با گذشت 5 سال از معرفی کانسپت ID، بالاخره نسخه نهایی این خودرو با نام ID. Buzz در دو نسخه مسافری و باری رونمایی شده است.
کابین و امکانات فولکسواگن ID. Buzz
نسخه مسافری ID. Buzz برای 5 سرنشین فضا دارد و با تا کردن صندلیهای عقب، 1121 لیتر فضا در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در آینده نزدیک، نسخههای شش نفره و بدنه-بلند هفت نفره نیز به ترتیب در اروپا و ایالات متحده عرضه خواهد شد.
یکی از نوآوریهای خودروساز آلمانی در ID. Buzz، نصب کیسه هوا بین صندلی راننده و سرنشین جلو است، که از برخورد این افراد در هنگام تصادف جلوگیری میکند. هریک از این دو صندلی را میتوان به میزان 245 میلیمتر جابجا کرد.
طراحی داشبورد فولکسواگن ID. Buzz شبیه به سایر محصولات سری ID بوده و مواردی شامل صفحه پشت آمپر 10 اینچی، نمایشگر 10 اینچی لمسی (12 اینچی سفارشی)، کنترلر مجزا برای تهویه مطبوع و 5 پورت USB-C را به همراه دارد. در نسخه باری دو جالیوانی اضافه در ستون A ، محفظه 1.4 لیتری بین دو صندلی جلو و پوشش چوبی محفظه بارهم درنظر گرفته شده است.
تزئین کابین فولکسواگن ID. Buzz با دو رنگ، فضایی شاد و روشن پدید آورده است، که البته با رنگ نارنجی بدنه نیز هماهنگی دارد. خودروساز آلمانی اعلام نموده که هفت رنگ بدنه به همراه چهار ترکیب دو رنگ برای فضای داخلی ID. Buzz قابل سفارش خواهد بود.
همچون سایر محصولات جدید فولکسواگن، کابین ID. Buzz هم با نورپردازی LED قابل تنظیم در 30 رنگ مختلف تزئین شده، ضمن اینکه برخی شباهتها با مدل کلاسیک T1 و البته نسخه کانسپت اولیه، قابل تشخیص است.
غیر از فضای جادار کابین، فولکسواگن ID. Buzz به برخی تجهیزات کاربردی همچون باز کن در بطری یا تیغه یخشکن هم مجهز شده است، ضمناینکه هیچ مادهای با ریشه حیوانی همچون چرم نیز در این فضا وجود ندارد. مثلاً فرمان از پلیارتان ساخته شده که فولکسواگن اعتقاد دارد حسی شبیه به چرم را انتقال خواهد داد. برای روکش صندلیها، کفپوشها و بخش بالایی داشبورد نیز از مواد بازیافتی استفاده شده است.
از میان مواد دوستدار طبیعت در کابین این خودرو میتوان به نخ Seaqual اشاره کرد، که 90 درصد آن از بطریهای بازیافتی و 10 درصد نیز از مواد پلاستیکی جمعآوری شده از دریاها ساخته شده است.
بروزرسانی نرمافزاری ، امکانات متنوع برای سفارشیسازی فضای کابین و قابلیت داد و ستد نیروی برق با پنلهای خورشیدی خانگی، از دیگر ویژگیهای فولکسواگن ID. Buzz خواهد بود.
گنجایش محفظه بار و ظرفیت حمل نسخه باری نیز به ترتیب 3900 لیتر و 650 کیلوگرم اعلام شده است. در نسخه باری بسیاری از امکانات رفاهی همچون چراغهای LED جلو و در صندوق برقی پیشبینی شده است، ولی در کمال تعجب برخی موارد همچون دوربین دید عقب و آینههای تاشو با گرمکن را با پرداخت هزینه بیشتر دریافت میکنید.
طراحی فولکسواگن ID. Buzz
فولکسواگن ID. Buzz روی پلتفرم ماژولار MEB شکل گرفته، که با هاچبک برقی ID.3 و کراساور برقی ID.4 مشترک است. فرم جعبهای بدنه آن با دماغه کوتاه، بسیار به نسخه کانسپت و البته به مدل کلاسیک T1 شباهت دارد. پوشش دو رنگ بدنه نیز این حس را تشدید میکند. البته برخلاف مدل کلاسیک، از محفظه بار در زیر کاپوت خبری نیست، چراکه پیشرانه برقی در این بخش نصب شده است.
چراغهای فولکسواگن ID. Buzz از نوع LED انتخاب شده است و در نمای عقب نیز برای نخستین بار در میان محصولات تجاری فولکسواگن، شاهد نوار بین دو چراغ هستیم.
ابعاد مدلهای مسافری و باری در طول (4.712 متر)، عرض (1.985 متر) و فاصله 2.988 متری محورها یکسان است، درحالیکه ارتفاع نسخه باری کمی بیشتر و برابر با 1.938 متر است.
مشخصات فنی فولکسواگن ID. Buzz
فولکسواگن ID. Buzz در ابتدای ورود به بازار اروپا، به موتور برقی با 201 اسببخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور به همراه باتری 82 کیلووات ساعت مجهز شده است.
این باتری با جریان 11 کیلووات شارژ میشود، ولی در صورت اتصال به شارژر جریان سریع 170 کیلووات، ذخیره باتری ظرف نیم ساعت از 5 به 80 درصد میرسد. امکان شارژ غیر مستقیم هم برای مشتریان اروپایی فراهم شده است، که به معنای امکان انتقال نیرو از خودرو به ماشین و برعکس خواهد بود.
شعاع گردش و حداکثر سرعت این ون برقی در هر دو نسخه مسافری و باری یکسان و به ترتیب 11.1 متر و 145 کیلومتر برساعت خواهد بود.
برنامه تولید و عرضه فولکسواگن ID. Buzz
فولکسواگن ID. Buzz از سه ماهه سوم 2022 وارد اروپا میشود درحالیکه نسخه بدنه-بلند پس از معرفی در آمریکا، در سال 2023 در اروپا نیز به فروش خواهد رسید. نسخه باری ID. Buzz در ایالات متحده عرضه نمیشود. بخش خودروهای تجاری فولکسواگن، وظیفه ساخت ID. Buzz را در تاسیسات هانوفر در آلمان برعهده گرفته است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com