اتوبوس آتروس برقی ایران خودرو دیزل

اسفند 1400: سرانجام اولین نسخه تولیدی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل در تاریخ 22 اسفندماه رونمایی شد. این محصول برقی، برپایه اتوبوس دیزلی آتروس ساخته شده و به همین دلیل نیز با نام تجاری e-Atros معرفی شده است.

اتوبوس برقی ایران خودرو

موتور الکتریکی این اتوبوس برقی، توانایی تولید 475 اسب‌بخار به همراه 3500 نیوتن متر را دارد و طبق گفته مدیران ایران خودرو، قدرتمندترین اتوبوس برقی ساخت داخل است. اتوبوس ای-آتروس می‌تواند با یکبار شارژ، مسافت 250 کیلومتر را طی کند که به این لحاظ نیز، پیشتاز است.

براساس گفته‌های ایران خودرو دیزل، در صورت استفاده از این اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل شهری و با حذف اتوبوس‌های دیزلی فرسوده، سالانه می‌توان تا 40 هزار لیتر در مصرف سوخت (به ازای هر دستگاه اتوبوس با متوسط کارکرد 80 هزار کیلومتر در سال)، صرفه‌جویی کرد و میزان آلایندگی سالانه هر اتوبوس را نیز تا 2.3 تن کاهش داد. 

مشخصات فنی اتوبوس برقی ایران خودرو

آذر 1400: جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، درباره اتوبوس برقی این شرکت بیان کرد که بر اساس پلتفرم اتوبوس اتروس ساخته شده و شاسی اتاق یکپارچه دارد. طبق گفته‌های وی، این اتوبوس برقی شتاب مناسب و شیب‌روی 20 درصدی را ارائه می‌دهد و به باتری 350 کیلووات‌ساعتی مجهز شده است.

توان خروجی اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل به 195 کیلووات می‌رسد که توانایی افزایش تا 350 کیلووات را نیز دارد. گشتاور آن نیز در حالت پیوسته 1950 نیوتن‌متر است که تا 3500 نیوتن‌متر افزایش می‌یابد و ایران‌خودرو در پی داخلی‌سازی این موتور است.

آقای توسلی‌مهر ضمن اشاره به تفاهم‌نامه تحویل هزار دستگاه اتوبوس در سال گذشته، تاکید کرد که 200 دستگاه از این اتوبوس‌ها، برقی است. وی بر داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی تاکید کرد و افزود که هزینه‌های سوخت و نگهداری سازمان اتوبوسرانی را کاهش می‌دهد.

اتوبوس برقی ایران خودرو با داخلی سازی بالا

آبان 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس از شرکت ایران خودرو دیزل، ضمن اشاره به اینکه این شرکت، هم‌اکنون بزرگترین سازنده اتوبوس در کشور است، گفته که در هفته‌های آتی، نخستین اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با داخلی‌سازی 65 درصدی رونمایی خواهد شد اما عرضه آن از سال 1401 است.

گفتنی است شرکت مپنا نیز با همکاری شرکت عقاب‌افشان، در اواخر بهار 1400 از نخستین اتوبوس برقی ایرانی در شهر مشهد رونمایی کرده بود. اتوبوس برقی مپنا، که «شتاب» نام گرفته است، حدود 60 درصد داخلی‌سازی شده و در اواخر سال 1400 تولید آن آغاز می‌شود. شرکت مپنا در زمستان 1399 نیز دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی‌اش را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد افتتاح کرده بود. 

تولید هر اتوبوس چقدر ارزبری دارد؟

آبان 1400: آقای توسلی (مدیرعامل ایران خودرو دیزل) درباره آخرین وضعیت تولید خودروهای سنگین را در این شرکت، گفته که در یک شیفت کاری، ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید سالانه‌ای برای ساخت 3000 تا 3500 دستگاه اتوبوس و حدود 7500 دستگاه انواع کامیون و کشنده را دارد.

همچنین تولید هر دستگاه کامیون و کشنده در داخل، حدود 12 هزار یورو ارزبری دارد. درحالیکه این میزان برای تولید هر دستگاه اتوبوس، حدود 40 هزار یوروست. البته ناگفته نماند که قیمت مشابه خارجی اتوبوس‌های تولیدی، به حدود 120 تا 140 هزار یورو می‌رسد.

ساخت اولین اتوبوس آمبولانس ایران خودرو

شهریور 1400: بعد از اعلام سازمان اورژانس کشور مبنی بر نیاز به ناوگان 100 دستگاهی از اتوبوس‌های آمبولانس، شرکت ایران خودرو دیزل خبر داده که قرارداد تولید 20 دستگاه از این خودروها را بزودی منعقد و تحویل آنها را نیز از نیمه شهریورماه 1400 آغاز می‌کند.

اتوبوس آمبولانس‌ تولیدشده در ایران خودرو دیزل، در واقع همان آتروس 1230 است که بازطراحی شده و علاوه‌بر تجهیز آن به امکانات درمانی ضروری، داری 8 تخت به همراه یک تخت CPR است. طبق گفته ایران خودرو دیزل، میزان داخلی‌سازی این خودرو معادل 65% بوده و به همین دلیل نیز قیمت تمام‌شده آن در مقایسه با نمونه خارجی، حدود 50% کاهش یافته است.

رکوردی جدید در تولید اتوبوس آتروس

شهریور 1400: آقای توسلی (مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل) با اشاره به تولید 220 دستگاه از اتوبوس آتروس در سال 1399، خبر داده که در شش ماهه اول 1400 تولید این اتوبوس از 210 دستگاه گذشته است. اتوبوس آتروس که تمامی استانداردهای 85 گانه را پاس کرده، مجهز به موتور 457 بنز است و گیربکس اتومات دارد. ضمن اینکه ایران خودرو، بزودی کیفیت ساخت آنرا به 5 ستاره می‌رساند. 

رونمایی اتوبوس برقی در سال 1400

دی 1399: بعد از امضای تفاهم‌نامه ساخت 1000 دستگاه اتوبوس مابین اتحادیه اتوبوسرانی و شرکت سایپادیزل، حالا وزارت کشور، مشابه همین تفاهم‌نامه را با شرکت ایران خودرو دیزل نیز به امضا رسانده است.

آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه این مراسم گفته که از 1000 دستگاهی که قرار است در ایران خودرو دیزل ساخته شود، 200 دستگاه اتوبوس برقی و 800 دستگاه دیگر نیز اتوبوس دیزلی خواهد بود. آقای مقیمی همچنین به افزایش میزان داخلی‌سازی اتوبوس‌ها اشاره کرده و گفته که ارزبری هر دستگاه اتوبوس از 58 هزار یورو در سال 98، حالا به 40 هزار یورو رسیده و در پایان سال 1400 نیز به 32 هزار یورو، کاهش می‌یابد.

ایران خودرو دیزل، ظرفیت تولید سالانه 5000 هزار دستگاه اتوبوس را داشته اما برای سال 1400، برنامه تولید 2500 دستگاه اتوبوس را درنظر گرفته است.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما