خرداد 1401: یکی از یادگارهای جنگ جهانی دوم، که به صورت گستردهای در ارتش متحدین استفاده شده بود، کامیونهای نظامی دوج سری WC هستند. این کامیونها در انواع مختلف و برای کاربریهای گوناگون ساخته شده و در مدلهای 4 محوره و حتی 6 محوره نیز به تولید رسیدهاند. حالا این کامیون نظامی، هماکنون در میان آگهی دوج باما نیز دیده میشود.
دوج سری دبلیو.سی که گاها با لقب کامند کار (Command car) نیز شناخته میشوند، در مدلهای نیمتن تا یکونیم تن تولید شده بودند و عمدتا نیز موتور 6 سیلندر کرایسلر روی آنها نصب میشد؛ موتوری در حجمهای 3.5 تا 4 لیتر که قدرتش در محدود 85 تا 105 اسب بخار بود. خودروی آگهی شده مدل 1962 میلادی است؛ یعنی تقریبا در اوایل دهه 40 خورشیدی تولید شده و احتمالا در اختیار ارتش بوده است.
فروش ب ام و 550 در باما
بهمن 1400: ششمین نسل بامو سری 5 سدان، یا همان اتاق F10، از همان ابتدای ورودش به بازار جهانی، به بازار کشورمان نیز راه یافت طوری که اولین محموله وارداتی آن، در سال 2010 به ایران رسید. اتاق F10 در روزهایی که واردات خودرو به ایران، در روزهای اوجش بود، به کشورمان رسید و به همین دلیل نیز توانست به پرفروشترین مدل BMW در ایران، مشهور شود. اما در میان همه مدلهای مختلفی که از اتاق F10 به ایران آمدهاند، یکی از این مدلها، خاصتر، گرانتر، عجیبتر و البته وحشیتر از بقیه است! خودرویی که هماکنون در آگهی بامو سری 5 باما نیز دیده میشود. اما ماجرای این F10 خاص چیست؟
عرضه بامو F10 تا سال 2016 در ایران ادامه داشت. سری اول وارداتی این خودرو، عمدتا از تیپ 523i بودند که موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری داشتند و در فاصله 2010 تا 2011، بیشتر سهم از واردات بامو F10 را به خود اختصاص دادند. در سال 2012، تعداد محدودی از تیپ 535i با موتور 6 سیلندر 3.0 لیتری به ایران آمد. سپس از سال 2013 و 2014 نیز واردات انبوه تیپ 528i شروع شد. البته 520i نیز به موازات آن به کشورمان رسید ولی عرضه بسیار محدودتری نسبت به تیپ 528i داشت.
اما چیزی که در خانواده بامو F10 تاکنون کمتر دیدهایم، مدل بسیار خاص 550i است؛ مدلی که با موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری توربو و با بیش از 400 اسببخار و 600 نیوتنمتر، میتواند پادشاه F10های ایرانی لقب بگیرد. البته با همین موتور، نسخههای قدرتمندتر M5 نیز در کشورمان حضور پیدا کردند ولی همگی یا در مناطق آزاد هستند یا بصورت گذرموقت، آمدند و رفتند!
فروش ب ام و 320 تیون شده در باما
شهریور 1400: طرفداران سری3 اتاق F30 خوب میدانند که تیپ 320 آن، هم قدرت کمتری نسبت به 330 دارد و هم اینکه آپشنهایش از 330 بسیار کمتر و سادهتر است. ولی پرشیا خودرو برای جبران کاستیهای آن، در سال 1399 دست به تیونیگ یک دستگاه 320 مدل 2018 زد؛ خودرویی که هماکنون در آگهی بامو سری3 سدان باما دیده میشود. احتمالا از این خودرو، فقط یک دستگاه در کشورمان وجود داشته باشد.
طبق ادعای مالک خودرو، کیت قرار گرفته روی این 320، حدود 700 میلیون تومان ارزش دارد. اما چرا؟! مهمترین ویژگی این 320 که کاور مات روی آن کشیده شده، نصب کیت M اورجینال روی آن است؛ یعنی همان چیزی که اکثر مالکان 320 حسرتش را میخورند. ضمن اینکه جلوپنجره خودرو نیز تغییر کرده، از رینگهای بزرگتر GTS استفاده شده و حتی کیت اگزوز F1 با ریموت کنترل که حدود 23 اسب بخار به قدرت موتور افزوده، نیز روی آن قرار گرفته است. نکته جالبتر اینکه همه این تغییرات، تحت گارانتی پرشیا خودرو است و از این بابت، خریداران این 320، نباید نگران چیزی باشند.
