8.8 درصد تصادف کمتر

تاثیر چراغ دیلایت در کاهش تصادفات

30 فروردین 1402 11:29

براساس نتایج پژوهشی که اخیرا توسط مرکز مطالعات تصادفات در دانشگاه Monash استرالیا انجام شده است، خودروهای مجهز به دیلایت، کمتر در معرض تصادفات ناشی از کمبود میدان دید سایر رانندگان قرار می­‌گیرند.

با وجود چراغ‌های دیلایت، تشخیص خودرو توسط سایر رانندگان در سرعت‌های بالا و زمان‌های نزدیک به طلوع و غروب خورشید افزایش می‌یابد و آمار تصادفات نیز به میزان 8.8 درصدی کاهش خواهد یافت.این پژوهش که در مجله Safety Research انتشار یافته، داده­‌های موردنیاز خود را از پلیس ایالت‌های نیو ولز جنوبی، ویکتوریا، کویینزلند و وسترن استرالیا دریافت نموده تا نقش چراغ‌های دیلایت در کاهش تصادفات ناشی از عدم وجود روشنایی را مشخص کند. این داده‌­ها که اخیراً و با ذکر مدل و شماره VIN خودروها انتشار یافته، مربوط به تصادفاتی می­‌شود که در فاصله سال‌های 2010 تا 2017 در مناطق مذکور رخ داده است.

با شناسایی مدل خودروها، محققان توانستند دریابند که کدام یک از آن‌ها به چراغ دیلایت مجهز است، هرچند که وجود این ویژگی به صورت استاندارد، به عنوان ملاک درنظر گرفته شده.

در نهایت مشخص شد که با وجود این چراغ‌ها، تشخیص خودرو توسط سایر رانندگان در سرعت‌های بالا و زمان‌های نزدیک به طلوع و غروب خورشید افزایش می‌یابد و آمار تصادفات نیز به میزان 8.8 درصدی کاهش خواهد یافت. البته این رقم به صورت متغیر و کاملاً وابسته به مکان و زمان اعلام شده است، چراکه تجهیز به این چراغ‌ها در بزرگراه می‌­تواند ریسک تصادف را به میزان 7.6 درصد کاهش دهد، درحالی‌که این رقم برای زمان نزدیک به طلوع یا غروب خورشید برابر با 20.3 درصد خواهد بود، که تا 23.8 درصد برای سرعت‌های بالاتر از 75 کیلومتر برساعت افزایش می‌­یابد.

براساس نتایج این تحقیق، می‌­توان به اهمیت وجود چراغ‌های LED در خودروها، پی برد. البته نویسنده تحقیق اعتقاد دارد که تاثیر فناوری‌های جدیدتر بر کاهش تصادفات، می­‌تواند بسیار بیشتر باشد، امری که اثبات آن به گذشت زمان نیاز دارد.

چراغ‌های دیلایت یا روشنایی روز، اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک استاندارد اجباری شناخته می­‌شود. پژوهش‌های دیگری که در ایالات متحده و اروپا به انجام رسیده نیز تاثیر این مورد در کاهش تصادفات را به اثبات رسانده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران