درحالیکه رسانهها همچنان منتظر معرفی یک پیکاپ با نام احتمالی سانتاکروز و یک خودروی اسپرت موتور-وسط از سوی هیوندای هستند، این شرکت اقدام به رونمایی از یک کراساور جدید کرده است.
”بایون را میتوان نسخه کراساور از هاچبک i20 دانست که برای عرضه در بازار اروپا طراحی و ساخته شده است.“برخلاف انتظار، ابعاد بایون بسیار به مدل کونا نزدیک است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با 4.18، 1.77 و 1.49 متر بوده که در مقایسه با کونا تنها کمی از آن کوچکتر است. علیرغم فاصله مساوی میان محورهای این خودرو با هیوندای کونا، فضای محفظه بار آن در حالت عادی و پس از خواباندن صندلیهای عقب به ترتیب 411 و 1205 لیتر است، که در هردو صورت از فضای بار کونا بیشتر میشود.
طراحی هیوندای بایون مدل 2021
بایون را میتوان نسخه کراساور از هاچبک i20 دانست که برای عرضه در بازار اروپا طراحی و ساخته شده است. فرم تیزگوشه چراغهای جلو تاحدی یادآور نسل جدید توسان بوده و چراغهای LED بومرنگ شکل عقب به همراه نوار نورانی وسط هم شبیه به سایر محصولات این خودروساز کرهای از کار درآمده ولی در مجموع میتوان بایون را صاحب شخصیتی مستقل دانست که ظاهری متفاوت از سایرین دارد.
کابین و امکانات هیوندای بایون مدل 2021
برخلاف نمای ظاهری، در کابین هیوندای بایون فضایی آشنا به نمایش گذاشته شده که در اجزایی شامل نمایشگرهای 10.25 اینچی اطلاعات سرگرمی و پشت آمپر، فرم دریچههای تهویه و دکمههای کنسول میانی کاملاً مشابه با هیوندای i20 است.
پیشرانه و مشخصات فنی هیوندای بایون مدل 2021
اشتراک هیوندای بایون با i20 شامل فضای زیر کاپوت هم میشود چراکه از اجزای فنی مشترک میان این دو خودرو استفاده شده است. در ضعیفترین نسخه، پیشرانه تنفس طبیعی بنزینسوز 1.2 لیتری با قدرتی در حدود 84 اسببخار به همراه جعبهدنده 5 سرعته دستی نصب خواهد شد.
یک قدم بالاتر، به پیشرانه یک لیتری 3 سیلندر مجهز به توربوشارژر میرسیم که 100 اسببخار قدرت را از طریق جعبهدنده شش سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخها منتقل میکند، البته امکان سفارش همین پیشرانه با فناوری هیبرید-خفیف نیز وجود دارد که در آن صورت، 120 اسببخار قدرت به نیروی پیشرانه اضافه خواهد شد.
با توجه به محدودیتهای فنی و البته پیشگیری از افزایش هزینههای تولید، هیوندای قصد دارد بایون را تنها در نسخه دیفرانسیل-عقب به فروش برساند.
برتریهای هیوندای بایون نسبت به رقبا
احتمالاً برخی مشتریان درباره مزیت هیوندای بایون نسبت به دیگر محصول هیوندای یعنی کونا و اصولاً علت عرضه این خودرو دچار تردید خواهند شد، اما پاسخ خودروساز کرهای این است که بایون قصد دارد به عنوان یک کراساور اقتصادی و کاربردی نظر افرادی را جلب نماید که به سیستم چهارچرخ محرک یا پیشرانه برقی نیازی ندارند. طراحی ظاهری متفاوت این مدل هم میتواند برگ برنده دیگری باشد که در مقابل کونا یا سایر رقبا به بایون یاری رساند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com