فروش مزدا لنتیس در باما
مرداد 1400: وقتی از مزدا 323 نام میبریم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت نسل نهم مزدا فامیلیا اتاق BJ میرود؛ یعنی همان خودرویی که بهمن موتور آنرا در اواخر دهه 70 شمسی به ایران آورد. اما قبل از عرضه نسل نهم، نسل هشتم این خودرو (اتاق BH) نیز به تعداد بسیار محدودی در کشورمان حضور یافته بود. ولی خودرویی که در اینجا میخواهیم به معرفی آن بپردازیم، خاصترین نسخه از نسل هشتم این مزداست که حالا به آگهی مزدا 323 باما آمده.
مزدا 323 یا همان مزدا فامیلیا، در سال 1994 وارد نسل هشتم (اتاق BH) شد. ژاپنیها در همان سال، تصمیم گرفتند تا یکبار دیگر، نسخه فستبک مزدا 323 را هم بسازند. آنها همین ایده را نخستینبار در نسل هفتم مزدا 323 (اتاق BG) پیادهسازی کرده بودند و در بازار ژاپن آنرا با نام مزدا فامیلیا آستینا و در سایر بازارهای جهانی نیز با نام مزدا 323F یا مزدا آستینا (Astina) میفروختند.
ولی در نسل هشتم، آنها نام این فستبک را برای بازار ژاپن، به مزدا لنتیس (Lantis) تغییر دادند ولی در سایر بازارهای جهانی، همچنان با نامهای مزدا 323 آستینا (در بازارهای استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی) و مزدا 323F (در بازارهای اروپا) عرضه کردند. خودروی سفید رنگی که در اینجا میبینید نیز مدل 1994 بوده و احتمالا تنها نسخه سالم و سرحال از مزدا لنتیس در کشورمان است. البته اگر به نمای عقبی آن دقت کنید، عبارت 323F را میبینید که یعنی برای مشتریان اروپایی مزدا، ساخته شده است.
فروش کیا اسپورتیج توربو در باما
مرداد 1400: علاقهمندان خودروهای کیا بهتر میدانند که نسل سوم اسپورتیج (اتاق SL) با موتور MPi از سال 2011 تا 2016 مهمان جادههای ایران بود. اما تعداد انگشتشماری از این خودروها، مجهز به موتور TGDi بودند که حالا یکی از آنها به آگهی کیا اسپورتیج باما قرار گرفته است.
تقریبا 99% اسپورتیجهای اتاق SL بازار ایران، مجهز به موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی MPi هستند که قدرتی در حدود 176 اسب بخار و گشتاوری معادل 227 نیوتن متر تولید میکنند. اما اسپورتیجی که در بالا تصویرش را میبینید، دقیقا جزو آن 1% است!
این اسپورتیج مدل 2012 است که البته مالک خوشسلیقه آن، فیس 2014 را روی آن نصب کرده. اما نکته اصلی اینجاست که این خودرو، موتور توربوشارژ 2.0 لیتری TGDi دارد و میتواند حدود 260 اسب بخار به همراه 364 نیوتن متر را در اختیارتان قرار دهد. اگر به تصاویر کابین این خودرو خوب دقت کنید، آپشن جذاب اتوپارک را هم در این اسپورتیج میبینید؛ همان آپشنی که اطلس خودرو آنرا از مشتریان ایرانیاش محروم کرده بود.
فروش پژو 605 در باما
خرداد 1400: با محبوبیتی که پژو 505 در دهه 80 میلادی بدست آورد، فرانسویها تصمیم گرفتند تا در سالهای دهه 90 میلادی، دو محصول جدید را جایگزین آن کنند. یکی از آنها پژو 405 بود که در دهه 70 شمسی به ایران خودرو آمد. اما دیگری، برادر بزرگتر 405 بود که پژو 605 نام داشت و هماکنون در آگهی پژو باما دیده میشود. آیا شما این پژوی مدل 1993 که موتور XU10 کاربراتوری 113 اسبی دارد را میشناسید؟
پژو 605 در سال 1989 پا به بازار اروپا گذاشت و در واقع، نسخه بزرگتر 405 محسوب میشد طوریکه فاصله محوریاش حدود 13 سانتیمتر، بیشتر از 405 بود. ضمن اینکه پژو برای راضی نگهداشتن مشتریانش، امکانات استاندارد بیشتری نیز روی آن نصب کرده بود. پژو 605 به هندلینگ عالی و سواری نرم شهرت داشت ولی متاسفانه، تولیدش با مشکلات کیفی زیادی همراه بود و پژو بارها برای تعویض قطعات یا اصلاح برخی بهبودهای فنی آن، فراخوان زده بود. حجم این مشکلات آنقدر زیاد بود تا اینکه در سال 1995، پژو فیسلیفت آنرا معرفی و بسیاری از نواقص آنرا برطرف کرد.
اما در همان سالی که 605 فیسلیفت به بازار آمده بود، پژو دست به معرفی مدلی جدید با نام پژو 406 (یا همان پدربزرگ پرشیای خودمان!) زد؛ مدلی که حکم تیر خلاص را برای 605 داشت و نهایتا باعث شد تا در 1999 تولید 605 برای همیشه متوقف شود.
فروش لکسوس LX 2015 در باما
خرداد 1400: بعد از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سیسی که در سال 1392 اجرایی شد، هم لندکروزر از بازار کشورمان خداحافظی کرد و هم برادر لوکسترش، یعنی لکسوس LX570. ولی حالا گرانترین ال.ایکس ایران برای فروش در آگهی لکسوس LX باما به چشم میخورد. اما چرا این خودرو گرانتر از همه است؟!
داستان ال.ایکس، اندکی غمانگیزتر از لندکروزر بود چراکه برخلاف لندکروزر، بهتازگی پا به ایران گذاشت ولی تا میخواست جای پای خود را محکم کند، وارداتش را ممنوع کردند. اولین نمونههای لکسوس LX در مدل 2012 به ایران رسیدند و سال 2013 نیز نسخههای بیشتری از آن به کشورمان آمد. در واقع مدل 2013، آخرین نسخه لکسوس LX بود که با پلاک ملی در کشورمان دیده شد.
اما لکسوسی که در اینجا میبینید، مدل 2015 است و طبق ادعای فروشنده، متعلق به سفارت فرانسه بوده و ظاهرا توانسته مجوز شمارهگذاری هم بگیرد. اگر به سپرهای جلو و عقب آن خوب دقت کنید، متوجه میشوید که این نسخه، با LXهای 2013، تفاوتهای مختصری دارد.
فروش فورد رضاخان در باما
اردیبهشت 1400: دهه 40 میلادی، طراحی محصولات فورد با فرازونشیبهای زیادی همراه بود. فورد سوپر دلوکس (Super DeLux) شاید مثال خوبی برای اثبات این موضوع باشد چراکه تولیدش از 1941 شروع شد و در 1948 هم به پایان رسید ولی در همین هشت سال، حداقل پنجبار تغییر کرده بود. این آمریکایی کمیاب، که بیش از 7 دهه از تولیدش گذشته، حالا در آگهی فورد باما به چشم میخورد.
از سال 1935 به بعد، محصولات فورد فقط با موتور 8 سیلندر خورجینی فروخته میشدند اما وقتی تقاضا برای موتورهای اقتصادیتر بیشتر شد، فورد هم به استفاده از موتورهای 6 سیلندر رضایت داد و به این ترتیب، موتور معروف 226 اینچمکعبی فورد ساخته شد و در کنار موتورهای 8 سیلندر، در اختیار خریداران فورد سوپر دلوکس هم قرار گرفت. بعد از خودروی جاودانه فورد مدل کا (Model K) که در 1906 ساخته شد، این اولینبار بود که فورد دوباره از موتور 6 سیلندر استفاده میکرد. فورد سوپر دلوکس چه با موتور 6 سیلندر و چه با موتور 8 سیلندرش، بیشتر از 90 اسب بخار، قدرت نداشت.
اما نکته جالبی که درباره آگهی این خودرو کلاسیک مدل 1947 وجود دارد، این است که کاملا بازسازی شده و طبق ادعای مالک آن، این فورد در سریالهای تاریخی مهمی مانند «معمای شاه» و «کاراگاه علوی» حضور داشته است.
فروش سوزوکی ویتارا نسل اول در باما
اردیبهشت 1400: ویتارا، نامی آشناست که توانست اسم و نشان سوزوکی را در بازار کشورمان، جابیندازد. این ژاپنی محبوب که در اکثر بازارهای آسیایی حالا در نسل چهارمش فروخته میشود، در نسل سوم (اتاق JT) پا به ایران گذاشت و هم مدل وارداتی داشت و هم مدل مونتاژی که در ایران خودرو خراسان تولید میشد. اما همین ویتارا، به تعداد انگشتشماری از نسل اول (اتاق ET) هم در کشورمان وجود دارد که خوشبختانه یکی از همین خودروها، درمیان آگهی سوزوکی ویتارا باما دیده میشود.
نسل اول ویتارا در اواخر دهه 80 میلادی تولید شده و آگهی موردنظر از مدل 1989 است؛ یعنی دقیقا یکسال پس از تولد ویتارا، این خودرو نیز ساخته شده. همچنین موتور این ژاپنی از نوع 16 سوپاپ G16 است و 1.6 لیتر حجم دارد.
نکته جالبی که درباره این نسل ویتارا وجود دارد، این است که سوزوکی آنرا با هزارویک نام مختلف فروخته است! به عنوان مثال مشتریان آمریکای شمالی، آنرا با نام سوزوکی سایدکیک (Sidekick) میشناختند. حتی در خود ژاپن هم با نام سوزوکی اسکودو (Escudo) فروخته میشد. همچنین بدلیل همکاری نزدیک سوزوکی با جنرال موتورز در ساخت پلتفرم ویتارا، این خودرو تحت برندهایی مانند جمس (GMC)، شورولت و پونتیاک هم عرضه شده بود.
فروش جگوار XJL در باما
اردیبهشت 1400: جگوار از آن دسته خودروهای نایابی است که حتی مدلهای کلاسیکش، مانند XJ سری دوم، به سختی در خیابانهای کشورمان دیده میشود، چه برسد به مدلهای جدید و بهروز آن! اما حالا یکی از خاصترین انگلیسیهای موجود در ایران، در آگهی جگوار باما دیده میشود؛ سدان سوپرلوکسی با موتور 3.0 لیتری شش سیلندر سوپرشارژ که فقط 5.9 ثانیه برای شتاب صفرتاصد، زمان لازم دارد.
این جگوار ایرانی، از مدل XJL است؛ یعنی همان جگوار XJ ولی با 12.5 سانتیمتر فاصله محوری بشتر! نکته جالب دیگر این خودرو، در 2012 ساخته شده. بنابراین از نسل چهارم (اتاق X351) جگوار XJ خواهد بود. هواداران این گربه انگلیسی، خوب میدانند که جگوار در 2019 برای همیشه از خانواده XJ خداحافظی کرد تا بعد از نیمقرن، رقابت این مدل با بامو سری7 و بنز S-class، پایان یابد. خبرهای غیررسمی چنین میگویند که دلیل اصلی توقف تولید جگوار با XJ، فروش بسیار ضعیف آن بود.
فروش پورشه کاین منصوری در باما
اردیبهشت 1400: منصوری در سال 2009 پکیج ظاهری جذابی را با نام دیزاین پک (Design Pack) برای پورشه کاین نسل اول (اتاق 957) معرفی کرد و حالا این آلمانی، در میان آگهی پورشه کاین باما در شهر کرج، به چشم میخورد. نکته عجیبتر اینکه این کاین نارنجیرنگ، از نسخه GTS است و موتور 8 سیلندر 4.8 لیتری 400 اسبی دارد؛ نسخهای بسیار کمیاب که حتی اگر کیت منصوری هم نداشت، بازهم درمیان کاینهای نسل اول بازار ایران، خاص و منحصر به فرد محسوب میشد چراکه اکثر کاینهای مدل 2009 و حتی 2010 موجود در کشورمان از نوع 6 سیلندر هستند.
مثل همه کیتهای منصوری، در این پورشه نیز شاهد کیت بدنه اسپرتی هستیم که ورودی هوای وسیعی در سپر جلو دارد. ضمن اینکه همین کیت بدنه باعث شده تا عرض پورشه کاین، چیزی حدود 40 میلیمتر، افزایش یابد. از نام این پکیج نیز میتوان حدس زد که تغییر خاصی در قسمت فنی رخ نداده باشد و همین اتفاق نیز رخ داده و منصوری، بهبودی در موتور 8 سیلندر 4.8 لیتری این پورشه نداده اما در عوض، سیستم اگزوز را کاملا تغییر داده و ورودی هوای موتور را هم بهبود داده است. منصوری برای آنکه پایداری این کاین را بیشتر کند، ارتفاع تعلیق خودرو را 45 میلیمتر کاهش داده بود و از رینگهای فورجکاری شده 22 اینچی در جلو و 23 اینچی در عقب، بهره گرفته بود که البته در این کاین کرجی، دیده نمیشود.
باما قیمت خودرو
برای اطلاع از قیمت روز خودروهای بازار ایران، لینکهای زیر را مشاهده کنید:
»» قیمت خودرو
»» قیمت روز محصولات سایپا
»» قیمت روز محصولات ایران خودرو
باما خرید خودرو
برای دیدن بهروزترین آگهیهای انواع خودرو و موتورسیکلت، لینکهای زیر را مشاهده کنید:
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : bama.ir