• اتوبوس آتروس برقي
  • اتوبوس آمبولانس ايران خودرو
  • اتوبوس آتروس ايران خودرو ديزل

راه‌اندازی 40 اتوبوس برقی در کرج

بررسی اتوبوس آتروس برقی ایران خودرو دیزل (E-ATROS)

29 فروردین 1403 10:11

راه‌اندازی 40 اتوبوس برقی در کرج

فروردین 1403: آیین افتتاح جایگاه شارژ خودرو‌های برقی و بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل، در روز 28 فروردین‌ماه، با حضور وزیر کشور در شهر کرج برگزار شد.

در این مراسم وزیر کشور اظهار کرد اتوبوس‌های برقی نقطه تحولی در حمل و نقل درون شهری است و این دستاورد باید توسعه یابد. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اختصاص یارانه، برای دستیابی به این هدف به شهرداری کرج کمک کرد تا بتواند این کار ارزشمند را انجام دهد که در مرحله اول 40 دستگاه اتوبوس برقی و با ظرفیت هر کدام 40 مسافر وارد شهر کرج شد.

وی افزود استفاده از تاکسی‌های برقی در کرج نیز در دستور کار قرار دارد که در صورت اخذ تاییدیه از شورای عالی ترافیک، این تاکسی‌ها وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کرج می‌شوند.

مهرداد کیانی، شهردار شهر کرج، نیز در این مراسم عنوان کرد این پروژه به همت مجموعه مدیریت شهری کرج و کمک هزار میلیارد تومانی دولت اجرایی شده است. کرج این فرصت را داشته که اولین شهر برخوردار از نعمت اتوبوس‌های برقی دوستدار محیط زیست باشد و با دستور وزیر محترم کشور، از فردا صبح اتوبوس‌های برقی به صورت رایگان به شهروندان کرج خدمات‌رسانی خواهند کرد.

مهدی بالو، نایب رییس هیات مدیره و معاون مهندسی شرکت ایران خودرو دیزل، نیز در حاشیه این مراسم گفت ایران خودرو دیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز تجاری کشور همواره در تامین ناوگان حمل و نقل عمومی کشور پیشرو بوده و حالا در استفاده از انرژی پاک و تولید انبوه اتوبوس‌های برقی نیز پیشگام است. اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل از فناوری روز دنیا برخوردار است و قدرتمندترین اتوبوس برقی موجود در کشور به‌حساب می‌آید که از بالاترین ظرفیت باتری در میان نمونه‌های موجود در کشور بهره می‌برد.

آمادگی ایران خودرو برای تولید و تحویل اتوبوس برقی

دی 1402: رئیس شورای شهر تهران قبلا اظهار کرده که احتمالا تا پایان سال اتوبوس برقی تحویل داده نمی‌شود و اتوبوس‌ها سال آینده می‌رسند.

اما تولید انبوه اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو، از آذرماه آغاز شده و فعال است. این خط تولید با ظرفیت تولید سالانه 4000 دستگاه افتتاح شده است؛ ضمن اینکه با توجه به امضای تفاهم‌نامه تامین و تحویل 500 دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، تا پایان امسال 100 دستگاه از این محصول تولید  می‌شود.

اولین خریدار اتوبوس‌برقی ایران‌خودرو دیزل، شهرداری استان کرج بوده که طبق پیگیری‌ها و بررسی‌ها، تعدادی تحویل شده و بدین ترتیب حمل‌ونقل استان کرج، دارای اولین اتوبوس تمام برقی در کشور شده است. ایران‌خودرو به صورت شفاف اعلام کرد که این شرکت با توجه به اینکه خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی داخلی را به بهره‌برداری رسانده است، آمادگی تولید و تحویل اتوبوس‌های برقی را در سال جاری هم خواهد داشت و مشکلی از حیث تولیدکننده وجود ندارد؛ البته که شرط این تولید و تحویل این است که شهرداری تهران، ثبت سفارش برای تولید داشته و متقاضی این اتوبوس‌های برقی باشد که البته توان پرداخت آن را هم بایستی داشته باشند.

افتتاح خط تولید انبوه آتروس برقی

آذر 1402: خط تولید انبوه اتوبوس برقی ای-آتروس (e-Atros) ایران خودرو دیزل با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار دستگاه، در روز 7 آذر 1402، با حضور وزیر صمت افتتاح و آماده بهره برداری خواهد شد.

عضو هیات مدیره ایران خودرو دیزل، ظرفیت تولید اتوبوس برقی ای-آتروس را سالانه چهار هزار دستگاه اعلام کرد و گفت برای تولید این محصول، از سالن های تولید اتوبوس دیزلی آتروس با تجهیز برخی ابزارهای مخصوص برای نصب باتری، موتور و نصب اتصالات برقی استفاده شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه تامین و تحویل 500 دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، بیان کرد بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تا پایان امسال 100 دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. با بهره گیری از موتور پر قدرت با توان 350 کیلووات در حداکثر توان و 3500 نیوتن متر گشتاور بیشینه، قدرت و شتاب اولیه بسیار بالا رفته است، به طوری که حتی از نسخه دیزلی اتوبوس آتروس نیز بسیار قوی تر عمل می کند. این محصول می تواند با استفاده از شبکه بی سیم به مرکز کنترل از راه دور متصل شود تا علاوه بر نظارت بر مشخصه های عملکردی، قابلیت اطلاع رسانی به راننده برای جلوگیری و برطرف کردن عیوب احتمالی نرم افزاری و سخت افزاری  نیز را دارا باشد. بدین ترتیب تمامی اتوبوس های ناوگان قابلیت اتصال به یکدیگر و مرکز داده پردازی را دارند و برای اولین بار در ایران مفهوم خودروهای متصل (connected car) در محصولات تجاری پیاده سازی شده است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ایران خودرو دیزل، با اشاره به قابلیت شیب روی 20 درصدی اتوبوس ای-آتروس با 80 مسافر و ذخیره انرژی در زمان ترمزگیری، اظهار کرد این اتوبوس در مدت زمان حدود سه ساعت به طور کامل شارژ شده و با ظرفیت باتری 350 کیلووات ساعت، می تواند تا حدود 250 کیلومتر پیمایش داشته باشد. اتوبوس برقی ای-آتروس دارای گارانتی دو ساله یا پیمایش 200 هزارکیلومتر است. موتور اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل دارای پنج سال گارانتی و باتری آن نیز از هشت سال گارانتی برخوردار است.

وی افزود تولید شارژر و ایستگاه های شارژ این محصول طی قراردادی به شرکت مپنا واگذار شده است، گفت: در حال حاضر به همراه 40 دستگاه اتوبوس، راه اندازی شش دستگاه شارژر نیز پیش بینی شده است که به منظور تهیه زیرساخت های شارژ، به همراه اتوبوس ها به شهرداری کرج تحویل داده خواهد شد. محصول اتوبوس برقی قابلیت بسیار خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه را دارد و در داخل کشور، ارگان‌هایی هم چون سازمان اتوبوس رانی مشتری اصلی آن خواهند بود. اگر دولت حمایت خوبی از پروژه‌های برقی و داخلی سازی این خودروها کند، هزینه‌های ناشی از آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت کاهش خواهد یافت. در صورتی که ناوگان فعال مسافری در اتوبوسرانی تهران سه هزار دستگاه باشد، با جایگزینی اتوبوس های برقی، روزانه در حدود 270 هزار لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی خواهد شد. در حال کار بر روی اتوبوس برقی 18 متری هستیم تا بتوانیم آن را وارد چرخه حمل و نقل عمومی کنیم. هم چنین تا پایان امسال نمونه های اولیه پنج محصول دیگر برقی نظیر ون باری، ون مسافری و کامیونت و کامیون برقی تولید و مراحل اخذ استانداردهای 85 گانه برای آن ها طی خواهد شد.

قرارداد خرید 40 اتوبوس برقی برای کرج

مهر 1402: قرارداد خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل توسط شهرداری کرج، به امضای مدیرعامل این شرکت و شهردار کرج رسید و این کلانشهر، اولین بهره‌بردار اتوبوس‌های برقی ساخت ایران خواهد بود.

جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در آیین امضای این قرارداد اعلام کرد در 45 روز اخیر اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو  زیر بار بوده و در سطح شهر تهران در حال تردد است‌‌. هزینه اتوبوس های دیزلی پس از پنج سال کارکرد بیش از دو میلیارد تومان است؛ چون استهلاک بیش تری دارد، اما اتوبوس برقی چنین مشکلی را ندارد. با وزارت کشور برای تامین اتوبوس داخلی هماهنگی خوبی داریم و از حمایت های همه بخش های این وزارت خانه تقدیر می کنیم. در دولت سیزدهم و با همراهی وزارت کشور 15 هزار قرارداد تولید اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و ساخت پنج هزار ون امضا شده است. وزیر کشور شخصا حمایت خوبی از تولید داخلی دارد.

وی افزود با همراهی وزارت کشور و سازمان شهرداری های کشور، شهرداری های مختلف ایران و به ویژه شهرداری کرج همراهی خیلی خوبی با ایران خودرو دیزل به عمل آمده و تولیدات انبوه این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.  شهرداری کرج اولین شهرداری کشور است که از اتوبوس برقی دارای استاندارد 85 گانه ایران خودرو دیزل استفاده می کند. نگاه مثبت و عملیاتی وزارت کشور دولت سیزدهم بسیار مطلوب است و سرعت تصمیم گیری خوبی دارند که قطعا مردم عزیز ایران از شیرینی تصمیمات حمل و نقل عمومی بهره مند خواهند شد.

مهرداد کیانی، شهردار کرج، در این مراسم، با اشاره به این که اخیرا چند قرارداد خرید ناوگان حمل و نقل عمومی با شرکت‌های پیشرو در این حوزه منعقد شده است، گفت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دوره ششم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژه شد. کرج اولین بهره‌بردار اتوبوس‌های برقی در کشور خواهد بود. یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی تحول در حوزه حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه با همراهی اعضای شورا و دو برابر شدن ظرفیت‌های حمل و نقل این مهم در حال محقق شدن است.

وی افزود بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های برقی از طریق وزارت کشور و مابقی توسط شهرداری کرج پرداخت شده است. لزوم توجه به حفظ محیط زیست از موضوعات مهم کلانشهر‌ها بوده و در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل کمک به حفظ محیط زیست از دیگر جنبه‌هایی بود که شهرداری کرج را بر آن داشت به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل با سوخت‌ پاک حرکت کند.

سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، نیز از برنامه ریزی و هدف گذاری وزارت کشورجهت ورود دو هزار دستگاه خودروی برقی برای استفاده در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری تا یک سال آینده خبر داد. وی توضیح داد مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با برنامه‌ریزی و هدف گذاری صورت گرفته، زمینه ورود دو هزار دستگاه خودروی برقی برای استفاده در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری را تا یک سال آینده فراهم کرده است. با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری ها در حوزه قانون هوای پاک و رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری های کشور قرار داده‌ است. به همین منظور در مرحله نخست، اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور به عنوان اولین طرح برای کلان شهر کرج با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل در قالب انعقاد قرارداد 40 دستگاه اتوبوس برقی امضا شد. مشخصات فنی و مسائل مالی و بازرگانی این طرح در کمیته های مربوطه فنی و بازرگانی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بررسی شده که با رویکرد ویژه مقام عالی وزارت کشور و ریاست سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور به حوزه برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری کشور قرارداد تامین ناوگان و زیرساخت شارژ آن با شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان اولین طرح توسط شهرداری کرج منعقد و ابلاغ می‌شود.

وی امیدوار است با ورود ناوگان اتوبوس برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامه‌ریزی مناسبی، مسیر تردد ناوگان، محل توقف و شارژ را تعیین و مقدمات بهره برداری از این نوع ناوگان را در حوزه حمل و نقل عمومی شهری کلانشهر کرج فراهم کند.

روسیه متقاضی اتوبوس برقی جدید ایران خودرو دیزل 

خرداد 1402: سید احمد میررفیع، رییس هیئت مدیره ایران‌خودرو دیزل، عنوان کرد امسال رکورد 64 ساله تولید را شکستیم. رشد تولید از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده و نسبت به سال ٩٩، به ١۰ برابر رسید. همچنین سود عملیاتی در سال گذشته به ٨.۵ هزار میلیارد تومان رسید که این عدد در سال ١۴۰۰ ، ٢ هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان بود و ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته مثبت ١۴ هزار میلیارد بوده که این عدد در آبان سال ٩٩ حدود منفی 5 هزار میلیارد تومان بوده‌است. 

وی افزود در حالی که ارزش بازار در سال ٩٩ حدود ٢ هزار و ٨۰۰ میلیارد تومان بوده، این عدد امروز به ۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. عده‌ای شاید مدعی در این رشد تورم باشند، از این رو ارزش دلاری هم اعلام می‌شود و ارزش دلاری این شرکت در سال ١٣٨۰ حدود ٨١ میلیون دلار بوده که امروز با نرخ دلار آزاد این عدد به ٩٧٨ میلیون دلار رسیده است. 

رییس هیات مدیره ایران‌خودرو دیزل گفت طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی از سال ٩٧ تا ۱۴۰۱ به ١۰۰ هزار ناوگان جدید نیاز داشتیم اما 66 هزار خودرو تولید انجام شد و به همین دلیل شاهد گزارش‌هایی هستیم که صیفی‌جات در شهری مانند شیراز کامیونی برای حمل ندارد و فاسد می‌شود و همین کمبود خودرو و عدم تولید در طول سال های گذشته مشکلاتی برای دولت ایجاد کرده‌است. 

وی توضیح داد برنامه برای تغییر تولید خودروی نارنجی داریم که به شرایط تولید انبوه رسیده‌ایم. باید توجه داشت هر چند این کامیون حاضر حفظ شده اما در  باطن تغییرات زیادی داشت و در طول این سال ها استانداردها به آن اضافه شده‌است. البته  مهر ماه سال آینده  از 4 محصول جدید رونمایی کرده و در این باره با شرکت‌های بزرگ مذاکراتی داشتیم. 

آقای میررفیع از تولید اتوبوس‌های برقی و مذاکرات برای صادرات آن خبر داد و گفت در بخش اتوبوس درون شهری به تولید قابل توجه رسیدیم و از برقی سازی هم غافل نشدیم و اتوبوس برقی با تولید رسید و تاییدیه‌ها و مجوزها را دریافت کرد و به تولید ٢۰۰۰ دستگاه می‌رسیم. اتوبوس‌های برقی در کشور هنوز به تولید انبوه نرسیده اما آمادگی تولید انبوه را داریم. تقاضای صادراتی بسیار زیادی دارد و کشورهای منطقه از جمله روسیه متقاضی این محصول است. اما چون در داخل کشور به تولید انبوه نرسیده، نمی‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.  مذاکراتی با چند کشور برای صادرات انجام شده‌است. 

وی افزود برخی از محصولات فرصت‌های صادراتی دارد و نگران بازار نیستیم.‌ با توجه به شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیتی برای همکاری با ایران نداشته باشد وارد قرارداد می‌شویم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم. نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی با انعقاد قرارداد با شرکت نداشته باشد، ارسال می‌شود تا بتوانیم قطعات تامین کنیم. 

