• بررسي تويوتا bZ3 برقي برساوش

حاصل همکاری تویوتا، بی‌وای‌دی و فاو!

بررسی تویوتا bZ3 برقی برساوش

19 فروردین 1403 14:03

واردات تویوتا bZ3 توسط شرکت برساوش

فروردین 1403: با ورود نخستیم محوله وارداتی از خودروهای bZ3 به کشورمان، بالاخره مشخص شد که این تویوتای برقی، یکی از گزینه‌های جدی شرکت برساوش، برای ورود به بازار کشورمان است. البته با توجه به قیمت این خودرو که بیشتر از 20 هزار دلار است، احتمالا این تویوتا با مجوز واردات خودرو جانبازان، پا به کشورمان خواهد گذاشت.

همکاری مشترک تویوتا با FAW و BYD

به اعتقاد برخی کارشناسان، تمرکز تویوتا بر ساخت خودروهای هیبرید، این شرکت را از تولید مدل‌های برقی غافل ساخته است. اکنون به نظر می‌­رسد که خودروساز ژاپنی قصد دارد گذشته را جبران کند، چراکه پس از معرفی نخستین محصول برقی تویوتا یعنی کراس‌­اور bZ4X که روی پلتفرم ماژولار e-TNGA شکل گرفته، نوبت به دومین مدل یعنی سدان bZ3 رسیده است تا قدم به بازار جهانی بگذارد. این خودرو در حقیقت نسخه تولیدی از کانسپت bZ SDN است که در سال 2021 به معرض نمایش درآمد.

طراحی تویوتا bZ3 برقی

ابعاد بدنه تویوتا bZ3 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.725، 1.835، 1.475 و 2.88 متر اعلام شده است.

سدان برقی تویوتا bZ3

این خودرو به عنوان ثمره همکاری BYD و FAW و تویوتا، از زبان طراحی مشترک با مدل بزرگتر تویوتا bZ4X برخوردار است، که نمود بارز آن را می‌­توان در فرم دماغه، شیب سقف و گلگیرهای عقب مشاهده کرد، که البته ضریب درگ 0.218 را به همراه داشته است.

کابین و امکانات تویوتا bZ3 برقی

در فضای کابین تویوتا bZ3 با نمایشگر عمودی مواجه هستیم، که شرکت سازنده از آن با عنوان «جزیره دیجیتال» یاد کرده است. تنظیمات بسیاری بخش‌ها از جمله سیستم صوتی، تهویه مطبوع و حتی باز شدن صندوق عقب از طریق همین قطعه صورت می‌­پذیرد.

سدان برقی تویوتا bZ3

صفحه پشت آمپر دیجیتال و کم عرض، در فاصله نسبتا دور از راننده قرار گرفته است، درحالی‌که تنظیمات مربوط به رانندگی را می‌توان از اهرم دایره­ای روی کنسول مرکزی انتخاب کرد.

مشخصات فنی تویوتا bZ3 برقی

تویوتا bZ3 در تریم پایه به نام «الیت پرو»، به یک موتور برقی با 181 اسب‌­بخار قدرت و مجموعه باتری به ظرفیت 49.92 کیلووات ساعت مجهز شده است، که شعاع حرکتی 517 کیلومتر (برمبنای CLTC) را برای این خودرو فراهم می­‌کند.

در تریم میانی یا «لانگ رنج پرو»، خروجی پیشرانه به 241 اسب‌­بخار قدرت و 303 نیوتن‌متر گشتاور و ظرفیت باتری به 65.28 کیلووات ساعت افزایش می‌یابد تا شعاع حرکتی 616 کیلومتر حاصل شود. با اتصال به جریان سریع، شارژ باتری در 27 دقیقه از 30 به 80 درصد افزایش می‌­یابد. در کامل‌ترین نسخه یعنی لانگ رنج پرمیوم، همین مشخصات تکرار می­‌شود.

حداکثر سرعت و شتاب صفر تا 50 کیلومتر برساعت در این دو تریم نیز به ترتیب 160 کیلومتر برساعت و 3.2 ثانیه اعلام شده است. آنطور که رسانه‌های چینی خبر داده‌اند، پیشرانه برقی، مجموعه باتری و انتقال قدرت این خودروی برقی توسط بی‌وای‌دی تامین می‌­شود.

برنامه تولید و عرضه تویوتا bZ3 برقی

تویوتا bZ3 از سال 2023 در چین و به صورت انحصاری توسط اتحاد فاو-تویوتا، در سه تریم مختلف وارد بازار این کشور شده است. قیمت این خودرو بین 24.500 تا 29 هزار دلار تعیین شده است.

تویوتا قصد دارد حداقل شش محصول جدید برقی را براساس پلتفرم e-TNGA تولید کند. این خودروها در رده کوچک، کراس‌­اور میان­‌سایز، سواری متوسط، مینی‌ون متوسط، شاسی‌­بلند متوسط و بزرگ، طبقه‌­بندی می­‌شوند.


شرایط فروش تویوتا BZ3

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت برساوش خودرو و همچنین برای آگاهی از جدیدترین شرایط فروش برساوش، پیش فروش محصولات وارداتی برساوش و قیمت خودروهای وارداتی این شرکت، مقالات زیر را مطالعه کنید:

. شرایط فروش تویوتا وارداتی
. شرایط فروش برساوش خودرو

دیدگاه کاربران