• جي اي سي امپو راسا موتور

کمی بیشتر از 2 میلیارد!

بررسی جی ای سی امپو راسا موتور (GAC Empow)

29 بهمن 1402 09:47

قیمت خودرو امپو در زمستان 1402

بهمن 1402: شرکت راسا موتور خاورمیانه، در آخرین روزهای بهمن‌ماه و بصورت دقیق‌تر در تاریخ 1402/11/29، برای اولین‌بار قیمت GAC Empow را اعلام نمود. امپو که در حال حاضر، اولین سدان وارداتی GAC است که توسط راسا موتور به ایران آمده، بزودی با قیمت نهایی 2 میلیاردو 50 میلیون تومان تحویل خریداران ایرانی می‌شود.

کاتالوگ امپو وارداتی منتشر شد

دی 1402: با اضافه‌شدن نام GAC EMPOW به لیست خودروهای خارجی در سامانه یکپارچه خودرو وارداتی، شرکت راسا موتور نیز اطلاعات و مشخصات رسمی این خودرو را برای نخستین‌بار، منتشر کرده است:

کاتالوگ جی ای سی امپو وارداتی (PDF)

واردات ترامپچی امپو به ایران

شهریور 1402: قطعا اگر جنگ تجاری میان آمریکا و چین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اوج خود نمی‌رسید و بعد از آن نیز همه‌گیری ویروس کرونا اگر اتفاق نمی‌افتاد، شرکت گک (GAC) قطعا یکی از نخستین خودروسازان چینی بود که می‌توانست فروش محصولاتش را در آمریکای شمالی آغاز کند. اما تا به امروز، گک موفق به فروش محصولاتش در آنجا نشده و عرضه محصولاتش را در آن بازار، تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخته است. ولی چینی‌ها همیشه یک راه فرار پیدا می‌کنند و اگر راه به بازاری نیافتند، یک بازار جدید پیدا می‌کنند. اما چه بازاری بهتر از خاورمیانه و چه کشوری بهتری از ایران؟!

شرکت خودروسازی گک موتورز، که سال‌هاست در بازار خاورمیانه محصولاتش را می‌فروشد، از سال 2015 تا به امروز، هیچ محصول جدیدی را در بازار کشورمان عرضه نکرده است. این شرکت در ابتدا با همکاری «شرکت مرتب خودرو» به ایران آمد. سپس شریک تجاری‌اش را تغییر داد و با کمک «شرکت الماس‌داران»، موفق به فروش تعداد محدودی از خودروهای GAC در ایران شد.

اما پس از گذشت هشت سال، شرکت راسا موتور خاورمیانه، مجددا واردات محصولات GAC به ایران را آغاز کرده است. این شرکت، در حاشیه اولین دوره نمایشگاه روایت خدمت، که به مناسبت هفته دولت در اوایل شهریورماه 1402 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردید، برای نخستین‌بار از TRUMPCHI EMPOW رونمایی کرد؛ محصولی که هم‌اکنون پرچمدار سدان‌های GAC محسوب می‌شود.


ترامپچی امپو؛ پرچمدار سدان‌های GAC 

ترامپچی امپو، در ابتدا با کد EMPOW55 در نمایشگاه گوانگژو 2020 به رسانه‌ها معرفی شد ولی در نهایت، نسخه تجاری آن با نام EMPOW از سال 2021 به دست خریداران رسید.

ترامپچی علاوه بر سدان امپو، هم‌اکنون دو سدان دیگر نیز در خط تولیدش دارد؛ یکی سدان سایز متوسط ترامپچی GA6 و دیگری نیز سدان فول سایز ترامپچی GA8. بنابراین در سگمنت سدان‌های کامپکت (جمع و جور) تنها محصول این شرکت، ترامپچی امپو خواهد بود؛ خودرویی که جایگزین ترامپچی GA4 است اما به لطف تغییرات زیادی که در طراحی آن رخ داده، چینی‌ها نام جدیدی برای آن انتخاب کرده‌اند.

مشخصات فنی ترامپچی امپو وارداتی

در بازار چین، علاوه بر نسخه هیبریدی این خودرو که در مقاله ترامپچی امپو هیبرید آنرا معرفی کرده‌ایم، این محصول با دو موتور مختلف عرضه شده است که در جدول زیر، تفاوت آنها را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی ترامپچی امپو
کد موتور 4A15J2 4B20J3
نوع موتور 1.5 لیتر توربو 2.0 لیتر توربو
قدرت 167 اسب بخار 265 اسب بخار
گشتاور 270 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 7 دنده DCT 8 دنده AT
وزن 1400 کیلوگرم 1500 کیلوگرم
شتاب 7 ثانیه 5.7 ثانیه
سرعت 200 کیلومتربرساعت  
مصرف 6 لیتر 7.1 لیتر

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

اما براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت راسا موتور خاورمیانه، ترامپچی امپو وارداتی در بازار ایران، موتور کم‌حجم‌تر را در سینه‌اش دارد؛ بنابراین باید منتظر موتور 1.5 لیتری توربو به همراه گیربکس DCT دوکلاچه اتومات، از نوع تَر (wet) باشیم.

رقیبان ترامپچی پرو در ایران

آنطور که گک موتور گفته، ترامپچی امپو، اولین محصول لوکس و اسپرت در سگمنت میان‌رده‌هاست که تحت این برند عرضه شده. بنابراین می‌تواند رقیب بسیار خوبی برای چینی‌های میان‌رده دیگری مانند ام‌جی 6 جدید و بی‌وای‌دی چین پرو پلاس باشد.

در بازار ایران نیز ترامپچی امپو، باید با سدان‌های زیادی رقابت کند. یک پله پایین‌تر از امپو، محصولاتی مانند ریسپکت پرایم از شرکت بهمن موتور و جتا VA3 از شرکت ماموت خودرو قرار دارند.

رقیبان مستقیم این خودرو نیز آریزو6 پرو از شرکت مدیران خودرو، هونگچی H5 از شرکت بی‌ام‌کارز، کی‌ام‌سی جی7 از شرکت کرمان موتور، چانگان یونی وی از شرکت سایپا و همچنین دانگ‌فنگ شاین مکس از شرکت ایران خودرو هستند.

یک پله بالاتر از ترامپچی امپو نیز برندهای اروپایی ایستاده‌اند و خودروهایی مانند هیوندای النترا وارداتی از شرکت کرمان موتور، کیا K5 وارداتی از شرکت کوشا خودرو و اشکودا اوکتاویا از شرکت پارس ساتر هوشمند، رقیبان سرسختی برای این چینی خواهند بود.


شرایط فروش GAC در ایران

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش راسا موتور و همچنین جهت آگاهی از جدیدترین شرایط فروش خودروهای GAC در ایران، پیش فروش خودروهای گک وارداتی و نحوه ثبت نام GAC، مقاله شرایط فروش جی ای سی را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران