چه خودروهایی بیشترین آسیب را دیدند؟

کمبود تراشه نیمه هادی؛ مشکل بزرگ صنعت خودرو

10 اردیبهشت 1400 18:52

این روزها کمبود تراشه نیمه هادی به یکی از مهمترین معضلات صنعت خودروسازی جهان تبدیل شده است. این بحران تقریباً تمام شرکت‌های خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده و کار را به جایی رسانده که خط تولید برخی شرکت‌ها به حالت نیمه تعطیل یا حتی تعطیل درآمده است.

براساس گزارش منتشر شده توسط واشنگتن پست، به خاطر کمبود تراشه نیمه هادی صنعت خودروسازی در سال جاری با کاهش تیراژ 1.5 الی 5 میلیون دستگاه روبرو می‌شود.به نظر می‌­رسد اوضاع در نیمه دوم سال بدتر شده و در کوتاه ­مدت افق چندان روشنی هم در پیش نباشد چراکه تایوان به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان قطعات نیمه­‌هادی برای صنعت خودروسازی، در سال 2021 با خشکسالی روبرو شده که می­‌تواند روی صنایع این کشور کوچک تاثیرگذار باشد.

آن‌گونه که نشریه South China Morning Post در هفته جاری گزارش داد، کمبود تراشه احتمالاً تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.

برخورد خودروسازان با این مشکل تقریباً یکسان بوده و به کاهش تولید یا تغییر در محصول راضی شده‌­اند. برای نمونه می­‌توان جدیدترین محصول پژو یعنی 308 را مثال زد چراکه براساس اعلام گروه استلانتیس، فعلاً از نصب صفحه پشت آمپر دیجیتال در این خودرو صرف نظر شده تا در مصرف تراشه الکترونیکی مقداری صرفه­‌جویی شود.

براساس گزارشی که توسط واشنگتن پست منتشر شده، صنعت خودروسازی در سال جاری با کاهش تیراژ 1.5 الی 5 میلیون دستگاه روبرو خواهد شد که حداقل یکصد هزار دستگاه از این تعداد سهم خودروساز بزرگ آلمانی یعنی فولکس‌­واگن خواهد بود.

در ادامه این مطلب قصد داریم تعدادی از خودروها که بحران کمبود تراشه، اثر نامطلوب بیشتری بر روند تولید آنها داشته را معرفی کنیم.

آئودی Q7/Q8، پورشه کاین، فولکس‌­واگن توارگ

نشریه اقتصادی Handelsblatt در تاریخ 26 آوریل اعلام کرد که تولید شاسی‌بلندهای گروه فولکس‌­واگن در اسلواکی در فاصله 29 آوریل تا 7 می به علت کمبود تراشه متوقف خواهد شد. البته روند تولید سه خودروی کوچک فولکس‌­واگن آپ، سئات می و اشکودا سیتی­گو بدون وقفه ادامه دارد.

شورولت (کامارو، اکوایناکس، مالیبو، تراورس)، کادیلاک  (XT4/XT5/XT6 )، جی‌‌ام­‌سی آکادیا

بیش از ده هزار کارگر جنرال موتورز در مدت یک یا دو هفته به مرخصی اجباری خواهند رفت، چراکه تاسیسات این شرکت در سه ایالت تنسی، میشیگان و مکزیکو قرار است به جمع کارخانجات تعطیل شده این شرکت در کانزاس و اونتاریو اضافه شود.

توقف خط تولید فورد به خاطر کمبود تراشه نیمه هادی

فورد (F-150، اکسپلورر، ماستنگ)، لینکلن (اویاتور، ناتیلوس)

تاسیسات فورد در شیکاگو، بلت راک و کانزاس از نیمه ماه آوریل تعطیل شده‌­اند با این امید که در 10 می شروع به کار کنند. ولی مسئولان فورد در هفته گذشته اعلام کردند که بازگشایی به تاریخ نامعلومی موکول شده است.

هیوندای

به نظر می‌­رسد که موجودی تراشه در انبارهای هیوندایی برای تولید در چند ماه ابتدایی سال 2021 کافی بوده ولی این خودروساز کره‌­ای هم اعلام کرده که روند تولید در ماه­‌های آوریل و می را کندتر کرده است. اوایل ماه جاری تاسیسات این شرکت در بوسان که مدل سوناتا را برای بازارهای صادراتی تولید می­‌کند، به طور ناگهانی کار خود را متوقف کرد. کارخانه اصلی در اولسان هم به مدت یک هفته تعطیل بود. از روند فعالیت تاسیسات هیوندای در ایالات متحده خبر موثقی در دسترس نیست.

جگوار(XE, XF، F تایپ)، لندرور(دیسکاوری، رنجرور  ایووک)

براساس گزارش بلومبرگ، هر دو خودروساز بریتانیایی که از سال‌ها پیش شریک یکدیگر هستند از تاریخ 26 آوریل اقدام به تعطیل کارخانجات خود در انگلستان نموده‌­اند. البته کارخانه سولیهول که سایر مدل‌های رنجرور، لندرور دیفندر و جگوار F-Pace را تولید می‌­کند، مشغول فعالیت است.

جیپ گرندچروکی، دوج دورانگو

براساس خبری که توسط اتوموتیو نیوز منتشر شده، تاسیسات گروه استلانتیس در دیترویت که به طور معمول با سه شیفت کاری و 20 ساعت در روز فعالیت دارد، قرار است بین 26 آوریل تا 7 می با یک شیفت کاری فعالیت داشته و از 17 تا 31 می هم به صورت کامل تعطیل باشد.

توقف خط تولید مرسدس بنز به خاطر کمبود تراشه نیمه هادی

مرسدس‌بنز (GLC, EQC، C کلاس)

هرچند تولید C کلاس در کارخانه آلاباما در آمریکا از سال گذشته میلادی متوقف شده، ولی قرار است دو کارخانه سازنده این خودرو در آلمان هم حداقل برای یک هفته تعطیل شوند. روند ساخت مدل‌های GLC و EQC هم از این اتفاق تاثیر خواهد پذیرفت.

میتسوبیشی

با استناد بر گزارش نشریه بلومبرگ، رقم تولید ماهانه میتسوبیشی از 90 هزار دستگاه در دو ماه اول سال جاری به 16 هزار دستگاه در پنجمین ماه خواهد رسید. با توجه به این کاهش محسوس، می‌­توان دریافت که کمبود تراشه چه آسیبی به روند تولید این خودروساز ژاپنی وارد کرده است. هنوز معلوم نیست که تولید کدام یک از محصولات این شرکت متوقف می­‌شود ولی بنابر اظهار یک منبع آگاه به Car and Driver، تعطیلات اجباری شامل حال خط تولید دو کارخانه واقع در ژاپن و تایلند خواهد شد.

نیسان (آلتیما، لیف، ماکسیما، مورانو، روگ)

هرچند شرکت ژاپن فعلاً هیچ برنامه‌­ای برای تعطیلی کارخانجات خود ارائه نداده ولی نشریه Japan Today در گفتگویی با یک منبع رسمی، از برنامه برای تعطیل شدن تاسیسات کیوشو در اواسط ماه می مطلع شده است. این کارخانه طیف گسترده‌­ای از محصولات نیسان شامل مدل ایکس-تریل را تولید می­‌کند. براساس همین گزارش، یکی دیگر از تاسیسات این شرکت در خاک ژاپن هم به مدت 10 روز تعطیل خواهد شد، ضمن­ این‌که شیفت شب دو کارخانه دیگر هم در طول ماه می فعال نخواهد بود. توقف تولید محصولات نیسان شامل حال کارخانجات این شرکت در تنسی و میسیسیپی آمریکا نیز شده است.

سوبارو (اسنت، ایمپرزا، لگاسی، اوت­بک)

پایگاه خبری WFYI که در ایندیاناپلیس آمریکا فعالیت دارد، خبر داده که کارخانه سوبارو در ایالت ایندیانا در طول دو هفته گذشته تعطیل بوده است. پیش­بینی می‌شود این اقدام، بر تولید 15 هزار دستگاه خودرو تاثیر منفی بگذارد.

دیدگاه کاربران