آقای میررفیع گفت مخالف واردات خودرو دست دوم بودیم و هستیم و از واردات ناوگان نو استقبال می‌کنیم. در حالی که شرایط تولید داخل وجود دارد اما خودرو های دست دوم وارد شد درحالی این خودروها عمر خود را کرده‌اند و از همه مهمتر امکان ارائه خدمات پس از فروش ندارند به طوریکه حتی اگر شیشه این کامیون‌ها بشکند خریدار نمی‌تواند آن را تعویض کند. معتقدیم اگر ارز واردات این خودروها را به تولید داخل اختصاص می‌دادند تولید داخلی افزایش پیدا می‌کرد و اشتغال هم بیشتر می‌شد. 

وی اظهار کرد بعد از ١٢ سال به تقسیم سود رسیدیم اما تقسیم سود در حیطه وظایف مجمع است و حداکثر سود را باید ایجاد می‌کردیم و برای تعیین سود باید منتظر برگزاری مجمع بمانیم تا سهامداران درباره آن تصمیم بگیرند. 

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل استاندارد 85گانه دارد

خرداد 1402: اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، طبق پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید شده است. این اتوبوس به راحتی می تواند شیب های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شده است.  

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده اخذ شده است. این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، در سه سطح و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر تست پیمایش شده است و بر این اساس، E Atros می تواند دست کم ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند. 

هم چنین این محصول که برای تولید آن از بهترین قوای محرکه موجود استفاده شده، دارای هشت سال گارانتی باتری و پنج سال گارانتی موتور است. آتروس E باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. 

این اتوبوس برقی، دو کولر به صورت هم زمان استفاده می‌کند. این دو کولر علاوه بر قابلیت خنک کنندگی کابین مسافر، وظیفه خنک کنندگی باتری های به کار رفته در خودرو را نیز بر عهده دارند. با این اقدام ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل رسیده و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به صورت پشتیبان عمل کرده و باتری های خودرو را خنک می کند. 

به دلیل جایگزینی موتور الکتریکی، قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت بوده و بر اساس توان و دانش داخلی بازطراحی و تولید شده است. 

در اتوبوس برقی E Atros  از ۱۰ بسته باتری شامل شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو استفاده شده و به همین دلیل سقف خودرو به منظور تحمل وزن باتری های به کار رفته، تقویت شده است. 

استانداردهای این محصول بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M۳ کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای ۸۵ گانه ای که شامل این خودرو می شود، پاس شده است. 

هم چنین این اتوبوس موفق شده است آزمون R۱۰۰ که مختص خودروهای برقی است را به خوبی پشت سر گذاشته و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یابد. این محصول موفق به عبور از آزمون پایداری ۲۸ درجه شده که از سایر آزمون های قابل توجه در این محصول به شمار می رود. آزمون هایی مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی بوده نیز توسط این اتوبوس برقی انجام و تایید نوع آن توسط سازمان استاندارد صادر شده است. 

لازم به ذکر است برای نخستین بار تمامی چراغ های به کار رفته در این محصول، ال ای دی با طراحی داخلی بوده و هم چنین سیستم اتوماتیک اعلام و اطفای حریق در E Atros به کار رفته است. از دیگر ویژگی های این اتوبوس برقی، می توان به برخورداری از فناوری خودروی متصل اشاره کرد که در همکاری با شرکت ایرانسل اجرا شده است و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود. 

هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد. 

مهدی اسلام پناه؛ رییس سازمان ملی استاندارد

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد مختصصان و نخبگان ایران خودرو دیزل با استفاده از فناوری و ظرفیت داخلی موفق به طراحی و تولید نخستین اتوبوس برقی با نشان استاندارد ملی شدند. با ورود این خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از سوخت پاک بیش تر خواهد شد و تاثیر مثبتی بر هوای پاک خواهد داشت، همچنین کاهش مصرف سوخت های فسیلی و دیزل از دیگر نکات مثبت اتوبوس برقی است. اعطای نشان ملی استاندارد، نشان از توان این محصول برای پاسخ گویی و پوشش استاندارد ۸۵ گانه دارد. 

وی افزود برنامه سازمان استاندارد در خصوص خودروهای نا ایمن بنا بر مصوبات شورای ملی استاندارد مشخص است و مکاتبات لازم با وزارت صمت و شرکت های خودروساز در این خصوص برای توجه ویژه به ارتقا در حوزه کیفیت، ایمنی و سلامت مردم صورت گرفته است. 

رونمایی اولین خودرو سنگین تمام برقی

اسفند 1400: سرانجام اولین نسخه تولیدی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل در تاریخ 22 اسفندماه رونمایی شد. این محصول برقی، برپایه اتوبوس دیزلی آتروس ساخته شده و به همین دلیل نیز با نام تجاری e-Atros معرفی شده است.

اتوبوس برقی ایران خودرو

موتور الکتریکی این اتوبوس برقی، توانایی تولید 475 اسب‌بخار به همراه 3500 نیوتن متر را دارد و طبق گفته مدیران ایران خودرو، قدرتمندترین اتوبوس برقی ساخت داخل است. اتوبوس ای-آتروس می‌تواند با یکبار شارژ، مسافت 250 کیلومتر را طی کند که به این لحاظ نیز، پیشتاز است.

براساس گفته‌های ایران خودرو دیزل، در صورت استفاده از این اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل شهری و با حذف اتوبوس‌های دیزلی فرسوده، سالانه می‌توان تا 40 هزار لیتر در مصرف سوخت (به ازای هر دستگاه اتوبوس با متوسط کارکرد 80 هزار کیلومتر در سال)، صرفه‌جویی کرد و میزان آلایندگی سالانه هر اتوبوس را نیز تا 2.3 تن کاهش داد. 

مشخصات فنی اتوبوس برقی ایران خودرو

آذر 1400: جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، درباره اتوبوس برقی این شرکت بیان کرد که بر اساس پلتفرم اتوبوس اتروس ساخته شده و شاسی اتاق یکپارچه دارد. طبق گفته‌های وی، این اتوبوس برقی شتاب مناسب و شیب‌روی 20 درصدی را ارائه می‌دهد و به باتری 350 کیلووات‌ساعتی مجهز شده است.

توان خروجی اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل به 195 کیلووات می‌رسد که توانایی افزایش تا 350 کیلووات را نیز دارد. گشتاور آن نیز در حالت پیوسته 1950 نیوتن‌متر است که تا 3500 نیوتن‌متر افزایش می‌یابد و ایران‌خودرو در پی داخلی‌سازی این موتور است.

آقای توسلی‌مهر ضمن اشاره به تفاهم‌نامه تحویل هزار دستگاه اتوبوس در سال گذشته، تاکید کرد که 200 دستگاه از این اتوبوس‌ها، برقی است. وی بر داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی تاکید کرد و افزود که هزینه‌های سوخت و نگهداری سازمان اتوبوسرانی را کاهش می‌دهد.

اتوبوس برقی ایران خودرو با داخلی سازی بالا

آبان 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس از شرکت ایران خودرو دیزل، ضمن اشاره به اینکه این شرکت، هم‌اکنون بزرگترین سازنده اتوبوس در کشور است، گفته که در هفته‌های آتی، نخستین اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با داخلی‌سازی 65 درصدی رونمایی خواهد شد اما عرضه آن از سال 1401 است.

گفتنی است شرکت مپنا نیز با همکاری شرکت عقاب‌افشان، در اواخر بهار 1400 از نخستین اتوبوس برقی ایرانی در شهر مشهد رونمایی کرده بود. اتوبوس برقی مپنا، که «شتاب» نام گرفته است، حدود 60 درصد داخلی‌سازی شده و در اواخر سال 1400 تولید آن آغاز می‌شود. شرکت مپنا در زمستان 1399 نیز دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی‌اش را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد افتتاح کرده بود. 

تولید هر اتوبوس چقدر ارزبری دارد؟

آبان 1400: آقای توسلی (مدیرعامل ایران خودرو دیزل) درباره آخرین وضعیت تولید خودروهای سنگین را در این شرکت، گفته که در یک شیفت کاری، ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید سالانه‌ای برای ساخت 3000 تا 3500 دستگاه اتوبوس و حدود 7500 دستگاه انواع کامیون و کشنده را دارد.

همچنین تولید هر دستگاه کامیون و کشنده در داخل، حدود 12 هزار یورو ارزبری دارد. درحالیکه این میزان برای تولید هر دستگاه اتوبوس، حدود 40 هزار یوروست. البته ناگفته نماند که قیمت مشابه خارجی اتوبوس‌های تولیدی، به حدود 120 تا 140 هزار یورو می‌رسد.

ساخت اولین اتوبوس آمبولانس ایران خودرو

شهریور 1400: بعد از اعلام سازمان اورژانس کشور مبنی بر نیاز به ناوگان 100 دستگاهی از اتوبوس‌های آمبولانس، شرکت ایران خودرو دیزل خبر داده که قرارداد تولید 20 دستگاه از این خودروها را بزودی منعقد و تحویل آنها را نیز از نیمه شهریورماه 1400 آغاز می‌کند.

اتوبوس آمبولانس‌ تولیدشده در ایران خودرو دیزل، در واقع همان آتروس 1230 است که بازطراحی شده و علاوه‌بر تجهیز آن به امکانات درمانی ضروری، داری 8 تخت به همراه یک تخت CPR است. طبق گفته ایران خودرو دیزل، میزان داخلی‌سازی این خودرو معادل 65% بوده و به همین دلیل نیز قیمت تمام‌شده آن در مقایسه با نمونه خارجی، حدود 50% کاهش یافته است.

رکوردی جدید در تولید اتوبوس آتروس

شهریور 1400: آقای توسلی (مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل) با اشاره به تولید 220 دستگاه از اتوبوس آتروس در سال 1399، خبر داده که در شش ماهه اول 1400 تولید این اتوبوس از 210 دستگاه گذشته است. اتوبوس آتروس که تمامی استانداردهای 85 گانه را پاس کرده، مجهز به موتور 457 بنز است و گیربکس اتومات دارد. ضمن اینکه ایران خودرو، بزودی کیفیت ساخت آنرا به 5 ستاره می‌رساند. 

رونمایی اتوبوس برقی در سال 1400

دی 1399: بعد از امضای تفاهم‌نامه ساخت 1000 دستگاه اتوبوس مابین اتحادیه اتوبوسرانی و شرکت سایپادیزل، حالا وزارت کشور، مشابه همین تفاهم‌نامه را با شرکت ایران خودرو دیزل نیز به امضا رسانده است.

آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه این مراسم گفته که از 1000 دستگاهی که قرار است در ایران خودرو دیزل ساخته شود، 200 دستگاه اتوبوس برقی و 800 دستگاه دیگر نیز اتوبوس دیزلی خواهد بود. آقای مقیمی همچنین به افزایش میزان داخلی‌سازی اتوبوس‌ها اشاره کرده و گفته که ارزبری هر دستگاه اتوبوس از 58 هزار یورو در سال 98، حالا به 40 هزار یورو رسیده و در پایان سال 1400 نیز به 32 هزار یورو، کاهش می‌یابد.

ایران خودرو دیزل، ظرفیت تولید سالانه 5000 هزار دستگاه اتوبوس را داشته اما برای سال 1400، برنامه تولید 2500 دستگاه اتوبوس را درنظر گرفته است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

دیدگاه کاربران