بیش از یک قرن پیش، اولین خودروهای جهان از سقف بیبهره بودند درحالیکه پس از مدتی سقفهای پارچهای بازشو به این وسایل نقلیه نوظهور اضافه شد. کادیلاک اولین شرکت خودروسازی بود که بدنه خودرو را به صورت اتاق یک تکه ساخت اما در دهه 1920 شرکتهای اروپایی ایده نصب بازشو در سقف خودروها را اجرا کردند. شرکت هیلمن حتی پا از این فراتر نهاده و در سال 1933 مدل Aero را به سقف شیشهای (سانروف) مجهز کرد.
”لذت بردن از نمای آسمان، هدایت نور و هوای تازه به داخل کابین امکانی است که خودروهای مجهز به سقف شیشهای به سرنشینان خود هدیه میدهند.“اما این روزها در بازار خودرو اسامی و القاب متنوعی همچون سانروف، مونروف، پانورامیک، T- تاپ و تارگا به سقف خودروها نسبت داده میشود که هرکدام ویژگیهایی خاص و در عین حال شبیه به یکدیگر ارائه میکنند. در این مطلب قصد داریم دو مورد از متداولترین انواع سقفهای شیشهای یعنی سانروف و مونروف و تفاوتها و شباهتهای میان آنها را بررسی کنیم.
ترجمه تحتالفظی کلمات سانروف و مونروف در زبان فارسی به ترتیب «سقف آفتابی» و «سقف مهتابی» بوده اما به نظر میرسد با آشنایی روزافزون مخاطبان با ویژگیهای جدید خودروها، چندان نیازی به ترجمه بسیاری از اصطلاحات نباشد.
با جستجویی در تاریخ خودروسازی، سانروف (سقف بازشو) معمولاً به قطعهای در سقف خودروها اطلاق میشده که از پارچه یا فلز ساخته شده بودند و قابلیت باز شدن داشتند درحالیکه نام مونروف نخستین بار در سال 1973 و با معرفی لینکلن مارک IV به گوش مخاطبان رسید، قطعهای فلزی با شیشهای یک تکه درون آن که در فضای اتاق نیز با سایهبان کشویی همراه شده بود تا از تابیدن نور ناخواسته به کابین جلوگیری شود. در تبلیغات این قابلیت جدید اعلام شده بود که کاربر میتواند در هنگام باز بودن سایهبان، ماه را تماشا کند ولی پس از بستن سایهبان، تنها نمایی از آن پیدا خواهد بود.
بنابراین به بیان کلی میتوان گفت سانروف سقف شیشهای است که در هنگام بسته بودن آن نور و هوا به کابین راه پیدا نخواهد کرد درحالیکه مونروف همچنان نور را از خود عبور میدهد. البته به واسطه تغییراتی که در سالهای اخیر در صنعت خودروسازی اتفاق افتاده، شاید نتوان این موارد را به عنوان تفاوت اساسی میان این دو بیان کرد.
فراموش نکنید که تابش نور شدید میتواند برای برخی افراد باعث سردرد شود بنابراین خودروهای تسلا با سقف شیشهای بدون سایهبان یا برخی مدلهای فولکسواگن و مینی با سایهبانهای نازک، گزینه مناسبی برای این افراد نخواهند بود.
سقفهای بازشو معمولاً علاوهبر امکان بازشدن کامل، به قابلیت بالارفتن بخش انتهایی نیز مجهز هستند که برای هدایت جریان هوا به داخل کابین بسیار کارآمد است. متداولترین انواع سقف بازشو را میتوان در دستهبندی زیر قرار داد:
- سقفهای بازشو بالهای (Spoiler) امکان بالارونده داشته و در هنگام بازشدن روی سقف قرار میگیرند درحالیکه نمونههای پاپ-آپ (Pop-up) تنها قابلیت بالارونده داشته و معمولاً در بازار لوازم جانبی یافت میشوند.
- سقفهای لاملا (Lamella) از چند پنل یا قطعه شیشهای تشکیل شده و قبلاً در خودروهایی همچون مرسدس-بنز ML کلاس و پونتیاک G6 نصب میشد، اما اشکالاتی به طراحی آن وارد شده است.
- سقفهای پانورامیک (Panoramic) که در ایران بیشتر به نام پانوراما معروف شده، قطعهای بزرگ شیشهای بوده که بخش اعظم سقف را پوشانده و در برخی خودروها امکان بازشدن نیز دارد درحالیکه در بسیاری موارد به صورت ثابت است.
لذت بردن از نمای آسمان، هدایت نور و هوای تازه به داخل کابین امکانی است که خودروهای مجهز به سقف شیشهای به سرنشینان خود هدیه میدهند بدون آنکه سرنشینان مثل خودروهای روباز (مخصوصا انواع مجهز به سقف پارچهای) در معرض آشفتگی جریان هوا و سوختگی ناشی از نور شدید آفتاب باشند و حتی در برخی موارد ایمنی آنها به خطر بیافتد.
درعین حال اجزای سقف شیشهای باعث افزایش وزن و بالاتر رفتن مرکز ثقل خودرو میشود و میتواند بر فرمانپذیری آن تاثیر منفی بگذارد. در برخی انواع سقف شیشهای، حضور این قطعه میتواند باعث کاهش فضای بالای سر سرنشینان شود.
مونروف معمولاً به عنوان ارزانترین نسخه سقف شیشهای شناخته میشود درحالیکه سقف پانوراما میتواند تا دوبرابر یا بیشتر گرانتر باشد.
تجهیز یک خودرو به سقف شیشهای میتواند فروش آن در بازار دست دوم را به کاری آسانتر تبدیل کند هرچند توجه داشته باشید که در برخی موارد، ممکن است با نمونه افترمارکت روبرو باشید که بعداً به خودرو اضافه شده است. گذشته از مهارت شخصی که این قطعه را روی خودرو نصب میکند، نمونههای افترمارکت به علت حساسیت ویژهای که این قطعه دارد، در اکثر موارد نمیتوانند با انواع نصب شده در کارخانه رقابت کنند و معمولاً پس از مدتی دچار مشکل میشوند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com