گوانگژو 2020: بازگشت سئات به چین با کمک جک

جک X4 با لوگوی جدید سول

1 آذر 1399 18:41

سال 2018 جک رسما خبر داد که در راستای همکاری مشترک سئات با جوینت‌ونچر «جک - فولکس‌واگن»، برند جدیدی را با کمک آلمانی‌ها ساخته است؛ برند تازه‌واردی که نامش را سول (SOL) گذاشتند. سول در زبان اسپانیایی به معنای «خورشید» است و انتخاب این اسم هم، دلیل خاصی دارد.

JAC SOL E20X

هدف اولیه جک از ایجاد برند جدید سول، عرضه کراس‌اورهای الکتریکی اما ارزان‌قیمت بود. دقیقا با همین طرز تفکر، جک، کوچک‌ترین کراس‌اور برقی خودش، یعنی جک iEV7S را در اختیار سول گذاشت و به این ترتیب، اولین محصول برند سول، با نام جدید SOL E20X متولد شد؛ خودرویی که صرفا در طراحی ظاهری با برادر دوقلوی‌اش، متفاوت است. این کراس‌اور کوچک برقی می‌تواند با یکبار شارژ، مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی کند.

JAC SOL E40X

دومین محصول برند سول، نسخه تمام برقی از جک جیایو X4 یا Jiayue X4 است که در اواسط سال 2020 و با نام جدید SOL E40X معرفی شد. این کراس‌اور برقی نیز به غیر الکتریکی‌شدن پیشرانه‌اش، هیچ تفاوت دیگری با جک جیایو X4 ندارد و حتی ظاهرش نیز دقیقا همان ظاهر جک است. E40X که یک سگمنت، بزرگتر از E20X بوده و در رده کراس‌اورهای جمع و جور جای می‌گیرد، به لطف داشتن باتری‌های 66 کیلووات‌ساعتی، می‌تواند 500 کیلومتر را تنها با یکبار شارژ، جابجا شود.

اما در نمایشگاه گوانگژو 2020، شاهد معرفی سومین عضو خانواده SOL بودیم؛ خودرویی که البته باعث شگفتی‌مان شد. می‌پرسید چرا؟ چون سومین عضو خانواده سول، در واقع همان جک جیایو X4 است؛ با همان ویژگی‌های ظاهری و حتی با همان مشخصات فنی. فقط با این تفاوت که نامش را SOL X4 گذاشته‌اند!

اصل ماجرا از این قرار است که جک، بعد از توافق تازه‌اش با آلمانی‌ها، ترجیح داده تا علاوه بر خودروهای برقی، تمامی خودروهای نسل سوم محصولاتش، یعنی همه اعضای خانواده جیایو (Jiayue)، را هم به برند جدید SOL منتقل کند.

بنابراین علاوه بر جک جیایو X4، کراس‌اورهای جک جیایو X7 و جک جیایو X8 و حتی سدان جک جیایو A5، از این به بعد با لوگوی S و تحت برند SOL به بازار چین عرضه خواهند شد. البته هنوز نمی‌دانیم که جک برای بازارهای صادراتی‌اش، از برند جدید SOL استفاده می‌کند یا اینکه محصولاتش را با همان لوگوی JAC می‌فروشد.

نکته جالب‌تر اینکه جک می‌خواهد در سال 2023، از پلتفرم جهانی MEB فولکس‌واگن که مخصوص ساخت خودروهای برقی است، برای ساخت خودروهایی جدید، تحت برند SOL، استفاده کند.

جک سول X4 فقط با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ قابل خریداری است که قدرتی در حدود 150 اسب بخار و گشتاوری معادل 210 نیوتن متر را در اختیارتان قرار می‌دهد. گیربکس استاندارد جک X4 از نوع 6 دنده دستی است ولی مشتریان جک، امکان سفارش گیربکس CVT را هم دارند.

قیمت سول X4 اعلام نشده ولی می‌دانیم که قیمت جک X4 از 72 تا 100 هزار یوآن متغیر است که معادل تقریبی 11 تا 15 هزار دلار می‌شود.

دیدگاه کاربران