وانت آریسان 2 ایران خودرو
وانت آریسان 2 ایران خودرو
وانت آریسان ایران خودرو
وانت آریسان 2 ایران خودرو

بررسی وانت آریسان 2 ایران خودرو

عملکرد مناسب آریسان 2 در شیب

آذر 1401: قدرت و شتاب وانت آریسان ۲، در محوطه پارکینگ آبشار بزرگ تهران توسط رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ارزیابی شد. این محصول با وجود باری به وزن ۶۵۰ کیلوگرم، با قدرت و شتاب مناسبی از سربالایی تعیین‌شده عبور کرد. 

وانت آریسان ۲، شاسی یکپارچه و نردبانی جدید دارد که مستحکم‌تر از شاسی نسخه قبلی آریسان است. این محصول از موتور دوگانه‌سوز XU7P نیرو می‌گیرد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران‌خودرو اعم نیز نصب شده است. خروجی پیشرانه به ۹۸ تا ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. نیروی تولیدشده از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دنده‌ای BE به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. 

در پلتفرم آریسان ۲، میل گاردان و دیفرانسیل عقب حذف شده و اکسل‌های جدید عقب و جلو، که کاملا متفاوت از نسخه قبل است، اضافه شده‌اند. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی، شتاب‌گیری اولیه و ثانویه در آریسان ۲ بهتر شده و تعویض دنده‌ها نیز نرم‌تر و ساده‌تر است. نسخه قبلی وانت آریسان، صدای زیادی را در دور موتور بالا تولید می‌کرد و تعویض دنده‌ها سخت بود. اما همه این موارد در آریسان ۲ برطرف شده است. وانت آریسان ۲ یورو۵ است که آلایندگی کم‌تر و مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به نسخه قبلی دارد. 

وانت آریسان جدید

کپسول گاز CNG محصول با ظرفیت ۷۵ لیتر در زیربدنه جانمایی شده و همچنین برآمدگی کفی داخل کابین نیز کاهش پیدا کرده است. موقعیت زاپاس‌بند نیز از پشت صندلی سرنشین در نسخه قبلی، که محدودیت فضای درون کابین را ایجاد کرده بود، به زیر اتاق بار منتقل شده است. این موضوع امکان تنظیم صندلی و افزایش فضای درون کابین را برای راحتی سرنشین فراهم کرده است. انتقال کپسول CNG نیز ایمنی خودرو در تصادفات را بیش‌تر کرده است. حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان ۲ از دو کپسول ۳۵ لیتری با مجموع حجم ۷۰ لیتر و اشغال فضای اتاق بار در نسخه قبلی به یک مخزن با گنجایش ۷۵ لیتر و جانمایی در زیر اتاق بار ارتقا یافته است.  

امکانات آریسان ۲ عبارتند از مه‌شکن‌های جلو، سنسور دنده عقب، دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژو پارس، تعبیه جاموبایلی وجا لیوانی و اقلام دم دستی روی کنسول، صندلی‌های پژویی با روکش جدید، سیستم تهویه مطبوع و مه‌شکن عقب. 

کاتالوگ وانت آریسان 2

آبان 1401: شرکت ایران خودرو همزمان با آغاز فروش وانت آریسان 2 در تاریخ 22 آبان‌ماه 1401، قیمت رسمی این وانت جدید را معادل 285 میلیون تومان اعلام کرده است. همچنین برای نخستین‌بار، مشخصات فنی آریسان 2 در دسترس عموم قرار گرفته است:

»» دانلود کاتالوگ وانت آریسان جدید (PDF) ««


تفاوت آریسان 2 با آریسان قدیمی

همزمان با شروع تولید وانت آریسان 2، حالا یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای خریداران آریسان جدید مطرح می‌شود، این است که نسل دوم آریسان، چه تفاوتی با نسل اولش دارد. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده، حتما جدول زیر را به دقت ببینید:

تفاوت نسل اول آریسان با نسل دوم
ویژگی آریسان قدیم آریسان جدید
نوع موتور OGVG2 XU7P-CNG
حجم موتور 1696 سی‌سی 1761 سی‌سی
قدرت 87 اسب بخار 96.5 اسب بخار
گشتاور 140 نیوتن متر 146 نیوتن متر
آلایندگی یورو 4 یورو 5
مصرف ترکیبی 10.5 لیتر 8.2 لیتر
گیربکس BE BE بهبودیافته
میل گاردان دارد ندارد
محور محرک عقب جلو
مخزن گاز 70 لیتر 75 لیتر
مخزن بنزین 52 لیتر 40 لیتر
زاپاس داخل کابین زیر اتاق بار
حداکثر سرعت 160 کیلومتربرساعت 170 کیلومتربرساعت
شتاب 16 ثانیه 13.8 ثانیه

*اطلاعات فوق از سوی خودروساز اعلام شده است.

وانت آریسان 2 در کجا تولید میشود؟

نسل قدیم وانت آریسان، که در سال‌های 1394 تا 1399 به تولید رسیده است، هم در ایران خودرو تبریز و هم در ایران خودرو خراسان، خط تولید داشت.اما نسل جدید وانت آریسان 2، فقط در کارخانه ایران خودرو خراسان، به تولید می‌رسد.

تولید وانت اریسان جدید ایران خودرو
خط تولید وانت آریسان در ایران خودرو خراسان

خط تولید آریسان جدید در اریبهشت‌ماه 1400 در خراسان راه‌اندازی شده اما از پاییز 1400 تولیدانبوه آن شروع می‌شود. ایران خودرو برای آریسان جدید، ظرفیت تولید 5 هزار دستگاهی را برای سال 1400 درنظرگرفته است و برای سال 1401 نیز می‌خواهد 10 هزار دستگاه از آنرا به تولید برساند. گفتنی است خط تولید آریسان جدید در کارخانه خراسان، ظرفیت تولید سالانه 30 تا 35 هزار دستگاه را دارد.

موتور آریسان جدید چیست؟

نسل قدیم وانت آریسان با موتور دوگانه‌سوز OHVG2 تولید شده است که دقیقا 1696 سی‌سی حجم داشت و 86 اسب بخار در حالت بنزین و 73 اسب بخار نیز در حالت گاز، تولید می‌کرد. همچنین گشتاور آن نیز معادل 140 نیوتن متر در حالت بنزین و 128 نیوتن متر در حالت گاز بود.

اما ایران خودرو برای نسل جدید وانت آریسان، از موتور XU7 ارتقایافته یا همان موتور XU7 پلاس (XU7P) استفاده کرده است؛ موتوری که دقیقا 1761 سی‌سی حجم دارد. این همان موتوری است که ایران خودرو، روی پژو پارس جدید (XU7P) نیز نصب کرده البته با این تفاوت که در وانت آریسان، از نسخه دوگانه‌سوز این موتور استفاده شده درحالیکه پارس جدید، از نسخه بنزینی آن بهره گرفته است.

وانت آریسان 2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

با اینکه هنوز اطلاعات رسمی وانت آریسان جدید منتشر نشده اما می‌دانیم که به لطف تغییرات فنی‌اش، بهبودهای بسیار خوبی را تجربه کرده که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

1- موتور جدید XU7 پلاس با استاندارد آلایندگی یورو5 دارد.

2- گیربگس پنج دنده آن از نوع BE بوده که با داخلی‌سازی صددرصد ساخته می‌شود.

2- گنجایش مخزن سوخت، تغییر کرده است. در نسل قدیم آریسان، مخزن گاز CNG از نوع 70 لیتری بود ولی در آریسان جدید از نوع 75 لیتری است. همچنین مخزن بنزین که قبلا 52 لیتر بود، حالا به 40 لیتر کاهش یافته.

3- مخزن سوخت، به زیر بدنه منتقل شده تا خودروها، حالا ایمنی بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه تغییر محل نصب مخزن، باعث افزایش ظرفیت بارگیری (تا 750 کیلوگرم) شده است. همچنین زاپاس‌بند که قبلا پشت صندلی شاگرد قرار داشت، حالا به زیر بدنه (زیر اتاق بار) رفته است.

4- کیفیت ساخت خودرو بهبود یافته است. البته طبق گفته‌های ایران خودرو، آریسان جدید در ابتدا با دو ستاره کیفی، تولیدش شروع می‌شود اما در آینده‌ای نزدیک، به سه ستاره کیفی ارتقا می‌یابد.

