• نوسازي اتوبوس فرسوده و طرح جايگزيني اتوبوس قديمي

کاهش تسهیلات نوسازی اتوبوس

طرح نوسازی اتوبوس فرسوده و جایگزینی اتوبوس قدیمی (1403)

18 فروردین 1403 10:32

کاهش تسهیلات نوسازی اتوبوس

فروردین 1403: حمیدرضا شهرکی، معاون سازمان راهداری، درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای عمومی توضیح داد سازمان راهداری از محل منابع داخلی با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات نوسازی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد. به دنبال پرداخت وام کم‌بهره با سود تسهیلات 9 درصدی به این بخش هستیم. 60 درصد قیمت ناوگان از طریق تسهیلات و 40 درصد از طریق آورده سرمایه‌گذار تامین می شود. این خدمات، هم شامل اتوبوس های تولید داخل و هم اتوبوس های وارداتی می شود و به همین دلیل طی روزهای گذشته جلساتی با وزارت صمت برای تامین منابع ارزی برگزار شد.

وی افزود علت تاخیر در  خرید ناوگان، ایجاد سامانه‌ای واحد برای دریافت تقاضاهای مردم بود که هم اکنون این سامانه در ستاد مدیریت سوخت کشور ایجاد شده است.

این در حالی است که اوایل بهمن‌ماه سال گذشته ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از برنامه نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای بخش مسافری با پرداخت 70 درصد تسهیلات خبر داده  و اعلام کرده بود سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظر دارد با بهره‌گیری از ناوگان مسافری تولید کارخانجات داخلی و واردات ناوگان حمل‌ونقل مسافری با شرایط تخصیص ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اعطای تسهیلات بانکی با اولویت اتوبوس اقدام کند. بر این اساس از شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و شرکت‌های بازرگانی حقوقی‌ مورد تائید وزارت صنعت و واجد شرایط برای مشارکت دعوت به عمل می‌آورد.

1-میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری اتوبوس برون‌شهری به نسبت 30 درصد آورده متقاضی و 70 درصد تسهیلات تا سقف 100 میلیارد ریال.
2- میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری ون و مینی‌بوس برون‌شهری به نسبت 40 درصد آورده متقاضی و 60 درصد تسهیلات تا سقف 10 میلیارد ریال.
3- میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری سواری کرایه برون شهری به نسبت 50 درصد آورده متقاضی و 50 درصد تسهیلات تا سقف 2 میلیارد ریال.

انعقاد قرارداد 4.69 هزار دستگاه اتوبوس

دی 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد اقدامات کارشناسی برای اجرای طرح تراموا در پایتخت انجام شده است. همچنین شهرداری برای تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز تهران اقدام کرده است. میزان اتوبوس‌ها در زمانی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم هزار و 860 دستگاه بود که از این تعداد 880 اتوبوس در خط فعال بود. از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری تا امروز نزدیک به 750 اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده است. بازسازی اساسی اتوبوس‌ها نیز در طول این مدت صورت گرفته است. علاوه بر این قرارداد چهار هزار و 694 دستگاه اتوبوس منعقد شده که از این تعداد 2 هزار و 694 دستگاه اتوبوس برقی است.

وی افزود از این تعداد اتوبوس، 2 هزار و 500 دستگاه داخلی و 2 هزار و 194 دستگاه نیز خارجی است. از دو هزار و 500 دستگاه داخلی نیز 500 دستگاه برقی است.

واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس تا بهار 1403

آبان 1402: علیرضا احمدی فینی، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت، در تشریح برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور توضیح داد برنامه امسال و بهار سال آینده نوسازی 10 هزار ناوگان مسافری و جاده‌ای است که طبق پیش‌بینی‌ها 2 هزار اتوبوس در بخش مسافری و 8 هزار ناوگان باری به ناوگان حمل و نقل کشور، افزوده خواهد شد.

وی افزود طبق آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک، از 411 هزار کامیون و کشنده و ناوگان باری در بخش جاده‌ای کشور بالغ بر 200 هزار ناوگان فرسوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جاده‌ای نیازمند 37 هزار میلیارد تومان سرمایه است که عملاً تامین این میزان سرمایه مقدور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی شده است تا طی برنامه 5 ساله حداقل نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود. مصوبات کشنده‌های خودروهای کارکرده باری از سال 1395 مطرح، در سال 1397 اخذ و در سال 1401 و 1402 به میزان 23 هزار و 800 کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یک‌سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت می‌کنند و میزان تصادف آنها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است.

وی همچنین عنوان کرد در بخش حمل و نقل عمومی برون‌شهری نیز برنامه‌هایی تدوین شده است که بخشی از آنها در حال عملیاتی شدن است. مجوز واردات خودروهای حمل و نقل مسافری بین‌شهری صادر شد. طبق بند ص تبصره 7 قانون بودجه امسال، مجوز داده شده تا خودروهایی که زیر 5 سال کار کرده باشند به ناوگان حمل و نقل مسافری بین‌شهری و درون‌شهری افزوده شوند؛ زیرا تولیدات داخلی برای این بخش کافی نیست و از 14 هزار اتوبوس فعال در سطح جاده‌های کشور حدود 7 هزار اتوبوس فرسوده هستند؛ همچنین بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است تا از محل صرفه‌جویی سوخت برای 85 هزار حمل و نقل عمومی برون‌شهری شرایط نوسازی در برنامه‌ای 5 ساله فراهم شود.

