خودروهای برقی در ایران

خودروهای برقی در ایران

کمیته مشترک ایران خودرو و مپنا تشکیل شد

بهمن 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در نشستی با مدیرعامل مپنا، اعلام کرد کمیته مشترک ایران‌خودرو و مپنا، در زمینه خودروهای برقی، از جمله تارا، شکل گرفته است.

وی توضیح داد خودرو برقی به یک خواست عمومی تبدیل شده و در گروه صنعتی ایران‌خودرو، ساخت خودروهای برقی توسط گروه جتکو، که از زیرمجموعه‌های شرکت تام به شمار می‌رود، پیش رفته و تاکنون دو نمونه خودروی تارای برقی نیز تولید شده است.

وی افزود امروزه ایران‌خودرو در جایگاهی قرار دارد که توانایی و دانش طراحی و تولید خودرو برقی را کسب کرده، که این دستاوردها در همین مجموعه و با تکیه بر دانش جوانان نخبه صورت گرفته است.

آقای خطیبی درباره راه‌اندازی شبکه بهره‌برداری از خودروهای برقی در جزیره کیش به صورت آزمایشی گفت با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن می‌توان به سرعت در مسیر توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های مربوط در سراسر کشور گام برداشت.

وی گفت حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی‌های ناشی از موتورهای احتراقی در دستور کار ایران‌خودرو قرار داشته و در این زمینه دستاوردهای مهمی کسب شده است و ایران‌‌خودرو مصمم است تا با طراحی و تولید خودرو برقی و حمایت‌های لازم، در این زمینه نیز گام‌های موثری بردارد. اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه خودروهای برقی بدون حمایت مستقیم و سرمایه‌گذاری دولت امکان‌پذیر نیست‌.

کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایران‌خودرو، نیز در این نشست بیان کرد در این زمینه می‌توان از قدرت شرکت مپنا استفاده کرده و اقتصاد خودرو برقی را در کشور توسعه داد. با حضور آقای خطیبی از سال گذشته، فعالیت‌های حوزه برقی‌سازی سرعت زیادی یافته و تقریبا دو ماه پیش در شرکت جتکو از خودرو تارای تمام برقی رونمایی شد. خودروی ری‌را با شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایران‌خودرو ارائه خواهد شد.

پورمجیب گفت شرکت ایپکو توانمندی خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی دارد. در این زمینه توانمندی ایپکو با شرکت مپنا به اشتراک گذاشته شد. این توان کماکان در گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال کار است و نه تنها ECU بلکه EMS خودروها در برخی از واریانت‌ها توسط شرکت ایپکو تامین می‌شود. در زمینه خودروی برقی نیز توانمندی خودروی ایپکو در زمینه موضوعات الکتریکی کماکان در دسترس است. در شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز توفیقات بسیار خوبی رخ داده است‌. اتوبوس تمام برقی در این شرکت تولید و استقبال خوبی از آن شد و در حال حاضر به سمت توسعه شمارگان این محصول پیش می رویم که این می تواند یکی از زمینه های همکاری با شرکت مپنا باشد. در زمینه موضوعات اقتصادی پروژه اتوبوس برقی، نیازمند مشارکت و حمایت اقتصادی یک نهاد سومی از جمله شهرداری، وزارت کشور و... برای تخصیص یارانه مشابه همه کشورهایی که خودرو برقی را توسعه و ترویج می کنند هستیم.

عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران‌خودرو، گفت پروژه خودروهای هیبرید ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. در این پروژه کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر خواهد رسید و هم زمان پروژه تولید خودروهای برقی EV نیز در گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌ریزی شده است. دولت مانند تمام کشورهای دنیا برای خریداران این محصول باید یارانه در نظر گیرد.

کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، نیز در این نشست، اظهار کرد فرایند برقی‌سازی برای نخستین بار بر روی تارا به عنوان خودروی ملی صورت گرفت و در حال حاضر و با اعتماد به توان جوانانی نخبه، به قدرت طراحی و فرآیند محصول خودرو برقی دست یافتیم.

حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، بیان کرد در زمینه قطعات پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری، مدیریت حرارت و المان‌های ضروری خودروهای برقی، آنچه که از دانش نیاز است برای صنعتی‌سازی و تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو بومی شده است. در توسعه ماژول‌ها و داخلی‌سازی فناوری‌ها از این توان استفاده شده و برای خودروی تارای برقی بیش از ۱۵ شرکت مشارکت داشتند.

تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 1403

آذر 1401: منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، عنوان کرد که برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای امسال شروع شده و فاز اول آن در راستای ارتقا بهره‌وری است. فاز دوم این برنامه نیز تولید محصولات جدید روی پایه‌های محصول جدید است. به طوری که سال آینده شاهد عرضه محصولات کیفی‌تر و با قیمت‌های قابل قبول خواهیم بود. همچنین تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی نیز با بازیگری شرکت‌های دانش‌بنیان تا انتهای سال 1403 به نتایج خوبی خواهد رسید. 

رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در رویداد فناورانه خودروهای آینده 2، که مهرماه 1401 در محل شرکت سایپا برگزار شده بود، گفت که در دهه آینده، خودروهای فعلی حذف می‌شوند.

تا 10 سال آینده، تمامی خودروهای فعلی بازار ایران، حذف می‌شوند.مطالعاتی از سال‌های گذشته آغاز شده و عمده کارها بر عهده شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد و در همین پیوند از توان خارجی‌ها نیز استفاده شد. در جمع‌بندی مطالعه انجام شده، نتیجه آن بود که اگر قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید اتوبوس‌های کاملا برقی تولید کنیم. برای موتورسیکلت‌های برقی نیز پروژه سوآپ، که طی آن باتری موتورها در مراکز تعیین‌شده تعویض خواهند شد، پیش‌بینی شد. رفتن به سوی برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبریدی شدن در خودروهای متصل به اینترنت، از دیگر نتایج این تحقیق بود. 

بر اساس گفته‌های وی، چند پروژه تعریف شده که یکی از آن‌ها تولید پلتفرم برقی بود؛ نسخه برقی تارا نیز بر اساس همین پلتفرم تولید شد.‌ در موضوع باتری‌ها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوط به نمایندگی از کل توانمندی‌های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. برای فناوری‌های کلیدی خودرو، دانشگاه شریف قطب این کار است. 

آقای منطقی عنوان کرد در حوزه خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرم‌افزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه‌سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه‌ایم. با توجه به برنامه تحولی خودروسازی، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم؛ بنابراین باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان درجه یک، الکترونیکی بپردازیم. خودرو برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم.

امضای تفاهم نامه ایران خودرو و سایپا و ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت ریاست جمهوری

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، نیز در این مراسم بیان کرد تمرکز و اولویت نخست این شرکت در خودروهای برقی و آینده، روی خودروهای کار مانند اتوبوس و ون شهری است. اولویت دوم، پروژه‌ای است که در مرکز تحقیقات این گروه خودروسازی آغاز شده تا در آینده خودروهای برقی را بدون وابستگی به لیتیوم تولید کند. 

طبق گفته‌های آقای تیموری، سایپا موتورسیکلتی برقی طراحی کرده که خودشارژ بوده و باتری لیتیومی ندارد. اگر این پروژه به سرانجام برسد، 80 درصد راندمان موتورسیکلت از طریق خود آن تامین خواهد شد. در زمینه خودروهای هیبریدی نیز از چهار ماه پیش همکاری خوبی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز شده و امید می‌رود در سال آینده نخستین خودرو شاهین هیبریدی عرضه شود. 

وی افزود سیستم ناوبری ملی خودرو طراحی شده است. این سیستم ناوبری با سیستم‌های مخابراتی کار می‌کند و می‌تواند در موضوع سرقت از وسیله نقلیه و ردیابی خودروها بسیار اثرگذار باشد؛ این در حالی است که سیستم‌های ناوبری خودرو در جهان با سیستم‌های ماهواره‌ای کار می‌کنند. 

آقای تیموری همچنین گفت که با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک بین ایران‌خودرو و سایپا شکل گرفته تا شاهد تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و همچنین تحویل کار در زمان مطلوب باشیم. 70 درصد مشکلات خودروهای داخلی ناشی از طراحی قطعات و 30 درصد دیگر مشکلات مربوط به فرآیند تولید و خدمات است؛ بنابراین باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی قطعات استفاده شود.  

طبق گفته‌های مدیرعامل سایپا، روزانه یک هزار و 850 تا یک‌ هزار و 900 دستگاه خودرو در این شرکت تولید می‌شود‌. خط موتورسازی جدید سایپا نیز بهمن‌ماه امسال راه‌اندازی می‌شود که قابلیت ساخت روزانه 700 موتور نسل جدید ام‌16 را دارد. 

رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل

در این مراسم، چهار تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های راه‌اندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتری‌های لیتیوم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل و توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسید. همچنین از خودرو متصل به اینترنت شاهین مجهز به سیستم ناوبری ملی رونمایی شد. 

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما