دومین دور تحریم صنعت خودرو کشورمان که از سال 1397 شروع شده است، ظاهرا آنقدر تاثیر منفی روی شرکت کارمانیا داشته که حاضر شده برای ایفای تعهدات بیوایدی S7 و همچنین برای روشننگهداشتن چراغهای کارخانهاش، دست به هر کاری بزند و با هر برند گمنامی، وارد شراکت شود.
کارمانیا در بهار 1400 خبر داد که همکاریاش را با خودروساز چینی «کیتون موتور» شروع کرده و میخواهد برخی از محصولات این شرکت را به بازار ایران بیاورد. اما در تابستان 1400 خبر عجیبی شنیدیم؛ شرکت تازه تاسیس «ایساتیس موتور» اعلام کرده که نمایندگی انحصاری کیتون موتور را گرفته و هیچ شرکت دیگری، نمیتواند محصولات آنرا عرضه کند.
کیتون موتور؛ از کارمانیا تا ایساتیس موتور
اگر تحریمها برداشته شود، کارمانیا قطعا به سراغ بیوایدی (BYD) خواهد رفت و دو محصول خوشفروش این شرکت، یعنی بیوایدی تانگ و همچنین بیوایدی سانگ پلاس را شاید به ایران بیاورد. اما به موازات همکاری با BYD، کارمانیا به سراغ شرکت خودروسازی سودا (Suda) هم رفته و میخواهد سدان تمامی برقی کارمانیا eK1 را در کشورمان مونتاژ کند؛ خودرویی که پیشرانه الکتریکی قابل قبولی دارد اما سطح امکاناتش، چیدمان کابینش و کلا نوع طراحیاش طوری است که شما را به یاد خودروهای یک دهه پیش میاندازد.
ولی همچنان صبر کنید. تعداد شرکای چینی کارمانیا، بزودی بیشتر هم میشود! این شرکت رسما خبر داده که در آینده، دو محصول از شرکت کیتون موتور (Keyton) را به ایران میآورد که یکی از آنها کیتون وی60 یا Keyton V60 نام دارد و سوژه امروز مقاله ما شده است. خودروی چینی جدیدی که در کنار سودا، یکی از بدترین انتخابهایی است که کارمانیا میتوانست انجام دهد. میپرسید چرا؟ برای گرفتن پاسختان به خواندن این متن، ادامه دهید.
محکمشدن جای پای سوئیست در ایران
حتما به یاد دارید که تا قبل از قطعیشدن همکاری خودروسازی سوئیست (Soueast) با شرکت دیار خودرو که به تولید کراساور DX3 در سال 1400 منجر شد، منابع خبری میگفتند که علاوه بر دیار خودرو، شرکت کارمانیا هم برای انعقاد همکاری با سوئیست، دست به کار شده ولی نهایتا به نتیجهای نرسیده است. اما یک نکته جالب درباره این موضوع وجود دارد.
نیمی از سهام خودروسازی سوئیست، در اختیار گروه فوجیان موتورز (Fuji NLM Motors) است که با درنظر گرفتن نسبت سهم مابقی سهامداران سوئیست، باید بگوییم که مالکیت سوئیست را گروه فوجیان برعهده دارد.
این گروه صنعتی که حدود سه دهه از تاسیس آن میگذرد، علاوهبر جوینتونچرش با بایک (BAIC) و مرسدسبنز، چندین زیرمجموعه خودروسازی را هم در اختیار گرفته که یکی از آنها «کیتون موتور» است؛ شرکتی که غیر از ون و وانت تجاری، محصول دیگری ندارد.
کیتون V60 اولین محصول ایساتیس موتور
همین ابتدای کار باید بگوییم که کیتون V60، نه ون است و نه کراساور. بلکه خودرویی چندمنظوره (MPV) است و میتوان آنرا با خودروهایی همچون بیسو T5 همکلاس دانست.
اما آن مدلی که ایساتیس موتور قرار است به ایران بیاورد، محصول سال 2017 بازار چین است و از آن تاریخ به بعد، دیگر در چین عرضه نشده. پس اولین نکته منفی کیتون V60 همینجاست!
کیتون V60 خودرویی 7 نفره است اما یک لحظه صبر کنید؛ با طول کلی 4.5 متر و فاصله محوری 2.7 متر، یعنی اینکه با خودرویی سروکار داریم که دقیقا هماندازه چری تیگو7 یا سایر کراساورهای جمع و جور بازار ایران است. پس چینیها چطور هفت نفر را در آن جای دادهاند؟! یا باید فضای ردیف دوم را تنگتر کرده باشند یا باید از فضای صندوق، صرفنظر کرده باشند. خوشبختانه، کیتون، گزینه دوم را انتخاب کرده اما متاسفانه، فضای پای ردیف عقب، همچنان جوابگوی نیاز بزرگسالان نیست. این هم دومین نکته منفی!
البته قبل از آنکه سایر ویژگیهای کیتون V60 را مرور کنیم، باید این نکته را هم اعتراف کنیم که چیدمان صندلیها در این خودرو، بسیار جالب توجه است. در ردیف دوم کیتون V60، تنها دو صندلی وجود دارد درحالیکه در ردیف سوم، سه صندلی تعبیه شده.
مشخصات فنی کیتون V60
سومین نکته منفی کیتون V60 وقتی نمایان میشود که با قلب اقتصادی آن آشنا شوید؛ موتور DAM15DL حقیقتا چیزی نیست که برای یک محصول هفت نفره، راضیکننده باشد.
کد موتور | DAM15DL |
---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری |
قدرت | 114 اسب بخار |
گشتاور | 150 نیوتن متر |
گیربکس | 5 دنده دستی |
مصرف | 6.8 لیتر |
*اطلاعات فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
یکبار دیگر به جدول مشخصات فنی کیتون V60 دقت کنید؛ متوجه چهارمین نکته منفی آن شدید؟ بله! کاملا درست میبینید: این محصول کیتون را فقط میتوان با گیربکس دستی سفارش داد.
امکانات و تجهیزات کیتون V60
هرچقدر که به جزییات کیتون V60 بیشتر دقت میکنیم، بیشتر این سوال در ذهنمان پررنگ میشود که چرا و چگونه ایساتیس موتور، چنین محصول عجیب و غریبی را برای بازار کشورمان درنظر گرفته است؟ اما بگذریم! حالا به سراغ لیست امکانات و تجهیزات کیتون V60 میرویم:
- دو ایربگ
- دوربین عقب
- سنسور عقب
- تهویه اتومات با دریچه عقب
- فرمان برقی قابل تنظیم
- آینه جانبی برقی
- روکش چرم صندلی
- مانیتور 8 اینچی لمسی
پنجمین نکته منفی کیتون V60 درباره همین تجهیزات و امکانات فوق است؛ به عبارت بهتر، کیتون متاسفانه هیچ آپشن خاصی را در اختیارتان قرار نمیدهد.
قیمت کیتون V60 در ایران
از آنجایی که کیتون V60 خودرویی تاریخ مصرف گذشته است و دیگر در بازار چین فروخته نمیشود، حدس زدن قیمت آن در بازار ایران، کار سختی است. اما برای آنکه حدود قیمتش دستمان بیاید، بهتر است همان قیمت مدل 2017 این خودرو را بررسی کنیم که حدود 57 تا 70 هزار یوآن بود؛ یعنی تقریبا 8 تا 11 هزار دلار. پس احتمالا در صورت مونتاژ در ایران، قیمتی کمتر از 800 میلیون تومان خواهد داشت.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : keytonauto.com