با پیشرفت فناوری، شاهد نصب موارد تازهای روی خودروها هستیم که بعضا مصرفکنندگان آشنایی چندانی با این موارد ندارند. یکی از این فناوریهای تازه، هداپ دیسپلی - Head Up Display - با نام مخفف HUD است که اکثر مواقع در زبان فارسی با عنوان «نمایشگر سربالا» معرفی میشود. HUD ابتدا در مدلهای لوکس و گرانقیمت نصب میشد اما به مرور زمان در گستره وسیعتری از خودروها دیده میشود.
” اگر تصمیم به خرید خودرویی گرفتید که امکان سفارش این فناوری روی آن فراهم شده، علاوه بر درنظر گرفتن قیمت این آپشن نه چندان ضروری، به قابل دید بودن نمایشگر و ابعاد آن توجه کنید.“به طور کلی دو نوع نمایشگر هداپ در خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. معمولترین نوع، آن است که دادههای موردنیاز راننده همچون سرعت، جهت مسیر و اطلاعات موسیقی در حال پخش را به صورت نور روی شیشه جلو میتاباند. در خودروهای مجهز به جعبهدنده دستی یا حتی سوپراسپرتها، زمان مناسب برای تعویض دنده نیز میتواند یکی از اطلاعات قابل نمایش باشد ضمن اینکه این موارد بسته به برند سازنده خودرو متغیر خواهد بود.
برای مثال نحوه نمایش دادهها در این سامانه در خودروهای مزدا به صورت پیش فرض تعیین شده درحالیکه در محصولات مرسدسبنز، بامو یا ولوو، امکان زیادی برای شخصیسازی مواردی مثل رنگ پس زمینه، گرافیک و غیره فراهم شده است.
اما به منظور کاهش هزینههای تولید هداپ دیسپلی، برخی خودروسازان تصمیم گرفتند دادههای این سیستم در عوض شیشه جلو، روی صفحه پلاستیکی نسبتاً کوچکی به نمایش درآید که در بالای صفحه پشت آمپر از داشبورد بیرون آمده و در مقابل چشمان راننده قرار میگیرد.
نسل سوم مزدا 3 یکی از اولین خودروهایی بود که به نوع هداپ دیسپلی مجهز شد و سپس برندهای دیگری همچون مینی، هیوندای، کیا و فورد نیز از این فناوری استفاده کردند.
اکنون این پرسش مطرح میشود که از میان دو نوع نمایشگر HUD، کدام یک برتر است؟
حقیقت این است که نوع اول از شیشه جلو به عنوان نمایشگر استفاده کرده و درنتیجه فضای بسیار بیشتری برای نمایش مقادیر بیشتری از اطلاعات به راننده و سرنشینان در اختیار دارد. اما هزینه ساخت این مدل بسیار بالاست و خوانایی آن در صورت استفاده از برخی عینکهای پولاریزه نیز کاهش مییابد.
نمایشگرهای هداپ دیسپلی نوع دوم با نمایشگر کوچک پلاستیکی هزینه ساخت بسیار کمتر و البته فضای بسیار کوچکتری برای نمایش اطلاعات در اختیار دارند و حتی در بسیاری مواقع، چندان در دید راننده نیز قرار ندارند.
در نهایت ضمن تقدیر از قابلیتهای نمایشگرهای هداپ دیسپلی، باید به این نکته توجه داشت که فناوری مورد اشاره چندان هم ضروری نبوده و حتی میتوان از آن صرف نظر کرد.
به هرحال اگر تصمیم به خرید خودرویی گرفتید که امکان سفارش این فناوری بر روی آن فراهم شده، علاوه بر درنظر گرفتن قیمت این آپشن نه چندان ضروری، به قابل دید بودن نمایشگر و ابعاد آن توجه کنید.
از میان خودروهایی که به نمایشگر هداپ دیسپلی با عملکرد مناسب مجهز شدهاند، میتوان به مزدا 3، هیوندای کنا، تویوتا کمری، کیا تلوراید، بامو سری 5، مرسدسبنز GLE و آئودی A4 اشاره کرد.
تجربه شما در استفاده از هدآپ دیسپلی چگونه بوده است؟ لطفا نظرات خود را در کامنتها «باما» در میان بگذارید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com