آقای احمدی فینی گفت این امکان برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران فراهم است تا از طریق سامانه جامع تجارت ثبت سفارش برای واردات انواع ناوگان باری و مسافری را با سن کمتر از 5 سال داشته باشند که ناوگان مسافری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون می‌شود. در شرایط فعلی 14 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در حال ارائه خدمات است که حدود 7 هزار اتوبوس فرسوده هستند. برای جبران کمبود ناوگان تا به 17 هزار و 800 برسد پیش‌بینی کردیم تا 3500 اتوبوس در قالب واردات بند ص تبصره 7 قانون بودجه امسال انجام شود و مابقی در قالب مصوبه 85 هزارتایی که مصوبه آن از سوی شورای اقتصاد صادر شده است، کارسازی شود.

جزئیات برنامه‌های نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سال 1402

مهر 1402: مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اعلام کرد بیش از 10 سال است در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران وقفه ایجاد شده است. مدیریت شهری جدید با بکارگیری تمام توان و ظرفیت در تلاش است تا این عقب ماندگی را جبران کند که ورود 663 دستگاه ناوگان جدید در این مدیریت شهری گواهی بر این مدعاست.

وی توضیح داد برای تحقق این اهداف با انعقاد قراردادهای کم سابقه ای در این مسیر گام برداشته ایم. قرارداد خرید 3 هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و اتوبوس برقی و همچنین قرارداد خرید 40 دستگاه ناوگان ویژه جانبازان و معلولان از جمله این اقدامات است که بخشی از آنها تا پایان سال 1402 و مابقی در سال 1403 به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه می‌شود.

وی افزود همچنین از ابتدای امسال تاکنون، 344 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده که از این تعداد 237 دستگاه اتوبوس نوسازی و 107 دستگاه نیز بازسازی شده است و با تلاش های همکاران در حوزه فنی، 2 دستگاه از 4 دستگاه متروباس موجود در اتوبوسرانی اورهال و در چرخه خدمات رسانی قرار گرفت.

ورود 23 دستگاه اتوبوس گروه بهمن به ناوگان حمل و نقل

مهر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد با توجه به قرارداد شهرداری تهران با گروه بهمن، در تاریخ 10 مهرماه تعداد ۲۳ دستگاه اتوبوس شهری شرکت اسنا وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود.

این اتوبوس‌های مدرن و پیشرفته در آستانه شروع سال تحصیلی و افزایش تقاضای سفرهای شهری در اختیار شهرداری قرار گرفتند.

جلیل هاشمی، مدیرعامل شرکت اسنا، نیز در حاشیه این مراسم با تاکید بر اینکه قرارداد ما با شهرداری تهران 500 دستگاه اتوبوس شهری 12 متری بوده است که هم اکنون بر طبق تعهد 23 دستگاه از این اتوبوس را تحویل شهرداری تهران دادیم که طبق زمان بندی اردیبهشت و خردادماه سال آینده مابقی اتوبوس ها را نیز به شهرداری تهران تحویل می‌دهیم. شرکت اسنا توانسته با داخلی سازی اتوبوس‌های شهری نقش و سهمی مهم در نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری داشته باشد.

اتوبوس شهری 12 متری اسنا، یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین اتوبوس‌های شهری در ایران است که توسط شرکت اسنا طراحی و تولید شده است. این اتوبوس با طول 11.98 متر، عرض 2.55 متر و ارتفاع 3.2 متر، فضای بسیار مناسبی را برای جابجایی مسافران در محیط شهری فراهم می‌کند. از نظر ایمنی نیز اقدامات موثری صورت گرفته است. نصب دوربین‌های مداربسته در داخل و خارج اتوبوس برای نظارت بر عملکرد راننده و مسافران، استفاده از شیشه‌های ایمنی لمینت شده، تعبیه سیستم اعلام و اطفای حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی، نصب دکمه‌های اضطراری و ... از جمله این اقدامات هستند.

اتوبوس شهری 12 متری اسنا محصولی مناسب برای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به شمار می‌رود که می‌تواند نیازهای جامعه شهری ایران را برآورده کند. در طراحی داخلی اتوبوس اسنا نیز تمام تلاش برای ارائه بالاترین استانداردهای راحتی به مسافران صورت گرفته است. اتاقک راننده با صندلی قابل تنظیم و تکیه‌گاه دست و کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای، فضایی ارگونومیک برای کار راننده فراهم کرده است. پیش از این شهرداری تبریز 100 دستگاه اتوبوس 12 متری خریداری کرده بود که همگی در موعد مقرر تحویل شد. همچنین به تازگی اتوبوس 18 متری تولیدی اسنا نیز در شهر مشهد وارد خط منتهی به حرم امام رضا(ع) شد تا عملکرد آن ارزیابی شود که خوشبختانه کارآمدی اتوبوس و فناوری‌های آن رضایت بخش بود و به زودی شاهد حضور این اتوبوس ها در شهر مشهد خواهیم بود.

ورود 3 هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان تهران

مهر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد طبق برنامه‌ریزی انجام شده، 3 هزار دستگاه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ طی امسال و سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد. از 3 هزار دستگاه اشاره شده، یک هزار دستگاه اتوبوس برقی هستند که ماه آینده 50 دستگاه اتوبوس برقی به خطوط اتوبوسرانی وارد خواهد شد و بنا داریم در یک زمان‌بندی مشخص کم‌کم از بخش دیزلی و سوخت‌های فسیلی به سمت اتوبوسهای برقی گام برداریم.

وی درباره ورود اتوبوس‌های سه‌کابین (متروباس) گفت 4 دستگاه از این اتوبوس‌ها در گذشته فعال بودند اما به دلایلی در مدیریت دوره پنجم مورد استفاده قرار نگرفتند و ما در این دوره از مدیریت شهری دو دستگاه از این اتوبوس‌ها را نوسازی و وارد چرخه حمل و نقل کردیم و إن‌شاءالله دو دستگاه دیگر نیز وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد. 100 دستگاه اتوبوس سه‌کابین به چرخه حمل و نقل عمومی شهر تهران وارد خواهد شد. در همین ارتباط با یکی از شرکت های داخلی که با یک مجموعه خارجی مرتبط است تفاهم نامه ای امضا شده و إن‌شاءالله این اتوبوس‌ها نیز وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد. اتوبوس‌های قبلی یورو5 نبودند اما اتوبوس‌های جدید با استانداردها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد، گفت: تمام اتوبوس‌ها در یک فرایند پلاک‌گذاری و بنا داریم هر ماه تعدادی از این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل و نقل وخدمت‌رسانی کنیم. این اتوبوس‌ها در محور جمهوری به کار گرفته خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای نوسازی 10 هزار دستگاه اتوبوس

شهریور 1402: احمد وحیدی، وزیر کشور، پس از واگذاری 470 دستگاه اتوبوس و 626 دستگاه ون ایران خودرو دیزل به وزارت کشور به مناسبت اربعین حسینی، اظهار کرد موضوع ناوگان حمل و نقل عمومی حدود 8 تا 9 سال گذشته دچار توقف شده که از روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از دغدغه‌ها رفع مشکلات ناوگان درون شهری و برون شهری بود. مسئولیت ناوگان درون شهری با وزارت کشور و شهرداری‌ها است. در همین راستا، قراردادهایی با خودروسازان منعقد شد تا بتوانند این نوسازی را انجام دهند.

وی افزود در مرحله نخست، نوسازی حدود 10هزار دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده و نوسازی حدود 5هزار ون در دستور کار است. در مرحله بعد هم نوسازی تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها در برنامه قرار گرفته است. برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم در دستور کار است که بر این اساس، 5 هزار دستگاه اتوبوس برقی تامین خواهد شد و قراردادهای آن بسته شده است. بر این اساس 50 هزار تاکسی و به میزان دو تا سه برابر موتورسیکلت‌ها برقی می‌شوند. تحویل این خودروها به حمل و نقل کمک بزرگی خواهد کرد. به خصوص در شهرهایی که کمبود جدی در این حوزه دارند. البته نیاز ما خیلی بیشتر است. این خودروها همچنین به حمل و نقل زائران اربعین نیز کمک می‌کنند. البته اتوبوس‌ها به دلیل اینکه درون شهری هستند، کمک محدودتری دارند ولی در زمان های کوتاه کمک خوبی خواهند. ون‌ها به دلیل اینکه برون‌شهری هستند، کمک بیشتری در این زمینه دارند.

ساخت 3000 اتوبوس توسط سازندگان داخلی

تیر 1402: جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت در 10 سال گذشته بیش از 6500 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد که به دلیل نوسازی نشدن در دوره‌های مختلف در حال حاضر به دو هزار دستگاه تقلیل یافته است. اکنون فقدان تسهیل‌گری در تولید اتوبوس‌های داخل، مانع دیگری بر سر راه بهبود وضعیت ناوگان است.

وی افزود دولت با محدودیت‌های اقتصادی در جهت تأمین بخشی از هزینه‌ تمام‌شده خرید اتوبوس و یارانه‌ بلیت اتوبوس و مترو روبه‌روست و شهرداری تهران به صورت مستقل و با تأمین ١۰۰ درصد منابع مورد نیاز از محل ظرفیت‌های خود، قراردادی را بابت ساخت 3 هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی تهران با شرکت‌های سازنده داخلی منعقد کرده است. یکی از عوامل تعطیلی صنعت اتوبوس‌سازی، برخی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید اتوبوس است. با وجود اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه و وارد نشدن برخی تکنولوژی‌های روز دنیا، سازنده داخلی بیش از 60 درصد استانداردهای مد نظر از جمله معیارهای محیط زیستی را تأمین کرده است. انتظار داریم دولت از طریق تسهیل‌گری و ایجاد ثبات در برخی سیاست‌گذاری‌ها به ویژه در حوزه استاندارد، در همکاری با شهرداری تهران به بخش مهمی از نیاز شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی پاسخ دهد. برای پیشگیری از مواجه شدن با مشکلات امروز، آینده‌نگری در برنامه‌ریزی‌ها و انعقاد قراردادها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

معاون شهردار تهران تأکید کرد از 2 هزار دستگاه اتوبوس موجود تهران، 1000 دستگاه آن تمام‌برقی است. تلاش داریم تا اتوبوس‌هایی که از این به بعد برای تهران خریداری می‌شوند نیز برقی باشند تا در سال‌های آینده با مسائل و مشکلاتی که امروز با آن ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، مواجه نباشیم.

قرارداد خرید 3000 دستگاه اتوبوس برای تهران

تیر 1402: مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، اعلام کرد تاکنون قرارداد 3000 اتوبوس و مینی‌بوس به طور قطعی و رسمی منعقد شده است. 1500 میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت، پرداخت شده است. ارز ش ریالی این 3000 اتوبوس، 28 هزار میلیارد تومان است که با اقدام جهادی شهردار تهران و حمایت‌های شورای شهر این مهم محقق شد.

وی افزود طبق برنامه زمانبندی شده تعداد 1400 اتوبوس تا پایان سال جاری تحویل داده می‌شود. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده مابقی اتوبوس‌ها نیز تا شهریور ماه سال آینده تحویل شهرداری تهران خواهد شد.

قرارداد خرید 500 اتوبوس امضا شد

تیر 1402: مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از انعقاد قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس و ۵۰۰ مینی بوس برای توسعه ناوگان این شرکت خبر داد.

وی توضیح داد با توافقاتی که در این قراردادها صورت گرفته، بخشی از این اتوبوس ها و مینی بوس ها تا پایان سال و مابقی تا سال 1403 به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اضافه شود. با نگاه ویژه شهردار تهران و بودجه مناسبی که اعضای شورای شهر به توسعه ناوگان حمل و نقل به ویژه اتوبوسرانی اختصاص داده اند، از ابتدای سال جاری 4 قرارداد با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده که مجموعا 2 هزار اتوبوس و 500 دستگاه مینی بوس از طریق نوسازی به شبکه خدمات رسانی اتوبوسرانی افزوده خواهد شد. بازسازی و اورهال و همچنین مهندسی مجدد خطوط از دیگر اقداماتی است که برای افزایش توان اتوبوسرانی تهران انجام می شود که امیدواریم با تحقق این برنامه ها و اقدامات، گام موثری برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان برداشته شود.

وی افزود بخش اورهال و بازسازی اتوبوس‌ها نیز طبق برنامه تا ابتدای مهرماه انجام خواهد شد و قبل از بازگشایی مدارس قریب 500 دستگاه اتوبوس از بخش ملکی، یعنی اتوبوس‌های شهرداری، بهسازی و نوسازی می‌شود. همچنین در تلاش هستیم با پرداخت یارانه، 500 دستگاه اتوبوس‌ بخش خصوصی نیز بازسازی و به چرخه خدمات رسانی اضافه شود. در قالب طرح مهندسی مجدد، خطوط اتوبوس هایی که در خطوط کم تقاضا بودند برای بهره وری بهتر به خطوط پر مسافر منتقل و از مینی بوس های نو برای خدمات رسانی در این خطوط استفاده می شود.

قیمت اتوبوس ایرانی به 7 میلیارد تومان رسید

خرداد 1402: جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد در مدیریت فعلی شهرداری تهران  14 کیلومتر و 10 ایستگاه در مترو به بهره‌‌برداری رسید. در سال 1400 تعداد 2 هزار و 480 دستگاه تاکسی فرسوده و در سال 1401 تعداد  یک هزار و 585 دستگاه نوسازی شد و پرداخت حق‌السهم 630 دستگاه ون را انجام دادیم، اما 198 دستگاه ون تحویل داده شد که برابر پولی است که پرداخت کرده‌ایم. نوسازی 523 دستگاه به صورت نقدی بوده و برای 465 دستگاه نیز پول واریز شده اما در مجموع در طول 20 ماه 5 هزار و 585 دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

وی افزود سال گذشته قیمت اتوبوس 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده؛ روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس 4 میلیارد و 500 میلیون تومان بود اما با تغییرات ارزی، قیمت به 7 میلیارد تومان رسیده است. رئیس جمهور چند بار دستور آنی را برای دریافت استانداردهای اتوبوس‌ها داده بود. پارسال قولی از وزارت کشور داشتیم که محقق نشد؛ ما قدرالسهم نزدیک به 700 دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما کمتر از 170 دستگاه را تحویل گرفتیم. باید 10 هزار دستگاه اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری داشته باشیم. نیاز اولیه را که 3 هزار دستگاه است تا نیمه اول سال 1403 به نتیجه خواهیم رساند و سپس به سمت تأمین اتوبوس برقی خواهیم رفت.

آقای بهرامی گفت برای رسیدن به 10 هزار دستگاه اتوبوس 70 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با تمام تولیدکنندگان برای تأمین اتوبوس، مذاکراتی داشتیم و تا امروز شرکت‌های سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات ما قرار دارند. با دستور رئیس جمهور استاندارد اتوبوس برقی شرکت مپنا تأیید شد. از این شرکت و شرکتی دیگر هزار و 200 دستگاه اتوبوس برقی تأمین خواهد شد که امسال 200 دستگاه برقی تعهد داده شده اما توان تأمین 500 دستگاه وجود دارد.

تاکنون 82 دستگاه اتوبوس بازسازی شده است

اردیبهشت 1402: حمیدرضا عزیزی، مسئول بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، در مراسم رونمایی از ۴۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده در تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه، عنوان کرد با توجه به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، در کنار نوسازی ناوگان، کار بازسازی نیز انجام می‌شود. بنابراین، با توجه به شرایط اقتصادی کشور در بحث بازسازی ورود کردیم که با بهبود شرایط فنی اتوبوس‌ها، آرامش نسبی برای شهروندان فراهم شود.

وی افزود از ابتدای سال این پروژه آغاز شده و حدود ۱۲۰ دستگاه در دو مرکز در حال بازسازی هستند. اولویت در انتخاب مراکز خودروسازها هستند ولی باتوجه به شرایط از مراکز دارای توانایی استفاده می‌شود. اولین مرکز، شرکت شهاب خودرو و شرکتی دیگر از سمت اتوبوسرانی است.

براساس گفته‌های وی، 40 دستگاه اتوبوس از ابتدای سال بازسازی شده است. در گذشته‌ ۴۲ دستگاه تحویل مناطق داده و با این تعداد جدید، ۸۲ اتوبوس وارد ناوگان شده است. برای راندمان بهتر، کار در سه سطح کار جلو برده شده است. برخی اتوبوس ها نیاز به اورهال کلی داشتند که هزینه و وقت بیشتری می برد  که شامل سطح یک می‌شود. سطح دو شامل تزیینات و نوسازی داخل ماشین و موضوعات الکترونیکی است و سطح سوم هم به نقاشی و صافکاری ماشین مربوط می‌شود. با تعریف این سه سطح ماشین‌ها نوسازی شدند. عمدتا این اتوبوس‌ها دوکابین هستند و باتوجه به شرایط ماشین‌ها در هر سه سطح نوسازی شدند. حدودا ۵۰ درصد ناوگان فرسوده است و خواه ناخواه باید به سمت بازسازی حرکت می‌شد.

آقای عزیزی گفت از آن جا که یونیت‌های اصلی اتوبوس‌های دوکابین از برندهای خاص اروپایی و آلمانی است، در روند کار تاخیر ایجاد شد. بازسازی مشتمل بر تعمیر و تعویض است و تا جای ممکن تعمیر می‌شوند، اما در مواردی باید تعویض کرد.

وی عنوان کرد چشم انداز آن‌ها اورهال ۵۰۰ دستگاه تا دو ماه آینده است. البته قیمت اورهال یک دستگاه اتوبوس حدودا ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون در سطح یک و ۳۰۰ میلیون در سطح سه است. شرایط فنی ماشین‌ها در خطوط شیب‌دار مانند مناطق ۱ و ۴ باعث می‌شود سیستم قدرتی اتوبوس‌ها مستهلک شود. بعضی از خطوط مانند سامانه خط دو به دلیل تردد بالا استهلاک اتوبوس ها را بالا می‌برند.

وی درباره روند این کار گفت قراردادی با شرکت پیمانکار منعقد می‌شود و بر اساس چک لیست‌ها، کارهای پیمانکار مشخص است. ماشین در هنگام ترخیص از طریق سامانه تندرو چک و گارانتی می‌شود و اینکه گفته شود اتوبوسی در هنگام حرکت جوش بیاورد حرف درستی نیست. ماشین در هر لحظه احتمال نقص فنی دارد ولی کولرهای تمامی اتوبوس‌های اورهال شده سالم هستند. بازسازی امری نو و تازه نیست، اتوبوس‌ها همواره داخل تعمیرگاه‌های پایانه‌ها بازسازی می‌شدند.

ورود اتوبوس های دوکابین به تهران

اردیبهشت 1402: مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، عنوان کرد مجموعه مدیریت شهری مصمم است تا با حمایت دولت و به خصوص شورای شهر که 45 درصد از بودجه سال جاری را به حمل ونقل اختصاص داده‌اند، نهضت توسعه حمل و نقل عمومی را فعال کند. مقرر شده که تا پایان سال، قرارداد ساخت2000 دستگاه اتوبوس را نهایی کنیم تا براساس یک برنامه زمان بندی شده، وارد ناوگان شود و بر این اساس قرارداد ساخت 1000 دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان منعقد شد. براساس زمان بندی انجام شده در این قرارداد تا پایان خردادماه سال 1403، 1000 دستگاه اتوبوس تک کابین وارد ناوگان می‌شود.

وی افزود بر اساس دستور شهردار تهران بایستی در سال‌ جاری 500 دستگاه اتوبوس از مجموعه شرکت واحد تهران اورهال شود. به زودی قرارداد دیگر ساخت 1000 دستگاه اتوبوس تولید داخل نیز نهایی می‌شود که از این تعداد، 600 دستگاه دو کابین 18 متری است و براساس زمان بندی مشخص شده بعد از انعقاد قرارداد، این اتوبوس ها وارد ناوگان می‌شود. 500 تا 700 دستگاه اتوبوس نیز بازسازی و به ناوگان اضافه خواهند شد. همچنین برای تولید  900 دستگاه اتوبوس با وزارت کشور قرار داد داشتیم که شهرداری سهم خود را نیز واریز کرده است که از این 900 دستگاه، 174 دستگاه اواخر سال گذشته تحویل داده شد و امید است وعده مجموعه وزارت کشور عملیاتی شود و سیاست مدیریت شهری نیز این است که این اتوبوس‌های خریداری شده را از طریق بخش خصوصی با مدل مالی جدید تحویل بخش خصوصی دهد و شرکت واحد نیز به عنوان ناظر فعال خواهد بود. اتوبوس هایی که قرار است در قالب قرار داد با وزارت کشور و یا خودروسازان وارد ناوگان شود، نو و تولید داخل است.

وی توضیح داد براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، دستگاه هایی که درگیر کمبود قطعه هستند باید با تکمیل قطعه وارد ناوگان شوند؛ اما اتوبوس هایی که موتورشان ایراد دارد برای اینکه دچار حادثه نشوند باید در 6 ماهه اول امسال به طور کامل اورهال شوند و این اتوبوس ها متوقف هستند و وارد سرویس دهی نمی شوند. اگر بخواهیم ایده آل به این موضوع نگاه کنیم تا پایان سال 1404 تهران به 11هزار اتوبوس نیاز دارد؛ اما به طور معمول اگر بخواهیم سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها را کاهش دهیم تا معطلی مردم نیز در ایستگاه ها کاهش یابد با 5 هزار اتوبوس هم می‌توانیم به این مهم برسیم که در حال حاضر تنها حدود 2000 اتوبوس داریم و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته‌ باید 3000 اتوبوس به ناوگان در سال‌جاری تزریق شود.

