• خودروهاي برقي در ايران
  • خودروهاي برقي در ايران
  • اتوبوس برقي در ايران
  • خودروهاي برقي در ايران

انتخاب باکیفیت‌ترین خودروهای برقی چینی

اخبار خودروهای برقی در ایران

16 اردیبهشت 1403 12:28

انتخاب باکیفیت‌ترین خودروهای برقی چینی

اردیبهشت 1403: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معتقد است مدیریت شهری فعلی به خصوص در حوزه حمل و نقل عمومی، میراث دار یک عقب ماندگی جدی است. حجم عقب ماندگی‌ها به قدری بالا بود که  شورا و شهرداری دو سال است که اولویتشان را بر روی توسعه حمل و نقل شهر تهران قرار دادند و نکته قابل توجه این است که نه تنها در حوزه سخت افزاری و تجهیزات حمل و نقل، بلکه شاهد عقب گرد در چند حوزه اعم از نرم افزاری و حتی در وضع قواعد جدید بوده‌ایم.

وی توضیح داد در حوزه نگهداشت علائم ترافیکی، چراغ های راهنمایی، دوربین های ترافیکی، ناوگان اتوبوسرانی و مترو نیز کمبودها و عقب‌افتادگی‌هایی داشتیم که به همین دلیل طی دو سال اخیر موضوع حمل و نقل اولویت اول شهر تهران است، بگونه ای که در سال‌جاری تقریبا بیش از 50 درصد بودجه شهر تهران به این حوزه اختصاص یافته است. شورای شهر ششم در اسفندماه سال گذشته با مصوبه‌ای انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری خارجی را به شهرداری ابلاغ کرد و این بزرگترین اعطای مجوز و لایحه ای است که پس از انقلاب تا به امروز در شهرداری تهران رخ داده است که اهمیت حمل و نقل را نشان می‌دهد.

آقای هرمزی گفت همت دولت، شهرداری  و شورا بر تغییر جدی در حمل و نقل است. سال جدید با تمرکز بر نوسازی، بهسازی و وضع قواعد جدید شاهد بهار حمل و نقل خواهیم بود. همچنین توافق شد از طریق وزارت صمت 11 خودروساز داخلی نسبت به واردات خودروهای برقی اقدام کنند که طی آن حدود 65 هزار خودروی برقی به شهر تهران اضافه شود.  در شش ماهه اول 1403 و در فاز نخست حداقل 23 هزار خودرو تأمین می‌شود.

وی درباره خودروی چینی برقی که شهرداری تهران قرارداد منعقد کرده، ادعا کرد که با کیفیت ترین خودرو  بعد از تسلا را انتخاب کرده‌ایم. همچنین خرید 10 هزار ون به مبلغ 380 میلیون یورو نهایی شده و قرارداد منعقد شده است. در واگذاری ون‌های جدید، واگذاری به تاکسیرانان از طریق تسهیلاتی که ارائه خواهیم کرد در دستور کار قرار دارد؛ اما هنوز مدل ارائه تسهیلات، نحوه واگذاری ون ها و.... نهایی نشده است؛ البته آنچه که مسلم است اینکه فراخوانی برای رانندگان تاکسی خواهیم داشت تا در صورت تمایل بعد از اسقاط خودروی فرسوده خود نسبت به دریافت تاکسی جدید اقدام کنند.

وی افزود معمولا وقتی اسم خودروی چینی به میان می آید در مورد کیفیت کالاها شک می‌کنیم. در مورد خودروی چینی برقی که شهرداری تهران قرارداد منعقد کرده باید بگویم که با کیفیت ترین خودرو  بعد از تسلا را انتخاب کرده‌ایم، بگونه ای که از مدل خودرویی که برای تهران خریداری شده است، در چین 500 هزار تاکسی از آن در حال بهره برداری است. خودروساز کیفیت و تأمین قطعات را نیز تضمین کرده است. باتری این خودروها تا پنج سال ضمانت دارد و خدمات پس از فروش آن نیز تا پنج سال خواهد بود.

واگذاری 8 تا 10 هزار خودرو برقی تا سه ماه آینده

اردیبهشت 1403: حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، اعلام کرد در حال حاضر 2500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده 8 تا 10 هزار خودروهای برقی که بخشی از آن‌ها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می گیرد.

وی افزود مجموع خودروهای سواری که تا سه ماه آینده به بازار عرضه می شود بین 8 تا 10 هزار خودرو است که به دنبال ایجاد شرایط تحویل آن به ناوگان عمومی هستیم. خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی حدود سالانه 8 تا 10 هزار لیتر بنزین صرفه جویی می کند زیرا برق را می توان از منابع تجدید پذیر به دست آورد ولی نمی توان بنزین را از منابع دیگر تامین کرد. اگر قرار باشد با سوخت های فسیلی برق تولید کنیم می توانیم منشا آلودگی را به خارج از شهرها ببریم و دیگر تاکسی ها در شهر تولید آلودگی نمی کنند. در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارائه کنیم و بخشی از سودی که دولت ناشی از صرفه جویی به دست می آید را به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد.

وی معتقد است وزارت صمت همیشه به دنبال فرهنگسازی و نهادینه کردن این امر است ولی وقتی ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودروی برقی مجهز کنیم نیازمند توسعه ایستگاه های شارژ هستیم. اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم ما علاقمند هستند که خودروی برقی سوار شوند. عده ای از مردم علاقه دارند خودروی وارداتی بخرند ولی می توانیم اینکار را با خودروی برقی انجام دهیم. بخش مهمی از خودروی برقی باید تامین کننده حمل و نقل عمومی باشد و بخشی از آن باید به مردم اختصاص یابد.

ترخیص 2500 خودرو برقی تا پایان سال

اسفند 1402: حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت، درباره برنامه تولید و واردات خودرو برقی، توضیح داد برنامه وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش اول از طریق واردات و بخش دوم از طریق تغییر در صنعت خودروسازی و تولید خودروهای برقی به جای خودروهایی با سوخت فسیلی.

وی افزود این کار به صورت جدی در حال انجام است. شرکت های خودروساز در این پروژه دخیل هستند و به‌صورت هفتگی جلساتی با حضور ذینفعان این پروژه در انجام می شود. در پروژه برقی سازی خودروها، وزارت نیرو در بحث تامین برق باید با وزات صمت همکاری کند. در این خصوص اقدامات از سوی وزارت نیرو در حال انجام است. ضمن اینکه وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت بنزینی را در بخش دیگری سرمایه گذاری کند و یا در بحث تولید برق از منابع تجدید پذیر به وزارت نیرو کمک کند. در کنار این مسائل باید زیرساخت لازم از جمله ساخت ایستگاه های شارژ برای خودروهای برقی فراهم شود که یک سری شرکت ها در این زمینه فعالیت می کنند.

آقای کریمی سنجری گفت برنامه وزارت صمت برای برقی کردن خودروها در حال حاضر توسعه ناوگان حمل و نقل شهری است. تحقق پروژه برقی کردن خودروها زمان بر است و برای دستیابی به آن باید همه ذینفعان با هم هماهنگ شوند. براساس اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 خودرو برقی از گمرکات ترخیص می شود. این خودروها به عنوان تاکسی در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت لذا وزارت صمت پروژه برقی سازی تاکسی ها را با همکاری شهرداری به جلو می برد.

وی افزود تاکنون 600 تا 700 دستگاه خودرو برقی از گمرکات ترخیص شده است. قیمت خودروهای برقی برای مصارف حمل و نقل شهری کمتر از 20 هزار یورو است. اولین گروه تاکسی های برقی در مرحله اخذ پلاک ت (پلاک تاکسی) است و به محض اینکه پلاک برای این خودروها صادر شود شاهد خدمات رسانی اولین گروه خودروهای برقی خواهیم بود. تاکید وزارت صمت در خصوص واردات خودروهای برقی واردات از طریق خودروساز است تا به مرور تکنولوژی آن وارد کشور شود و خودروسازان بتوانند این خودروها را داخلی سازی کنند. در حال حاضر نیز دو خودروساز داخلی مشغول ساخت خودرو برقی در کشور هستند که این خودروها تا پایان سال آینده وارد بازار می شوند.

نحوه محاسبه تعرفه برق خودروهای برقی

اسفند 1402: مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، با اشاره به نحوه محاسبه تعرفه برق خودروهای برقی، می‌گوید: تعرفه شارژ خودروهای برقی در رده تعرفه تجاری قرار گرفته و محاسبه میشود.

رجبی مشهدی، با تاکید بر اینکه در هر جایی ظرفیت شبکه برق اجازه دهد صنعت برق همکاری خواهد کرد، گفت: در هرمکانی که با توجه به زیرساخت‌های شبکه، امکان دسترسی در این خصوص فراهم باشد، همکاری خواهد شد. براساس این گزارش، تعرفه برق واحدهای تجاری 5 هزار و 470 ریال یا معادل 547 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.

افزودن 2500 خودرو برقی به ناوگان عمومی تا آخر سال

بهمن 1402: کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، اعلام کرد 600 خودرو برقی ترخیص شده و 600 خودرو در گمرک داریم و 1500 خودرو در حال حمل هستند و پیش بینی می شود تا قبل عید 2500 خودرو برقی تحویل ناوگان حمل و نقل شود.

وی افزود هر ماه شاهد واردات خودرو وارداتی برقی توسط خودروسازها خواهیم بود به شرط انتقال فناوری که در همین حوزه شرکت های خودروساز مونتاژ می کنند و دو مدل خودرو در بخش خصوصی و دولتی در سال آینده با 40 درصد ساخت وارد بازار خواهد شد. با چند مصوبه خودروهای برقی عملیاتی خواهد شد؛ اول فروش خودرو برای ارگان های دولتی، فروش خودرو به اشخاص خارج از سامانه یکپارچه که از جمله تسهیلاتی است که برای استفاده عموم از طریق خودروهای برقی خواهیم داشت. 12 خودروساز بخش خصوصی و دولتی در صف تخصیص ارز هستند تا واردات خودروهای برقی را انجام دهند و بلافاصله بعد از آن عمق داخلی سازی را افزایش خواهیم داد.

آقای کریمی سنجری گفت دو شرکت بزرگ بر موضوع باتری سرمایه گذاری می کنند تا در همین راستا تولید باتری گسترش یابد. شش شرکت دیگر هم در بخش تولید ایستگاه شارژ فعال شدند که بعد از مونتاژ، مدل‌های مختلف ایستگاه شارژ را تولید خواهیم کرد تا مسیری متوازن را با هم پیش ببریم. چین از 20 سال پیش توانست به سمت توسعه خودرو سازی فعالیت کند و امروزه رقیب جدی کشورهای مدعی تولید خودروهای برقی باشد این در کشور ما هم می تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه سیاستگذار برنامه مشخصی برای این مسیر و هدف تعریف کند.

وی افزود با برنامه ریزی درست، به تدریج زیرساخت های لازم برای خودروساز شدن فراهم شود تا وزارت صمت با هماهنگی دیگر نهادها با کمک خودروسازان، تحولی را در ناوگان حمل و نقل شهری و بعد در دیگر خودروها فراهم آورد.

عرضه خودروهای برقی ساخت داخل در 1403

بهمن 1402: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با اشاره به حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی گفت: نزدیک به 10 سال است که در حال کار کردن بر روی مسئله برقی سازی و فناوری‌های مرتبط با این موضوع هستیم و اگر بخواهیم از دستاوردهای ملی در این خصوص صحبت به میان آوریم، باید گفت در حال حاضر 3 نوع اتوبوس برقی تولید داخل داریم و یکی از آن‌ها اتوبوس آتروس برقی ایران خودرو دیزل بود که اخیرا رونمایی شد و به زودی 40 دستگاه از این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهرداری کرج الحاق می‌شود.

وی افزود: همچنین در خصوص موتور سیکلت‌های برقی، یک محصول توسط چهار شرکت دانش بنیان طراحی شده که مخصوص پیک‌های موتوری است.

منطقی در ادامه با اشاره به ورود خودروهای برقی به خط تولید خودروسازی گفت: در رابطه با خودروی برقی دو حرکت اتفاق افتاده است. یکی این‌که سه محصول کاملا بومی و ساخت داخل، توسط شرکت‌های خودروسازی طراحی شده که در سال 1403 در بازار کشور عرضه خواهد شد. علاوه بر این، پنج محصول دیگر با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی به صورت مشترک تولید شده که در سال 1403 نیز در بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.

موافقت با واردات خودروهای برقی نو و کارکرده

بهمن 1402: نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت صبح روز 3 بهمن ماه، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، با بند (پ) و بندهای الحاقی (1) و (2) تبصره (9) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (پ) تبصره 9 ماده واحده این لایحه آمده است: «به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود که یک در هزار از وجوهی که بابت حقوق دولتی معادن وصول می‌شود را به ردیف درآمدی مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید و تا سقف پانصد و پنجاه میلیارد (550.000.000.000) ریال از محل ردیف هزینه ای مربوط جهت آموزش و تربیت کارمندان، توسعه فناوری‌ شناسایی محاسبه دقیق حقوق دولتی، تشویق کارکنان ‌و کسانی ‌که در امر وصول‌ حقوق مزبور فعالیت مؤثری مبذول می‌دارند با مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه نماید».

براساس بند الحاقی (1) تبصره (9) که به پیشنهاد کمیسیون صنایع اصلاح شد و به تصویب نمایندگان رسید؛ در اجرای ماده(9) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال برقی و هیبرید به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال 1403 معادل نیم‌واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام برقی – بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد همچنین در بند الحاقی (2) تبصره (9) این لایحه که به پیشنهاد کیمسیون صنایع و رأی نمایندگان اصلاح شد، آمده است: «دولت مکلف است پانزده درصد (15%) حقوق دولتی معادن را در حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور منظور نماید و سهم هر استان و شهرستان دارای معادن را به نسبت پرداختی هر استان و شهرستان براساس تبصره 6 ماده 14 قانون معادن هزینه نماید. شرکت های صنعتی گل گهر ذیل موضوع قرارداد مشارکت معدن گل گهر 1، شرکت گهر زمین ذیل موضوع قرارداد مشارکت معدن گل گهر 3، شرکت چادرملو ذیل قرارداد مشارکت معدن چادرملو موظف هستند با رعایت مفاد قرارداد فیمابین بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری به میزان 55 درصد از بهای کلوخه استخراجی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت نمایند.تعیین می‌گردد.»

وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودروهای برقی – بنزینی(هیبریدی)، تخفیف درپرداخت حقوق ورودی واردات این نوع خودروها و قطعات منفصله آن را اعمال نماید.

توافق برای واردات خودروهای برقی از چین

دی 1402: حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد سیاست دولت و مجلس واردات خودروهای برقی است. براساس گزارشات ارائه شده، مذاکراتی با چین برای واردات خودروهای برقی شده و ظاهرا به توافقاتی هم رسیده‌اند. واردات خودروهای برقی مشکل ناترازی در عرضه و تقاضای بازار خودرو را رفع می‌کند از طرف دیگر می‌تواند نقش اساسی برای رفع مشکل آلودگی هوا داشته باشد.

وی افزود صنعت آینده خودروسازی مربوط به خودروهای برقی است. باید با حرکت به سمت واردات خودروهای برقی علاوه بر حل مشکل ناترازی در بازار خودرو و رفع آلودگی هوا، فناوری جدیدی را به کشور وارد کنیم تا خودروسازان با استفاده از آن به سمت تولید خودروهای برقی بروند. براین اساس باید به سمت کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرکی و تسهیل‌گری گام برداشت؛ اولویت هم واردات خودروهای برقی برای حمل و نقل عمومی باشد. طبق گزارشات ارائه شده به کمیسیون صنایع، یکی از خودروسازان به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به چین رفته بود که مذاکراتی برای خودروهای برقی شده و به ظاهر هم توافقاتی صورت گرفته است، در همین راستا قطعا مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تبدیل به قانون می‌تواند تسهیل‌گری برای واردات با کاهش هزینه‌های گمرکی و حقوق دولتی داشته و کمکی به عملیاتی شدن این موضوع کند.

وی همچنین گفت سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی واردات است. باید زیرساخت‌های استفاده از خودروهای برقی به خصوص شارژ کردن آنها فراهم شود در حال حاضر در برخی از شهرها همچون تهران سکوهای شارژ در حال تعبیه و آماده شدن است.

حذف شرط سقف قیمتی برای واردات خودرو برقی

دی 1402: مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، از ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و البته خود شخص وزیر خبر داد. در مصوبه واردات خودروهای برقی، سقف قیمتی برداشته شده و سود بازرگانی یک تا 26 درصد در نظر گرفته شده است.

قیمت خودرو برقی سود بازرگانی (درصد)
تا 20 هزار یورو 1
بین 20 تا 30 هزار یورو 11
بیش از 30 هزار یورو 26

وی تاکید کرد محدودیت واردات خودروی برقی با هر قیمتی صرفا به صورت کلی، برای خودروهای آمریکایی وجود دارد و طبق ابلاغیه هر خودرویی با هر قیمتی (جز برند امریکایی) منع ورود ندارد. از سوی دیگر طبق این مصوبه، خوروهای برقی می‌توانند به لحاظ قیمتی بسیار رقابتی باشند و خودروهای با کیفیت امکان ورود خواهند داشت.

حضور خودروهای برقی در سامانه یکپارچه وارداتی‌ها

آذر 1402: شش خودرو به لیست محصولات قابل عرضه در سامانه اضافه شده و حالا تعداد خودروهای برقی وارداتی حاضر در سامانه به عدد ۵ رسیده است. در میان ۴ محصول برقی ای که جدیداً اضافه شده، دو خودرو وجود دارد که حضور آن ها در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از دید مسئولان سایپا هم کاملاً نمایدین بود و به همین دلیل هیچ کدام از آن دو مورد توجه هیچ خبرنگار و یا مسئولی قرار نمی گرفت. احتمالاً ایران خودرو و سایپا، مجبور به ارائه محصولاتی شده اند که مطمئناً با شکست و عدم استقبال مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است که امروز علاوه بر اضافه شدن SINO-GOLD و چانگان ایدو ۴۶۰ از گروه سایپا به لیست وارداتی ها، خبر تاکسی تمام برقی ایران خودرو نیز منتشر شد. علاوه بر خودروهای برقی، ونوسیا D60 پلاس و ونوسیا استار هم به لیست وارداتی ها اضافه شده است. اکنون لیست خودروهای برقی سامانه به شرح زیر است:

1- جک J7 برقی یا E50A
2- چانگان ایدو ۴۶۰
3- SINO-GOLD
4- هونگچی EQM5
5- ونوسیا D60 برقی

ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی به زودی آغاز می‌شود

آذر 1402: مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، با اشاره به برنامه وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی، اعلام کرد از هفته جاری کاتالوگ خودروهای برقی وارداتی بر روی سایت سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری می‌شود و برنامه پیش ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی به‌زودی آغاز‌ خواهد شد. تعدادی خودروی برقی وارد کشور شده  و تعدادی نیز در راه است و به زودی به بنادر کشور می‌رسد.

وی افزود دولت برنامه مناسبی برای واردات خودروی برقی دارد. برنامه وزارت صمت واردات خودرو برقی در حجم بالا است لذا با اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود عدد قابل توجهی ارز جهت واردات خودروهای برقی تخصیص داده شود. رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که بودجه واردات خودروهای برقی از خودروهای بنزینی جدا است و این برنامه برای تأمین ارز به‌زودی اعلام می شود.

فبلا نبز عباس علی آبادی، وزیر صمت، اعلام کرده بود ارجحیت وزارت صمت، واردات خودروهای برقی است و بنابراین در تدارک تکمیل  زیرساخت‌های لازم برای واردات آن هستیم.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز در رابطه با تولید و عرضه خودرو برقی در کشور گفت واردات خودروهای برقی حداکثر تا انتهای سال 1403 است. ولی برنامه ساخت شروع شده و انتظار داریم تا انتهای سال 1403 به بعد محصولات داخلی خودرو برقی نیز در کنار محصولات خارجی به مشتریان عرضه شود.

تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی

آبان 1402: محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، از توافق با وزیر صمت برای تأمین ارز واردات خودرو‌های برقی و تامین ارز مورد نیاز شهرداری تهران خبر داد. بنابراین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی تامین شده است.

پیش از این نیز سخنگوی دولت گفته بود  در حوزه حمایت از تولید داخل خودرو برقی و هم واردات، دولت همزمان طراحی هایی در دست اجرا دارد.

طبق گفته وزارت صمت نیز شرکت هایی که در زمینه مونتاژ خودروهای بنزینی بودند را به طرف خودروهای برقی هدایت کرده ایم و علاوه بر این، خودروسازان داخلی را مجاب کرده ایم تا از سال آینده در سبد تولیدات خود حتما یک خودرو برقی نیز داشته باشند.

زمان تولید انبوه خودروهای برقی داخلی

آبان 1402: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد برنامه واردات خودرو‌های برقی حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد و بعد از آن محصولات برقی داخلی، تجاری سازی و عرضه می‌شوند. برای اینکه تنوع محصولات برقی در کشور افزایش یابد و مشتریان حق انتخاب داشته باشند، ابتدا کار را با واردات خودروهای برقی آغاز کردیم اما به موازات آن بنا شد تا واردکننده ها به بحث انتقال فناوری هم توجه کنند بطوریکه بتوانند با همکاری کشور مبدا، تولید مشترک داشته باشند.

وی افزود روند برقی‌سازی خودروها از ده  سال پیش در کشور آغاز شده و برای همین ما امروز نمونه هایی از خودورهای برقی کاملا داخلی داریم که باید به تولید انبوه برسند. امسال دو خودروساز بزرگ داخلی حدود 14 درصد و خودروسازان مونتاژی حدود 70 درصد رشد تولید داشتند، ضمن اینکه واردات هم در حال افزایش است و با ورود خودورهای کارکرده نیز بازار متعادل خواهد شد.

تاکید وزیر صمت بر حمایت خودروهای برقی داخلی

آبان 1402: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، از غرفه گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بازدید و بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی تاکید کرد. وی توضیح داد استراتژی اصلی وزارت صمت حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل است. حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که ما تجارت و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم، ما معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم. خودروی داخلی باید در تراز جهانی تولید و قابلیت صادرات را داشته باشد و این آینده ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.

وی افزود ساخت داخل باید براساس مزیت های داخل کشور باشد. هدف گیری ما در درجه اول رفع گلوگاه ها و ایجاد اشتغال و حداقل کردن مصرف ارز کشور و اقتصادی کردن پروژه‌هاست و اگر برنامه‌ها با هر یک از این موارد معارض باشد، متوقف می‌شود.

یارانه خودروهای برقی در ایران

آبان 1402: مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، در حاشیه نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: در کشور ما به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود 16 هزار و 500 کیلومتر است. 

در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر 200 وات برق مصرف کند، براساس تعرفه برق خانگی، سالانه هزینه آن 15 میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ 4.5 میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد.

همکاری ایران خودرو و دانگ‌فنگ برای عرضه خودرو برقی

آبان 1402: تفاهم نامه همکاری های استراتژیک گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین، با حضور وزیر صمت به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.

در این تفاهم نامه، نقشه راه همکاری های آینده دو شرکت ایران خودرو و دانگ فنگ در زمینه محصولات آینده و همکاری های فناورانه ترسیم شده و به زودی به مرحله قرارداد و اجرا خواهد رسید.

در جریان بازدید وزیر صمت از شرکت دانگ فنگ، قرارداد عرضه خودرو برقی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیز میان این شرکت و گروه صنعتی ایران خودرو به امضا رسید و در مرحله اجرایی قرار گرفت. ایران خودرو با شرکت دانگ فنگ سابقه همکاری داشته و برای سرعت بخشی در ورود خودروهای برقی به بازار خودرو، به ویژه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی های کلان شهرهای کشور، همکاری با این شرکت از سر گرفته شده است. با توجه به آمادگی شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو برای ارائه خدمات به مشتریان محصولات این برند، پیش بینی می شود رضایت مصرف کنندگان این محصولات در زمینه خدمات جلب شود.

ورود خودروهای برقی از آبان‌ماه

مهر 1402: مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ، درباره جدیدترین وضعیت واردات خودرو به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین عرضه بعد از عرضه چانگان هفته قبل انجام شد. عرضه بعدی هم این هفته انجام می‌شود که در این مرحله تمرکز بر عرضه خودروهایی است که الآن در ایران هستند.
  •  هفته پیش بیش از 2000 خودروی وارداتی عرضه شد و امیدواریم این هفته نیز در همین حدود عرضه شود. اگر چه خیلی از خودروها چون رزرو دارد، افرادی که انتخاب می‌کنند در رزرو می‌مانند ظرف ماه آینده خودروهایی که ثبت سفارش و روی آب هستند، تحویل آن‌ها داده می‌شود.
  • در اصل خودروهایی که هفته قبل عرضه شده، فایل‌ها امروز به دست شرکت‌ها می‌رسد و برای متقاضیان پیامک می‌رود که برای پرداخت نصف علی‌الحساب اقدام کنند تا زمانی که قیمت قطعی در هفته جاری با همکاری شورای رقابت (قیمت چهار یا پنج محصول) اعلام شود. بعد از اعلام قیمت قطعی، شرکت‌ها می‌توانند حداکثر ظرف یک ماه، ضمن ارسال دعوتنامه، کل مبلغ را دریافت کنند و خودرو را تحویل دهند.
  • فرآیند ثبت سفارش شرکت‌ها از شهریور ماه در کارخانه‌های اصلی انجام شده و امیدواریم که تعهد داده شده مبنی بر عرضه خودرو برای 31 هزار نفری که ثبت نام کردند و در لیست هستند تا آخر آذر یا دی ماه امسال انجام شود. البته روند واردات محدود به این 30 هزارتا نیست و ادامه خواهد داشت.
  • ورود اولیه خودروهای برقی نیز از آبان ماه انجام می‌شود و بعد از تامین تاکسیرانی برای عرضه عمومی نیز اقدام می‌شود.
  • برنامه‌ریزی برای واردات خودرو با شرکت‌ها است و وزارت صمت فقط در بحث ارز تسهیلات ارائه می‌کند.
  •  از نظر وزارت صمت واردات حداقل 60 هزار خودرو تا پایان سال امکان پذیر است، اما اینکه شرکت‌ها چقدر می‌توانند با همکاری شرکت‌های مادر، خودرو ثبت سفارش و وارد کنند، مسئله داخلی شرکت‌ها است. اما برخی از شرکت‌ها حداقل برای 35 تا 40 هزار خودرو درخواست خرید گذاشتند و در حال دریافت ارز هستند تاکنون بالغ بر 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
  • ارز صادرات خشکبار مانند ارز حاصل از صادرات محصولات غیر می‌تواند برای موارد مختلف مثل واردات خودرو و قطعات خودرو استفاده شود.

تولید خودرو برقی بومی از سال 1404

مهر 1402: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که  با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق ۱۴۰۴ به سمت طراحی و ساخت خودرو‌های بومی خواهیم رفت. تولید خودرو برقی موضوع جدیدی نیست و از 10 سال گذشته بخشی از مطالعات مربوط به آن در معاونت علمی ریاست جمهور و بخشی در شرکت مپنا و شرکت کرمان خودرو انجام شده است. طبق تجربه 10 ساله، برنامه سه مرحله‌ای برای طراحی و ساخت این خودرو‌ها را اجرا کرده ایم. در بخش اول، باید استفاده از خودرو برقی را فرهنگ سازی کنیم تا زیرساخت‌های آن آماده شود. قرار است وزارت صمت فعالیت مشترکی با شهرداری از طریق تاکسیرانی در جهت گسترش خودرو برقی انجام دهد تا این خودرو‌ها وارد شبکه حمل و نقل شوند.

وی توضیح داد برای تامین زیرساخت‌ها تاکنون 15 جایگاه افتتاح شده است که مجهز به 78 شارژر هستند.  بخش دوم این است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق 1404 به سمت طراحی و ساخت خودرو‌های بومی خواهیم رفت.  از آبان ماه، هزار خودروی برقی شامل تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی وارد شبکه حمل و نقل می‌شوند. در فاز سوم پیش بینی شده که اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق شویم، باید رقابت پذیر شویم که نیازمند همکاری مشترک وزارت صمت، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی است.

وی افزود زمانی که خودرو برقی می‌آید، ابتدا باید شارژر داشته باشد. این شارژر‌ها باید در نقاط مختلف مانند پمپ بنزین‌ها وجود داشته باشند تا مصرف کننده مشکلی در این زمینه نداشته باشد. بخش مهم دیگر در تولید خودرو برقی، بحث تامین باتری و خدمات پس از فروش است که باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

ورود 2000 خودرو برقی تا سال آینده

مهر 1402: سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اعلام کرد که مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، زمینه ورود 2000 دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم نموده است. با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری‌ها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری‌های کشور قرار داده‌ است.

وی افزود بنابراین در مرحله نخست، اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور به عنوان اولین طرح برای کلان شهر کرج با همکاری شرکت ایران‌خودرو دیزل در روز دوشنبه 3 مهر 1402 در قالب انعقاد قرارداد 40 دستگاه اتوبوس برقی با حضور مسئولان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، مدیران ایران خودرو و مسئولان شهرداری کرج امضا و از اتوبوس برقی تولید شده رونمایی خواهد شد. اعتبار تعیین شده جهت این تعداد اتوبوس برقی بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری کرج پرداخت و مقدمات اجرای اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور در شهر کرج ایجاد شده است. مشخصات فنی و مسائل مالی و بازرگانی این طرح در کمیته های مربوطه فنی و بازرگانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بررسی شده و با رویکرد ویژه مقام عالی وزارت کشور و ریاست سازمان شهرداری‌ها ودهیاری های کشور با حوزه برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری کشور قرارداد تأمین ناوگان و زیرساخت شارژ آن با شرکت ایران‌خودرو دیزل به عنوان اولین طرح توسط شهرداری کرج منعقد و ابلاغ می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با ورود ناوگان اتوبوس برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامه‌ریزی مناسبی، مسیر تردد ناوگان، محل توقف و شارژ را تعیین و مقدمات بهره برداری از این نوع ناوگان را در حوزه حمل و نقل عمومی شهری کلانشهر کرج فراهم کند.

عرضه 6 هزار خودرو برقی توسط ایران خودرو

شهریور 1402: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که این شرکت قرار است تا پایان امسال 6000 دستگاه خودرو برقی از شرکت دانگ فنگ چین و تعدادی هایمای برقی وارد کند. این خودرو‌های برقی تا پایان سال به مردم تحویل داده می‌شوند.

وی توضیح داد خودروسازان هنوز به ساخت جایگاه شارژ ماشین‌های برقی وارد نشده اند؛ اما در اصل خودروسازی که خودروی برقی تولید می‌کند باید خودش هم برای ساخت جایگاه شارژر آن اقدام کند که نیازمند زیر ساخت، سرمایه و همکاری است. هم اکنون در حال مذاکره با شریک تجاری چینی خود هستیم تا با استفاده از تجربه آن‌ها بتوانیم دستگاه شارژ خودرو‌های برقی را تولید و در جایگاه مختص آن نصب کنیم.

عرضه انبوه خودروهای برقی از سال 1403

شهریور 1402: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صمت با تسهیلگری شرایط را فراهم می‌کند و مردم در این مورد نگران نباشند. وی در ادامه به نکات زیر اشاره کرد:

  • خودروهای برقی از سال 1403 به صورت انبوه تولید و عرضه می‌شوند.
  • اختلاف‌نظرها بین سازمان استاندارد، محیط زیست و خودروسازان در مقررات و ضوابط بوده است که با دستور رئیس جمهور در حال گذر از این مشکل هستیم. مردم نگران نباشند؛ زیرا خودروها تولید شده‌اند و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
  • در تحویل خودروها به مشتریان این موانع را بر می‌داریم و کسانی که به حساب خودروسازان یا سازمان حمایت پول واریز کردند خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و روندها دنبال می‌شود و شرکت‌ها و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.
  • خودروهای مونتاژی هم تولید شده که به‌زودی اطلاعات آن ها نیز اعلام می‌شود.
  • آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است، گفت: در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت.
  • روال کاری واردات خودروهای نو انجام می‌شود و تعداد زیادی خودرو وارد شده است. یک نمایشگاهی برپا می‌شود و مردم می‌توانند خودروها را ببینند.
  • مسیر ساخت اتوبوس‌های برقی به صورت انبوه آغاز شده است. احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوس‌های برقی استفاده می‌شود.
  • ساخت موتورسیکلت برقی به‌صورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکت‌ها کار را شروع کرده‌اند.
  • واردات خودروهای برقی که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، نیز در اولویت وزارت صمت خواهند بود.

سفارش خودروهای برقی آغاز شد

مرداد 1402: منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، از نمایشگاه بین‌المللی قطعات بازدید کرد و در این نمایشگاه نکات زیر را متذکر شد:

  • ثبت سفارش خودروهای برقی شروع شده است.
  • سه مسیر برای واردات خودرو وجود دارد؛ یکی خودروهای برقی که آن را تشریح خواهند کرد. مسیر دیگر، خودروهای جدید است که تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مسیر دیگر هم خودروهای کارکرده است. احتمالا مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده یکی خواهد شد.
  • خودرو برقی کارکرده وارد نمی‌شود؛ زیرا فناوری‌های جدید به‌سرعت تغییر می‌کنند و اگر کارکرده برقی بیاوریم، عملا برای دو، سه نسل قبل خواهد بود.

رونمایی از خودروهای پاک در هیئت دولت

مرداد 1402: در حاشیه جلسه 25 مردادماه هیات دولت، از چند خودروی هیبریدی و برقی رونمایی شد. مقرر شده تا تعدادی از این خودروهای برقی به عنوان تاکسی شهری مورد استفاده قرار گیرند.

رونمایی خودروهای برقی و هیبریدی در هیئت دولت

سخنگوی دولت در این باره گفت امروز یکی از دستورات جلسه تنظیم و تصویب آئین‌نامه واردات خودرو کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال بود که امیدواریم با راهبری وزارت صمت و وزارت راه و تأمین اعتبار، این خودروهای حمل و نقل عمومی را وارد کنیم. آئین‌نامه خودروهای سواری نیز در دست بررسی است. جهت آشنایی با خودروهای رونمایی شده برای اعضای هیئت دولت، مقالات زیر را مطالعه کنید:

قرارداد تامین 1000 دستگاه خودرو برقی 

مرداد 1402: اعضای شورای شهر و شهردار تهران، طی مراسمی، از خودروهای برقی ویژه تاکسیرانی بازدید کردند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اظهار کرد درخواست اول ما تامین 50 هزار دستگاه خودرو برای تاکسی‌های برقی بوده است. ابلاغیه تبصره 12 مورد بررسی قرار گرفته و با معاون وزیر نفت در این خصوص جلسه‌ای داشتیم و جدول تامین مالی را شهرداری آماده کرده و بحث شد که اصل خودروها مورد دقت قرار گیرد. ما به ازای توانمندی تولید، نظر خودروسازان و رانندگان تاکسی را در این خصوص دریافت خواهیم کرد. میزان تولید، قیمت و جذابیت برای رانندگان تاکسی مورد اهمیت و تأکید است. تأمین خودروهای برقی را دنبال خواهیم کرد. در این خودروها هم آرامش و هم آسایش در استفاده وجود دارد و از سوی دیگر استفاده از آنها صرفه‌جویی انرژی و کاهش آلایندگی را به دنبال دارد. برهمین اساس به سمت برقی‌سازی می‌رویم و امروز قرارداد 1000 دستگاه خودرو با همین هدف منعقد شد.

وی افزود به دنبال هماهنگ کردن زیرساخت‌ها هستیم. 72 هزار تاکسی در شهر وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن عمر مفید خود را از دست داده و نیازمند نوسازی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و جلسات هفتگی در این خصوص برگزار می‌شود و نهایتا نتیجه این تلاش‌ها این شد که خودروها انتخاب و اختیار به رانندگان در این زمینه داده شود. امروز پنج خودرو و هفته گذشته نیز دو خودرو رونمایی شد تا با قابلیت، قیمت و تجهیزات آشنا شویم و براساس آن نیز دست به ارائه خدمات بزنیم. بی‌تردید براساس و مبنای تولید داخل حرکت می‌کنیم و کارخانجات داخلی یک طرف موضوع هستند که خودرو را ارائه می‌دهند و ما نیز تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهیم. در حال حاضر خودروها وارد و بخشی از آنها بومی‌سازی و داخلی سازی شده‌اند. آنچه مهم است اینکه داخلی سازی و ارائه خدمات را دنبال کنیم. همچنین نحوه تسهیلات و شرایط را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم و با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت وزارت کشور جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود و امیدواریم از این توان استفاده شود.

زیرساخت‌ برقی شدن خودروها تا پایان سال

مرداد 1402: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اظهار کرد انتظار مردم در مورد بازار خودرو انتظار به حقی است، اما همه مشکلات خودرو متوجه خودروساز نیست. زیرساخت‌های لازم برای برقی‌شدن خودرو‌ها در شهر تهران، با راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ، تا پایان امسال فراهم می‌شود. 72 ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران تا هفته دولت راه‌اندازی می‌شود که تا 500 کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودرو به همراه دارد و این مساله به شدت دارای صرفه اقتصادی است.

وی افزود فرصت ورود خودرو برقی فرصتی تاریخی است و باید همراستای دنیا استفاده از خودرو برقی در کشور افزایش یابد. مشکلی در تامین برق خودرو‌های برقی وجود ندارد و می‌توان از پریز پنج آمپر برق برای شارژ خودرو در مناطق روستایی و شهری استفاده کرد. توجه به زیرساخت‌ها لازمه حمایت از تولید است. شرکت‌های صادرات‌محور بدون دغدغه ارز خود را مصرف می‌کنند و دولت به دنبال اجرای طرحی برای سهولت تولید در این بخش است. تجارت تناسب میان تولید و مصرف است و وزارت صنعت، معدن و تجارت با راهبرد صادرات و واردات تناسب‌بخشی در بازار را دنبال می‌کند. هر شرکت کالای صادراتی دارد، ارز صادرات به شرکت پرداخت می‌شود تا دغدغه تامین مالی در تولید نداشته باشد. شرکت‌های صادرات‌محور از این پس می‌توانند بدون دغدغه ارز خود را مصرف کنند و دولت به دنبال اجرای این طرح است.

قرارداد خرید شارژر اتوبوس برقی در تهران

مرداد 1402: نشست مشترک مسئولان وزارت صمت و شهرداری تهران به‌منظور بررسی مشکلات حمل و نقل پایتخت، روز دوشنبه نهم مردادماه، با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران بزرگ، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران و سایر مدیران مجموعه‌های مختلف مرتبط با حوزه حمل و نقل وزارت صمت و شهرداری تهران برگزار شد. در جریان این نشست، قراردادی فی‌‎مابین سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در خصوص خرید 73 عدد شارژر AC و DC برای اتوبوس‌های برقی به امضا رسید. همچنین براساس این قرارداد، احداث 15 ایستگاه شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی در 15 نقطه تهران به امضا رسید.

طبق این قرارداد، شرکت مکو متعهد شده است تا 73 دستگاه شارژر خودرو برقی در 15 نقطه توافق شده در تهران نصب و راه‌اندازی کند که از این تعداد، 23 دستگاه شارژر DC (شارژ سریع) و 50 دستگاه شارژر AC خواهد بود که از هفته دولت در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

قرارداد شهرداری تهران و شرکت مکو

لازم به ذکر است که این قرارداد، فاز اول قرارداد توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران است و در فازهای دوم و سوم که تا پایان سال اجرایی خواهد شد، جمعاً 5000 دستگاه شارژر خودرو برقی تولید شده در شرکت مکو، در این شهر نصب خواهد شد.

داخلی سازی خودروهای برقی و هیبریدی

تیر 1402: صنعت خودروسازی جهان همواره به سوی برقی شدن در حرکت است. اما حرکت به این سمت و سو در کشورمان الزاماتی نیاز دارد. اخیرا عباس علی‌آبادی،  وزیر صمت، در این باره گفته با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو، برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰‌ هزار دستگاه موتورسیکلت و ۵۰ هزار دستگاه خودرو برقی در شهر تهران باشیم.

با رفع قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال گذشته، شرکت‌ها واردات خودروهای هیبریدی و برقی را نیز در دستور کار خود قرار دادند. این موضوع پیش از هر چیز نیازمند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ساخت ایستگاه‌های شارژ باتری است. در تازه‌ترین حرکت شرکت‌ها، گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به واردات دو مدل خودرو کم مصرف بنزینی و خودرو هیبریدی کرد که نوع بنزینی آن ۶.۲ لیتر و نوع هیبریدی آن ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بنزین مصرف می‌کند.

رونمایی شاین مکس در شرکت ایران خودرو

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در این باره گفت در تلاشند با توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی آلودگی هوا و همچنین مصرف سوخت، خودرو هیبریدی یاد شده را در حمل و نقل عمومی به کار بگیرند. ساخت و داخلی‌سازی این خودرو نیز در گام دوم محقق می‌شود.

وی افزود ایران خودرو نخستین شرکتی است که ساختار خودروهای برقی داخلی را دارد. از آنجایی که هزینه‌های تولید خودروهای برقی به طور معمول بالاتر از خودروهای احتراق داخلی است، انتظار می‌رود وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت کنند. در این صورت یکی از سایت‌های این شرکت به تولید خودروهای برقی و هیبریدی اختصاص خواهد یافت. ایران خودرو به زودی نخستین گام را برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی خواهد برداشت. همچنین به نظر می آید  در کمتر از دو سال آینده بتوانیم به عرضه، تولید و شماره گذاری خودروها بپردازیم.

حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی در 1402

تیر 1402: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد خودروهای برقی تا پایان ۱۴۰۲ به حمل و نقل عمومی کشور وارد می‌شوند. نمونه‌های اولیه وارداتی خواهد بود؛ اما در میان‌مدت به طراحی و ساخت محصول ورود خواهیم کرد. این موضوع در گام نخست به یک راهبرد و مطالعه جامع و کامل نیاز دارد که خوشبختانه این مطالعات از پنج سال قبل در معاونت علمی و فناوری شروع شده است. همه ذی‌نفعان این موضوع مانند وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاه‌ها، قطعه‌سازان و صنایع در تمامی جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد شرکت کردند و نهایتاً به یک جمع‌بندی و نقشه راه اولیه رسیدند.

وی افزود کشورهای پیشرفته استفاده از خودروهای برقی را از خودروهای عمومی شروع می‌کنند. هم اکنون نقشه راه این موضوع در کشورمان تهیه شده و برای خودروهای عمومی نیز تصمیم‌گیری شده است. شهرداری تهران داوطلب شده که برای داشتن هوای پاک، این کار را انجام دهد و برای پیاده‌سازی این مدل ایستگاه‌هایی را موردمطالعه و بررسی قرار داده و هم اکنون در حال ورود به کارهای اجرایی است.

آقای منطقی گفت شکل‌گیری مجموعه‌های تولید خودروی برقی نیازمند حمایت‌های اولیه است. خوشبختانه ماده اولیه باتری در حجم قابل‌قبولی کشف شده و حتی دو سه کمپانی بین‌المللی نیز از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به ما مراجعه کردند. راهبرد اصلی ما در حوزه خودروهای برقی مشارکت‌های بین‌المللی در زمینه محصول و باتری است کمااینکه هم اکنون دو خودروساز خصوصی و دو خودروساز بزرگ شرکایی را انتخاب کردند و اگرچه در مرحله گفتگو هستند، اما مرحله‌ای است که می‌تواند خیلی سریع به قراردادهای اجرایی تبدیل شود. ما سه تولیدکننده داخلی اتوبوس در کشور داریم که یک همکار قوی خارجی و یک همکار قوی صنعتی دانشگاهی دارند و در حوزه تاکسی نیز ورود کردیم؛ اما به دلیل اینکه قرار است این کار در فاز کوتاه‌مدت و انتهای سال 1402 انجام شود مسلماً نمونه‌های اولیه وارداتی خواهد بود و در میان‌مدت نیز به طراحی و ساخت محصول ورود خواهیم کرد.

وی توضیح داد ما در میان‌مدت و بلندمدت مسائلی شبیه به وضعیت فعلی را نخواهیم داشت و تا دو سال آینده بحث‌هایی مانند اینکه رقابتی هستیم یا خیر مرتفع خواهد شد؛ چون تیراژ تولید داخلی روند روبه‌رشدی را طی می‌کند؛ بنابراین بازار خودرو اشباع می‌شود به‌طوری‌که خودروسازان مجبور می‌شوند محصولات خود را به‌صورت نقدی و قسطی عرضه کنند. وقتی خودروهای برقی به‌صورت عمومی استفاده شوند ما دیگر این مسائل و مشکلات را نخواهیم داشت و در واردات هم یک تعادل نسبی ایجاد می‌شود و انحصار از بین خواهد رفت.

حمل و نقل تهران برقی می‌شود

تیر 1402: دومین جلسه برقی کردن حمل‌ونقل شهر تهران با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برگزار شد.

آقای علی‌آبادی در این جلسه اظهار کرد حمل‌ونقل برقی کشور یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود. در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکارانمان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیقی را در خصوص طرح حمل‌ونقل برقی آماده و شهر تهران را به عنوان شهر پایلوت این امر مشخص کردیم. از امروز می‌توانیم با قدرت اعلام کنیم که نهضت برقی سازی حمل و نقل تهران آغاز شده و در همین راستا با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور 200 هزار موتور و 50 هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم. برقی سازی خودرو برای شرکت‌ها جذابیت سرمایه‌گذاری دارد. طبق توافقاتی که در این جلسه انجام شده، قرار است در سطح تهران 5 هزار ایستگاه شارژ سریع و کند جهت شارژ خودروهای برقی نصب و راه‌اندازی و در مرحله اول با همراهی شهرداری تهران 50 هزار تاکسی تهران برقی شود.

وی افزود ارائه کارت نیرو(دریافت برق) به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت به رانندگان خودروهای برقی، یکی از پیشنهادهای اصلی این طرح است. انشاالله در جلسه‌ای که در آینده بین 4 وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران برگزار می‌شود عملیات اجرایی طرح برقی سازی شهر تهران آغاز خواهد شد.

آقای علی‌آبادی گفت ایجاد مشوق‌های لازم و تعرفه‌های ویژه، از جذابیت لازم جهت سوق دادن خودروسازان و مردم برای واردات خودروهای برقی است.خودروسازان با تعرفه‌های ویژه می‌توانند از امروز به سمت واردات خودروهای برقی سوق پیدا کنند که در ادامه با حمایت وزارت صمت باید به سمت تولید خودروها برقی حرکت کنند. امروز مصمم هستیم تا حمل‌ونقل شهر تهران را برقی کنیم و برای این امر تا زمانی که زیرساخت‌های برقی سازی مهیا شود، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در راستای صرفه جوی و محیط زیستی پاک گام برداریم و شاهد واقعیت بخشی به رؤیای تهران پاک باشیم. تولید خودروی برقی یکی از اولویت‌های اصلی نظام در جهت آبادانی کشور است. از امروز با همکاری خودروسازان و اراده‌ای که در سازمان استاندارد ایجادشده و با حمایت‌های ویژه وزارت صمت در راستای خودروهای برقی گام‌های محکم و بلندی برخواهیم داشت و در همین راستا معاونت حمل‌ونقل وزارت خانه فراخوانی را جهت حضور خودروسازان در این طرح، صادر خواهد کرد.

شهردار تهران در این جلسه گفت قرار شده تا با وزیر صمت دست به دست هم دهیم و تهران را برقی کنیم. اگر بتوانیم طبق برنامه‌ریزی‌های که شده 50 هزار نوسازی تاکسی و 200 هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم جوانب محیط زیستی و رفاهی خوبی نصیب مردم شهر تهران خواهد شد و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران خواهد داشت. شهرداری تهران موافق بحث راه‌اندازی و نصب ایستگاه‌های شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی است و در آینده نزدیک قرار داد آن نهایی خواهد شد. پیشنهاد اولیه این است تا طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی شود و در بحث واردات موتورسیکلت برقی، شهرداری آمادگی لازم را دارد تا با استفاده از تبصره 18 و سایر منابع، هزینه 150 هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل (موتورهای کار) که نزدیک به 10 درصد موتورهای موجود در شهر تهران هستند برقی و بهینه شوند.

امضای قرارداد تولید موتور هیبرید با چین

تیر 1402: کارشناسان معتقدند با اتکا به دانش و توان متخصصان داخلی، با کمترین هزینه و با استفاده از ظرفیت ها و خطوط تولید موجود داخلی می توان به تولید خودروهای هیبریدی دست یافت.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد قرارداد تولید موتورهای هیبریدی با یکی از بهترین شرکت های چینی منعقد شده است و همین خودرو که اکنون شاهد رونمایی از آن هستیم سال آینده به موتور هیبریدی الکتریکی مجهز خواهد شد. خودروی آریا به عنوان یکی دیگر از محصولات جدید شرکت سایپا با موتور هیبرید الکتریکی است که مصرف سوختی معادل 1.4 لیتر بنزین در هر 100 لیتر پیمایش خواهد داشت.

کانون طراحی خودروهای برقی در ایران

اردیبهشت 1402: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در مراسم بازدید معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از جتکو، اعلام کرد در طراحی محصولات برقی، مجموعه جتکو به عنوان کانون اصلی در نظر گرفته شده که می تواند سایر مجموعه را راهبری کند. در پارک های علمی و فناوری نیز مجموعه جتکو می تواند به عنوان مرکز اصلی عمل کند. آینده صنعت خودرو عمدتا بر مبنای محصولات برقی و خودروهای متصل است؛ بنابراین تولید محصولاتی بر پایه برقی، می تواند مسیر ویژه و رو به ارتقایی را در کشور باز کند.

وی افزود دیدگاه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به صنعت خودروسازی و تولید محصولات جدید نظیر خودروهای برقی بسیار مثبت است. باید به دنبال راهی باشیم تا این دیدگاه ها را به مسیری تبدیل کنیم که خروجی های موثری داشته باشد. پارک علمی و فناوری صنعت خودرو با مشارکت تمام خودروسازان کشور برای توسعه خودرو برقی، راه اندازی شده در این زمینه دو طرح در حال اجراست؛ یکی از شهرک های خاص را برای توسعه زیرساخت های بخش الکترونیکی ایجاد خواهد شد که با مشارکت تمام خودروسازان داخلی صورت می گیرد و حتی برخی از خودروسازان داخلی که مونتاژ کار هستند نیز آمادگی دارند که در این شهرک مستقر شوند. با توجه به این‌که این مجموعه ها نیازمند برخی زیرساخت های مشترک هستند، باید تحولی جدی در برقی سازی و ماژول هایی از خودروهای فعلی که هنوز خودکفا نشده اند، ایجاد شود.

براساس گفته‌های وی، طرح دوم که با رهنمودهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است. در حال حاضر برخی پارک های علمی و فناوری وجود دارند، اما باید پای کار آمده و در راستای این مجموعه قرار گیرند تا یک‌پارچه سازی صورت گیرد. این مجموعه ها می توانند در سطح ارائه ایده‌ها و تبدیل ایده به نمونه سازی و صنعتی سازی عمل کنند و جتکو می‌تواند نقش آفرینی خوبی در زمینه صنعتی سازی داشته باشد.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، بر تبدیل شرکت جتکو به کانون اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور و لزوم جذب جوانان متخصص در مجموعه دانش بنیان جتکو تاکید کرد و گفت ایران خودرو و صنعت خودرو کشور از منظر فنی توانایی های بسیاری دارد و جتکو در کنار پارک علم و فناوری می تواند به دستاوردهای چشم‌گیری در خودروسازی کشور دست یابد. راه حل مشکلات کشور توجه به مسایل علمی است که امروز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند. در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حساسیت بالایی به دنبال رفع موانع در زمینه توسعه صنعت خودرو است و با دیدگاه بسیار درستی که برای آینده صنعت خودرو وجود دارد، امیدی را در مجموعه جتکو و ایران خودرو ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد قرار است تفاهم نامه ای میان ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تقویت صنعت خودرو و با دیدگاهی ملی تدوین و امضا شود. به این طریق می توان گام های بزرگی را برای توسعه صنعت خودروی کشور برداشت. قطعا امضای این تفاهم نامه امید زیادی را در صنعت خودرو و به ویژه در مجموعه ایران خودرو و جتکو ایجاد خواهد کرد.

محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، نیز عنوان کرد یکی از محورهای توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایران خودرو شرکت جتکو است. جتکو در سه حوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو را به عنوان حوزه‌های محوری پیگیری کرده و پروژه های متعددی را در این راستا پیاده می کند. در مجموع تاکنون حدود 53 پروژه دانش بنیان و فناورانه در مجموعه جتکو انجام شده و تعداد قابل توجهی پروژه در آستانه آغاز و شکل گیری است. به لحاظ آماری، 55 درصد پروژه هایی که در جتکو جاری است، در حوزه های برق، الکترونیک و کنترل است و مجموعا حدود 30 درصد از منابع و پروژه هایی که در جتکو در حال جریان است مرتبط با حوزه خودروهای برقی و هوشمند و 15 درصد نیز مرتبط با حوزه های CAE، مکانیک و مواد است. مجموعا 65 درصد پروژه هایی که در شرکت جتکو به سرانجام می رسد، پروژه های کلان و راهبردی است. حدود 15 درصد از پروژه ها، خدمات طراحی و توسعه و پروژه های ریز و درشتی است که برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایران خودرو انجام می شود. در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، 15 درصد منابع شرکت جتکو صرف ساخت تجهیزات و دستگاه های خطوط ایران خودرو می شود.

وی با اشاره به خودکفایی برق و الکترونیک و توسعه المان های برق و الکترونیک، گفت پنج درصد منابع و پروژه های شرکت جتکو مصروف این مساله است. یکی از مهم ترین فعالیت های شرکت جتکو، که در حال حاضر یک فعالیت راهبردی و بسیار مهم محسوب می شود، حوزه خودروهای برقی است. این پروژه با خودروی تارای برقی آغاز شد و این پروژه، جزء پروژه های فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت و در شورای امنیت ملی به عنوان پروژه کلان مصوب شد و در ایران خودرو نیز مورد حمایت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت جتکو گفت سال گذشته نمونه نیمه صنعتی خودروی تارا برقی تحویل داده شد و پس از انجام تست های مرتبط، پروژه در ایران خودرو خاتمه یافت. به لحاظ کیفیت و ایمنی، این خودرو بسیار قابل توجه است و تلاش شده تا تمام قیود طراحی یک محصول قابل استفاده برای مشتری عام را در این خودرو لحاظ کرد. این خودرو به لحاظ کیفیت ظاهری و توان موتور و سایر ویژگی هایی که برای یک خودروی برقی مورد انتظار است، شاخص و قابل توجه بوده و یک مسیر روشنی را در حوزه خودروهای برقی در کشور و در گروه صنعتی ایران خودرو گشوده است.

دستور رئیس جمهور برای توسعه و رونمایی خودروهای برقی

اردیبهشت 1402: رئیس جمهور در روز ۱۱ اردیبهشت ماه جاری، به مناسبت روز کارگر، به مپنا رفت و پس از سخنرانی در جمع کارگران، از نمایشگاه دستاوردهای این شرکت دیدار کرد.

خودروهای برقی این شرکت از جمله اتوبوس برقی زیما، jac E-js1 ،jac j4، سراتو هیبرید و اسکای ول ET5 و پیکاپ برقی گروه مپنا مورد توجه آقای رئیسی قرار گرفت. مدیرعامل مپنا توضیح داد این خودرو برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۱۵کیلووات برق نیاز دارد. اگر بخواهیم برق آن را با خورشید تأمین کنیم، قیمت جهانی و آزاد آن ۷ سنت است که تقریباً یک دلار و ۵ سنت می شود.

علی آبادی، مدیرعامل مپنا، در پاسخ به سوال رئیس جمهور درباره توسعه نیافتن این خودروها گفت که نمی توانند در تهران استاندارد بگیرند. حتی استانداردها باهم تعامل و تبیین شده‌اند. در حال حاضر، این خودرو توانسته از اروپا و چین استاندارد بگیرد، اما هنوز نتوانسته در ایران استاندارد اخذ کند.

رئیس جمهور در این باره گفت باید بتوانند استانداردسازی کنند. می گویند شاخص ها را ندارد. این شاخص ها را باید از جاهای مختلف دنیا بگیرند. وقتی کار به این مهمی انجام می شود، باید محدوده زمانی تعیین شود. باید کارشناس های بروند و ببینند که دنیا چگونه تولید کرده است و چه شاخص هایی دارد تا بتواند استانداردسازی کنند. ۵ سال معطلی و تأخیر هیچ معنا ندارد. این تأخیرها، تأخیر در کارهای بزرگ کشور است. به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. کشور در حال پیشرفت است.

پس از بازدید رئیس جمهور از مپنا، رئیس سازمان ملی استاندارد به سرعت در یک توییت اعلام کرد که نخستین خودروی برقی تولید داخل با نشان استاندارد تا پایان اردیبهشت رونمایی خواهد شد. این در حالی است که غیر از دو خودروساز بزرگ، دو خودروساز بخش خصوصی نیز از برنامه های خود برای تولید خودروی برقی خبر داده بودند. بخش خصوصی نیز با توجه به نیاز کشور و آینده بازار، حرکت به سمت تولید این خودرو را آغاز کرد؛ اسکای ول ET5 و Jac j4 کرمان موتور و  آیتو M5 بهمن موتور بخشی از تلاش بخش خصوصی برای تولید این خودروها به شمار می آیند.

با توجه به سرعت و چابکی هر دو خودروساز به نظر می رسد اخبار و اطلاعات بیش تری از تولید این خودروها و زمان معرفی و رونمایی این محصولات منتشر شود. البته آن ها سال ۱۴۰۲ را زمان معرفی این خودروها اعلام کرده بودند. با این حال، به نظر می رسد دلیل عدم انتشار اخبار جدید بیش تر مرتبط با استانداردها بوده است؛ یعنی از یک سو با تحریم ها خارجی و از سوی دیگر، با محدودیت های داخلی مواجه بودند.

نخستین خودرو برقی در اردیبهشت رونمایی می‌شود

اردیبهشت 1402: مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در یک توییت از رونمایی نخستین خودروی برقی تا پایان اردیبهشت خبر داد. متن این توییت به شرح زیر است:

«پس از دستور رئیس جمهور محترم در سال رشد تولید کیفی، نخستین خودرو برقی تولید داخل با همت و تلاش متخصصین و صنعتگران داخلی برای اتقان فنی "تائید نوع" و مزین به نشان ملی استاندارد تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری رونمایی خواهد شد»

عرضه 50 دستگاه خودرو برقی در اردیبهشت آینده

بهمن 1401: روح‌اله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جلسه روز ۱۶ بهمن کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که نماینده ایران‌خودرو اعتقاد داشته که علم تولید خودروی برقی در کشور وجود دارد و گام‌های بزرگی در این راستا از طریق مشارکت با مپنا برداشته شده است. براساس گزارش‌های ارائه شده حدود 50 دستگاه خودرو برقی اردیبهشت سال آینده عرضه می‌شود.‌در حال حاضر ایران‌خودرو مدل برقی تارا را تولید کرده و زیرساخت‌های موردنیاز برقی در کیش آماده است.

وی افزود متولیان تولید خودرو برقی معتقد بودند که در استفاده از این خودروها ابتدا باید حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گیرد و این مهم در صورتی محقق می‌شود که حاکمیت در کنار آن‌ها قرار گیرد و از آن‌ها حمایت کند. مهم‌ترین مشکل در تولید خودروهای برقی باتری است. قیمت تمام‌شده خودروهای برقی نسبت به مدل معمولی آن 2 تا 3 برابر است. از سوی دیگر زیرساخت استفاده از این خودروها به طور مثال ایستگاه شارژ در بسیاری از مناطق موجود نیست. با وجود تمامی موانع پیش‌روی کشور باید با رفع این مشکلات به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی رود.

کمیته مشترک ایران خودرو و مپنا تشکیل شد

بهمن 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در نشستی با مدیرعامل مپنا، اعلام کرد کمیته مشترک ایران‌خودرو و مپنا، در زمینه خودروهای برقی، از جمله تارا، شکل گرفته است.

وی توضیح داد خودرو برقی به یک خواست عمومی تبدیل شده و در گروه صنعتی ایران‌خودرو، ساخت خودروهای برقی توسط گروه جتکو، که از زیرمجموعه‌های شرکت تام به شمار می‌رود، پیش رفته و تاکنون دو نمونه خودروی تارای برقی نیز تولید شده است.

وی افزود امروزه ایران‌خودرو در جایگاهی قرار دارد که توانایی و دانش طراحی و تولید خودرو برقی را کسب کرده، که این دستاوردها در همین مجموعه و با تکیه بر دانش جوانان نخبه صورت گرفته است.

آقای خطیبی درباره راه‌اندازی شبکه بهره‌برداری از خودروهای برقی در جزیره کیش به صورت آزمایشی گفت با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن می‌توان به سرعت در مسیر توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های مربوط در سراسر کشور گام برداشت.

وی گفت حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی‌های ناشی از موتورهای احتراقی در دستور کار ایران‌خودرو قرار داشته و در این زمینه دستاوردهای مهمی کسب شده است و ایران‌‌خودرو مصمم است تا با طراحی و تولید خودرو برقی و حمایت‌های لازم، در این زمینه نیز گام‌های موثری بردارد. اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه خودروهای برقی بدون حمایت مستقیم و سرمایه‌گذاری دولت امکان‌پذیر نیست‌.

کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایران‌خودرو، نیز در این نشست بیان کرد در این زمینه می‌توان از قدرت شرکت مپنا استفاده کرده و اقتصاد خودرو برقی را در کشور توسعه داد. با حضور آقای خطیبی از سال گذشته، فعالیت‌های حوزه برقی‌سازی سرعت زیادی یافته و تقریبا دو ماه پیش در شرکت جتکو از خودرو تارای تمام برقی رونمایی شد. خودروی ری‌را با شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایران‌خودرو ارائه خواهد شد.

پورمجیب گفت شرکت ایپکو توانمندی خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی دارد. در این زمینه توانمندی ایپکو با شرکت مپنا به اشتراک گذاشته شد. این توان کماکان در گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال کار است و نه تنها ECU بلکه EMS خودروها در برخی از واریانت‌ها توسط شرکت ایپکو تامین می‌شود. در زمینه خودروی برقی نیز توانمندی خودروی ایپکو در زمینه موضوعات الکتریکی کماکان در دسترس است. در شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز توفیقات بسیار خوبی رخ داده است‌. اتوبوس تمام برقی در این شرکت تولید و استقبال خوبی از آن شد و در حال حاضر به سمت توسعه شمارگان این محصول پیش می رویم که این می تواند یکی از زمینه های همکاری با شرکت مپنا باشد. در زمینه موضوعات اقتصادی پروژه اتوبوس برقی، نیازمند مشارکت و حمایت اقتصادی یک نهاد سومی از جمله شهرداری، وزارت کشور و... برای تخصیص یارانه مشابه همه کشورهایی که خودرو برقی را توسعه و ترویج می کنند هستیم.

عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران‌خودرو، گفت پروژه خودروهای هیبرید ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. در این پروژه کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر خواهد رسید و هم زمان پروژه تولید خودروهای برقی EV نیز در گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌ریزی شده است. دولت مانند تمام کشورهای دنیا برای خریداران این محصول باید یارانه در نظر گیرد.

کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، نیز در این نشست، اظهار کرد فرایند برقی‌سازی برای نخستین بار بر روی تارا به عنوان خودروی ملی صورت گرفت و در حال حاضر و با اعتماد به توان جوانانی نخبه، به قدرت طراحی و فرآیند محصول خودرو برقی دست یافتیم.

حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، بیان کرد در زمینه قطعات پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری، مدیریت حرارت و المان‌های ضروری خودروهای برقی، آنچه که از دانش نیاز است برای صنعتی‌سازی و تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو بومی شده است. در توسعه ماژول‌ها و داخلی‌سازی فناوری‌ها از این توان استفاده شده و برای خودروی تارای برقی بیش از ۱۵ شرکت مشارکت داشتند.

تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 1403

آذر 1401: منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، عنوان کرد که برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای امسال شروع شده و فاز اول آن در راستای ارتقا بهره‌وری است. فاز دوم این برنامه نیز تولید محصولات جدید روی پایه‌های محصول جدید است. به طوری که سال آینده شاهد عرضه محصولات کیفی‌تر و با قیمت‌های قابل قبول خواهیم بود. همچنین تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی نیز با بازیگری شرکت‌های دانش‌بنیان تا انتهای سال 1403 به نتایج خوبی خواهد رسید. 

رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در رویداد فناورانه خودروهای آینده 2، که مهرماه 1401 در محل شرکت سایپا برگزار شده بود، گفت که در دهه آینده، خودروهای فعلی حذف می‌شوند.

مطالعاتی از سال‌های گذشته آغاز شده و عمده کارها بر عهده شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد و در همین پیوند از توان خارجی‌ها نیز استفاده شد. در جمع‌بندی مطالعه انجام شده، نتیجه آن بود که اگر قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید اتوبوس‌های کاملا برقی تولید کنیم. برای موتورسیکلت‌های برقی نیز پروژه سوآپ، که طی آن باتری موتورها در مراکز تعیین‌شده تعویض خواهند شد، پیش‌بینی شد. رفتن به سوی برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبریدی شدن در خودروهای متصل به اینترنت، از دیگر نتایج این تحقیق بود. 

بر اساس گفته‌های وی، چند پروژه تعریف شده که یکی از آن‌ها تولید پلتفرم برقی بود؛ نسخه برقی تارا نیز بر اساس همین پلتفرم تولید شد.‌ در موضوع باتری‌ها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوط به نمایندگی از کل توانمندی‌های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. برای فناوری‌های کلیدی خودرو، دانشگاه شریف قطب این کار است. 

آقای منطقی عنوان کرد در حوزه خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرم‌افزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه‌سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه‌ایم. با توجه به برنامه تحولی خودروسازی، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم؛ بنابراین باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان درجه یک، الکترونیکی بپردازیم. خودرو برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم.

امضای تفاهم نامه ایران خودرو و سایپا و ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت ریاست جمهوری

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، نیز در این مراسم بیان کرد تمرکز و اولویت نخست این شرکت در خودروهای برقی و آینده، روی خودروهای کار مانند اتوبوس و ون شهری است. اولویت دوم، پروژه‌ای است که در مرکز تحقیقات این گروه خودروسازی آغاز شده تا در آینده خودروهای برقی را بدون وابستگی به لیتیوم تولید کند. 

طبق گفته‌های آقای تیموری، سایپا موتورسیکلتی برقی طراحی کرده که خودشارژ بوده و باتری لیتیومی ندارد. اگر این پروژه به سرانجام برسد، 80 درصد راندمان موتورسیکلت از طریق خود آن تامین خواهد شد. در زمینه خودروهای هیبریدی نیز از چهار ماه پیش همکاری خوبی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز شده و امید می‌رود در سال آینده نخستین خودرو شاهین هیبریدی عرضه شود. 

وی افزود سیستم ناوبری ملی خودرو طراحی شده است. این سیستم ناوبری با سیستم‌های مخابراتی کار می‌کند و می‌تواند در موضوع سرقت از وسیله نقلیه و ردیابی خودروها بسیار اثرگذار باشد؛ این در حالی است که سیستم‌های ناوبری خودرو در جهان با سیستم‌های ماهواره‌ای کار می‌کنند. 

آقای تیموری همچنین گفت که با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک بین ایران‌خودرو و سایپا شکل گرفته تا شاهد تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و همچنین تحویل کار در زمان مطلوب باشیم. 70 درصد مشکلات خودروهای داخلی ناشی از طراحی قطعات و 30 درصد دیگر مشکلات مربوط به فرآیند تولید و خدمات است؛ بنابراین باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی قطعات استفاده شود.  

طبق گفته‌های مدیرعامل سایپا، روزانه یک هزار و 850 تا یک‌ هزار و 900 دستگاه خودرو در این شرکت تولید می‌شود‌. خط موتورسازی جدید سایپا نیز بهمن‌ماه امسال راه‌اندازی می‌شود که قابلیت ساخت روزانه 700 موتور نسل جدید ام‌16 را دارد. 

رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل

در این مراسم، چهار تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های راه‌اندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتری‌های لیتیوم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل و توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسید. همچنین از خودرو متصل به اینترنت شاهین مجهز به سیستم ناوبری ملی رونمایی شد. 


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار واردات تاکسی برقی
اخبار اتوبوس برقی در ایران
اخبار موتورسیکلت برقی در ایران
ایستگاه شارژ خودروهای برقی

دیدگاه کاربران
12341234 1402/10/20
سلام خیلی خوشحالم که در کشورم تولید ماشین های برقی است دوست دارم زودتر به تولید انبوه و باکیفیت وباقیمت مناسب برسد آن شاللع که از این آلودگی هوا هر چه زودتر نجات پیدا کنیم با تشکر از مسولیت بامسولیت
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/13
سلام من یک معلولم ب خودرو برقی نیاز دارم
پاسخ
0
0
0
Ehsan012 1402/5/28
من خیلی علاقه مندم برای کار تولیددر این نوع خودرو
پاسخ
0
0
0