5- آریسان جدید، دیگر دیفرانسیل عقب نیست بلکه دیفرانسیل جلوست! به همین دلیل نیز گاردان و دیفرانسیل حذف شده و محورهای جلو و عقب نیز مجددا طراحی شده است.

6- در نسل دوم آریسان، از شاسی یکپارچه جدید استفاده شده و به همین دلیل نیز استحکام شاسی خودرو، بهبود یافته است.

7- در آریسان جدید، کانال گیربکس حذف شده و به همین دلیل نیز هم سرنشینان، راحتی بیشتری دارند و هم فضای کابین، افزایش یافته است.

8- سنسور دنده عقب و مه‌شکن جلو به لیست تجهیزات استاندارد آریسان جدید اضافه شده‌اند.

9- از آنجایی که آریسان جدید در کارخانه خراسان تولید می‌شود، مشتریان ایران خودرو برای نخستین‌بار، امکان سفارش آن را رنگ‌های جدید بدنه نیز دارند.

10- همچنین سایر بهبودهای صورت گرفته در وانت آریسان جدید عبارتند از:

  • بهبود سیستم تعلیق و ترمز.
  • بهبود سیستم تهویه خودرو.
  • استفاده از صندلی‌های جدید.
  • بهبود عایق‌بندی کابین خودرو.
  • کاهش مصرف سوخت خودرو.

امکانات وانت آریسان 2 چیست؟

براساس اعلام شرکت ایران خودرو، وانت آریسان جدید با ویژگی‌های زیر تحویل مشتریان می‌شود:

  • دو ایربگ
  • ترمز جلو دیسکی / ترمز عقب کاسه‌ای
  • ترمز ABS با EBD
  • کمربند ایمنی پیش کشنده با تنظیم ارتفاع
  • ایموبلایزر با قفل مرکزی
  • فرمان هیدرولیک و تلسکوپی
  • سنسور عقب
  • رینگ 15 اینچ فولادی
  • تهویه دستی
  • رادیوپخش
  • تنظیم دستی صندلی‌
  • تنظیم دسته آینه جانبی
  • شیشه بالابر برقی
  • چراغ هالوژنی جلو
  • تریم مشکی کابین
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • روکش پارچه‌ای برای صندلی

قیمت وانت آریسان جدید ایران خودرو

در جدول زیر، آخرین قیمت آریسان 2 که توسط نمایندگی ایران خودرو منتشر شده را مشاهده می‌کنید:

زمان قیمت مصوب
آبان 1401 285 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

5 دیدگاه

Beyrami

اولین بار تهران دیدم ماشین از وسط خم شده بود گفتم نکنه اینمم مد شده آخه فرمان موتور را خرگوشی میکنن

Fidel

بهترین وانت بار در ایران.لاستیکاش ۲۰۵ کردم تا ۱ نیم تن بار میزنم بهش دیگه بیستر بار نمیگیره چون لاستیکاش میچسبه تو گلگیر.عین قرقی میره وقتی بار داره تعادل فوق العاده با بار.جاده هایی که من میرم بیشتر کوهستانیه و با بار تعادل خدا داره.باید بخری بار بزنی بعد بفهمی من چی میگم.وقتی هم خالی باشه با لاستبک ۲۰۵ تو پیچ ها با سمند و پارس کورس بزار بخدا پودرشون میکنه.سواری عین پژو .کیفیت ساخت معمولی.کیفیت قطعات موتور مث پیکان کم اصطلاک و سگ جون.کیفیت داشبورد افتضاح متوسط رو به پایین.کیفیت بدنه بدک‌نیست ولی از تولیدات ۱۴۰۰ به بعد سفت تره.کولر هم خنک‌میکنه چون فضای کابین کوچیکه سریع یخچال تحویلتون میده.با باک گاز هم حدود ۱۷۰ کیلومتر مسافت میره.درکل خوبه و نسبت به وانت پیکان معمولی و مزدا خیلی خیلی بهتره اصلا قابل مقایشه نیست

سعيد EF7

مدیران ارشد خودروسازی کشور دورهم جمع شدند و تولید آریسان 2 را جشن گرفتند. واقعا چی می شه گفت؟

Hesam01

والا که مدیر های ارشد بنز و بی ام دبلیو هم جشن می گیرند برای محصولات جدید و خوب شون

Armagedon

خجالت اوره