• ثبت نام خودرو فرسوده ايران خودرو 1401
  • ثبت نام تاکسي فرسوده ايران خودرو

تعیین تکلیف متقاضیان طرح جایگزینی

ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو 1402

12 مهر 1402 12:22

تعیین تکلیف متقاضیان طرح جایگزینی

مهر 1402: کیوان پناهی، مدیر عملیات فروش ایران خودرو، درباره  تحویل ندادن خودرو به متقاضیان طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده، توضیح داد طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده از شهریور سال گذشته آغاز شد، اما تاکنون فرآیند اسقاط خودرو‌های این متقاضیان طولانی شده است. این خودرو‌ها که اسقاط می‌شوند، باید به تایید راهور برسند که بعضا این فرآیند نیز طولانی است. اصولا بین فرآیندی که برای مشتری پیامک ارسال می‌شود تا برای اسقاط اقدام کند و در نهایت به خودرو برسد 5 ماه طول می‌کشد. مشکل تاخیر در تحویل خودرو‌های فرسوده از سمت خودروساز نیست. آخرین لیست ارسالی به ایران خودرو که متعلق به یک ماه پیش است، حدود 7 هزار نفر بودند که 6 هزار و 600 نفر آن‌ها ثبت نام شده اند.

وی افزود همه ثبت نام‌های خودرویی معمولا بین 75 تا 90 روز طول می‌کشد. اکنون موعد تحویل خودرو حدود 400 نفر رسیده که هنوز فراخوان نشدند، برای این تعداد افراد هم به زودی با توجه به شرایطی که در تولید پیش بینی کردیم، فراخوان ارسال میکنیم. هدف این است که خودرو در موعد مقرر تحویل شود، 400 نفری که تاکنون فراخوان نشدند به این دلیل بوده که خودرویشان آماده تحویل شود و سپس فراخوان کنیم. از زمانی که متقاضیان به خودروساز معرفی می‌شوند بین 15 روز تا یک ماه برای ثبت نام معطل می‌شوند.

آقای پناهی درباره این که آیا افزایش قیمت شامل این دسته از متقاضیانی که مدت طولانی در انتظار طرح اسقاط و تحویل خودرو بوده اند می‌شود یا خیر گفت افزایش قیمت شامل این افراد نمیشود. در طول 6 ماه اخیر همه این متقاضیان که تاکنون واریز وجه کرده اند، افزایش قیمت شاملشان نشده است. در فروردین ماه یک افزایش قیمت شورای رقابت روی کل محصولات اعمال کرد که شامل تمام متقاضیان خودرو بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم.

مهلت دو ماهه ثبت نام در سامانه نوسازی

اردیبهشت 1402: سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور خبر داد به برندگان طرح جایگزینی خودرو فرسوده، مهلت ۲ ماهه برای نام نویسی در سامانه نوسازی (nnhk.ir) داده شده است. بعد از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، از تاریخ 10 بهمن 1401 سامانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور مسدود شد و روند کار برندگان طرح جایگزینی خودرو با مشکلاتی مواجه شد.

وی افزود متاسفانه انتقال ستاد حمل و نقل سوخت از وزارت راه به وزارت صمت، در زمانی انجام شد که برندگانی در سامانه قدیم ثبت نام شده بودند و روند کار آن‌ها در مراحل اولیه یا پایانی انجام نشده بود؛ با توجه به اینکه حدود 3 ماه سامانه ستاد حمل و نقل سوخت مسدود شده بود، در تاریخ 30 فروردین 1402 سامانه جدید زیر نظر وزارت صمت آغاز به کار کرد و برندگان طرح جایگزینی خودرو فرسوده به این سامانه هدایت شدند، اما روند کار به کندی انجام می‌شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت تا هفته گذشته ثبت نام اولیه این افراد انجام شد؛ در حال حاضر مالکان خودرو فرسوده که در طرح جایگزینی برنده شدند، پیامکی دریافت کردند که مهلت 2 ماهه مجدد به آن‌ها داده شده تا روند کاری خود را انجام دهند. از سازمان گسترش درخواست است تا سامانه جدیدی که راه اندازی شده، قابلیت این را داشته باشد تا مالکانی که قصد شرکت در طرح فروش نقدی را دارند، بتوانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند؛ خودرو‌هایی که ستاره دار هستند یا با حروف بزرگ یا کوچک در برگ سبز ثبت شده است، حتی قابلیت ثبت ندارند و مالکین طرح جایگزینی نگران این موضوع هستند.

آقای احمدی گفت مالکان خودرو که به تازگی به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند اطلاعات و مدارکشان در سامانه جدید نوسازی ثبت می‌شود و روند کارشان به راحتی انجام می‌شود. اما مالکانی که مدارکشان قبل از سال 1402 در سامانه ستاد حمل و نقل و سوخت ثبت شده متاسفانه اطلاعاتشان در این سامانه جدید وجود ندارد و مراکز اسقاط خودرو به دلیل نبود اطلاعات قادر به انجام روند کار این افراد نیستند. با توجه به پیامکی که خودروسازان برای این مالکان ارسال کردند و مهلت تا پایان اردیبهشت 1402 برای آن‌ها در نظر گرفته شده دغدغه‌ای برای این مالکان ایجاد شده است. از مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت در خواست می‌شود هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود تا این افراد بتوانند در مهلت قانونی از مزایای طرح جایگزینی خودرو بهره‌مند شوند ضمن اینکه برای رفع نگرانی این افراد در صورت امکان، مجددا پیامکی برای این مالکان ارسال شود.

فروش فوق العاده خودرو برای مادران: اسفند 1401

هشتمین طرح فروش فوق العاده ایران خودرو برای دارندگان خودروهای فرسوده، از ساعت 11 صبح چهارشنبه 17 اسفندماه آغاز شده و تا ساعت 24 روز شنبه 20 اسفندماه ادامه دارد:

ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو
شرایط فروش فوق العاده خودرو در اسفند 1401

براساس بخشنامه فروش فوق العاده خودرو برای دارندگان خودرو فرسوده، قیمت خودروها قطعی بوده و موعد تحویل نیز 90 روز کاری است. جزییات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید:

»» فروش فوق العاده برای خودروهای فرسوده (PDF) ««

آغاز طرح نوسازی تاکسی فرسوده سال 1401

شرکت ایران خودرو، در تاریخ 23 بهمن‌ماه 1401، خبر داده که طرح نوسازی تاکسی فرسوده را پس از چندین ماه توقف، مجددا ازسر گرفته است. ثبت نام در طرح نوسازی ایران خودرو، حداکثر به مدت یکسال ادامه داشته و خودروهای واگذار شده نیز از مدل سورن پلاس دوگانه سوز هستند. 

ظرفیت طرح نوسازی تاکسی فرسوده ایران خودرو معادل 10 هزار دستگاه اعلام شده است. نکته مهم دیگر اینکه در این طرح، ارزش اسقاط خودرو فرسوده، از قیمت نهایی تاکسی نو شماره، کسر نمی‌گردد. به همین دلیل مسئولیت پرداخت ارزش اسقاط خودرو فرسوده، برعهده مراکز اسقاط و اتحادیه تاکسیرانی خواهد بود. شرایط ثبت نام در طرح نوسازی تاکسی فرسوده را از لینک زیر دریافت کنید:

»» شرایط طرح نوسازی تاکسی فرسوده در سال 1401 ««

پیش فروش خودرو در طرح نوسازی: بهمن 1401

ششمین مرحله پیش فروش خودرو، ویژه دارندگان خودروهای فرسوده غیرتاکسی، از ساعت 14 روز پنجشنبه 13 بهمن‌ماه 1401 آغاز می‌شود. ثبت نام از مالکان خودروهای فرسوده به مدت 10 روز ادامه داشته و نهایتا در پایان روز شنبه 22 بهمن‌ماه نیز به اتمام می‌رسد.

البته علاوه بر «دارندگان خودرو فرسوده»، متقاضیان «طرح فروش عادی» و همچنین متقاضیان «طرح فروش خودرو برای مادران» نیز می‌توانند در این مرحله از فروش ایران خودرو ثبت نام کنند که جزییات هر کدام از این طرح‌ها را در مقالات زیر، توضیح داده‌ایم:

همچنین این نکته مهم را فراموش نکنید که در بخشنامه‌های فروش همزمان ایران خودرو، مشتریان فقط در یک بخشنامه، امکان ثبت نام را دارند.

ثبت نام طرح نوسازی ایران خودرو
شرایط پیش فروش خودرو در طرح نوسازی ویژه دهه فجر 1401

در این مرحله از طرح نوسازی ایران خودرو، متقاضیان امکان ثبت نام برای چهار محصول این شرکت را با قیمت غیرقطعی دارند. جزییات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید:

»» فروش خودرو برای مالکان خودروهای فرسوده (PDF) ««

فروش فوق العاده برای خودرو فرسوده: دی 1401

هفتمین مرحله فروش فوق العاده خودرو ویژه دارندگان خودروهای فرسوده (غیرتاکسی) از ساعت 10 صبح یکشنبه 18 دی‌ماه 1401 آغاز شده و در پایان روز یکشنبه 25 دی‌ماه نیز به اتمام می‌رسد. در این مرحله، متقاضیان امکان انتخاب یکی از چهار محصول عرضه شده را دارند.

ثبت نام طرح نوسازی ایران خودرو
شرایط فروش فوق العاده خودرو برای دارندگان خودرو فرسوده

براساس بخشنامه 4544 ایران خودرو، پس از پایان پیش‌ثبت نام متقاضیان و صحت سنجی اطلاعات آنها، قرعه کشی خودرو برای تعیین برندگان نهایی، برگزار می‌گردد. جزییات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید:

»» ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (PDF) ««

ثبت نام فرسوده ایران خودرو: آذر 1401

ششمین مرحله فروش فوق العاده ایران خودرو ویژه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده غیرتاکسی، از روز شنبه 26 آذرماه شروع شده و در پایان روز دوشنبه 28 آذرماه نیز به اتمام می‌رسد. در صورتیکه تعداد ثبت نام متقاضیان، بیش از ظرفیت عرضه خودروها باشد، برندگان نهایی از طریق فرآیند قرعه کشی مشخص می‌گردند:

ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو
طرح نوسازی خودروهای فرسوده در آذرماه 1401

براساس بخشنامه 4531 ایران خودرو، قرعه کشی در تاریخ 30 آذرماه برگزار گردیده و خودروها نیز با موعد 90 روزه تحویل برندگان می‌شود. جزییات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید:

»» طرح نوسازی خودروهای فرسوده ایران خودرو (PDF) ««

ایران خودرو در فرآیند اسقاط نقشی ندارد

آذر 1401: اسامی ثبت نام‌کنندگان واجد شرایط قرعه‌کشی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در ایران‌خودرو، باید به تایید ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت رسیده و پس از انجام فرآیند اسقاط خودرو فرسوده، برندگان واجد شرایط و تنظیم اقرارنامه در مراکز اسقاط، لازم است اسقاط خودروی فرسوده به تایید راهور برسد و شرکت ایران‌خودرو نقشی در فرآیند اسقاط ندارد. 

ایران‌خودرو در جهت افزایش سطح رفاه اجتماعی، در مدت ۱۷ سال اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده، شامل خودروهای شخصی، تاکسی و وانت، حدود ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را نوسازی کرده که دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح، کاهش و بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است. 

اکنون فرصت دوماهه ثبت‌نام برندگان مرحله اول قرعه‌کشی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به مدت یک ماه دیگر تمدید شده و امکان واریز وجه پس از اعلام تایید فراجا توسط ستاد حمل و نقل و سوخت و ارسال پیامک از سوی شرکت ایران‌خودرو برای برندگان قرعه‌کشی فراهم خواهد شد. 

شرکت ایران‌خودرو در مدت سه‌ماهه شروع طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، حدود ۱۵ هزار متقاضی را برای اسقاط خودرو فرسوده و انجام فرایند اسقاط به مراکز اسقاط مجاز ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت معرفی کرده است. اما باید توجه داشت که این شرکت نقشی در انجام فرایند اسقاط ندارد.  

ثبت نام خودرو فرسوده در آذر 1401

پنجمین مرحله فروش فوق العاده ایران خودرو برای مالکان خودروهای فرسوده غیرتاکسی، اعلام شد. براساس بخشنامه 4520 ایران خودرو، ثبت نام از دارندگان خودروهای قدیمی، از روز پنجشنبه 3 آذرماه 1401 شروع شده و به مدت چهار شبانه‌روز نیز ادامه دارد.

ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو آذر 1401
شرایط ثبت نام مالکان خودروهای فرسوده در آذر 1401

در پنجمین مرحله فروش ایران خودرو، مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند طرح فروش فوق العاده با تحویل 90 روزه یا طرح فروش فوری با تحویل 30 روزه را انتخاب کنند. جزییات کامل‌تر را از لینک زیر دریافت کنید:

»» شرایط ثبت نام مالکان خودرو فرسوده در آذر (PDF) ««

فروش وانت آریسان 2 برای مالکان خودرو فرسوده

براساس بخشنامه شماره 4514 شرکت ایران خودرو، طرح فروش فوری وانت آریسان جدید ویژه متقاضیان «طرح جایگزینی خودرو فرسوده»، از روز یکشنبه 22 آبان 1401 شروع شده و پس از 48 ساعت نیز به پایان می‌رسد.

ثبت نام وانت اریسان طرح جایگزینی خودرو فرسوده
شرایط فروش وانت آریسان برای مالکان خودرو فرسوده در ویژه آبان 1401

جزییات شرایط فروش وانت اریسان برای مالکان خودروهای فرسوده را از لینک زیر دریافت کنید:

 »» دانلود شرایط فروش وانت آریسان جدید (PDF) ««

ثبت نام خودرو فرسوده در نیمه دوم آبان 1401

با اعلام شرکت ایران خودرو، چهارمین مرحله فروش خودرو ویژه دارندگان خودروهای فرسوده، از روز پنجشنبه 19 آبان 1401 آغاز می‌شود. ثبت نام خودرو فرسوده به مدت 4 روز ادامه داشته و نهایتا در پایان روز یکشنبه 22 آبان‌ماه نیز به اتمام می‌رسد.

    فروش فوق العاده خودرو در مرحله 4

    در چهارمین مرحله فروش فوق العاده خودرو برای متقاضیان طرح جایگزینی (بخشنامه 4506)، خودروهای سورن پلاس و پارس سال XU7P سفارشی عرضه شده‌اند. در صورتیکه متقاضیان، واجد طرح جایگزینی خودرو فرسوده باشند، سه ماه پس از تکیمل وجه نهایی، خودروهای خریداری شده را تحویل می‌گیرند:

    ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو
    فروش فوق العاده ایران خودرو در طرح جایگزینی ویژه آبان 1401

    پیش فروش خودرو در مرحله 4

    برای چهارمین پیش فروش خودرو ویژه متقاضیان طرح جایگزینی (بخشنامه 4509)، خودروهای تارا دستی و اتوماتیک، دناپلاس توربو دستی و اتوماتیک و همچنین رانا پلاس قابل خریداری هستند. موعد تحویل این خودروها حداکثر 12 ماهه است:

    پیش فروش ایران خودرو در طرح جایگزینی ویژه آبان 1401

    جزییات کامل چهارمین مرحله ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو را از لینک زیر دریافت کنید:

    »» شرایط ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (PDF) ««

    ثبت نام خودرو فرسوده در نیمه اول آبان 1401

    مرحله جدید طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ویژه آبان 1401 از سوی شرکت ایران خودرو اعلام شد. در این طرح، ثبت نام متقاضیان از روز پنجشنبه 5 آبان‌ماه شروع شده و به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت. 

      در این مرحله از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو، متقاضیان این امکان را دارند که در طرح فروش فوق العاده خودرو یا در طرح پیش فروش خودرو، ثبت نام کنند. اما امکان ثبت نام همزمان مشتریان، در هر دوی این طرح‌ها وجود ندارد.

      طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ویژه آبان 1401
      مدل نوع فروش پیش پرداخت تحویل
      سورن پلاس فوق العاده - 3 ماهه
      پارس سال فوق العاده - 3 ماهه
      پارس سال XU7P سفارشی فوق العاده - 3 ماهه
      207 دستی با فرمان برقی فوق العاده - 3 ماهه
      207 مولتی کالر فوق العاده - 3 ماهه
      تارا دستی پیش فروش 118 12 ماهه
      تارا اتوماتیک پیش فروش 166 12 ماهه
      دناپلاس توربو MT6 پیش فروش 144.5 12 ماهه
      دناپلاس توربو اتومات پیش فروش 159.5 12 ماهه
      رانا پلاس پیش فروش 86 12 ماهه

      *قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

      جزییات کامل طرح فروش ایران خودرو ویژه مالکان خودروهای فرسوده را از لینک زیر دریافت کنید:

      »» شرایط ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (PDF) ««

      مراحل ثبت‌ نام خودروهای فرسوده

      آبان 1401: علیرضا اسگویی، مدیر بازاریابی ایران‌‌خودرو، درباره قانون نوسازی خودروهای فرسوده گفت طبق معیار ستاد مدیریت حمل و نقل کشور، خودرو‌های سواری تولیدی سال ۱۳۸۵ و قبل از آن که موفق به دریافت معاینه فنی نشوند، فرسوده شناسایی می‌شوند و هر خودرویی توسط این ستاد فرسوده تشخیص داده شود، می‌تواند در طرح نوسازی ایران‌خودرو شرکت کند. متقاضیان با ورود به سایت فروش اینترنتی این شرکت به نشانی esale.ikco.ir، پس از تعیین نوع خودرو درخواستی، اطلاعات خودرو فرسوده خود را در بخش خودرو‌های فرسوده ثبت کنند. 

      وی افزود پس از ثبت‌نام و ورود اطلاعات مورد نظر توسط مشتری، استعلام از ستاد حمل و نقل سوخت کشور گرفته می‌شود؛ پس از تأیید این اطلاعات، متقاضی در فرآیند قرعه‌کشی که با حضور نهاد‌های نظارتی انجام می‌شود، قرار می‌گیرد. بعد از اعلام نتایج و تأیید آن توسط نهاد‌های ذی‌ربط، خودرو فرسوده تحویل مراکز اسقاط شده و نامه تأیید آن برای ثبت‌نام نهایی به ایران‌خودرو ارسال و مشتری با توجه به قیمت روز ثبت‌نام خودرو، وجه را واریز می‌کند. آقای اسگویی تاکید کرد که به هر کد ملی یک خودرو تعلق می‌گیرد.  

      طرح جایگزینی خودرو فرسوده ایران خودرو - مهر 1401

      دومین مرحله فروش محصولات ایران خودرو ویژه مالکان خودروهای فرسوده، از روز سه‌شنبه 12 مهر 1401 آغاز شده است. ثبت نام از دارندگان خودرو فرسوده، به مدت چهار شبانه‌روز ادامه داشته و نهایتا در پایان روز جمعه 15 مهرماه نیز به اتمام می‌رسد. 

        در این مرحله از طرح ثبت نام خودروهای فرسوده، دارندگان این نوع خودروها می‌توانند یا طرح فروش فوق العاده خودرو (با قیمت قطعی و موعد تحویل 3 ماهه) یا طرح پیش فروش خودرو (با قیمت نامشخص و موعد تحویل 12 ماهه) را انتخاب کنند.

        طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ویژه مهر 1401
        مدل نوع فروش پیش پرداخت تحویل
        سورن پلاس فوق العاده - 3 ماهه
        پارس سال فوق العاده - 3 ماهه
        دناپلاس توربو MT6 فوق العاده - 3 ماهه
        دناپلاس توربو MT6 فوق العاده - 3 ماهه
        تارا دستی پیش فروش 118 12 ماهه
        تارا اتوماتیک پیش فروش 166 12 ماهه
        دناپلاس توربو MT6 پیش فروش 144.5 12 ماهه
        دناپلاس توربو اتومات پیش فروش 159.5 12 ماهه
        رانا پلاس پیش فروش 86 12 ماهه

        *قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

        جزییات کامل طرح جایگزینی خودرو فرسوده ایران خودرو به همراه شرایط ثبت نام و قوانین نام‌نویسی از مشتریان را از لینک زیر دریافت کنید:

        »» شرایط ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (PDF) ««

        آغاز فروش ایران خودرو برای مالکان خودرو فرسوده

        همزمان با اعلام سومین فروش یکپارچه خودرو در سال 1401، برای نخستین‌بار طرح ثبت نام ایران خودرو برای دارندگان خودروهای فرسوده (غیر تاکسی) نیز اعلام شد. صاحبان خودروهای فرسوده، از روز چهارشنبه 16 شهریور 1401 تا ساعت 16 روز شنبه 19 شهریورماه، می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش یکپارچه خودرو به نشانی sale.iranecar.com برای شرکت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اقدام کنند.

