این روزها نام آبارث (Abarth) را روی نسخه تقویت شده از دو محصول فیات یعنی 500 و 124 اسپایدر میبینیم، اما گستره فعالیت این برند در دهه 1950 و 1960 میلادی بسیار وسیعتر از این روزها بوده و ساخت بدنههای سبک وزن سفارشی و تقویت محصولات فیات، آلفارومئو و حتی پورشه را دربرمیگرفت.
”گروه استلانتیس به عنوان مالک آلفارومئو تصمیم گرفته با معرفی یک خودروی تک ساخت، خاطرات خوش آبارث 1000SP را یادآوری کند.“مدل 1000SP با نام کامل Sport Prototipo یکی از آن خودروهای مسابقهای طراحی شده توسط آبارث بود که در مسابقات رالی دهه 60 میلادی درخشید. اکنون گروه استلانتیس به عنوان مالک آلفارومئو تصمیم گرفته با معرفی یک خودروی تک ساخت، خاطرات خوش 1000 SP را یادآوری کند.
برای انجام این کار، محصول اسپرت برند آلفارومئو یعنی 4C انتخاب شده که از شاسی فیبرکربن، سیستم تعلیق مکفرسون در محور عقب و پیشرانه 1742 سیسی چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر بهرهمند شده است. این پیشرانه که در میانه خودرو نصب شده، 237 اسببخار قدرت در اختیار این اسپرت سبکوزن قرار میدهد.
به نظر میرسد مهندسان استلانتیس زمان کافی برای انجام تغییرات اساسی در ابعاد 1000SP جدید نداشتهاند تا با اندازه کوچک نمونه اصلی همسان شود اما تغییراتی که در طراحی بدنه انجام شده، این خودروی جدید را به خوبی به نمونه اولیه شبیه ساخته است. چراغهای دایرهای نصب شده برای آن و همچنین فرم کاپوت، کاملاً مدل قدیمی را در ذهن تداعی میکند.
قطعات بدنه، شیشههای جانبی و مخصوصا نمای عقب، همگی به نحوی تغییر یافته که 1000SP اصلی را به خاطر آورد هرچند که نمونه جدید در کنار مدل کلاسیک، در جایگاه یک خودروی شاسیبلند ظاهر شده است.
نکته جالب دیگر در مورد نمونه جدید 1000SP، خروجی هوا در زیر سپر عقب آن است، که احتمالاً وظیفه خارج کردن هوای گرم از پیشرانه توربوشارژ این خودرو را برعهده دارد.
با عنایت به خروج آلفارومئو 4C از خط تولید در سال 2020، به نظر میرسد ساخت نمونهای مشابه با 1000SP تنها به منظور جلب توجه علاقمندان و رسانهها انجام شده، ولی در عین حال باید درنظر داشت که با توجه به آمار فروش کم 4C، احتمال دارد که هنوز چند شاسی از این مدل در کارخانه آلفارومئو موجود باشد. در آن صورت اصلاً بعید نیست که خودروساز ایتالیایی، سفارش علاقمندان برای ساخت مدلهای منحصربفرد را با کمال میل بپذیرد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com