خودروهایی که در دوران فعلی تولید میشوند، ایمنی به مراتب بیشتری از نمونههای قدیمی دارند. استفاده از مواد مقاومتر و البته فناوریهای جدید، از مهمترین عوامل افزایش ایمنی خودروها و کاهش آسیب به سرنشینان در صورت وقوع حادثه به شمار میآید.
”میزان فوت بانوان بین 20 تا 28 درصد و آسیبدیدگی شدید آنها بین 37 تا 73 درصد بیشتر از آقایان است.“با وجود افزایش ایمنی خودروها، تفاوت رفتار رانندگان عامل مهمی در بروز حوادث بوده و همچنان شاهد سوانح رانندگی هستیم. در صورت وقوع چنین اتفاق ناگواری، یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده در میزان آسیب به سرنشین میتواند نوع خودرو باشد.
براساس پژوهشی که توسط انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه انجام شده، چندین عامل در آسیبپذیری بیشتر بانوان در تصادفات رانندگی نقش بازی میکنند. طبق نتایج این تحقیق، میزان فوت بانوان بین 20 تا 28 درصد و آسیبدیدگی شدید آنها بین 37 تا 73 درصد بیشتر از آقایان است.
یکی از عوامل اعلام شده توسط این پژوهش که تاثیر مهمی در نتیجه داشته، نوع خودروهای مورد استفاده بانوان و شرایط وقوع تصادفات بوده است.
بنابر اظهارنظر خانم Jessica Jermakian به عنوان یکی از مدیران موسسه IIHS، نتایج این پژوهش نشان میدهد که بانوان معمولاً با خودروهای کوچکتر و سبکتر رانندگی کرده و بیش از آقایان در حوادث برخورد به پشت خودروی جلویی و از ناحیه جانبی حضور دارند.
با مطالعه حوادث رانندگی که بین سالهای 1998 تا 2005 اتفاق افتاده، مشخص شده که سهم بانوان از تصادفات بین دو خودرو بیشتر از آقایان بوده درحالیکه در برخورد میان خودرو با کامیون، تنها 5 درصد از بانوان حضور داشتهاند که در مقایسه با سهم 20 درصدی آقایان بسیار کمتر است.
خبر خوش برای بانوان اینکه براساس نتایج پژوهش IIHS، میزان آسیبدیدگی آنها از ناحیه پا نسبت به آقایان به میزان دو و نیم برابر کمتر است.
موسسه IIHS اعلام نموده که انتشار نتایج چنین پژوهشهایی میتواند به خودروسازان برای پاسخگویی بهتر به خواستهها و نیازهای مشتریان یاری برساند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com