تاکنون مدل UX300e تنها نماینده لکسوس در بازار کراساورهای کوچک و برقی بوده اما گویا قرار است در آینده شاهد تغییری بزرگ باشیم، چراکه این خودروساز ژاپنی از کانسپت LF-Z رونمایی کرده که قصد دارد مسیر را برای ورود چندین خودروی برقی جدید لکسوس به بازار هموار کند.
”لکسوس LF-Z به مجموعه باتری لیتیوم-یون به ظرفیت 90 کیلووات ساعت مجهز شده است، که شعاع حرکتی برابر با 600 کیلومتر را برای آن به ارمغان میآورد.“لکسوس برای معرفی 20 مدل هیبرید، پلاگین هیبرید و کاملاً برقی از سال 2025 به بعد برنامهریزی کرده است و با معرفی کانسپت LF-Z قصد دارد طراحی ظاهری، عملکرد فنی و فناوری محصولات آینده خود را به معرض نمایش بگذارد.
فرم کلی این کراساور در ارتفاع نسبتاً کوتاه بدنه همراه با شیب سقف مشابه خودروهای فستبک، چراغهای باریک جلو و عقب و استفاده وسیع از شیشه در نیمه بالایی خلاصه میشود. از آنجایی که با یک کانسپت روبرو هستیم، مشاهده رینگهای بسیار بزرگ و دوربینهای جانبی چندان عجیب نیست.
دستگیره درهای لکسوس LF-Z همچون برخی خودروهای برقی گرانقیمت از نوع مخفیشونده است، که تنها در هنگام نیاز از جای خود خارج میشوند. حسگرهای این دستگیره در صورت تشخیص نزدیک شدن سایر وسایل نقلیه، عمل نخواهند کرد.
میزان عبور نور از سقف شیشهای خودرو هم بنابر انتخاب سرنشینان قابل تغییر است. فضای کابین به چهار صندلی مجهز شده و طراحی بسیار سادهای دارد چراکه وظیف کنترل عملکردهای مختلف به نمایشگر مرکزی واگذار شده است.
لکسوس LF-Z به مجموعه باتری لیتیوم-یون به ظرفیت 90 کیلووات ساعت مجهز شده که از جریان شارژ 150 کیلووات پشتیبانی میکند و شعاع حرکتی برابر با 600 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) را برای آن به ارمغان میآورد. این مجموعه در کف خودرو نصب شده تا مرکز ثقل را پایین آورده و فرمانپذیری را افزایش دهد.
با وجود وزن 2100 کیلوگرمی لکسوس LF-Z ، این خودرو قادر است ظرف تنها 3 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت رسیده و به نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت دست یابد. به لطف فناوری Direct4، پیشرانه این خودرو توان تولید خروجی 536 اسببخار قدرت و 700 نیوتنمتر گشتاور را دارد.
در کانسپت لکسوس LF-Z از فناوری فرمان سیمی استفاده شده که به معنای عدم وجود ارتباط مکانیکی میان فرمان و چرخها و بهبود پاسخگویی فرمان خواهد بود.
در پایان بد نیست بدانید شرکت لکسوس قصد دارد در مارس 2024 اقدام به بازگشایی مرکزی برای طراحی و توسعه خودروهای برقی در مرکز مهندسی شیمویاما تویوتا (TTCS) در ژاپن نماید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com