تولید رانا پلاس اتومات در زمستان 1403
مهر 1403: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، از تولیدانبوه رانا با گیربکس AMT6 از دیماه 1403 خبر داد و گفت: از مزایای این گیربکس این است که ساختار آن، کاملا مشابه گیربکس دستی است که بهطور کامل در شرکت نیرومحرکه از زیرمجموعههای ایران خودرو داخلیسازی شده و با اضافه شدن سیستم کلاچگیری و تعویض دنده رباتیک، به یک گیربکس اتوماتیک تبدیل شده است. مزیت اصلی آن قیمت کمتر تولید به واسطه داخلیسازی و در نتیجه کاهش ارزبری است.
رونمایی رانا پلاس AMT6 با کلاچ برقی
شهریور 1402: پروژه فراموش شده رانا پلاس اتوماتیک، یکبار دیگر در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 رونمایی گردید. اینکه میگوییم فراموش شده، صرفا به این دلیل است که قرار بود این محصول، در بهار 1401 به تولیدانبوه برسد اما تاکنون، حتی به مرحله تجاریسازی نیز نرسیده است.
ایران خودرو پس از معرفی رانا پلاس با گیربکس 5 دنده (MT5)، پروژه ارتقای این محصول را در دو مرحله تعریف کرده است. مرحله اول، عرضه رانا پلاس پانوراما با گیربکس 6 دنده (MT6) بود که علاوه بر سقف شیشهای، به فرمان برقی نیز مجهز شده است.
اما مرحله دوم، نصب گیربکس اتوماتیک روی رانا پلاس پانورما خواهد بود؛ البته همانطور که از نامش پیداست، گیربکس این خودرو از نوع AT نیست بلکه از نوع نیمهاتوماتیک یا همان AMT است. یعنی کلاچ برقی دارد.
این خودرو نیز مانند سایر نسخههای رانا پلاس، با موتور بهبودیافته TU5P همراه میشود. همچنین به دلیل حذف گیربکس، اهرم فیزیکی دنده نیز از کنسول مرکزی حذف شده و بجای آن، از یک موس چرخی استفاده شده که حالتهای R و N و D و M دارد. خبر خوب دیگر اینکه در طرفین غربیلک فرمان، پدال شیفتر نیز دیده میشود. البته استفاده از پدال شیفتر، فقط در زمانی امکانپذیر است که گیربکس روی حالت M باشد.
آنطور که مسئولان ایران خودرو میگویند، مدل رونمایی شده در نمایشگاه مشهد، نسخه نهایی نبوده و ممکن است برخی تجهیزات جدید دیگر (مانند کنترل پایداری، کمکی حرکت در سربالایی، دیلایت، سنسور فشار باد تایر و ...) نیز به این محصول اضافه شود. هنوز زمان دقیقی برای عرضه رانا پلاس پانوراما به بازار، اعلام نشده است.
عکس کابین رانا پلاس اتوماتیک
آبان 1400: به تازگی تصاویری از رانا پلاس نیمهاتوماتیک (AMT) در فضای مجازی منتشر شده است؛ تصاویری که گویای اضافهشدن ویژگیهای جدیدی به این خودروست:
طبق تصاویر فوق، در رانا پلاس اتوماتیک، دیگر خبری از اهرم فیزیکی دنده نیست و ایران خودرو به جای آن، از یک کنترلگر چرخشی یا اصطلاحا «موس» استفاده کرده است که چهار حالت درایو (D)، خلاص (N)، دنده عقب (R) و دستی (M) داشته اما حالت پارک (P) در آن وجود ندارد. همچنین حالتهای برفی (*) و اسپرت (S) نیز برای این گیربکس جدید، تعریف شده است.
نکته هیجانانگیزتر اینکه وقتی گیربکس را در حالت M قرار دهید، تعویض دندهها با پدال شیفترهای پشت فرمان امکانپذیر است. با اینکه مشخص نیست که در نسخه تولیدنهایی نیز این ویژگی وجود خواهد داشت یا خیر، اما همین ویژگی جالب، باعث شده تا رانا پلاس AMT، نخستین محصول ایرانی باشد که با چنین آپشنی بدست خریداران میرسد.
تولید آزمایشی رانا پلاس اتومات در 1400
تیر 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) اطلاعات جدیدی از رانا پلاس اتوماتیک را رسانهای کرده است. طبق گفتههای مقیمی، شرکت ایران خودرو در شهریورماه 1400 و به مناسبت هفته دولت، خط تولید گیربکس نیمهاتوماتیک (AMT) را راهاندازی میکند و سپس در آبانماه 1400 نیز نخستین محصول با این گیربکس را به تولید میرساند.
با اینکه آقای مقیمی نام اولین محصول ایران خودرو با گیربکس AMT را فاش نکرده اما طبق خبرهای قبلی، میدانیم که این محصول جدید، همان رانا پلاس خواهد بود. اگر همه چیز طبق برنامهریزی ایران خودرو پیش برود، احتمالا در اواخر سال 1400 سری اول این خودرو، بدست مشتریانش میرسد.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما