واردات و نوسازی اتوبوس کارکرده

خرداد 1401: آقای توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در تاریخ 29 خردادماه و در جریان اولین رونمایی کامیون آتامان این شرکت، ضمن اشاره به موفقیت‌های اخیر ایران خودرو دیزل، گفته در شهریورماه 1401، زیان انباشته این شرکت صفر خواهد شد و تا پایان سال نیز ایران خودرو دیزل دوباره به سوددهی خواهد رسید.

گلایه ایران خودرو از واردات اتوبوس کارکرده
جواد توسلی مهر؛ مدیرعامل ایران خودرو دیزل

آقای توسلی‌مهر گفته که در 16 ماه اخیر، 10 محصول جدید از جمله اتوبوس را طراحی کرده‌ایم که برخی از آنها به تولید رسیده و برخی دیگر نیز بزودی رونمایی خواهد شد که اتوبوس آتروس برقی، یکی از آنهاست. وی به کاهش زمان ایده تا تولید محصول نیز اشاره کرده و گفته که اتوبوس آمبولانس دیزلی، تنها طی 35 روز به تولید رسیده که بیانگر افزایش توانایی این شرکت، برای توسعه محصولات است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، همچنین به موضوع واردات اتوبوس توسط شهرداری تهران انتقاد کرده و گفته 56 دستگاه از اتوبوس‌های شهرداری، در کف کارخانه خوابیده‌اند اما به دلیل عدم تامین مالی، تحویل آنها صورت نگرفته. این درحالی است که 50 دستگاه اتوبوس کارکرده توسط شهرداری و به صورت نقدی، از کشور ترکیه خریداری شده است.

نوسازی اتوبوس وارداتی در اروپا

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، در واکنش به برخی انتقادها درباره واردات اتوبوس کارکرده به ایران، گفته که در طرح نوسازی اتوبوس فرسوده، تامین اتوبوس‌های جدید از محل تولید داخل را هم به موازات پیگیری می‌کنیم و از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، حتما استفاده خواهیم کرد.

شفیعی درباره واردات اتوبوس کارکرده گفته که ایده این کار، توسط بخش خصوصی مطرح شده است. آنها اعلام کرده‌اند که می‌توانند اتوبوس‌های کارکرده‌ای را وارد کشور کنند که نسبت به اتوبوس‌های بالای 16 سال سن موجود در تهران، عملکرد و کیفیت بهتری دارند. آقای شفیعی صراحتا تاکید کرده که خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده و ارتباطی به بودجه شهرداری تهران ندارد. 

معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اخبار منتشر شده درباره اورهال این اتوبوس‌ها در ایران را تکذیب کرده و گفته تمامی مراحل بازسازی آنها در اروپا انجام می‌شود و سپس وارد ایران خواهند شد. در فاز اول، قرار است 200 دستگاه اتوبوس دست دوم اروپایی، وارد کشورمان شوند که هم‌اکنون 50 دستگاه آن درحال آماده‌سازی هستند.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران

آقای شفیعی درباره هزینه خریداری این اتوبوس‌ها می‌گوید بودجه لازم برای واردات اتوبوس کارکرده، تنها یک‌پنجم هزینه واردات اتوبوس صفر است. ضمن اینکه شهرداری تهران، محدودیت‌های برای واردات این اتوبوس‌ها درنظر گرفته مانند: دریافت مجوز از سازمان محیط زیست، دریافت معاینه فنی، نداشتن استهلاک بالا و سن تولید اندک.

وی درباره هزینه نوسازی اتوبوس فرسوده گفته که اورهال اتوبوس تک کابین حدود 500 میلیون تومان و اورهال اتوبوس دوکابین نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد. آقای شفیعی معتقد است که وقتی می‌توانیم با هزینه کمتر، اتوبوس اروپایی اورهال شده را وارد کشور کنیم که تا 10 سال برای‌مان خدمات‌دهی داشته باشد، چرا باید اتوبوس‌های فرسوده داخلی را اورهال کنیم؟

واردات اتوبوس کارکرده توسط شهرداری تهران

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، آخرین وضعیت نوسازی اتوبوس‌های پایتخت را شرح داده است. طبق گفته‌های وی، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی 10 سال و در بخش خصوصی 15 سال است. به همین دلیل، طبق برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در یک دوره چهار ساله، باید 4300 دستگاه اتوبوس، از طریق طرح نوسازی اتوبوس، وارد مدار شوند که از این تعداد:

  • حدود 2000 دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور تامین می‌شود.
  • حدود 1000 دستگاه از محل واردات اتوبوس کارکرده تامین می‌شود.
  • حدود 500 دستگاه از محل اتوبوس‌های برقی تامین می‌شود.

آقای شفیعی گفته که بحث اصلی شهرداری در قرارگاه حمل و نقل، توسعه ناوگان اتوبوسرانی است. در همین راستا، با همکاری وزارت کشور و بخش خصوصی، نوسازی و اورهال اتوبوس‌های فرسوده آغاز شده و تا پایان سال 1401 باید حدود 1400 دستگاه اتوبوس، اورهال شوند چراکه در صورت نوسازی مجدد آنها، تفاوت چندانی با اتوبوس‌های جدید نخواهند داشت.

واردات اتوبوس کارکرده دو طبقه
اتوبوس دو طبقه در ایران

آقای شفیعی، به موضوع واردات اتوبوس‌های دوطبقه نیز اشاره کرده و گفته که 50 دستگاه اتوبوس وارداتی کارکرده، درحال تعمیرات اولیه هستند و پس از دریافت مجوزهای دولت، شماره‌گذاری آنها آغاز می‌شود. اتوبوس‌های وارداتی از مدل‌های تک‌کابین و دوکابین هستند. همچنین 5 دستگاه اتوبوس دو طبقه نیز درمیان آنها وجود دارد که استاندارد آلایندگی یورو 4 و یورو 5 دارند. نکته جالب اینجاست که هزینه واردات این اتوبوس‌ها، از هزینه اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده فعلی، پایین‌تر است.

گفتنی است تهران هم‌اکنون حدود 2200 دستگاه اتوبوس فعال و حدود 300 دستگاه مینی‌بوس فعال دارد. بیشترین میزان اتوبوس‌های فعال در تهران، مربوط به سال 1386 بود که حدود 4000 دستگاه برآورد شده است. 

ورود اولین اتوبوس برقی به ناوگان تهران

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ضمن تایید خبر واردات 200 دستگاه اتوبوس اروپایی دست‌دوم به تهران، خبر داده که بعد نوسازی، این اتوبوس‌ها از تابستان 1401 بتدریج وارد ناوگان حمل و نقل تهران می‌شوند.

مجتبی شفیعی؛ معاون حمل و نقل شهرداری تهران

وی همچنین به کمبود حمایت‌های دولت برای تامین اتوبوس موردنیاز شهرداری نیز انتقاد کرده و گفته در گذشته، حمایت‌ها بیشتر بود اما هم‌اکنون باید با چنگ و دندان این اتوبوس‌ها را تامین کنیم!

آقای شفیعی همچنین گفته که اتوبوس‌های برقی با حداقل قیمت 10 میلیارد تومان، از شهریورماه 1401 در تهران، تامین می‌شوند. براساس برنامه‌ریزی شهرداری تهران، تا پایان سال 1401 حداقل باید 50 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل تهران افزوده شوند.

احتمال ممنوعیت واردات اتوبوس برقی

تیر 1400: آقای ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفته که براساس قانون بودجه، مناقصه‌ای برای واردات 50 اتوبوس برقی انجام شده و یک دستگاه نیز بعنوان نمونه، به کشور آمده است.

واردات اتوبوس برقی
شتاب؛ اتوبوس برقی مپنا

اما با توجه به تولید اولین اتوبوس برقی ایران (توسط شرکت مپنا و شرکت زرین خودرو اصفهان)، ممکن است برنده این مناقصه، مجوز واردات اتوبوس را نگیرد چراکه طبق قانون، اگر کالایی مشابه داخلی داشته باشد، وارداتش نیز ممنوع است. مدیرعامل شرکت واحد، همچنین به ماجرای نامه‌نگاری شهرداری تهران و ریاست جمهوری نیز اشاره کرده و گفته که طبق پیشنهاد شهرداری، دولت می‌تواند 500 میلیارد تومان را از محل بودجه نوسازی ناوگان فرسوده در سال 1400، برای تولید اتوبوس‌های برقی اختصاص دهد اما هنوز این پیشنهاد، به تصویب دولت نرسیده است.

گفتنی است اتوبوس‌های برقی ایرانی، حدود 75% ساخت داخل هستند و به همین دلیل نیز قیمت تمام شده آنها بسیار پایین‌تر از اتوبوس برقی وارداتی خواهد بود. با اینکه سازمان استاندارد، هنوز مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری اتوبوس‌های برقی را تدوین نکرده و سازندگان این اتوبوس‌ها نیز هنوز قیمت تمام شده یا زمان تولیدانبوه آنها اعلام نکرده‌اند، اما تفاهم‌نامه خرید 200 دستگاه اتوبوس برقی برای استفاده در حمل و نقل عمومی تهران، هم‌اکنون به امضا رسیده است.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید