خاص‌ترین خودروهای ایران در سایت باما

خرداد 1400: با محبوبیتی که پژو 505 در دهه 80 میلادی بدست آورد، فرانسوی‌ها تصمیم گرفتند تا در سال‌های دهه 90 میلادی، دو محصول جدید را جایگزین آن کنند. یکی از آنها پژو 405 بود که در دهه 70 شمسی به ایران خودرو آمد. اما دیگری، برادر بزرگتر 405 بود که پژو 605 نام داشت و هم‌اکنون در آگهی پژو سایت باما دیده می‌شود. آیا شما این پژوی مدل 1993 که موتور XU10 کاربراتوری 113 اسبی دارد را می‌‌شناسید؟

Peugeot 605 in BAMA.ir

پژو 605 در سال 1989 پا به بازار اروپا گذاشت و در واقع، نسخه بزرگتر 405 محسوب می‌شد طوریکه فاصله محوری‌اش حدود 13 سانتیمتر، بیشتر از 405 بود. ضمن اینکه پژو برای راضی نگهداشتن مشتریانش، امکانات استاندارد بیشتری نیز روی آن نصب کرده بود. پژو 605 به هندلینگ عالی و سواری نرم شهرت داشت ولی متاسفانه، تولیدش با مشکلات کیفی زیادی همراه بود و پژو بارها برای تعویض قطعات یا اصلاح برخی بهبودهای فنی آن، فراخوان زده بود. حجم این مشکلات آنقدر زیاد بود تا اینکه در سال 1995، پژو فیس‌لیفت آنرا معرفی و بسیاری از نواقص آنرا برطرف کرد.

اما در همان سالی که 605 فیس‌لیفت به بازار آمده بود، پژو دست به معرفی مدلی جدید با نام پژو 406 (یا همان پدربزرگ پرشیای خودمان!) زد؛ مدلی که حکم تیر خلاص را برای 605 داشت و نهایتا باعث شد تا در 1999 تولید 605 برای همیشه متوقف شود.

لکسوس LX مدل 2015 در تهران

خرداد 1400: بعد از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی که در سال 1392 اجرایی شد، هم لندکروزر از بازار کشورمان خداحافظی کرد و هم برادر لوکس‌ترش، یعنی لکسوس LX570. ولی حالا گران‌ترین ال.ایکس ایران برای فروش در آگهی لکسوس LX سایت باما به چشم می‌خورد. اما چرا این خودرو گران‌تر از همه است؟!

Lexus LX 2015 in BAMA.ir

داستان ال.ایکس، اندکی غم‌انگیزتر از لندکروزر بود چراکه برخلاف لندکروزر، به‌تازگی پا به ایران گذاشت ولی تا می‌خواست جای پای خود را محکم کند، وارداتش را ممنوع کردند. اولین نمونه‌های لکسوس LX در مدل 2012 به ایران رسیدند و سال 2013 نیز نسخه‌های بیشتری از آن به کشورمان آمد. در واقع مدل 2013، آخرین نسخه‌ لکسوس LX بود که با پلاک ملی در کشورمان دیده شد.

اما لکسوسی که در اینجا می‌بینید، مدل 2015 است و طبق ادعای فروشنده، متعلق به سفارت فرانسه بوده و ظاهرا توانسته مجوز شماره‌گذاری هم بگیرد. اگر به سپرهای جلو و عقب آن خوب دقت کنید، متوجه می‌شوید که این نسخه، با LXهای 2013، تفاوت‌های مختصری دارد.

فورد سوپردلوکس در تهران

اردیبهشت 1400: دهه 40 میلادی، طراحی محصولات فورد با فرازونشیب‌های زیادی همراه بود. فورد سوپر دلوکس (Super DeLux) شاید مثال خوبی برای اثبات این موضوع باشد چراکه تولیدش از 1941 شروع شد و در 1948 هم به پایان رسید ولی در همین هشت سال، حداقل پنج‌بار تغییر کرده بود. این‌ آمریکایی کمیاب، که بیش از 7 دهه از تولیدش گذشته، حالا در آگهی فورد سایت باما به چشم می‌خورد.

Ford Super DeLux 1947 in BAMA.ir

از سال 1935 به بعد، محصولات فورد فقط با موتور 8 سیلندر خورجینی فروخته می‌شدند اما وقتی تقاضا برای موتورهای اقتصادی‌تر بیشتر شد، فورد هم به استفاده از موتورهای 6 سیلندر رضایت داد و به این ترتیب، موتور معروف 226 اینچ‌مکعبی فورد ساخته شد و در کنار موتورهای 8 سیلندر، در اختیار خریداران فورد سوپر دلوکس هم قرار گرفت. بعد از خودروی جاودانه فورد مدل کا (Model K) که در 1906 ساخته شد، این اولین‌بار بود که فورد دوباره از موتور 6 سیلندر استفاده می‌کرد. فورد سوپر دلوکس چه با موتور 6 سیلندر و چه با موتور 8 سیلندرش، بیشتر از 90 اسب بخار، قدرت نداشت.

اما نکته جالبی که درباره آگهی این خودرو کلاسیک مدل 1947 وجود دارد، این است که کاملا بازسازی شده و طبق ادعای مالک آن، این فورد در سریال‌های تاریخی مهمی مانند «معمای شاه» و «کاراگاه علوی» حضور داشته است.

سوزوکی ویتارا نسل اول در تهران

اردیبهشت 1400: ویتارا، نامی آشناست که توانست اسم و نشان سوزوکی را در بازار کشورمان، جابیندازد. این ژاپنی محبوب که در اکثر بازارهای آسیایی حالا در نسل چهارمش فروخته می‌شود، در نسل سوم (اتاق JT) پا به ایران گذاشت و هم مدل وارداتی داشت و هم مدل مونتاژی که در ایران خودرو خراسان تولید می‌شد. اما همین ویتارا، به تعداد انگشت‌شماری از نسل اول (اتاق ET) هم در کشورمان وجود دارد که خوشبختانه یکی از همین خودروها، درمیان آگهی‌ سوزوکی سایت باما دیده می‌شود.

Suzuki Vitara 1989 in BAMA.ir

نسل اول ویتارا در اواخر دهه 80 میلادی تولید شده و آگهی موردنظر از مدل 1989 است؛ یعنی دقیقا یکسال پس از تولد ویتارا، این خودرو نیز ساخته شده. همچنین موتور این ژاپنی از نوع 16 سوپاپ G16 است و 1.6 لیتر حجم دارد.

نکته جالبی که درباره این نسل ویتارا وجود دارد، این است که سوزوکی آنرا با هزارویک نام مختلف فروخته است! به عنوان مثال مشتریان آمریکای شمالی، آنرا با نام سوزوکی سایدکیک (Sidekick) می‌شناختند. حتی در خود ژاپن هم با نام سوزوکی اسکودو (Escudo) فروخته می‌شد. همچنین بدلیل همکاری نزدیک سوزوکی با جنرال موتورز در ساخت پلتفرم ویتارا، این خودرو تحت برندهایی مانند جمس (GMC)، شورولت و پونتیاک هم عرضه شده بود.

جگوار XJ لانگ در تهران

اردیبهشت 1400: جگوار از آن دسته خودروهای نایابی است که حتی مدل‌های کلاسیکش، مانند XJ سری دوم، به سختی در خیابان‌های کشورمان دیده می‌شود، چه برسد به مدل‌های جدید و به‌روز آن! اما حالا یکی از خاص‌ترین انگلیسی‌های موجود در ایران، در آگهی‌ جگوار سایت باما دیده می‌شود؛ سدان سوپرلوکسی با موتور 3.0 لیتری شش سیلندر سوپرشارژ که فقط 5.9 ثانیه برای شتاب صفرتاصد، زمان لازم دارد.

Jaguar XJL 2012 in BAMA.ir

این جگوار ایرانی، از مدل XJL است؛ یعنی همان جگوار XJ ولی با 12.5 سانتیمتر فاصله محوری بشتر! نکته جالب دیگر این خودرو، در 2012 ساخته شده. بنابراین از نسل چهارم (اتاق X351) جگوار XJ خواهد بود. هواداران این گربه انگلیسی، خوب می‌دانند که جگوار در 2019 برای همیشه از خانواده XJ خداحافظی کرد تا بعد از نیم‌قرن، رقابت این مدل با ب‌ام‌و سری7 و بنز S-class، پایان یابد. خبرهای غیررسمی چنین می‌گویند که دلیل اصلی توقف تولید جگوار با XJ، فروش بسیار ضعیف آن بود.

پورشه کاین منصوری در کرج

اردیبهشت 1400: منصوری در سال 2009 پکیج ظاهری جذابی را با نام دیزاین پک (Design Pack) برای پورشه کاین نسل اول (اتاق 957) معرفی کرد و حالا این آلمانی، در میان آگهی‌ پورشه کاین سایت باما در شهر کرج، به چشم می‌خورد. نکته عجیب‌تر اینکه این کاین نارنجی‌رنگ، از نسخه GTS است و موتور 8 سیلندر 4.8 لیتری 400 اسبی دارد؛ نسخه‌ای بسیار کمیاب که حتی اگر کیت منصوری هم نداشت، بازهم درمیان کاین‌های نسل اول بازار ایران، خاص و منحصر به فرد محسوب می‌شد چراکه اکثر کاین‌های مدل 2009 و حتی 2010 موجود در کشورمان از نوع 6 سیلندر هستند.

Porsche Cayenne 957 Mansory 2009 in BAMA.ir

مثل همه کیت‌های منصوری، در این پورشه نیز شاهد کیت بدنه اسپرتی هستیم که ورودی هوای وسیعی در سپر جلو دارد. ضمن اینکه همین کیت بدنه باعث شده تا عرض پورشه کاین، چیزی حدود 40 میلیمتر، افزایش یابد. از نام این پکیج نیز می‌توان حدس زد که تغییر خاصی در قسمت فنی رخ نداده باشد و همین اتفاق نیز رخ داده و منصوری، بهبودی در موتور 8 سیلندر 4.8 لیتری این پورشه نداده اما در عوض، سیستم اگزوز را کاملا تغییر داده و ورودی هوای موتور را هم بهبود داده است. منصوری برای آنکه پایداری این کاین را بیشتر کند، ارتفاع تعلیق خودرو را 45 میلیمتر کاهش داده بود و از رینگ‌های فورج‌کاری شده 22 اینچی در جلو و 23 اینچی در عقب، بهره گرفته بود که البته در این کاین کرجی، دیده نمی‌شود.


باما قیمت خودرو

برای اطلاع از قیمت روز خودروهای بازار ایران، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز خودرو
»» قیمت روز محصولات سایپا
»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

باما خرید خودرو

برای دیدن به‌روزترین آگهی‌های انواع خودرو و موتورسیکلت، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» خرید و فروش خودرو
»» خرید و فروش موتورسیکلت

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : bama.ir