به انتخاب مجله موتورترند

مرسدس‌بنز E کلاس؛ برترین خودروی سواری سال 2021

28 آبان 1399 11:40

مرسدس‌بنز E کلاس می‌­تواند تا حد زیادی فلسفه طراحی و ساخت محصولات این برند آلمانی را به نمایش بگذارد، خودرویی که در فرم‌های بدنه سدان، کوپه و استیشن‌واگن تولید شده و اکنون نیز توانسته با کنار زدن رقبایی همچون پورشه تایکان و ب‌ام‌و سری 8 گرن‌کوپه، عنوان «خودروی برتر سال 2021» را از کارشناسان نشریه معتبر موتورترند دریافت کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های E کلاس انعطاف‌پذیر بودن شاسی آن برای کاربری‌های گوناگون است.مرسدس‌بنز E کلاس که 4 سال پیش در نسل جدید به جهانیان معرفی شد، در عین بهره‌مندی از طراحی، مهندسی و فناوری‌های مدرن، تمام ویژگی‌های سنتی یک خودروی لوکس را نیز به همراه دارد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های E کلاس انعطاف‌پذیر بودن شاسی آن برای کاربری‌های گوناگون بوده چراکه این مدل در عین تولید به صورت کوپه، سدان و استیشن واگن، در نسخه E 450 All-Terrain توانایی خود در آفرود را نیز به رخ می­‌کشد. شرکت سازنده این مدل را یک شاسی‌بلند توصیف کرده و به همین دلیل E 450 All-Terrain امسال در رده خودروهای SUV به رقابت برای کسب عنوان خودروی برتر سال حاضر شده است.

خانواده مرسدس بنز E کلاس

در بازار آمریکا مدل پایه E350 به پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ مجهز شده که 255 اسب‌بخار قدرت و 369 نیوتن‌متر گشتاور تولید می­‌کند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت این مدل 6.1 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن تقریباً 9 لیتر بر صد کیلومتر اعلام شده است.

اما مرسدس پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر M256 را به عنوان هسته مرکزی پیشرانه‌های قابل نصب روی E کلاس قرار داده که 362 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید می­‌کند. این پیشرانه، ژنراتور-استارتر EQ Boost 48 ولتی را نیز در کنار خود می‌­بیند که 21 اسب‌بخار نیروی کمکی تولید کرده و در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی CO2، افزایش سرعت واکنش پیشرانه و کاهش دمای آن بسیار موثر است.

مرسدس بنز E کلاس کوپه و کابریولت

به لطف این فناوری جدید، سدان E450 4Matic شتابگیری همچون خودروهای 8 سیلندر داشته (صفر تا 96 کیلومتر برساعت برابر با 4.6 ثانیه) درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن به رقمی در حدود 9 لیتر بر صد کیلومتر محدود مانده است.

البته اگر این مدل به نظر شما سریع نباشد، می­‌توانید به سراغ E53 با 429 اسب‌بخار قدرت یا AMG E 63 S 4Matic+ با 603 اسب‌بخار قدرت بروید که تنها ظرف 3 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت می‌رسد و مسافت 400 متر را نیز در 11.2 ثانیه طی خواهد کرد. عملکرد جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک این خودرو نیز بهبود یافته و با پرداخت 1900 دلار اضافه می­‌توان سیستم تعلیق بادی مجهز به کنترل بدنه را در تمام نسخه‌ها از جمله E350 دریافت کرد.

مرسدس‌بنز E کلاس تمام انتظارات سرنشینان از یک مرسدس را به خوبی پاسخ می‌دهد. صندلی‌های مجهز به تهویه، گرمکن، پشتی قابل تنظیم و چند تنظیم مختلف ماساژور بسیار راحت بوده و در پیچ و خم جاده به خوبی بدن سرنشین را در خود جای می‌­دهند.

کابین مرسدس بنز E‌کلاس

بد نیست بدانید نسخه روباز این خودرو با چرم مخصوصی برای روکش صندلی‌ها قابل سفارش است که در مناطق گرمسیر در اثر تابش مستقیم خورشید چندان گرم نخواهد شد. در عین حال، سامانه Air Scarf هم از ایجاد آشفتگی ناشی از جریان هوا در فضای کابین هنگام باز بودن سقف جلوگیری می­‌کند.

در فضای کابین امکانات کاربردی همچون نمایشگرهای 12.3 اینچی و سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX پیش‌بینی شده هرچند برخی کارشناسان به اشغال یک چهارم صفحه نمایشگر توسط اپل کارپلی و قرارگرفتن دکمه‌های مسیریاب روی فرمان اعتراض دارند.

مرسدس بنز E کلاس استیشن

مرسدس‌بنز E کلاس در زمینه ایمنی هم عملکردی درخشان از خود نشان داده بگونه‌ای که در تست برخورد از روبرو، کنار و واژگون شدن در موسسه NHTSA موفق به کسب 5 ستاره شده و از سوی موسسه IIHS نیز رده بسیار خوب را دریافت نموده است.

این خودرو به انبوهی از فناوری‌های فعال ایمنی هم مجهز شده که شامل ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تغییر جهت خودرو و قابلیت تشخیص عابرپیاده و سایر خودروها و پایش نقاط کور حتی در هنگام خروج راننده از خودرو می‌شود ضمن این‌که عملکرد سیستم کروزکنترل هوشمند E کلاس یکی از بهترین‌ها در نوع خود است.

قیمت پایه 55,300 دلاری E کلاس شاید در نظر اول کمی زیاد به نظر برسد، اما فراموش نکنید که این مدل نسبت به رقبای خود، کمترین افت ارزش پس از 5 سال را دارد.

دیدگاه کاربران