برادر چینی توسان به ایران می‌آید

هوآتی A25؛ محصول جدید ریگان خودرو

1 بهمن 1399 17:44

تغییر مدیرعامل ریگان خودرو در اواسط زمستان 99، امیدها را برای حضور پررنگ‌تر این زیرمجموعه جنجالی کرمان موتور، بیشتر کرده است. اتفاق تلخی که برای خریداران کوپا رخ داد، که البته شهر خودرو هم در آن بی‌تاثیر نبود، چیزی نیست که به این زودی‌ها از خاطره مشتریان ریگان خودرو پاک شود. حالا که چشم‌ها دوباره متوجه فعالیت‌های جدید ریگان خودرو شده، آقای خطیبی (مدیرعامل جدید ریگان) در تاریخ 30 دی 99 خبر داده که ریگان خودرو برای سال 1400، تولید شاسی‌بلندی جدید را در دستور کارش قرار داده است؛ خودرویی که طبق گفته‌های آقای خطیبی، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کلاس، چیزی بین کوپا و جی‌ام‌سی خواهد بود.

با اینکه آقای خطیبی، نام محصول جدید ریگان خودرو را فاش نکرده اما می‌توان حدس زد که محوصل جدید ریگان خودرو، شاید هوآتی A25 باشد؛ محصول عجیب و غریب دیگری از بازار چین که می‌تواند با قیمت رقابتی، به بازار ایران بیاید.

نسل اول A25 با کمک سانتافه

احتمالا این نخستین‌باری است که درباره خودروسازی هوآتی موتور (Hawtai) صحبت می‌کنیم؛ این شرکت در سال 2000 میلادی فعالیتش را شروع کرد و دو سال بعد، یعنی در سال 2002، همکاری‌اش را با هیوندای، استارت زد. حاصل این همکاری (که نمی‌دانیم آیا در قالب جوینت‌ونچر بوده یا اینکه هیوندای قصد تملکش را داشته یا چیز دیگری) عرضه و مونتاژ خودروهای سواری هیوندای برای مشتریان چینی بود.

البته ظاهرا کره‌ای‌ها رضایت چندانی از این همکاری نداشتند چراکه در سال 2010 از ادامه شراکت‌شان با هوآتی صرف‌نظر کردند. اما همین زمان 8 ساله، فرصت خوبی به هوآتی داد تا بتواند از برخی پلتفرم‌های قدیمی هیوندای، برای ادامه حیاتش استفاده کند.

هوآتی از سال 2006 مونتاژ هیوندای سانتافه (اتاق SM) را در چین شروع کرد. سپس اندکی بعد تصمیم گرفت تا همان سانتافه نسل اول را با تغییراتی در ظاهر و باطن، تحت برند خودش به بازار چین عرضه کند. بدین‌ترتیب، موفق‌ترین محصول این شرکت، یعنی Shengdafei در سال 2009 خلق شد.

نامش را دقت کردید؟ شنگدافی! که در واقع همان سانتافه است ولی به زبان چینی. ظاهرا هوآتی موتور برای جلب توجه بیشتر مشتریانش، حتی نام این خودرو را هم بر وزن نام سانتافه گذاشته بود. البته همین خودرو، در برخی بازارهای صادراتی با نام هوآتی A25 هم فروخته می‌شد. در تصویر زیر، نسل اول هوآتی A25 را مشاهده می‌کنید.

از آنجایی که هوآتی، برخی از موتورهای بنزینی‌اش را از سایک موتور (SAIC) و موتورهای دیزلی‌اش را نیز از شرکت وی‌ام ایتالیا (VM Motori) تامین می‌کرد، پس بهتر است بگوییم که این شرکت، از پلتفرم تغییریافته سانتافه نسل اول، برای ساخت شنگدافی یا همان هوآتی A25 استفاده کرده بود.

نسل دوم A25 با کمک توسان

هوآتی موتور در سال 2015، نسل دوم A25 را طوری ساخت که مشابه فیس‌لیفت هیوندای توسان نسل دوم (اتاق LM) بود؛ یعنی همان فیس‌لیفت توسان که وقتی در مدل 2013 به بازار ایران رسید، به «فیس سانتافه‌ای» مشهور شد.

هوآتی موتور همچنین در سال 2017، نحوه نام‌گذاری محصولاتش را تغییر داد و از نام شنگدافی برای نامیدن همه محصولات کراس‌اورش استفاده کرد. سپس نام این خودرو را هم به Shengdafei 5 تغییر داد. در تصویر زیر، نسل دوم هوآتی A25 یا شنگدافی 5 را مشاهده می‌کنید.

در حالیکه نسل اول هوآتی A25 در سگمنت کراس‌اورهای سایز متوسط قرار داشت، اما نسل دوم A25 کوچکتر شده بود و به سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور آمده بود. به همین دلیل احتمالا نسل دوم A25 نه فقط در ظاهر، بلکه در باطن هم مدیون توسان است و از پلتفرم توسان LM بهره می‌برد اما متاسفانه مدارک موثقی برای تایید این موضوع، فعلا وجود ندارد.

مشخصات فنی هوآتی A25 ریگان خودرو

هوآتی A25 در نسل دومش، هم با موتور 1.5 لیتری توربو عرضه شده و هم با موتور 2.0 لیتری توربو. اما موتور دو لیتری‌اش از نوع دیزلی است پس با صرف‌نظر از آن، به سراغ موتور کوچک‌ترش می‌رویم. 

نکته اینجاست که موتور توربو بنزینی A25، در دو نسخه عرضه شده که تفاوت اندکی با یکدیگر دارند. نسخه ضعیف‌تر با کد موتور 4G15T شناخته می‌شود اما نسخه قوی‌ترش، کد موتور 15S4G دارد. خبر خوب اینکه ریگان خودرو، هوآتی A25 را با موتور قوی‌ترش به ایران می‌آورد که مشخصاتش را در جدول زیر، مشاهده می‌کنید:

کد موتور 15S4G
نوع موتور 4 سیلندر توربو
آلایندگی یورو 5
حجم موتور 1.5 لیتر
قدرت 154 اسب بخار در دور موتور 5500
گشتاور 215 نیوتن متر در دور موتور 2000 تا 4400
گیربکس 4 دنده اتومات
مصرف ترکیبی 7.2 لیتر
شتاب 9.5 ثانیه
سرعت 180 کیلومتر برساعت
وزن 1460 تا 1484 کیلوگرم
حجم باک 50 لیتر
حجم صندوق عقب 430 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

آپشن‌های هوآتی A25 ریگان خودرو

اینکه بگوییم ریگان خودرو در سال‌های آینده، هوآتی A25 را دقیقا با چه امکانات و آپشن‌هایی به ایران خواهد آورد، کمی کار سختی است! اما از یک چیز مطمئن هستیم: هوآتی A25 حتی در فول‌ترین تیپش، جزو آن چینی‌های پرآپشن نیست و تجهیزات ویژه یا منحصربه فردی را در اختیارتان قرار نمی‌دهد.

تجهیزات زیر، صرفا آن امکاناتی است که ریگان خودرو برای هوآتی A25 اعلام کرده:

  • دو ایربگ
  • کروز کنترل
  • کنترل کشش و پایداری
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب
  • دی لایت
  • تنظیم برقی آینه‌ها و چراغ‌های جلو
  • سنسور عقب
  • سنسور باد تایر
  • سانروف برقی
  • تهویه دیجیتال
  • ورود بدون کلید
  • مانیتور 8 اینچی لمسی
  • شش اسپیکر

قیمت هوآتی A25 ریگان خودرو

هوآتی موتور بعد از آنکه در سال 2018 نسخه الکتریکی A25 را رونمایی کرد، دیگر هیچ خودروی جدیدی را برای بازار چین معرفی نکرد و حتی حاضر به فیس‌لیفت آنها نشد. تا به امروز نیز همچنان فروش هوآتی موتور در چین متوقف است طوریکه آخرین نسخه هوآتی A25 در این کشور، مربوط به همان مدل 2017 است. مدل 2017 هوآتی A25 وقتی به بازار چین رفت، قیمتی در حدود 85 تا 110 هزار یوآن داشت که معادل تقریبی 13 تا 17 هزار دلار بود.

با توجه به آپشن‌ها و قیمت هوآتی A25 ریگان خودرو، این کراس‌اور چینی می‌تواند رقیب خوبی برای فردا SX5 خودروسازی فردا، جک S5 کرمان موتور، ام‌وی‌ام X33S نیوفیس مدیران خودرو و همچنین لیفان X70 خودروسازان بم باشد.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران