیکار کنیم
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/7
دوماه از گواهی اسقاط میگذره هنوز پیامک واریز وجه ایرانخودرو نمیاد
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/7
سلام ببخشید برگ اسقاط خودروی ما الان دوماه گذشته اما دست ایرانخودرو ن سیده
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/8/27
خودرو فرسوده تحویل دادیم به ما هیچ پولی نمیدن میگن بخشنامه داریم که مالکان خودرو فرسوده وجهی تعلق نمیگیرد
پاسخ
0
0
0