ابهام در سرنوشت همکاری غول‌های فرانسوی با ایران

پژو سیتروئن: امیدوار به ماندن اروپا در برجام

19 اردیبهشت 1397 17:11

بزرگ‌ترین شریک خودروسازی ایران یعنی پژو سیتروئن به دنبال خروج دونالد ترامپ از توافقنامه برجام اعلام کرد که به موضع‌ یگانه کشورهای اروپایی در قبال ایران امیدوار است.

فرانسه از مهم‌ترین کشورهای طرف قراردادهای تجاری با ایران است که درزمینه خودروسازی و نفت قراردادهای عظیمی با ایران منعقد کرده است.

به گزارش رویترز سخنگو پژو سیتروئن روز چهارشنبه اعلام کرد: مانند بسیاری از بازیگران عرصه اقتصاد، ما نیز تحولات پیش رو و موضع رسمی اتحادیه اروپا در قبال برجام را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم اتحادیه اروپا موضعی واحد و مستقل از آمریکا در قبال ایران اتخاذ کنند.

روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت، دونالد ترامپ فرمان خروج ‌ایالات‌متحده از برجام را اعلام و امضا کرد و به دنبال آن شرکای تجاری و اقتصادی ایران واکنش‌هایی در قبال ماندن یا رفتن از ایران مطرح کرده‌اند. به نوشته رویترز انتظار می‌رود افزایش خطر تنش در منطقه، روی روابط تجاری شرکای ایران تأثیر بگذارد.

ابهام در سرنوشت همکاری غول‌های فرانسوی با ایران

فرانسه از مهم‌ترین کشورهای طرف قراردادهای تجاری با ایران است که درزمینه خودروسازی و نفت قراردادهای عظیمی با ایران منعقد کرده است. دولت فرانسه انتظار داشت با رفع تحریم‌ها مراودات تجاری اقتصادی خود با ایران را به بیشترین حد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برساند. بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسوی فعال در ایران شامل پژو سیتروئن، رنو و شرکت نفتی توتال فرانسه است.

علاوه‌بر راه‌اندازی خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی در ایران و عرضه برخی مدل‌های جدید به بازار، قطعه‌سازان مهم فرانسوی هم برای ورود به بازار ایران اعلام آمادگی کرده بودند.

درعین‌حال ایرباس نیز سفارش‌هایی برای فروش هواپیما به ایران‌ایر داشت. خزانه‌داری آمریکا با فرمان ترامپ به شرکت‌های بویینگ، ایرباس و جنرال‌الکتریک مهلتی 3 تا 6 ماهه برای قطع همکاری با ایران داده است.

دیدگاه کاربران