تحویل DX5 با نام DX3 به خریداران ایرانی!

بررسی سوئیست DX3 دیار خودرو

10 شهریور 1400 08:00

شرکت دیار خودرو از شهریورماه 1400، تحویل نخستین سری DX3 را به خریدارانش آغاز کرده است. کراس‌اور جدید این شرکت، اگر به تولیدانبوه برسد، گزینه بسیار خوبی برای رقابت با محصولات مدیران خودرو خواهد بود.

برنامه تولید DX3 در سال 1400

اردیبهشت 1400: آقای لارنی (قائم مقام شرکت دیار خودرو) ضمن اشاره به شروع تولید سوئیست DX3 در کارخانه دیار خودرو در استان اصفهان، خبر داده که اولین فروش نقدی دی‌ایکس‌تری با قیمت تقریبی 650 میلیون تومان از اواخر تیرماه 1400 شروع خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی دیار خودرو، قرار است 5000 دستگاه از این خودرو در سال 1400 تولید شود.

آغاز تولید سوئیست در ایران

اردیبهشت 1400: شرکت دیار خودرو برای نخستین‌بار، تصاویر خط تولید کراس‌اور جدید سوئیست دی‌ایکس تری را منتشر کرده است. بنابراین در نیمه اول سال 1400، تحویل اولین سری خودرو DX3 قطعی خواهد بود.

سوئیست، شریک جدید دیار خودرو

شرکت خودروسازی سوئیست (SouEast) که نام اصلی‌اش South East Motor است، بعد از آوردن سدان‌ سوئیست A5 به ایران، حالا موفق شده تا نخستین کراس‌اورش را در کشورمان به مونتاژ برساند؛ خودرویی که باعث شد تا دیار خودرو در سال 1400 دوباره زنده شود.

خودروسازی سوئیست که حاصل جوینت ونچری میان دو خودروساز چینی CMC و فوجیان موتور است، اواسط دهه 90 میلادی کارش را شروع کرد و حدود یک دهه بعد، که میتسوبیشی هم به جمع سهامدارانش اضافه شد، مونتاژ محصولات میتسوبیشی را هم برای بازار چین در دستور کارش قرار داد. 

سوئیست تا مدت‌ها، هیچ خودرویی مختص خودش نداشت و با اینکه برخی از محصولاتش را با لوگوی خودش به بازار می‌فرستاد اما این خودروها یا نسخه تغییر شکل یافته محصولات میتسوبیشی بودند یا اینکه متعلق به شرکت CMC بودند؛ یعنی فقط با تغییر لوگو و ظاهرشان، با نام سوئیست فروخته می‌شدند! همین موضوع، بهانه خوبی دست مدیران سوئیست داد تا محصولاتی اختصاصی خودشان را بسازند. اینجا بود که نسل سوم محصولات سوئیست در سال 2015 به بازار چین معرفی شد.

توجه: خودروی موجود در ایران فاقد تریم مشکی بدنه شامل سقف مشکی، قاب آینه مشکی و تزئیینات مشکی سپر است

سوئیست برای آنکه قدم اول را محکم برداشته باشد، طراحی همه محصولات جدیدش را به استودیوی مشهور پینین فارینا سپرد و خوشبختانه، به نتیجه خوبی هم رسید. می‌گوییم خوب، چون که حالا می‌توانستیم با نگاه کردن به ظاهر محصولات سوئیست، آنها را از سایر برندهای چینی، تشخیص دهیم!

عرضه DX5 با نام DX3 در ایران

سوئیست DX3 که از سال 1399 خبرهای عرضه آن در بازار ایران شنیده می‌شد، توسط شرکت دیار خودرو در کشورمان مونتاژ می‌شود؛ یعنی همان شرکتی که هیچوقت روی خوش بازار ایران را به خود ندید. نه آن زمانی که با همکاری عظیم خودرو، دست به کار شد و پای محصولات «گریت وال هاوال» را به ایران باز کرد، و نه حتی آن زمانی که فروش محصولات خوش‌ساخت بایک مانند بایک سابرینا، بایک سنوا و سپس بایک X25 را در کشورمان شروع کرد. همین نکته کافی است تا مشتریان دیار خودرو، با چشم شک و تردید به آینده محصولات جدید این شرکت نگاه کنند.

اما قبل از آنکه به معرفی سوئیست DX3 بپردازیم، باید یک نکته جالب را یادآوری کنیم. خودرویی که در ایران با نام DX3 عرضه می‌شود، در واقع DX3 واقعی نیست بلکه سوئیست DX5 است که بدلایل بازاریابی، دیار خودرو ترجیح داده است تا با نام DX3 آنرا در کشورمان عرضه کند. بنابراین از این به بعد هرجا نام DX3 را شنیدید، بدانید که درباره DX5 صحبت می‌کنیم!

توجه: خودروی موجود در ایران فاقد تریم مشکی بدنه شامل سقف مشکی، قاب آینه مشکی و تزئیینات مشکی سپر است

تمرکز اصلی شرکت سوئیست، در ساخت کراس‌اورهاست چراکه اگر به اعضای فعلی خانواده‌اش نگاه کنید، غیر از سدان A5، همه محصولاتش در کلاس کراس‌اورند

اولین محصولی که ایتالیایی‌ها برای سوئیست طراحی کردند، کراس‌اور سوئیست DX7 بود که از سال 2015 به بازار چین رسید. دومین محصول نیز سوئیست DX3 است که در 2016 متولد شد.

سومین محصول این شرکت نیز کراس‌اور کامپکت سوئیست DX5 بود که البته در بازار ایران با نام DX3 فروخته می‌شود. سدان سوئیست A5 نیز چهارمین محصول سوئیست است که چینی‌ها در کنار DX5، هردوی آنها در 2019 معرفی کردند. علاوه بر این‌ها سوئیست، مشغول آماده کردن پنجمین محصولش است؛ پرچمداری که به همین زودی‌ها و با نام سوئیست DX9 عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی سوئیست DX3

سوئیست DX3 با طول کلی 4.4 متر و فاصله محوری 2.6 متر، بازار کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) بازار کشورمان را هدف گرفته است. اما یک لحظه صبر کنید؛ سوئیست برای DX3 دو موتور 1.5 لیتری درنظر گرفته که یکی از آنها تنفس طبیعی است و با کد موتور 4A91 شناخته می‌شود. دیگری هم از نوع توربوشارژ بوده و کد 4A91T دارد. از آنجایی که موتور تنفس طبیعی، فقط با گیربکس دستی قابل سفارش است، بدیهی بود که دیار خودرو، به سراغ موتور توربوشارژ سوئیست می‌رود و خوشبختانه همین کار را هم انجام داد.

سوئیست DX3 در بازار ایران با گیربکس CVT با 8 دنده مصنوعی عرضه می‌شود و قدرتش به حدود 154 اسب بخار و گشتاورش نیز به 225 نیوتن متر می‌رسد.

»» کاتالوگ رسمی سوئیست DX3 دیارخودرو (PDF) ««

رقیبان سوئیست DX3 در ایران

با چنین مشخصاتی که سوئیست DX3 دارد؛ کار سختی را باید برای دیار خودرو انجام دهد چراکه هم اس‌دبلیوام G01 سیف خودرو و هم ام‌وی‌ام X55 مدیران خودرو، رقیب مستقیمش هستند. ضمن اینکه خودرو دیگنیتی و فیدلیتی پرایم بهمن موتور و همچنین اسکیلاس T60 شهر خودرو نیز رقیب خوبی برای سوئیست هستند.

البته از چینی‌های تازه‌وارد دیگری مانند فردا SX5 از خودروسازی فردا موتور و لیفان X70 از خودروسازان بم، هم نباید غافل شد ولی از آنجایی که این دو محصول، با موتور تنفس طبیعی به ایران آمده‌اند، احتمالا تهدیدی برای بازار DX3 نخواهند بود.

قیمت سوئیست DX3 دیار خودرو

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، خودرویی که دیار خودرو با نام DX3 در ایران تولید می‌کند، هم در بازار چین و هم در اکثر بازارهای صادراتی، با نام سوئیست DX5 شناخته می‌شود پس باید به سراغ قیمت DX5 برویم. در بازار چین مدل 2021 این خودرو با موتور توربو، در بازه قیمتی 90 تا 100 هزار یوآن عرضه می‌شود که معادل تقریبی 14 تا 16 هزار دلار است.

همچنین در مطلب آخرین شرایط فروش دیار خودرو می‌توانید از جدیدترین شرایط فروش این شرکت به همراه آخرین قیمت سوئیست DX3 در ایران مطلع شوید.


*توجه: خودروی موجود در ایران فاقد تریم مشکی بدنه شامل سقف مشکی، قاب آینه مشکی و تزئیینات مشکی سپر است.

دیدگاه کاربران