• داچيا اسپرينگ وارداتي

ارزان‌ترین برقی اروپا در ایران

بررسی داچیا اسپرینگ وارداتی (رنو کویید برقی)

29 مرداد 1402 18:02

رونمایی داچیا برقی در ایران

مرداد 1402: داچیا اسپرینگ یا همان رنو کویید برقی، به لیست خودروهای برقی در ایران اضافه شد! در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در روز چهارشنبه مورخ 25 مردادماه، وزارت صمت، برخی خودروهای برقی را برای اعضای کابینه دولت سیزدهم، به نمایش گذاشت که یکی از آنها، داچیا اسپرینگ بود.

هنوز مشخص نشده که داچیا اسپرینگ، آیا صرفا یک نمونه آزمایشی است و جهت تحقیقات فنی به ایران آمده است، یا اینکه یکی از شرکت‌های ایرانی، درصدد واردات آن به کشورمان بوده و به همین دلیل داچیا اسپرینگ را برای گرفتن مجوزهای فنی و شماره‌گذاری، به ایران آورده است. اما با توجه به قطعی‌شدن عرضه خودرو تارا برقی در شرکت ایران خودرو و همچنین قطعی‌شدن عرضه خودرو جک برقی در شرکت کرمان موتور و اسکای‌ول ET5 در شرکت نبکا موتور، این احتمال وجود دارد که داچیا اسپرینگ نیز در آینده‌ای نزدیک، به خیابان‌های کشورمان قدم بگذارد. 


اسپرینگ، اولین خودرو برقی داچیا

داچیا اسپرینگ، این خودروی کوچک 5 نفره که اولین محصول برقی برند داچیا محسوب می‌شود، خودروی کاملاً جدیدی نیست چراکه از سال 2019 تا به امروز، در بازار چین فروخته می‌شود. واقعیت این است که همین محصول در بازار چین، تحت برند رنو و با نام Renault City K-ZE به فروش می‌رسد. البته با توجه به جوینت‌ونچر رنو-نیسان با گروه DFM، شرکت دانگ‌فنگ نیز دقیقا همین محصول را در بازار چین و تحت برندهای آئولوس (Aeolus) و ونوسیا (Venucia) و ... نیز فروخته است.

جالب است بدانید که تنها خط تولید این خودرو برقی، در کشور چین است و رنو برای سایر کشورها، نسخه صادراتی این محصول را معمولا با نام Dacia Spring می‌فروشد. البته قرار بود در سال 2022 دومین خط تولید این خودرو در رومانی نیز شروع به فعالیت کند. باتوجه به برچسب قیمت و حمایت دولت‌ها، می‌توان محصول برقی داچیا اسپرینگ را به عنوان ارزان‌ترین خودروی برقی در اروپا نامید.

طراحی داچیا اسپرینگ وارداتی

در بازار فرانسه، سه نسخه از داچیا اسپرینگ عرضه می‌شود که شامل مدل استاندارد (برای کاربری شخصی)، مدل بیزینس (برای مصارف تجاری) و همچنین مدل باری (مخصوص سرویس­‌های اشتراکی) خواهد بود.

نسخه باری این خودرو که از سال 2022 وارد بازار می‌­شود، عاری از صندلی‌های عقب بوده و 1100 لیتر فضا برای حمل بار به حداکثر وزن 325 کیلوگرم خواهد داشت. احتمالاً این مدل ارزان‌ترین نسخه از داچیا اسپرینگ است و با توجه به تقاضای بالا، رنو امیدوار است که در سایر کشورهای اروپا نیز عرضه آنرا انجام دهد.

امکانات داچیا اسپرینگ وارداتی

قیمت پایه داچیا اسپرینگ در فرانسه 16،990 یورو تعیین شده اما بشنوید از گران‌ترین نسخه یعنی مدل کامفورت پلاس که با قیمت 18,490 یورو، امکاناتی شامل نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک، جزئیات نارنجی رنگ در فضای داخلی و خارجی، چرخ زاپاس و رنگ­‌آمیزی متالیک بدنه را به همراه دارد. همچنین با پرداخت 600 یورو بیشتر، سوکت شارژ سریع CCS ارائه می‌شود که امکان شارژ باتری این خودرو با جریان 30 کیلووات را فراهم می‌کند.

البته محصول برقی داچیا اسپرینگ، از امکانات ایمنی چندان بی‌بهره نبوده چراکه کیسه‌های هوا، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغ‌های خودکار، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت ترمزگیری در صورت عدم توجه راننده به هشدار بر روی آن نصب شده است.

مشخصات فنی داچیا اسپرینگ وارداتی

نیروی محرکه داچیا اسپرینگ از یک موتور برقی و باتری به ظرفیت 26.8 کیلووات ساعت تامین شده که 44 اسب‌بخار قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌­دهد.

شعاع حرکتی این خودرو براساس استاندارد اروپایی WLTP برابر با 230 کیلومتر است هرچند با فشردن دکمه اکو می­‌توان 10 درصد به مسافت قابل پیمایش اضافه کرد. این امر با کاهش نیروی پیشرانه به 31 اسب‌بخار و محدود نمودن حداکثر سرعت به 100 کیلومتر برساعت اتفاق می­‌افتد درحالی‌که درحالت عادی نهایت سرعت این خودرو 125 کیلومتر برساعت است. البته در صورت استفاده صرفا شهری از این خودرو، میزان پیمایش به 305 کیلومتر افزایش می­‌یابد.

باتری این مدل در حالت عادی با شارژر 220 ولت خانگی نیز تجدید قوا می­‌کند ولی در صورت اتصال به جریان DC شارژ سریع، برای بازیابی 80 درصد ظرفیت باتری به کمتر از یک ساعت زمان نیاز خواهد بود.

دیدگاه کاربران