تاثیر کرونا بر بازار و تولید

مهمترین رویدادهای دنیای خودرو در سال 2020

6 دی 1399 14:57

هرچند همه‌گیری ویروس کووید-19 در سرخط خبرهای سال 2020 قرار داشته و سایر وقایع را تحت‌الشعاع خود قرار داد، اما صنعت خودروسازی نیز در سال گذشته توانست توجه علاقمندان را به سوی خود جلب نماید.

تاثیرات ناخوشایند ناشی همه­‌گیری ویروس کرونا بر تولید و فروش خودروها را می‌توان مهمترین خبر حوزه خودرو در سال 2020 دانست.ریشه برخی خبرها و اتفاقات مهم صنعت خودرو در سال 2020 به سال‌های 2019 یا حتی 2018 بازمی­‌گشت، اما در مجموع می­توان مواردی مثل ادامه استقبال خریداران از خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ، بازگشت مجدد برخی نام‌های خاطره‌انگیز همچون هامر یا برانکو پس از سال‌ها، افزایش تنوع خودروهای برقی و البته تاثیرات ناخوشایند ناشی از همه­‌گیری ویروس کرونا بر تولید و فروش خودروها را مهمترین عناوین خبری حوزه خودرو در سال 2020 دانست.

در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر مهمترین خبرهای جهان خودرو در سال 2020، به امید این‌که با شروع سال 2021 تمامی اخبار بد را به دست فراموشی بسپاریم.

همه­‌گیری ویروس کرونا

انتشار ویروس کرونا تاثیر واضحی بر شبکه فروش خودروسازان گذاشت. بیماری کارگران، تعطیل شدن تاسیسات تولید و برخی نمایندگان فروش هم به سرعت اتفاق افتاد. در حقیقت صنعت خودرو در طول سال 2020 در حال دست و پنجه نرم کردن با این چالش‌ها و تلاش برای هرچه کمرنگ کردن تاثیر این اتفاقات ناخوشایند بود. ایجاد تاخیر در برنامه شرکت‌ها برای عرضه مدل‌های جدید یکی دیگر از مسائلی بود که تحت تاثیر ویروس کرونا حادث شد.

اعلام برنامه‌های تولید و فروش خودروهای برقی

هرچند همه­‌گیری ویروس کرونا تعادل صنعت خودروسازی را برهم زد اما به نظر می­‌رسد این بیماری نتوانست بر عزم شرکت‌ها برای تولید خودروی برقی چندان خللی وارد کند. جنرال‌موتورز و هیوندای از هدف خود برای ساخت به ترتیب 30 و 23 خودروی برقی تا سال 2025 خبر دادند. بنتلی اعلام کرد همه محصولاتش از سال 2030 به بعد با پیشرانه برقی به فروش خواهند رسید ضمن این‌که شرکت‌های پورشه و جیپ نیز برای افزایش تنوع مدل‌های برقی وعده داده‌اند.

گذشته از این‌ها، موعد اجرای برنامه برخی خودروسازان نزدیک شده مثل مرسدس‌بنز که در سال 2017 اعلام کرد تا سال 2022 بیش از 10 مدل برقی در فهرست محصولات خود خواهد داشت. فورد هم در سال 2018 وعده عرضه 40 خودروی برقی تا سال 2022 را داده بود که به نظر می‌­رسد معرفی مدل‌هایی همچون موستانگ مک-ای و نسخه هیبرید فورد F-150 بخشی از این برنامه باشد.

حیات مجدد نام‌های قدیمی

در طول سال‌های گذشته شاهد بازگشت مجدد نام‌های مشهور صنعت خودروسازی همچون شورولت بلیزر و تریل‌بلیزر یا فورد رنجر بوده‌ایم، اما فقط در طول سال 2020 نسل جدید سه مدل پرطرفدار یعنی فورد برانکو، جی‌ام‌سی هامر و جیپ گرند واگونیر پس از مدت‌ها انتظار به علاقمندان معرفی شدند.

5 فصل سوددهی متوالی تسلا؛ برند قابل اعتنا در صنعت خودروسازی

درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی با مشکلات مالی درگیر شده‌اند، تسلا توانسته در 5 فصل متوالی به سوددهی برسد. نکته مهم این است که 3 فصل از این 5 فصل در سال 2020 قرار داشته، مخصوصاً سه ماهه دوم سال که مشکلات سایر خودروسازان عمیق‌تر شد.

این موفقیت باعث افزایش اعتبار تسلا و بالا رفتن ارزش سهام این شرکت در بورس شد، ضمن این‌که عملکرد این شرکت در ادامه سال 2020 نشان از اهداف بلندمدت تسلا برای بقا در بازار خودرو دارد.

مدل‌های وانت و شاسی‌بلند، فرشته نجات خودروسازان

پس از شروع همه‌­گیری کرونا سیر نزولی آمار فروش خودروسازان آغاز شد، اما استقبال از خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ توانست از افزایش شیب این روند نزولی جلوگیری نماید. درواقع هرگاه آمار فروش ماهانه یا فصلی شرکت‌های خودروسازی انتشار یافت، میزان استقبال از خودروهای قد بلند کاملاً مشهود بود تاجایی که برخی شرکت‌ها به یاری همین مدل‌ها توانستند در سه ماهه سوم سال به سوددهی نیز برسند.

بد نیست بدانید در ماه آوریل برای نخستین بار، فروش خودروهای پیکاپ از انواع سواری پیشی گرفت. هرچه باشد، ادامه استقبال از خودروهای مرتفع که معمولاً در رده انواع گران‌تر قرار می­‌گیرند را نیز می­‌توان به اثرات همه‌­گیری کرونا نسبت داد چراکه اقشار ثروتمند تاحد زیادی همچنان موفق به حفظ شغل و درآمد خود شدند.

رویگردانی مشتریان از خودروهای سدان

روند اخراج خودروهای سدان از خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی از چند سال پیش آغاز شده، اما خودروسازان آمریکایی در سال 2020 در این مورد جدیت بیشتری به خرج دادند. فورد فیوژن، لینکلن کانتیننتال، لینکلن MKZ، شورولت ایمپالا، شورولت سونیک و کادیلاک CT6 همگی در سال 2020 به پایان راه رسیدند.

به نظر می‌­رسد امسال فرصت خوبی برای اجرای جدی‌تر این تصمیم بوده چراکه عدم استقبال از سدان‌ها در سال 2020 بیش از هر زمان دیگری به وضوح مشخص شده است.

پایان دادن به تولید سدان‌ها مختص خودروسازان آمریکایی نبوده بلکه سایر شرکت‌ها هم دست به چنین اقدامی زده و به تولید مدل‌هایی همچون آکورا RLX، هوندا فیت، جگوار XE، لکسوس GS، مرسدس‌بنز SLC و تویوتا یاریس پایان بخشیدند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران