نسل جدید ام‌وی‌ام 110 با 2در و قلب الکتریکی

هاچبک برقی چری eQ1 مدل 2021

27 مهر 1399 18:00

چری QQ یا همان ام‌وی‌ام 110 خودمان، نه تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای آسیا، آمریکای جنوبی و حتی ایتالیا هم آنرا می‌شناسند. چری به لطف همین هاچ‌بک دوست‌داشتنی، برای سال‌ها لقب «ارزان‌ترین خودروی جهان»  را در دست داشت تا اینکه سال 2008 از بازار هندوستان خبر رسید که تاتا نانو با قیمت تقریبی 2500 دلار (در آن زمان)، رکورد ارزان‌ترین خودرو را از چری گرفت.

پیمایش 300 کیلومتر برای این هاچبک برقی چری، جذاب نیست؟!چری برای ساخت هاچبک QQ همه چیز را فدای قیمتش کرده بود، و به همین دلیل است که QQ نه ایمنی قابل قبولی دارد و نه کیفیت ساخت پایینش جای تعریفی باقی می‌گذارد. 

اما سال 2013 که آمد، چری هم نسل دوم QQ را به بازار آورد؛ همان نسلی که در سال 1394 با نام ام‌وی‌ام 110S سر از خیابان‌های آیران درآورد. نسل دوم چری QQ هم کیفیتش بهتر شده بود و هم اینکه برخی ایرادات فنی نسل اولش، دیگر در آن وجود نداشت. البته چری برای آنکه هزینه ساخت و تولیدش را پایین نگه دارد، از همان پلتفرم نسل اولش برای نسل دوم استفاده کرد.

یکسال پس از معرفی نسل دوم چری QQ، یعنی در سال 2014، نسخه تمام برقی این خودرو نیز با نام چری eQ به بازار چین معرفی شد؛ شروع داستان eQ نیز از همینجا شکل گرفت.

چری eQ؛ نسخه برقی ام وی ام 110

موتور الکتریکی چری eQ با اینکه فقط 57 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور داشت اما در مقایسه با موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری آن که قدرتش به حدود 68 اسب بخار می‌رسید، واقعا چیز دندان‌گیری بود. ضمن اینکه با 8 تا 10 ساعت شارژ باتری‌های این هاچبک برقی، می‌توانستید حدود 200 کیلومتر را بدون توقف با آن طی کنید. 

چری eQ با قیمتی کمتر از 10 هزار دلار، با اینکه یکی از ارزان‌ترین خودروهای برقی بازار چین به حساب می‌آمد اما چری قبل از شروع سال 2020، تولیدش را برای همیشه متوقف کرد. البته این کار چری بی‌دلیل نبود؛ چری می‌خواست با حذف eQ، فضا را برای حضور پررنگ‌تر نسخه جدید این هاچبک برقی، آماده کند. این نسخه جدید، صحبت مقاله امروز ماست.

چری eQ1؛ هاچبک برقی 2در

سال 2016، چری دوباره ریسک کرد و یک هاچبک 2در ساخت. چرا می‌گوییم ریسک؟ چون چری در تمام دوران خودروسازی‌اش فقط یکبار دست به ساخت چنین خودرویی زد که نتیجه آن، تولید عجیب‌الخلقه‌ای بنام چری QQme بود؛ خودرویی که در 2009 متولد شد و درحالیکه مجموع تولیدش به سختی به چند هزار دستگاه ‌رسید، نهایتا در 2012 از خط تولید چری کنار گذاشته شد.

به اصل موضوع برگردیم؛ چری ریسک ساخت هاچبک 2در را دوباره به جان خرید و در سال 2016، محصول جدیدی بنام چری eQ1 را به بازار آورد. eQ1 با اینکه 2در دارد اما با همان پلتفرم QQ ساخته شده و چری همچنان 4 صندلی درون آن گذاشته. دیگر خودتان حدس بزنید که سرنشینان عقب، چه حالی در این خودرو دارند.

موتور الکرتیکی چری eQ1 حدود 41 اسب بخار قدرت به همراه 120 نیوتن متر گشتاور در اختیارتان قرار می‌دهد. پکیج باتری‌هایش از نوع 30.6 کیلوات‌ساعت است که با 30 دقیقه شارژ سریع، می‌توان 80% باتری را شارژ کرد. با ولتاژ خانگی نیز شارژ باتری‌ها حدود 7 ساعت زمان می‌خواهد.

با چری eQ1 هرچند بیشتر از 100 کیلومتر برساعت نمی‌توانید سرعت بگیرید اما در عوض مسافت قابل پیمایش آن با یکبار شارژ، به حدود 300 کیلومتر می‌رسد.

چری برای سال 2020، فقط 3 خودروی برقی دارد؛ یک سدان چری آریزو e که همان نسخه برقی آریزو5 است. دیگری کراس‌اور تیگو e است که باید آنرا هم نسخه تمام برقی چری تیگو4 یا همان ام‌وی‌ام X55 دانست. سومی هم همین هاچبک چری eQ1 است.

قیمت چری eQ1 مدل 2021 حدود 70 تا 80 هزار یوآن است که معادل تقریبی 10.5 الی 12 هزار دلار می‌شود. بائوجون E300، گریت‌وال R1 و بی‌وای‌دی E1 از مهم‌ترین رقبای مستقیم این هاچبک برقی در بازار چین هستند.

دیدگاه کاربران