          در اولین مرحله ثبت نام ایران خودرو برای خودروهای فرسوده، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو شرکت کنند. در این طرح، مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند برای شش محصول ایران خودرو با قیمت قطعی، ثبت نام کنند:

          شرایط فروش فوق العاده برای دارندگان خودروهای فرسوده

          علاوه بر طرح فوق، دارندگان خودرو فرسوده همچنین می‌توانند در طرح پیش فروش ایران خودرو با موعد تحویل حداکثر یکساله نیز نام‌نویسی کنند. در طرح پیش فروش، قیمت خودروها نامشخص بوده و مشتریان در صورت برنده شدن در قرعه کشی و تایید صلاحیت آنها توسط ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، برای ثبت نام خودرو فقط باید مبلغ پیش پرداخت را واریز کنند و مابقی قیمت خودروها نیز در زمان تحویل مشخص می‌شود:

          شرایط پیش فروش برای دارندگان خودروهای فرسوده

          جزییات کامل ثبت نام ایران خودرو برای خودروهای فرسوده، شامل طرح پیش فروش و طرح فروش فوق العاده، را از لینک زیر دریافت کنید:

          »» ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (PDF) ««


          چه خودرویی فرسوده محسوب میشود؟

          ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو، فعالا برای مالکان خودروهای تاکسی امکان پذیر نیست. همچنین مالکان خودروهای شخصی نیز به شرطی که حداقل 15 سال از زمان تولید خودروی‌شان گذشته باشد، می‌توانند در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو ثبت نام کنند. جزییات کامل میزان فرسودگی انواع خودروها را در مقاله سن فرسودگی وسایل نقلیه مطالعه کنید.

          شرایط ثبت نام مالکان خودرو فرسوده

          1- تشخيص واجدین شرایط بر عهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است و شرکت ایران خودرو، دخالتی در این موضوع ندارد.

          2- اجرای فرآیند ثبت نام و قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی sale.iranecar.com و تحت نظارت وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام میشود.

          3- شرایط خودروهای فرسوده مطابق با آیین نامه از رده خارج کردن خودروها فرسوده و آیین نامه موضوع ماده 8 قانون هوای پاک و اصلاحات آن، خواهد بود. مسئولیت پاسخگویی در خصوص ابهامات احتمالی، برعهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است.

          4- قبل از احراز صلاحیت دارنده خودرو فرسوده از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و اعلام منتخبین قرعه کشی از سوی سامانه یکپارچه فروش خودرو و طی مراحل اسقاط خودروی فرسوده، متقاضیان امکان واریز هیچگونه وجهی را به ایران خودرو نخواهند داشت.

          5- مهلت اجرای فرآیند اسقاط خودروی فرسوده براساس ضوابط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، پس از برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو، حداکثر دو ماه تعیین شده است. بدیهی است در صورت هرگونه تأخیر، عواقب آن برعهده متقاضی خواهد بود.

          6- متقاضیان واجد شرایطی که در قرعه کشی ایران خودرو برنده شده باشند، باید در مرکز اسقاط (و قبل از اسقاط خودروی فرسوده)، با تنظيم اقرارنامه هرگونه ادعایی در خصوص نحوه استفاده از گواهی اسقاط صادر شده (در سامانه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت) و ارزش آن را از خود سلب و ساقط نماید.

          7- مجددا تاکید می‌گردد که متقاضیان پس از طی مراحل تأیید احراز شرایط از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و پس از انتخاب از طریق قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو و طی مراحل اسقاط خودروی فرسوده، به شرکت ایران خودرو معرفی می‌گردند. بنابراین پس از معرفی متقاضی، امکان واریز وجه خودرو ميسر خواهد بود.

          8- ثبت نام در بخشنامه‌های فروش ایران خودرو برای مالکان خودروهای فرسوده، همزمان با سایر بخشنامه‌های فروش فوق العاده ایران یا پیش فروش ایران خودرو انجام میشود. بنابراین متقاضیان فقط در یک بخشنامه و فقط در یک خودروساز میتواند جهت ثبت نام اقدام کنند.

          9- آن‌دسته از دارندگان خودروهای فرسوده که میخواهند وجه خودروی فرسوده یا ارزش لاشه یا امتیازات مربوط به گواهی اسقاط را از مرکز اسقاط دریافت کنند، نمیتوانند در این طرح شرکت داشته باشند.

          مراحل ثبت نام خودرو جدید برای دارندگان خودرو فرسوده

          1- متقاضی با مراجعه به سایت sale.iranecar.com نسبت به انتخاب محصول موردنظر خود اقدام می‌کند. پس از انتخاب نوع طرح فروش، به مرحله ثبت اطلاعات هویتی هدایت شده و نسبت به ایجاد یا ویرایش پروفایل اقدام می‌کند. البته متقاضیان میتوانند قبل از انتخاب خودرو و قبل از انتخاب روش فروش نیز نسبت به ایجاد پروفایل در سایت فروش یکپارچه خودرو اقدام کنند.

          2- متقاضی باید اطلاعات خودرو فرسوده خود را ثبت و تأیید کند. پذیرش تبعات ناشی از عدم ثبت اطلاعات صحیح برعهده متقاضی است.

          3- در پایان فرآیند ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو، به متقاضی (مالک خودروی فرسوده) کد پیگیری اختصاص داده می‌شود. بنابراین در صورتیکه تعداد متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، بیش از ظرفیت فروش باشد، مراسم قرعه کشی ایران خودرو انجام شده و منتخبین نهایی، از طریق ورود به سایت فروش اینترنتی sale.iranecar.com اعلام شده یا از طریق ارسال پیامک، به آنها اطلاع رسانی می‌گردد. 

          4- فرد منتخب باید ظرف مهلت حداکثر دو ماه، فرآیند اسقاط خودرو فرسوده خود را انجام داده و پس از ثبت تایید راهور در سیستم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مبلغ لازم برای ثبت نام ایران خودرو را از طریق سایت فروش اینترنتی ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir واریز کند. در صورت عدم واریز وجه، ثبت نام متقاضی ابطال شده و تعیین تکلیف گواهی اسقاط صادر شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور انجام می گیرد.

          سهمیه جدید برای دارندگان خودرو فرسوده

          براساس بند «ف» در تبصره 7 قانون بودجه سال 1401، حداقل 10 درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، باید به دارندگان خودروهای فرسوده اختصا داده شود. البته به شرطی که خریدار در هنگام تحویل گرفتن خودروی جدید، گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد.


          اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

          مهم‌ترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

          آرشیو

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - فوق العاده مرحله 8

          16 اسفند 1401
          دانلود فایل PDF

          طرح نوسازی تاکسی فرسوده ایران خودرو

          23 بهمن 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - پیش فروش مرحله 6

          11 بهمن 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 7

          17 دی 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 6

          26 آذر 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 5

          2 آذر 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام وانت اریسان 2 در طرح جایگزینی

          22 آبان 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 4

          19 آبان 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 3

          5 آبان 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 2

          12 مهر 1401
          دانلود فایل PDF

          ثبت نام خودرو فرسوده 1401 - مرحله 1

          16 شهریور 1401
          دانلود فایل PDF
          دیدگاه کاربران
          ناشناس 1402/12/27
          من طرح اسقاط،شرکت کردم فقط ماشینمو هرچقدر بر داشتن بشه پیش قسط ومابقی قسطی میتونم برداشت کنم تخصیر ما نیست دولت مقصر ه که این بلا رو به سر ما آورده حقوق کم ماشین فرسوده خ و مون فرسوده
          پاسخ
          0
          0
          0
          ناشناس 1402/12/5
          سلام من تو چه سایتی برای فرسوده ثبت نام کنم
          پاسخ
          0
          0
          0
          ناشناس 1402/11/29
          با سلام . من یه پراید فرسوده سال ۸۰ دارم باید چه بکنم . میرم تو سایت چیزی نیست ثبت نام کنم
          پاسخ
          1
          1
          1
          Hossini123 1402/11/29
          باید سایت رو چک کنید هنوز چیز جدید اصلاع رسانی کردن
          1
          0
          شاهین 1402/10/9
          سلام ترو بخدا یکاری کنین شب عیدی ماهم ماسین نو سوار شیم
          پاسخ
          0
          0
          0
          شهرام 1402/10/5
          پس تکلیف خودرو فرسوده چی میشه
          پاسخ
          0
          0
          0