بررسی تاثیر جریان هوا بر انتقال ویروس

مقابله با کرونا درون خودرو

22 آذر 1399 11:33

براساس پژوهشی که اخیرا توسط گروهی از محققان دانشگاه Brown و به کمک شبیه‌سازی رایانه‌ای انجام شده، تاثیر جریان هوا در داخل کابین خودرو بر پخش ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفته است.

ساده‌ترین روش کاهش ریسک می­‌تواند پایین بودن شیشه کناری هر سرنشین باشد. شبیه‌ساز نرم‌افزاری مورد استفاده در این پژوهش از طرح خودرویی براساس تویوتا پریوس استفاده کرده که با سرعت 80 کیلومتر برساعت حرکت می­‌کند. همچنین فرض شده که در این خودرو راننده و یک سرنشین در صندلی عقب در سمت مخالف راننده حضور دارند یعنی بیشترین فاصله‌ای که دو سرنشین می‌توانند در کابین یک خودرو داشته باشند.

براساس نتایج این پژوهش هرچه پنجره‌های کناری خودرو بیشتر پایین باشند، از شکل‌گیری هوای ساکن در کابین جلوگیری می­‌شود درحالیکه بالا بودن پنجره‌ها و فعال بودن سیستم تهویه (کولر یا بخاری) بدترین نتیجه را درپی خواهد داشت.

در این پژوهش مشخص شد که فشار هوا در کنار پنجره عقب بیشتر از پنجره جلویی بوده بنابراین می‌­توان نتیجه گرفت که جریان هوا از پنجره عقب وارد شده و از پنجره جلو خارج می­‌شود.

هرچند در هر حالتی از پایین بودن پنجره‌ها، راننده در ریسک بالاتری از «در معرض ویروس بودن» قرار دارد (به دلیل خروج هوا از پنجره جلویی) ولی به دلیل جریان یافتن هوا، کمترین میزان ذرات در کابین تجمع خواهد داشت.

نتایج پژوهش همچنین نشان داد که ساده‌ترین روش کاهش ریسک می­‌تواند پایین بودن شیشه کناری هر سرنشین باشد. این کار مطمئنا از عملکرد ایده‌آل یعنی پایین بودن تمام شیشه‌های کناری، فاصله زیادی دارد ولی از بسته بودن پنجره‌ها بهتر خواهد بود.

بنابر اعلام محققان، این پژوهش برای نخستین بار به موضوع پخش ذرات میکروسکوپی همچون ویروس در فضای کابین پرداخته چراکه پیش از این، تنها به موضوعاتی همچون پیشگیری از ورود آلودگی به داخل کابین یا مدت ماندگاری دود سیگار در فضای داخل توجه شده است.

البته بهترین روش برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و درگیر شدن افراد بیشتر با این بیماری، در خانه ماندن و پرهیز از سفرهای غیرضروری خواهد بود.

این پژوهش در مجله Science Advances چاپ شده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : miragenews.com

دیدگاه کاربران