ورود 2000 اتوبوس جدید در سال 1402

فروردین 1402: جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، عنوان کرد سهم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک از بودجه امسال شهرداری تهران 27‌ هزار میلیارد تومان تعیین شده که 36 ‌درصد از کل بودجه شهرداری تهران است. به طور حتم افزایش بودجه باعث می‌شود اقدامات تحولی زیادی در شهر انجام شود.

وی افزود برنامه اصلی این است که بیش از 90‌ درصد بودجه به توسعه و نگهداری حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد. در این راستا دو هدف دنبال می‌شود؛ یکی طرح‌های زودبازده که شامل تقویت ناوگان اتوبوسرانی، ون و تاکسیرانی می‌شود. اولویت این است که در سال پیش‌رو در شش ماهه اول یک گام اساسی در تقویت سامانه اتوبوسرانی برداشته شود؛ بنابراین در نظر است که در سال جاری 2 هزار دستگاه اتوبوس به شبکه حمل‌ونقل شهری اضافه شود. اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، عمده این اتوبوس‌ها در شش ماهه اول سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی همچنین اشاره کرد که شهر تهران حداقل 9 ‌هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. با توجه به کمبود اتوبوسی که شهر تهران دارد، اتوبوس‌های جدید، اضافه و اتوبوس‌های قدیمی، اورهال و از آن‌ها نیز استفاده می‌شود. هر زمان که ظرفیت اتوبوس‌های شهری تکمیل و از این وضعیت اضطرار خارج شد، به مرور اتوبوس‌های قدیمی‌تر از چرخه بهره‌برداری خارج خواهند شد.

تحویل 500 اتوبوس ایران خودرو به وزارت کشور

آبان 1401: مراسم واگذاری 500 دستگاه اتوبوس ساخت شرکت ایران خودرو دیزل، با حضور وزیر کشور و مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو، روز سه‌شنبه 24 آبان‌ماه برگزار شد.

آقای جواد توسلی‌‌مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، ضمن اشاره به اینکه حدود 20 هزار دستگاه اتوبوس شهری و 20 هزار دستگاه ون، نیازمند نوسازی است، گفته که طبق قرارداد با وزارت کشور، متعهد به تحویل 2500 اتوبوس برای 18 ماه و 5 هزار دستگاه ون نیز برای 14 ماه هستیم.

مراسم واگذاری 500 اتوبوس به ناوگان شهری

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، همچنین نکات جالبی را درباره ظرفیت تولید این شرکت گفته که خلاصه آنها را در ادامه، می‌خوانید:

  • نمونه نخست اتوبوس مورد تأیید قرار گرفته و طبق قرارداد 500 دستگاه تا پایان ماه جاری، تحویل می‌شود.
  • تاکنون هیچگونه قراردادی در حوزه ون، به مرحله اجرایی نرسیده است اما ایران خودرو دیزل، در حال حاضر 900 دستگاه ون آماده تحویل دارد. 
  • ایران خودرو دیزل، هم اکنون بزرگترین خودروساز تجاری در منطقه خاورمیانه است.
  • در حوزه اتوبوس‌های بنز، این شرکت می‌تواند در یک شیفت کاری، حدود 1500 دستگاه اتوبوس بنز را به تولید برساند.
  • ظرفیت تولید اتوبوس‌ها بصورت CBC نیز معادل 2000 دستگاه در هر سال است.
  • ایران خودرو، توانایی تامین سالانه 2000 دستگاه اتوبوس 18 متری را برای وزارت کشور دارد.
  • ظرفیت تولید سالانه ون در این شرکت، معادل هفت هزار دستگاه در یک شیفت کاری است که در صورت نیاز، افزایش آن به دو برابر نیز می‌رسد.
  • ظرفیت تولید سالانه میدل باس در این شرکت، معادل 2000 دستگاه است. 

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، با اشاره به ظرفیت‌های بالای این شرکت برای تولید، تامین و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، گفته که نیازی به واردات خودروهای سنگین نیست بلکه نیاز است تا حاکمیت از این ظرفیت تولید حمایت کند. آقای توسلی مهر همچنین گفته که با توجه به درخواست 350 دستگاه اتوبوس برقی، شرکت ایران خودرو دیزل، به سرعت امکان تأمین این تعداد را دارد.

نوسازی 10 هزار اتوبوس فرسوده در کشور

شهریور 1401: احمد وحیدی، وزیرکشور، بیان کرد که امروزه نزدیک به 22 هزار و 700 اتوبوس در کشور وجود دارد که 6000 دستگاه اتوبوس از دور خارج است. 14 هزار دستگاه اتوبوس مشغول فعالیت هستند که بخش زیادی از آن‌ها فرسوده است و باید نوسازی شوند.

بر اساس گفته‌های وی، برای حدود 10 هزار اتوبوس جدید قرارداد بسته خواهد شد و تاکنون قرارداد پنج هزار اتوبوس نهایی شده است. همچنین حدود 320 هزار تاکسی موجود است که 240 هزار دستگاه بالای 10 سال عمر دارند و همگی باید بازسازی شوند. حدود 12 هزار ون داریم که همه آن‌ها فرسوده شده و بیش از 13 سال عمر دارند.  پنج هزار قرارداد نیز برای نوسازی در این بخش منعقد شده و در حوزه مینی‌بوس‌ها هم 90 درصد مینی‌بوس‌های ما فرسوده است که باید نسبت به نوسازی آن‌ها اقدام کرد.

