• جي اي سي امپو راسا موتور

سیوک R چینی!

تست و بررسی جی ای سی امپو راسا موتور (GAC Empow)

3 تیر 1403 16:50

اگر اسم جی ای سی امپو - GAC Empow - را در Youtube جستجو کنید به ویدیوهایی برخواهید خورد که این خودرو در کنار هوندا سیویک قرارد داده‌اند و در حال کورس انداختن با ژاپنی‌هاست. امپو در سال 1402 برای عرضه در ایران معرفی شد، از آن روز تا کنون این ماشین طرفداران به خصوص خودش را پیدا کرده. در این بخش از تست و بررسی خودرو در باما با هم نگاهی به این خودرو خواهیم انداخت.

طراحی ظاهری جی ای سی امپو

در نگاه اول امپو حس مشابهت بسیار زیادی با مرسدس CLA و SL در بیننده ایجاد خواهد کرد. اما با دقیق شدن نمی‌توانید نقطه اشتراکی در این خودرو پیدا کنید که دقیقا از روی دست مرسدس کپی شده باشد.

چراغ‌های جلو فرمی کشیده و متناسب با سپر جلو دارد، سپر جلو پر از شکست و ورودی‌های هواست. برخلاف اکثر خودروهای امروزی، این ورودی‌های هوا هرکدام وظیفه‌ای دارند و فقط برای زیبایی تعبیه نشده‌اند. سپر جلو تا بالای چراغ‌ها ادامه پیدا کرده و کاپوت چند سانتی‌متری با چراغ‌ها فاصله دارد. طراحی‌ای که مشخصا شما را به یاد مرسدس می‌اندارد.

وقتی از بغل به جی ای سی امپو نگاه می‌کنید، بیشتر متوجه هماهنگی اجزای بدنه می‌شوید. امپو یک فست‌بک است و زاویه‌ به‌خصوص سپر عقب، حس اسپرتی بودن خودرو را بیشتر به شما القا می‌کند.

جی ای سی امپو از عقب ظاهری شبیه به کرولا دارد، اما باز هم با بیشتر نگاه کردن به پشت خودرو تصویر کرولا را فراموش می‌کنید و با فرمی دلپذیر و ساده از طراحی عقب روبرو می‌شوید.

حقیقتا چندسالی‌است که چینی‌ها در طراحی ظاهری پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، اما جی ای سی یک قدم فراتر گذاشته و خودرویی 4 درب صندوق‌دار را به یک نماد اسپرت برای برند خودش تبدیل کرده. رنگ مات این نمونه از امپو و های‌لایت‌های زرد چراغ‌ها که در سپر جلو و کفشک‌های ترمز تکرار شده، در شاخص بودن این طراحی بسیار مؤثر بوده است.

طراحی کابین جی ای سی امپو

در کابین امپو همه چیز در دسترس شماست، برای تهویه هوا کلیدهای میان‌بر جداگانه دارید، برای زیاد کردن صدای مولتی‌مدیا هم همین‌طور، یک سوئیچ هم برای تغییر حالت رانندگی بر روی کنسول وسط تعبیه شده. دو صفحه نمایش دیجیتال با کیفیتی مناسب اطلاعات مختلف را به شما نمایش می‌دهند. کلیدهای روی فرمان جانشینی مناسبی دارند و مزاحمتی هنگام کلنجار رفتن با فرمان در جاده‌های پیچ‌در‌پیج برایتان ایجاد نمی‌کنند.

این تیپ از امپو که به ایران آمده است، از فول‌ترین نسخه‌هاست و صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی و آکسان‌های زرد رنگ ظاهری جذاب به کابین بخشیده‌اند.

در کابین امپو شما حس دربرگرفته شدن و محافظت شدن خوبی دارید، همان چیزی که داخل یک خودروی اسپرت سریع به آن احتیاج دارید. زاویه قرارگیری پشت فرمان، در کنار آکسان‎های زرد و طرح فیبر کربن روی کنسول وسط می‌تواند یک‌نواختی یک روز کاری را از ذهنتان بشوید.

امکانات جی ای سی امپو

مهمترین امکانی که امپو برایتان به وجود می‌آورد، رانندگی اسپرت است. اما برخلاف بسیاری از خودروهای اسپرت، GAC از امکانات رفاهی غافل نشده است. سیستم خودران در جی ای سی امپو این امکان را به شما می‌دهد تا حداکثر سرعتی که می‌خواهید طی کنید را انتخاب کرده و حالا دیگر با قرار دادن انگشتی برروی فرمان (بدون نیاز به فرمان دادن)، حرکت خودکار خودرو در کنار حفظ فاصله با خودروی جلویی را تجربه کنید.

سیستم تهویه‌ این خودرو در گرمای خرداد ماه به خوبی عمل می‌کرد و تهویه‌ دوئال باعث می‌شود در کنار همسفرهای سرمایی‌تان هم بتوانید از حداقل دمای کولر استفاده کنید.

سیستم صوتی امپو حجم صدای معقولی دارد، اما بهتر از آن تفکیک خوب صداست که به یمن هم‌کاری با شرکت DTS به دست آمده است.

بیان این مساله از تکمیل بودن کابین امپو خبر می‌دهد؛ که شما به دنبال بهبود آن و حضور Remote یا Mouse یا چیزی شبیه به آن، برای کنترل نمایشگر لمسی، به سبک محصولات آلمانی و لوکس ژاپنی هستید. کشیدن خودتان تا صفحه نمایش لمسی هنگام رانندگی خیلی مطلوب نیست.

کیت اگزوز صدای بم و نه‌چندان بلند داشت که در عین جذابیت، مزاحمت و توجه زیادی هم جلب نمی‌کند. مود رانندگی هم امکان تنظیم همه چیز را به شما می‌داد. پدال‌ها، فرمان، اطلاعات نمایش داده شده در نمایش‌گرها و غیره. نمایش‌گر جلوی راننده علاوه بر تغییر ظاهر در وضعیت‌های مختلف رانندگی، اطلاعات مختلفی را به شما نشان می‌داد؛ مانند G-meter (نمایش‌گر شتاب خروج از مرکز) که در پیست‌های مسابقه امری کارآمد است.

کارکردن با سیستم نیمه خودران را می‌بایست تجربه کنید تا به آن عادت کنید. فرمان دادن امپو در حالت خودکار، فرمان دادن امپو در اتوبان‌ها مطلوب بود اما در جاده‌های دو طرفه بین شهری کمی خشک عمل می‌کرد و به صورت مقطع فرمان می‌داد. حفظ فواصل با خودروی جلویی به صورت خودکار عملکرد نرم‌تری داشت و ترافیک پیش‌رو را به خوبی تشخیص می‌داد.

مشخصات فنی جی ای سی امپو

مشخصات فنی جی ای سی امپو برروی کاغذ مانند خیلی از هم‌وطنانش است. 1.5 لیتر پیشرانه‌ توربوشارژ با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت در سیلندر، که از طریق گیربکسی دو کلاچه‌ تر و 7 سرعته توان را به چرخ‌های جلو می‌رساند. امپو توانی برابر با 167 اسب‌بخار دارد و می‌تواند 270 نیوتن‌متر گشتاور را در احتیارتان بگذارد. اما تفاوت عملکرد فنی این ماشین و کراس‌اورهای چینی رایج وقتی مشخص می‌شود که شتاب 0 تا 100 اعلامی 7 ثانیه را می‌شنوید.

وزن 1400 کیلویی این خودرو، نقطه ثقل پایین و تیون (تنظیم) مناسب گیربکس و موتور رمزهای لذت‌بخش‌تر شدن رانندگی امپو هستند. البته که تایرهای میشلن Pilot Sport 4 فرمان‌پذیری این خودرو را به مرحله‌ای غیرقابل دسترس برای دیگر چینی‌ها وارد کرده‌اند. البته در خودروهایی که به مشتریان تحویل داده شده است، خبری از این تایرها نیست!

تجربه‌ رانندگی با جی ای سی امپو

با قرارگیری پشت فرمان امپو تنظیم‌های کافی برای رسیدن به موقعیت مناسب را به راحتی خواهید یافت. فرمان با ارتفاع پایین روبه‌روی سینه‌ راننده قرار می‌گیرد و ارتفاع داشبورد بالاتر از شانه‌های راننده است. این دو مورد حس اسپرتی امپو را چند برابر می‌کند. اگر از حالت رانندگی Eco استفاده کنید، با یک خودروی نرمال شهری طرف هستید. فرمان نرم، پدال‌هایی که برای استفاده روزمره تنظیم شده‌اند، تعویض دهنده‌های مطلوب و سبک کردن دنده‌ها در دور پایین همه و همه حالت Eco را برای استفاده روزمره ایده‌آل می‌سازند.

شاید این خودرو دوربین 360 نداشته باشد، اما آینه‌های با دید مناسب به‌علاوه رادار نقطه‌ کور و سنسور پارک عقب و جلو این خودرو را برای مانور در فضاهای محدود شهری آماده کرده‌اند. البته دید نسبت به دماغه‌ خودرو کمی مخدود است، اما به دلیل مشخص بودن کاپوت از جایگاه راننده، آزاردهنده نیست. فنربندی امپو کمی به سمت خشکی تمایل دارد، همان‌طور که از یک خودروی اسپرت انتظار می‌رود، اما هنوز نرم‌تر از 206 و در نزدیکی مزدا 3 قرار می‌گیرد.

از رانندگی شهری که گذر کنیم و حالت Sport+ را انتخاب کنیم، دریچه‌های اگزوز باز شده و حالا شما با خودرویی مناسب برای شیطنت شهری روبرو هستید. بازخورد پدال‌ها دقیق‌تر می‌شود و گیربکس خودرو به خوبی دنده‌ها را تا جایی که راضی شوید، پر می‌کند.

عملکرد گیربکس برای شتاب‌گیری خطی فوق‌العاده است! اما برای شتاب‌گیری‌های مقطعی (سبقت گرفتن) بهتر است از حالت دنده‌ای استفاده کنید. گویا گیربکس این خودرو طراحی شده تا شتاب صفر تا صد مطلوبی را در اختیارتان بگذارد و از پس این‌کار به خوبی بر‌می‌آید. اما در حوزه‌ بازخوردهای سریعِ مطابق میل راننده و معکوس کشیدن‌ها، آن‌طوری که خودش صلاح می‌بیند عمل می‌کند.

امپو با نامبرده نام برده به هیچی پیچی، با هر سرعتی که باشید، نه نمی‌گوید! در بررسی چند ساعته‌‌ ما، هر پیچ و تابی از جاده را که انتخاب کردیم توانست با سرعت بالای 100 بگذارند. علاوه برچسبندگی بالای تایرها و سیستم تعلیق متناسب امپو، سیستم کنترل پایداری این خودرو هم در هرجایی که احساس کند در شرف لیز خوردن هستید، وارد عمل می‌شود و شما را نجات می‌دهد. اما بدون این‌که شما احساس کنید ESP در کار شما دخالت کرده است.

راند نهایی با جی ای سی امپو

قدرت مانور و توان حرکتی امپو جایزه کسانی است که به جای یک کراس‌اور تک دیفرانسیل، سراغ خودرویی فست‌بک آمده‌اند. امکانات مناسب در کنار ظاهری دلربا امپو را ایده‌آل برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت می‌کند. کیفیت ساخت بالای این خودرو در کنار طراحی به روز و ارگونومیکش به شما حس ماشینی گران‌تر را می‌دهد.

اما بزرگترین نگرانی برای خریداران واردات محدود و خدمات پس از فروش است، مساله‌ای که نمایندگی رسمی جی ای سی در عربستان سعودی آن را با گارانتی 250 هزار کیلومتری یا 6 ساله برطرف کرده و امیدواریم حرکتی مشابه را از عرضه کننده امپو در ایران هم ببینیم.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران