سن فرسودگی وسایل نقلیه در 1401

اسفند 1400: طبق گزارش «آسیب‌شناسی قانون هوای پاک» که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در بهمن‌ماه سال جاری منتشر شد، تعداد خودروهای فرسوده تا پایان سال 99 به یک میلیون و 754 هزار دستگاه می‌رسد. البته این تعداد طبق قانون قدیم هوای پاک (فقط سن وسیله نقلیه) محاسبه شده است. در سال 99 این قانون تغییر پیدا کرد که طبق آن اگر خودرویی پس از سن فرسودگی دو مرتبه متوالی در آزمون معاینه فنی مردود شود، فرسوده محسوب می‌شود.

طبق آمار این گزارش، حدود 4 درصد خودروهای سواری شخصی (760 هزار دستگاه) فرسوده (بر اساس سن) هستند. در بخش خودروی تجاری سبک (وانت) نیز حدود 25 درصد (500 هزار دستگاه) فرسوده محسوب می‌شوند. 70 درصد (91 هزار دستگاه) اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز فرسوده هستند. آمار کامیون‌ها و کشنده‌های فرسوده نیز به 27 درصد (243 هزار دستگاه) می‌رسد. علاوه بر آن‌ها تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده نیز به 10 میلیون و 350 هزار دستگاه (90 درصد) می‌رسد.

فرسودگی وسایل حمل‌و‌نقل یک موضوع جدی محسوب می‌شود و علاوه بر آلودگی هوا، احتمال وقوع تصادفات و  ترافیک نیز افزایش می‌یابد.

فرسودگی خودروها و افزایش تصادفات

بهمن 1400: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، بیان کرد که 32 درصد کل وسایل نقلیه موحود در کشور فرسوده هستند. این میزان در ناوگان عمومی به بیش از 80 درصد می‌رسد.

وی در ادامه گفت روند اسقاط بسیار نامطلوب است؛ امروز به جای از رده خارج شدن موتور و خودرو، بیشتر حواله باطل می‌شود و بیشتر روند اسقاط وسایل نقلیه صوری است. همچنین تاکید کرد که فرسودگی، عامل مهمی در افزایش تصادفات و جانباختگان است.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، نوشماره‌ها در سال جاری 5.3 درصد افزایش یافته‌اند؛ سه میلیون و 184 هزار نقل‌ و انتقال و 19 هزار اسقاط صورت گرفته است.

سرهنگ سیاوش محبی، معاون عملیات پلیس راه کشور، نیز از فرسوده بودن 32 درصد ناوگان باری کشور خبر داد و افزود که سن ناوگان فرسوده باری از 25 سال عبور کرده است. وی تاکید کرد که پلیس از تردد کامیون‌های فاقد معاینه فنی در جاده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

قوانین جدید سن فرسودگی وسایل نقلیه

خرداد 1400: بعد از آنکه ماده 8 قانون هوای پاک توسط دیوان عدالت اداری در سال 1399 ابطال شد، معیاری برای تعیین سن فرسودگی خودروها نبود تا اینکه هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان محیط زیست، آئیین‌نامه جدید سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه را در خردادماه 1400 به تصویب رساند. 

براساس این قانون جدید، عبارت «سن فرسودگی» تغییر کرده و به عبارت جدید «شاخص سن مرز فرسودگی» تبدیل شده است. ضمن اینکه خودروها از این به بعد، موظف هستند که وقتی به سن مرز فرسودکی می‌رسند، سالانه و به تعداد مشخصی، برای دریافت معاینه فنی، اقدام کنند.

بنابراین اگر موفق به گرفتن معاینه فنی شدند، همچنان امکان تردد را خواهند داشت حتی اگر در مرز سن فرسودگی باشند. سن فرسودگی انواع خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت‌ها را در ادامه این متن بخوانید.


سن فرسودگی خودرو شخصی

شاخص فرسودگی انواع خودروهای شخصی، اعم از خودرو سواری، خودرو استیشن و خودروهای سواری کار، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

خودرو شخصی 15 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 2 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 6 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

1- اگر خودروهای شخصی، 5 سال پس از گذشتن از مرز سن فرسودگی، همچنان سالم و فعال باشند، باید 3 مرتبه در سال، برای معاینه فنی اقدام کنند. به عبارت بهتر، خودروهای شخصی که 20 سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد، باید سالیانه 3 مرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

2- تردد انواع خودرو کاربراتوری در محدوده طرح کاهش آلایندگی هوا (LEZ) در کلانشهرها، از ابتدای سال 1401 ممنوع بوده و جریمه 200 هزارتومانی دارد.

سن فرسودگی تاکسی

شاخص فرسودگی انواع خودروهای عمومی، اعم از تاکسی سواری، ون، سواری کار بنزینی، پایه‌گازسوز، دوگانه‌سوز، و برقی، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

تاکسی سواری/ون 8 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 4 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 3 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

سواری کار بنزینی/دوگانه 10 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

سواری کار پایه گازسوز/برقی 14 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

1- طبق قانون، تغییر پلاک انواع وسایل نقلیه پلاک عمومی به پلاک شخصی، به دلیل کارکرد بالاتر و افت عملکرد آنها، ممنوع است.

2- در صورت بازسازی اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی درون‌شهری (براساس قوانین وزارت شمت و سازمان محیط زیست)، به مدت «پنج سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

3- تاکسی‌های بنزینی، پایه‌گازسوز و دوگانه سوز، در صورت تعویض کاتالیست اگزوز، به مدت «دو سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

4- تردد انواع تاکسی (بنزینی و دوگانه‌سوز) با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری، در شهرهایی که اولویت آلایندگی دارند، از ابتدای سال 1401 ممنوع است.

سن فرسودگی خودرو دولتی

شاخص فرسودگی انواع سواری دولتی، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

تاکسی سواری/ون 13 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

سن فرسودگی وانت

شاخص فرسودگی انواع خودرو وانت‌بار بنزینی، پایه‌گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

وانت بنزینی/پایه گازسوز 14 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

وانت دوگانه سوز/دیزلی 13 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

طبق قانون هوای پاک، کلیه خودروهای دیزلی، در صورت نصب فیلتر دوده استاندارد (حداقل یکسال قبل از رسیدن به سن فرسودگی)، به مدت «دو سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

سن فرسودگی اتوبوس درون شهری

شاخص فرسودگی انواع اتوبوس درون شهری دیزلی، پایه‌گازسوز و برقی (منوط به بازسازی با رعایت قوانین)، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

اتوبوس دیزلی و پایه گازسوز 10 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 4 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 3 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

اتوبوس برقی 20 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

طبق قانون هوای پاک، کلیه خودروهای دیزلی، در صورت نصب فیلتر دوده استاندارد (حداقل یکسال قبل از رسیدن به سن فرسودگی)، به مدت «دو سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

سن فرسودگی اتوبوس برون شهری

شاخص فرسودگی انواع اتوبوس برون شهری و همچنین انواع کشنده، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

اتوبوس و کشنده 10 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

طبق قانون هوای پاک، کلیه خودروهای دیزلی، در صورت نصب فیلتر دوده استاندارد (حداقل یکسال قبل از رسیدن به سن فرسودگی)، به مدت «دو سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

سن فرسودگی مینی بوس

شاخص فرسودگی انواع مینی‌بوس و میدل‌باس درون شهری و برون‌شهری دیزلی، پایه‌گازسوز و برقی، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

مینی بوس دیزلی 8 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

مینی بوس پایه گازسوز 10 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

مینی بوس برقی 20 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

طبق قانون هوای پاک، کلیه خودروهای دیزلی، در صورت نصب فیلتر دوده استاندارد (حداقل یکسال قبل از رسیدن به سن فرسودگی)، به مدت «دو سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

سن فرسودگی کامیون و کامیونت

شاخص فرسودگی انواع کامیون و کامیونت، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

کامیون و کامیونت 16 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 3 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 4 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

طبق قانون هوای پاک، کلیه خودروهای دیزلی، در صورت نصب فیلتر دوده استاندارد (حداقل یکسال قبل از رسیدن به سن فرسودگی)، به مدت «دو سال» به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.

سن فرسودگی موتورسیکلت 

شاخص فرسودگی انواع موتورسیکلت بنزینی انژکتوری، بنزینی کاربراتوری و برقی، طبق قانون مصوب سال 1400 مطابق جدول زیر خواهد بود:

موتور کاربراتوری 5 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 2 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 6 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

موتور انژکتوری 6 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 2 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 6 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

موتور برقی 12 سال
تعداد مراجعه به معاینه فنی 2 مرتبه در سال
زمان مراجعه به معاینه فنی هر 6 ماه یکبار

*اطلاعات جدول فوق براساس مصوبه خرداد 1400 است.

همچنین تردد انواع موتورسیکلت بنزینی که سیستم سوخترسانی کاربراتوری دارند، در شهرهایی با اولویت آلایندگی، از ابتدای سال 1401 ممنوع است.

سن فرسودگی وسایل هیبریدی

طبق قانون هوای پاک، انواع وسایل نقلیه هیبریدی، اعم از موتورسیکلت، خودرو سبک، خودرو نیمه‌سنگین و سنگین، سن فرسودگی براساس پیشرانه احتراقی آنها تعیین شده و نسبت به سایر وسایل نقلیه‌ای که فقط پیشرانه احتراقی دارند، 2 سال به سن آنها اضافه خواهد شد.

اسقاط خودروهای فرسوده

جدیدترین اخبار اسقاط خودرو فرسوده در تهران، شرایط گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، نحوه اسقاط خودرو و استعلام گواهی اسقاط ماشین را در مقاله اسقاط خودرو فرسوده مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

3 دیدگاه

kave(1392 روز پیش)

واسه شروع مردم یه مدل ماشین رو تحریم کنن و نخرن به نظرم خوب باشه . من نظرم با پژو جی ال ایکس ه. تا شاید این بازار انحصاری مسخره خودرو از بین بره و به بازار جهانی بپیونده

مرتضی هستم! (1391 روز پیش)

الان شرایط جوری شده که ظرفیت فروشای سال آینده، درحال تکمیل شدنه. دیگه نخریدن جوابگو نیس. راه حلش بنظرم چیز دیگه ایه!

kave(1392 روز پیش)

ادم خندش میگیره اخبار خودرویی کشور رو میبینه