کراس‌اوری برقی با قابلیت پیمایش 450 کیلومتر

نسخه نهایی تویوتا bZ4X معرفی شد

1 آذر 1400 11:44

در آوریل امسال، شرکت تویوتا از یک کانسپت برقی به نام bZ4X رونمایی کرد. اکنون نسخه نهایی این خودرو به عنوان نخستین عضو از خانواده محصولات bZ معرفی شده است. قرار است در طی سال‌های آینده، هفت محصول تحت برند bZ به عنوان زیرمجموعه سازنده خودروهای پاک تویوتا رونمایی شود.

طراحی تویوتا bZ4X

این خودرو روی پلتفرم انحصاری تویوتا برای خودروهای برقی، یعنی e-TNGA ساخته شده و باتری لیتیوم-یون آن در کف سازه قرار دارد و به منظور حفاظت از آن، اجزای سازه بدنه، تعلیق عقب و اجزای فریم از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده است.

کراس اور برقی تویوتا bZ4X

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای تویوتا bZ4x به ترتیب 4.68، 1.86، 1.65 و 2.85 متر اعلام شده، درحالی‌که وزن نسخه‌­های تک و دو دیفرانسیل نیز به ترتیب 1905 و 1989 کیلوگرم است.

کابین و امکانات تویوتا bZ4X

در فضای کابین تویوتا bZ4X دو نمایشگر دیجیتال بزرگ به عنوان نمایشگر مرکزی و صفحه پشت آمپر هستیم، که البته دومی در معرض نور محیط است و احتمالاً در زیر نور مستقیم، خوانایی مناسبی نداشته باشد. سقف پانورامیک دو تکه، چندین پورت USB تایپ A و C، گرم‌کن فرمان، صندلی‌­ها و پای سرنشینان جلو، از نکات قابل ذکر درباره کابین این خودروی برقی است.

تویوتا bZ4X به عنوان نخستین محصول تویوتا به سامانه فرمان سیمی مجهز شده است، که در آن هیچ‌گونه ارتباط مکانیکی بین فرمان و چرخ‌ها برقرار نیست و بنابر اظهار سازنده، حس بهتری به راننده منتقل می‌کند و از میزان لرزش کم خواهد کرد. در هنگام شروع فروش تویوتا bZ4X، این فناوری به صورت سفارشی و در برخی بازارهای منتخب عرضه خواهد شد.

کراس اور برقی تویوتا bZ4X

علاوه‌براین، تویوتا bZ4X به عنوان نخستین محصول خودروساز ژاپنی به نسل سوم سامانه ایمنی انحصاری این شرکت یعنی Safety Sense مجهز شده است، که مواردی همچون سامانه پیشگیری از برخورد با قابلیت شناسایی دوچرخه‌سوار، تشخیص موتورسیکلت در روز و همچنین تشخیص گارد ریل و خطوط جاده را به همراه دارد.

مشخصات فنی تویوتا bZ4X

تویوتا bZ4X در مدل پایه به یک موتور برقی روی محور جلو مجهز شده است، که 201 اسب‌­بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و ظرف 8.4 ثانیه این خودرو را به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌­رساند.

اما نسخه چهارچرخ محرک از این کراس‌­اور پاک که در مشارکت با سوبارو طراحی شده، به دو موتور برقی روی هریک از محورها مجهز شده است، که 215 اسب‌­بخار قدرت و 336 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این خودرو قرار می­‌دهد تا ظرف 7.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت هر دو نسخه برابر با 160 کیلومتر برساعت خواهد بود.

کراس اور برقی تویوتا bZ4X

هر دو نسخه از این خودرو به باتری آب/خنک به ظرفیت 71.4 کیلووات ساعت مجهز شده است، که برای نخستین بار در محصولات تویوتا نصب می‌شود. براساس اعلام قبلی خودروساز ژاپنی، این مجموعه باتری ظرف ده سال یا 240 هزار کیلومتر رانندگی، کمتر از 10 درصد ظرفیت خود را از دست خواهد داد. شعاع حرکتی تویوتا bZ4X در مدل پایه دیفرانسیل-جلو برابر با 450 کیلومتر براساس استاندارد WLTP اعلام شده است.

در نسخه چهارچرخ محرکتویوتا bZ4X، حالت رانندگی X-Mode پیش‌­بینی شده که میزان بیشتری از کشش برای عبور از مسیرهای آفرود فراهم می‌­کند. Grip-Control نیز برای عملکرد بهتر در هنگام حرکت در مسیرهای مارپیچ بکار می‌­آید.

برنامه تولید و عرضه تویوتا bZ4X

تویوتا bZ4X به عنوان نخستین عضو از خانواده 15 محصول کاملاً برقی تویوتا، در اواسط سال آینده میلادی و با مدل 2023 عرضه خواهد شد. قیمت و سایر جزئیات مربوط به این خودرو در زمان نزدیک به عرضه اعلام می­‌شود.

دیدگاه کاربران