وزیر کشور افزود اکنون سهم حمل و نقل عمومی 35 درصد است که باید این سهم به 45 درصد برسد. در حال حاضر نوسازی هشت هزار دستگاه اتوبوس و پنج هزار دستگاه مینی‌بوس در برنامه قرار گرفته است؛ البته باید نسبت به کاهش قیمت‌ها نیز اقدام شود و این کاهش قیمت‌ها باید با در نظر گرفتن سایر شاخص‌ها باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، از برنامه‌های این سازمان برای تولید 9 هزار و 800 دستگاه خودروهای حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و ون، توسط تولیدکنندگان داخلی، خبر داد و افزود در مرحله نخست، 820 دستگاه اتوبوس و ون به شهرداری‌ها واگذار می‌شوند.

قرارداد ایران خودرو برای نوسازی اتوبوس فرسوده

شهریور 1401: جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، در مراسم تحویل اتوبوس‌ آتروس به وزارت کشور، اعلام کرد که طبق قرارداد 2500 دستگاهی نوسازی اتوبوس، مقرر شده تا 2500 دستگاه اتوبوس تولید و به وزارت کشور تحویل داده شود. از این قرارداد، تعداد 100 دستگاه، برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین در مرزها، اکنون تحویل وزارت کشور شده و تا پایان شهریورماه نیز 200 دستگاه دیگر تحویل داده خواهد شد. در ضمن، مدت زمان اجرای این قرارداد 18 ماهه است و در هر مرحله، 100دستگاه تولید و تحویل خواهد شد.

جواد توسلی مهر؛ مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل

وی به قیمت رقابتی اتوبوس‌ها اشاره کرد و افزود با توجه به این‌که مشتری عمده اتوبوس‌ها، شهرداری‌ها و در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، درصد سود کم‌تری از مجوزهای دریافتی درنظر گرفته شده است‌. میزان داخلی‌سازی اتوبوس‌ها مطلوب بوده و تمام قطعات بدنه و موتوری، به جز گیربکس و برخی قطعات الکترونیکی، و در مجموع بیش از 64 درصد از قطعات توسط سازندگان داخلی طراحی و تولید می‌شود.

آقای توسلی‌مهر از وزارت کشور برای اعتماد به تولید داخلی و سفارش خرید محصولات قدردانی کرد و گفت که در دهه گذشته، حتی یک دستگاه اتوبوس تولید داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی نشده و حمایتی از این صنعت صورت نگرفته است؛ اما با حمایت‌های وزیر کشور، تولید اتوبوس در شرایط مطلوبی قرار دارد و دولت فعلی از محصولات داخلی به خوبی حمایت می‌کند.

وی در ادامه از واردات اتوبوس‌های دست دوم به کشور انتقاد کرد و افزود این اتوبوس‌ها بیش از پنج سال پیمایش داشته‌اند و نمی‌توانند خدمات ارائه دهند. ضمنا قطعات یدکی این محصولات در دسترس نیست.

آمار فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی ایران

شهریور 1401: احمد وحیدی، وزیر کشور، در مراسم رونمایی از مرحله نخست واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی و ماشین‌آلات و تجهیزات عمرانی و خدمات شهری، اعلام کرد که در حال حاضر 14 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت دارند. برای نوسازی این ناوگان، برنامه قرارداد نوسازی 10 هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد که برای حدود چهار تا پنج هزار دستگاه قرارداد بسته شده است و قراردادهای بقیه آن‌ها نیز بسته خواهد شد.

بر اساس گفته‌های وی، اکنون از مجموع حدود 29 هزار و 700 دستگاه اتوبوس، 6 هزار دستگاه از دور خارج شده و می‌توان گفت که 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و باید زمینه نوسازی این ناوگان فراهم شود.

احمد وحیدی؛ وزیر کشور دولت سیزدهم

وی افزود فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی و تجهیز ماشین‌آلات خدمات شهرداری، اضلاع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تولیدکنندگان هستند و پایه و اساس اقتصاد محسوب می‌شوند که مورد تاکید رهبری است. تولید در حوزه حمل و نقل عمومی دارای جایگاه خاص و ویژه‌ای است و وقتی در خدمت مردم باشد، اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند و اگر  در خدمت اقشار محروم و کم‌برخوردار قرار گیرد، اهمیت دوچندان خواهد داشت. وزیر کشور در انتهای سخنان خود، از تولیدکنندگان داخلی در حوزه حمل و نقل عمومی قدردانی کرد.

تهران به بیش از 7 هزار اتوبوس نیاز دارد

مرداد 1401: مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، اعلام کرد که قرار است در هفته دولت چندین بخش از اتوبوس‌های جدید وارد تهران ‌شوند و در بخش‌های بعدی برای سایر شهرها نیز در نظر گرفته شود. پس از این موضوع، ماهانه 200 اتوبوس جدید برای شهرهای مختلف از جمله تهران خواهیم داشت.

شهردار تهران نیز قبلا اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری، تعداد 3350 اتوبوس به مجموع اتوبوس‌های پایتخت افزوده می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران از آغاز اورهال 1400 اتوبوس در تهران  و آمادگی حمل‌ونقل عمومی تا قبل از بازگشایی مدارس خبر داد.

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، درباره وضعیت اتوبوس‌ها گفت که تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران بیش از 2 هزار دستگاه است؛ اما حداقل 7500 دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم و باید برای تامین عقب‌ماندگی در این بخش برنامه‌ریزی شود. البته این تعداد اتوبوس هم کافی نیست و برای رسیدن به سهم 25 درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر باید 10 تا 11 هزار اتوبوس داشته باشیم.

بهرام نکاحی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

بر اساس گفته‌های وی، در بودجه سال 1401 برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است. بنابراین به‌زودی در حوزه تأمین و اورهال اتوبوس‌ها شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و تحولی جدی اتفاق می‌افتد. در سال‌های گذشته حدود 3 هزار دستگاه از 5 هزار دستگاه اتوبوس موجود در تهران به علل مختلف از جمله رسیدن به سن فرسودگی و همچنین انقضای مخازن گاز از چرخه خدمات‌رسانی خارج شده‌اند.

استاندار تهران اخیرا بر توسعه حمل‌ونقل عمومی برای رفع‌بخشی از مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران تاکید کرده است. وی همچنین اظهار کرده که در سال‌های اخیر اقدامات جدی در حوزه نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت انجام نشده که باید این اقدامات در سال جاری، عملیاتی شوند. شهرداری تهران متولی اصلی پایتخت است؛ اما در کلان‌شهر تهران باید همه دستگاه‌های متولی از جمله دولت و مجلس کمک کنند.

تحویل 500 اتوبوس شهرداری تا پایان 1401

مرداد 1401: شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، توضیحاتی را درباره راه‌های تأمین اتوبوس و همچنین تأمین منابع مالی برای اورهال و خرید اتوبوس‌های جدید ارائه کرد. وی بیان کرد که احتمالا تا پایان سال حداقل 500 دستگاه از 900 دستگاه اتوبوس باکیفیت تحویل شهرداری شود. در قراردادهای دیگر وزارت کشور با خودروسازان داخلی (سهم شهرداری تهران در تمامی آن‌ها دیده شده است)، شهرداری تهران اعلام آمادگی داشته و سهم پیش‌پرداخت‌ این قراردادها نیز آماده واریز است.

وی افزود اتوبوس‌ها به تدریج از نیمه دوم سال وارد پایتخت می‌شوند و شهرداری قرارداد دیگری با بخش خصوصی دارد که قرار است 50 دستگاه اتوبوس برقی نیز وارد معابر سطح شهر شود. این اتوبوس‌ها از شهریور تحویل گرفته می‌شوند.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

بر اساس گفته‌های شفیعی، برای اورهال اتوبوس‌ها، تعدادی کانال به منظور تأمین منابع (غیر از منابع نقد و غیرنقد شهرداری) نظیر تسهیلات صندوق کارآفرینی امید با همکاری دولت پیش بینی شده است. برای دریافت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در چند هفته گذشته، مشکلی در تضامین وجود داشت که تقریباً برطرف شده و به زودی تسهیلات دریافت می‌شود. هدف‌گذاری کلی، هزار و 400 دستگاه اتوبوس بود که شهردار تهران دستور داد این عدد به تعداد کل ناوگان قابل اورهال افزایش یابد. اکنون 2 هزار و 300 دستگاه اتوبوس قابل اورهال در شهر تهران وجود دارد. در سال جاری، 2 هزار و 300 دستگاه اتوبوس اورهال نمی‌شوند؛ اما هزار و 400 دستگاه اتوبوس برای امسال پیش‌بینی و هدف‌گذاری شده است.

وی توضیح داد که قرارداد اورهال بین شرکت واحد اتوبوسرانی و خودروسازان منعقد شده و به سرعت منابع آن پرداخت می‌شود. البته ناگفته نماند که بخشی از اورهال مربوط به بخش خصوصی است که اعلام آمادگی کرده‌اند خودشان اورهال را انجام دهند و از بخش یارانه‌ای که ماهیانه پرداخت می‌شود، سهم آورده‌شان جبران شود. وی همچنین افزود در مجموع سه کانال تأمین منابع مالی (شهرداری منابع نقد و غیرنقد، صندوق کارآفرینی امید و دولت، بخش خصوصی) برای اورهال اتوبوس‌ها به صورت موازی درحال پیگیری است.

نوسازی اتوبوس با کمک شرکت عقاب افشان

تیر 1401: سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران، اعلام کرد که امسال 1400 اتوبوس اورهال می‌شوند؛ بودجه آن نیز از سمت شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شده است‌. این اقدام تحول بزرگی را در حوزه اتوبوسرانی ایجاد خواهد کرد. از محل تهاتر نفت نیز حدود 1600 اتوبوس برای تهران در نظر گرفته شده که گشایشی بزرگ در زمینه تامین اتوبوس خواهد بود.

نوسازی اتوبوس با کمک شرکت عقاب افشان

طبق گفته‌های وی، حدود هزار اتوبوس نیاز به مخزن داشتند که مشکل آن‌ها رفع شد و بنابراین بر تعداد اتوبوس‌ها افزوده می‌شود. البته بخشی از این اتوبوس‌ها با همان 1400 اتوبوسی که اورهال خواهند شد، همپوشانی دارند. وی افزود در قالب قرارداد تامین 2 هزار دستگاه اتوبوس برای کشور، 900 مورد برای تهران در داخل تولید می‌شود و از خرداد تدریجا این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد. شرکت تامین‌کننده 2 هزار دستگاه اتوبوس، شرکت «عقاب‌افشان» است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرده که تعداد اتوبوس‌ها در سال جاری 150 درصد افزایش می‌یابد و از تعداد حدود 2 هزار دستگاه به 5 هزار دستگاه می‌رسد. طبق گفته‌های وی، برای افزودن 3250 دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده که 2 هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و 900 دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم 20 درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد. برای تعداد هزار دستگاه نیز مجوز گرفته شده که  یا وارد شوند و یا از طریق داخل تامین کنند. برای فعالیت 50 دستگاه اتوبوس برقی نیز قرارداد بسته شده است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

مهم‌ترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران