بوگاتی با انتشار 21 تصویر، از آزمایش بولید در پیست ایمولا خبر داده است. این تصاویر تقریبا کلیه جزئیات مربوط به این خودروی مسابقهای را آشکار میکند.
مشخصات فنی بوگاتی بولید
بوگاتی بولید به پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری کواد-توربوشارژ مجهز شده است، که بیش از 1800 اسببخار قدرت و 1600 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. پیشرانه 8 لیتری 16 سیلندر در نسخه کانسپت بولید با بنزین اکتان 110 مخصوص خودروهای مسابقه هماهنگ شده بود، ولی در مدل تولیدی این خودرو قادر است از بنزین عادی استفاده نماید. البته میزان نیروی خروجی هم نسبت به نسخه کانسپت کاهش یافته است.
خروجی پیشرانه بوگاتی بولید با شیرون سوپراسپرت و چنتودیچی مشابه است، اما با توجه به نسبت وزن به قدرت 0.9 کیلوگرم بر اسببخار، نتیجهای عالی به همراه خواهد داشت. در مقایسه با وزن نزدیک به 2 تنی بوگاتی شیرون، وزن بولید به تنها 1450 کیلوگرم رسیده که تقریباً برابر با یک سدان میانسایز است.
با توجه به 1826 اسببخار قدرتی که در اختیار بوگاتی بولاید قرار گرفته، تامین نیروی لازم برای متوقف ساختن این خودرو هم امری واجب بوده است. بوگاتی از این امر غافل نمانده و سیستم ترمز کربنی با کالیپرهای یکپارچه هشت و شش پیستون در محور جلو و عقب را از شرکت برمبو دریافت کرده است.
کالیپرها از آلومینیوم با روکش نیکل ساخته شده و قطر دیسکها به 15.3 اینچ میرسد، تا بزرگترین سامانه ترمز کربنی ساخت برمبو را شاهد باشیم. بنابر اعلام بوگاتی، سیستم ترمز بولید از فناوری مشترک با خودروهای LMDh و فرمول یک بهرهمند شده است.
مدیر اجرایی شرکت برمبو یعنی آقای ماریو آلموندو هم از سیستم ترمز بوگاتی بولاید به عنوان چالشی هیجانانگیز با نتیجهای عالی برای مهندسان این شرکت یاد کرده است.
همانطور که قبلا اشاره شد، بوگاتی بولید برای انجام تست رانندگی در شرایط بارانی به پیست ایمولا رفته است. البته راندن این خودروی 1450 کیلوگرمی با بیش از 1800 اسببخار قدرت روی مسیر خیس جاده امر آسانی نیست، اما پشتوانه مهندسی بوگاتی، بسیاری از ناممکنها را ممکن میکند.
طراحی بوگاتی بولید
بوگاتی بولید چیزی بیشتر از یک تغییر چهره برای شیرون است، چراکه علاوه بر طراحی ظاهری، مهندسی این خودرو نیز با تغییرات اساسی روبرو شده از جمله سیستم تعلیق، انتقال قدرت و سامانه خنککننده که برای سازگاری با فرم بدنه و البته عملکرد مورد انتظار از بوگاتی بولید، مورد بازنگری قرار گرفته است. عبور سریع از مسیرهای پر پیچ و خم، از اولویتهای نخست در طراحی بوگاتی بولید به شمار میآید. به منظور دستیابی به این هدف، تقریبا تمام قطعات مورد بازطراحی و تحلیل و بررسی مجدد قرار گرفته است تا علاوه بر کاهش وزن، حداکثر عملکرد فنی حاصل شود.
به لطف طراحی پیشرفته آیرودینامیک، بوگاتی بولید در نسخه نهایی میتواند نزدیک به سه تن نیروی رو به پایین بر بدنه و همچنین شتاب جانبی 2.5 جی را تحمل کند.
جریان هوا که از هواکشهای جلو وارد و از دیفیوزر عقب خارج میشود، حالتی از چسبندگی به زمین را به بولید تحمیل خواهد کرد. پردههای جریان هوا که در جلوی چرخهای جلو قرار گرفته نیز با هدایت هوا به اطراف بدنه، ضریب درگ را کاهش میدهد. حتی آینههای جانبی بوگاتی بولید به نحوی طراحی شده است، که جریان هوا را به سوی اینترکولرهای جانبی هدایت کند. نکته جالب اینکه برخی قطعات آیرودینامیک بدنه همچون باله عقب را میتوان بسته به شرایط تنظیم کرد. به همین دلیل بوده که یک آینه وسط دید عقب هم برای این خودرو نصب شده تا راننده بتواند فاصله با خودروی عقبی را بهتر تشخیص دهد.
زمان تحویل و قیمت بوگاتی بولید
نخستین اطلاعات و تصاویر از بوگاتی بولاید در سال 2020 منتشر شد. از آن زمان تاکنون، این خودرو را در مکانهای مختلف از جمله پیست گودوود مشاهده کردهایم.
آخرین خبری که در مورد بوگاتی بولاید شنیدهایم، به تحویل این خودرو در اوایل سال 2024 مربوط میشود، بنابراین به نظر میرسد که خریداران خوششانس بوگاتی بولید بهزودی با خودرویشان ملاقات خواهند کرد، هرچند که هنوز از زمان دقیق این رویداد اطلاعی در دسترس نیست.
براساس اعلام شرکت بوگاتی، فرآیند تحویل بولید به مشتریان زودتر از سال 2024 آغاز نخواهد شد. قیمت این خودروی قدرتمند 4 میلیون یورو (4.3 میلیون دلار) تعیین و تیراژ تولید آن به تنها 40 دستگاه محدود شده است. شاید پرداخت رقم 4.3 میلیون دلار برای خودرویی که اجازه حرکت در معابر عمومی را ندارد کمی زیاد به نظر برسد، اما فراموش نکنید که قیمت بوگاتی چنتودیچی و بوگاتی La Voiture Noire به ترتیب دو و سه برابر این مدل تعیین شده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com