جایگزینی برای پژو 206 صندوقدار

تست و بررسی رانا پلاس

11 تیر 1400 18:59

بیایید این دفعه کمتر سخت بگیریم. در دوران تحریم و بحران ارزی و سونامی مشکلات اقتصادی، از خودروسازان چه انتظار دیگری می‌رود؟ با این بضاعت، چیز بهتری غیر از همین فیس‌لیفت خشک و خالی نصیبمان نمی‌شود. باز هم جای شکرش باقی است که داریم در دنیای پلاس‌ها زندگی می‌کنیم. سورن پلاس، سمند پلاس، دنا پلاس و البته همین رانا پلاس. خودرویی که اصل و نسبش به پژو 206 صندوقدار برمی‌گردد و حالا با چهره‌ای به‌روزشده و لیست پر و پیمانی از آپشن‌ها آمده تا آن همه انتقاد را تلافی کند.

رانا پلاس از کجا آمد؟

شهریور سال 84 بود که پژو در نمایشگاه فرانکفورت از جدیدترین عضو خانواده 206 یعنی نسخه ناچ‌بک یا همان سدان پرده‌برداری کرد. آن روزها دوران گل‌وبلبل خودروسازی ایران بود چراکه فرانسوی‌ها عملاً به این نکته اشاره کردند که 206 سدان با همکاری شریک ایرانی ساخته شده است. یک روز بعد از رونمایی در آلمان، ایران‌خودرو از نسخه ایرانی همین خودرو به اسم 206 آریان پرده‌برداری کرد که البته با واکنش تند پژو مواجه شد. یکی از مدیران این شرکت گفته بود پژو تمایلی به استفاده نام آریان در این خودرو ندارد، چراکه استفاده از این نام نژادپرستی حزب نازی را در سال‌های گذشته تداعی می‌کند. ایرانی‌جماعت هم که زیر بار زور نمی‌رود؛ نه آریان، نه سدان، اس‌دی.

پژو 206 صندوقدار

پژو 206 اس‌دی از نظر بدنه شباهت زیادی به نسخه کوپه اروپایی‌اش یعنی 206 CC داشت. هرچه بود، از اواخر دهه 80 شمسی پژو 206 اس‌دی خیلی زود جای خود را بین مشتریان باز کرد.

خون زخم خداحافظی با پیکان هنوز بند نیامده بود که ایران‌خودرو تصمیم گرفت پروژه جدید را با هدف یک جانشین ولی با یک رویکرد مشابه روی پژو 206 اس‌دی استارت بزند. اولین مدل‌ها با آغاز دهه 90 ساخته شد و طرح نهایی در سال 91 تأییدیه گرفت. دست آخر جدیدترین محصولی ایرانیزه شده شرکت با نام رانا در سال 92 به دست مشتریان رسید. خودرویی که نمی‌تواند آن را یک تقلید تمام عیار تلقی کرد ولی از طرف دیگر نمی‌شود هم پیوند پسرعمو و دخترعمویی را با پژو نادیده گرفت.

رانا با مدل پایه موسوم به EL در حالی وارد بازار شد که هیچ‌کس برایش فرش قرمز پهن نکرده بود. موفقیتش ناگهان زیر سؤال رفت. بعدها با اضافه شدن آپشن‌هایی مانند سنسور عقب، شیشه بالابر برقی، اسپیکر روی در و کامپیوتر سفری تیپ LX عرضه شد تا بلکه کمی جذاب‌تر شود ولی انگار مهره مار این خودرو در همان غرفه پژو گم شده بود. دو سال بعد در 94 گارانتی 2 ساله آن 3 ساله شد ولی انگار رانا با این چیزها خواستنی نمی‌شد.

تست و بررسی رانا پلاس

در حالی که این خودرو هنوز بین مرگ و زندگی حرکت می‌کرد، بحران اقتصادی و تحریم شروع شد و ایران‌خودرو را در سال 98 مجبور به حذف آپشن ترمز دیسکی عقب از روی آن کرد؛ اما اواخر همان سال ورق رانا برگشت. هنوز روح از بدنش جدا نشده بود که ایران‌خودرو رانا پلاس را معرفی کرد. یک فیس‌لیفت معقول و منطقی. چیزی که برخلاف اغلب نمونه‌ها این‌بار فقط با تغییر ظاهری نیامده بود. طراحی داخلی، تجهیزات و حتی پیشرانه این خودرو هم تغییراتی کرده بود. رانا پلاس کامبک طلایی ایران‌خودرو بعد از هشت سال بگیر و نگیر با ویرایش استاندارد بود.

بررسی طراحی رانا پلاس

گفتیم که زیادی دارید قضیه را جنایی می‌کنید. رانا پلاس واقعاً حرف‌هایی برای گفتن دارد. حداقل در قیاس با مدل استاندارد یک پیشرفت قابل قبول را تجربه کرده است. صبر کنید، چندبار دیگر با خودتان بگویید که این یک فیس‌لیفت ملایم از یک خودروی ایرانی در شرایط فعلی است. حالا ادامه مطلب.

فرم متفاوت چراغ‌های جلو در رانا پلاس

کاسه چراغ‌های جلو و عقب با تم تیره‌رنگ حالا نمایی جالب‌تر دارند. چراغ مه‌شکن هم اکنون مدرن‌تر به نظر می‌رسد. تغییر گرافیک جلوپنجره هماهنگی خوبی با مجموعه تغییرات پیدا کرده گرچه انتظار داشتیم این بازی زوایا کمی بیشتر می‌شد. ست Pack Look در رنگ‌بندی رانا پلاس لحاظ شده است؛ یعنی یک‌رنگ بودن دستگیره و زه جانبی با بدنه. خدا از سر تقصیر همه بگذرد ولی چاره‌ای نیست باید بگوییم که رانا پلاس قالپاق جدید دارد.

شاید بعدها امیدوار باشیم که ایران‌خودرو روی زوایای مربوط به طراحی بدنه این خودرو اصلاحاتی انجام دهد. بهتر بگوییم فضای داخلی رانا، چه نسخه استاندارد و چه این مدل پلاس با طول، عرض و ارتفاع 4292، 1684 و 1453 میلی‌متری‌اش نمی‌خواند. می‌دانیم که قرار بوده این خودرو یک سدان جمع‌وجور باشد ولی نسبت طول به عرض آن منطقی نیست.

کابین و فرمان رانا پلاس

داخل کابین اگر نگوییم یک انقلاب طراحی ولی یک تحول بزرگ رخ داده است. غربیلک فرمان این خودرو همان مدلی است که روی 207 جدید هم می‌بینیم. حتی صندلی‌های جدیدش هم مثل 207 مجهز به ایزوفیکس هستند. تغییر متریال داشبورد به لطف اضافه شدن گرافیک فیبر کربنی به خوبی حس می‌شود با این حال فرمت طراحی داشبورد تغییر خاصی نکرده است. البته حالا روی ویرایش پلاس می‌توان تغییراتی در کنسول میانی بین دو صندلی جدید را هم دید. ست دکمه‌های مربوط به شیشه بالابر درها و آینه برقی هم رنگ‌بندی و شکل جدیدی پیدا کرده‌اند.

رو دری‌های رانا پلاس

اینکه رودری‌های رانا پلاس عوض شده خبر خوبی است و دیگر چشممان به آن طراحی منسوخ قدیمی نمی‌افتد. تغییرات داخلی بیشتر هم هست. دسته دنده جدید و صفحه کیلومتر جدید در مدل جدید خودنمایی می‌کند. درمورد گزینه آخر یعنی صفحه کیلومتر حواسمان هست که این طرح را پیش‌تر روی مدل 206 اتوماتیک هم دیده بودیم.

بررسی تجهیزات و آپشن‌های رانا پلاس

رانا پلاس یعنی فقط همین قسمت. جایی که لیست جدید آپشن‌هایش می‌تواند نظر مشتریان جدید آن را تغییر بدهد. حقیقتاً ایران‌خودرو در این بخش موفق عمل کرده است. بهترین چیزی که اینجا می‌بینیم، کروز کنترل است. آپشنی جذاب که اگرچه تازگی ندارد ولی حضورش روی یک خودروی دستی ایرانی، جلوه می‌کند.

اگر هنوز هم مقاومت می‌کنید که بین رانا و پژو 206 اس‌دی رابطه‌ای نیست باید بگوییم که در نسخه پلاس دسته راهنما و برف پاک‌کن‌هایی نصب شده است، که عیناً روی برادرخوانده فرانسوی‌اش هم دیده شده بود. نصب آینه اکتیو و چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی هم خبر خوبی برای مشتریانش به حساب می‌آید.

طراحی نمای عقب رانا پلاس

خبر خوب دیگر این است که برخلاف مدل قبلی دیگر آن مصیبت آسیب دیدن کف صندوق عقب را نداریم چراکه در رانا پلاس شاهد موکت جدید صندوق هستیم. خبر بهتر هم اینکه سرانجام ایران خودرو قبول کرد که سر و صدای موتور رانا زیاد است و زیر کاپوتش یک عایق جدید گذاشت.

می‌گویند رانای جدید از نظر ایمنی هم بهتر شده چراکه ایربگ‌های جلو که البته تنها ایربگ‌هایش هستند هم بهینه‌سازی شده است. فرمان جدیدش واقعاً جدید است. از نصب لوگوی نقره‌ای روی غربیلک گرفته تا ست کاملی از دکمه‌های کنترلی.

سیستم صوتی رانا پلاس

بخش سیستم صوتی رانا پلاس حسابی جنجالی شده است. چراکه با اسپیکرهای قوی‌تر و به‌ویژه نصب توئیتر (زبانم لال دیگر نگویید تیوتر) حالا صدایی بلندتر و شفاف‌تر را شاهد هستیم. ولی از آن طرف همین سیستم صوتی قابلیت پخش CD ندارد. البته این روزها هم اغلب از USB فلش و بلوتوث استفاده می‌کنند که سیستم صوتی رانا پلاس قابلیت هماهنگی با آنها را دارد.

تا چند وقت دیگر ایران خودرو روی این خودرو چراغ‌های سقف شیشه‌ای پانوراما، چراغ LED نور روز و فرمان برقی هم نصب می‌کند. البته این خودرو الانش هم یک چیزی شبیه دی‌لایت دارد ولی از نوع نئونی و هدلایت.

بررسی مشخصات فنی رانا پلاس

تغییر مکانیزم سوخت پیشرانه رانا از یورو 4 به یورو 5 در رانا پلاس را به حساب حال دادن ایران خودرو نگذارید. شرکت طبق قانون مجبور بوده که چنین کاری کند. حالا که اینجا هستیم و بحث، بحثِ فنی است بگذارید درباره باور غلط یورو 5 یک توضیح بدهیم. اولاً اینکه یورو 5 نوعی سوخت، مکمل، اکتان یا این چیزها نیست. در واقع EURO5 پنجمین آپدیت از استاندارد آلایندگی اتحادیه اروپا برای اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها و مهم‌تر از همه اکسید نیتروژن است که به دلیل دقت بالا در محاسبه، تبدیل به شاخص بسیاری از کشورهای دیگر هم شده است. پس برخلاف آنچه برخی می‌گویند خودروی یورو 5 خودروی قوی‌تری نیست.

پیشرانه رانا پلاس

رانا پلاس نسبت به رانای استاندارد نه قدرت بیشتری دارد، نه گشتاور بالاتری، نه شتاب صفر تا صد کمتری و نه حتی مصرف سوخت پایین‌تری؛ یعنی همان پکیج 1.6 لیتری 105 اسب‌بخاری با 142 نیوتن‌متر گشتاور که صفر تا صد را در 12 ثانیه می‌پیماید و سرعت نهایی‌اش هم با همان جعبه‌دنده 5 سرعته دستی 189 کیلومتر برساعت است. رانا پلاس هنوز هم با مصرف سوخت زیر 7 لیتر خودروی قابل قبولی به نظر می‌رسد. این عدد با احتساب باک 50 لیتری‌اش جذاب‌تر هم می‌شود.

اضافه شدن آپشن‌های جدید وزن رانا پلاس را فقط 25 کیلوگرم اضافه کرده و تازه به 1134 کیلوگرم رسانده است. تایرها بدون تغییر 185.65 میلی‌متری 14 اینچی هستند که البته نیازی هم به عریض‌تر شدن ندارند. از جمله دیگر تغییرات رانا پلاس که چندان هم به تجهیزات ربط ندارد، می‌توان به بهبود مجموعه دسته سیم خودرو و بهینه‌سازی رله مقاومت فن رادیاتور اشاره کرد که همیشه وبال گردن خریداران مدل قبلی می‌شده است. این را هم بگوییم که شرکت قول عرضه رانا پلاس با گیربکس‌های جدید اتوماتیک و 6 سرعته دستی را هم داده است.

تجربه رانندگی با رانا پلاس

اگر قبلاً رانا سوار شده باشید که هیچی، تفاوت خاصی را تجربه نمی‌کنید. اگر قبلاً 206 اس‌دی سوار می‌شدید، باز هم هیچی. اساساً رانا پلاس از نظر فنی تغییر خاصی نکرده است که حالا بخواهیم یک چشمه ویژه از آن را شاهد باشیم. مثل همه مدل‌های قبلی‌اش، دنده توی یک لق می‌خورد. دنده 2 پرکششی دارد و با رفتن به 3 یک جهش دوست‌داشتنی را حس می‌کنید. بین 4 و 5 هم که همیشه یک چیزی مثل 4.5 نیاز داریم.

رانا پلاس 1400

اینکه می‌گویند رانا سر و صدا دارد، هم درست است هم غلط. درست به این دلیل که صدای موتور اندازه‌ای که انتظار دارید، ایزوله نشده است. غلط هم به این دلیل که این صدا واقعاً اعصاب خردکن نیست.

سَر ماشین در پیچ‌های تند کمی بی‌تابی می‌کند و در می‌رود. با این حال ترمزهای خوب و فرمان منطقی‌اش، این شرایط را کنترل می‌کند. وقتی در سرعت بالا در حال لایی‌کشی هستید، بیشتر مراقب باشید. صندوق خودرو بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید به اطراف متمایل می‌شود. واکنش دور موتور به فشار دادن پدال گاز، تا حدودی با فکر کردن است. اگر این ماجرا برای جوان‌ترها خیلی روی اعصاب است، با یک ریمپ درست و حسابی درست می‌شود. البته مراقب پریدن ECU و مشکلات بعدی و مهم‌تر از همه گارانتی باشید.

وقتی از یک دست‌انداز رد می‌شوید، یک چیز یا چیزهایی در صندوق عقب صدا می‌دهد. حالا صندوق خالی هست ولی به نظر می‌آید که مشکل سر و صدا از محل قرارگیری زاپاس است.

نشان رانا پلاس بر محصول جدید ایران خودرو

از این حواشی که بگذریم باید برویم سراغ بزرگ‌ترین تغییر فنی این خودرو یعنی کروز کنترل. نمی‌گوییم این آپشن به درد خودروهای دستی نمی‌خورد ولی حقیقتش این است که کاربرد اصلی‌اش در خودروهای اتوماتیک بوده. با این حال وقتی کروز را روشن می‌کنید در همان دنده‌ای که هستید سرعت حفظ می‌شود. یکی از بهترین چیزهایی که در این خودرو تجربه کردیم، قوس فرمان و دسته‌دنده جدید بود. این یعنی رانا پلاس حالا کمی توانسته سر صحبت را با جوان‌ترها باز کند.

راند نهایی با رانا پلاس

 برای ما همیشه صحبت کردن از خودروهای پرتیراژ داخلی به مراتب سخت‌تر است؛ یعنی آنقدری که وقتی داشتیم از برلیانس H220 حرف می‌زدیم تحت فشار بودیم، در زمان تست مرسدس‌بنز X کلاس نبودیم. دلیلش هم این است طرف حساب ما در خودروهای خارجی هفت هشت ده نفر مالک هستند و یک چند هزار نفری موافق و مخالف. ولی در مورد خودروهای داخلی با چند صد هزار راننده واقعی طرف هستیم و هفت هشت ده میلیون نفر سامورایی و یاکوزا. این‌ها همان جیمی جامپ‌های خودرویی هستند. فقط می‌آیند یک اعتراضی می‌کنند و می‌روند. کلاً همیشه یک سری رفیق داریم که از همه‌چیز ناراضی هستند. حالا الان بخواهیم درباره رانا پلاس هم صحبت کنیم، همین بساط پیش می‌آید.

این بررسی برای آنهایی نبوده که بین خرید رانا پلاس و پورشه باکستر مردد بوده‌اند. آقا اگر فکر می‌کنید رانا پلاس به کارتان می‌آید و پولش را هم دارید، بخرید، ضرر نمی‌کنید. بین این مدل و مدل قبلی‌اش که اتفاقی رخ نداده. تازه بهتر هم شده است. در غیر این‌صورت اگر الان دارید این مطلب را پشت فرمان تسلا مدل X و در حالت اتوپایلوت می‌خوانید و در خیابان‌های ماساچوست دور دور می‌کنید، بله رانا پلاس به درد شما نمی‌خورد.

  • پ.ن: از ما نشنیده بگیرید ولی اگر یک روز شنیدید که رانا پلاس قرار است جایگزین پژو 206 اس‌دی V8 شود، تعجب نکنید.

عکاس: سیاوش سیدنژاد


نتایج قرعه کشی ایران خودرو

جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه ‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله نتایج قرعه کشی ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
بهروز 1402/6/25
شتابش نسبت به تیپ ۵ چرا اینقدر افتضاحه مگه موتورشون یکی نیست
پاسخ
0
0
0
Mh89 1400/6/12
آخه این چه ماشینه فرمان ۲۰۷ داشبورد ۲۰۶ تهویه دستی ماشین همه چیزش ترکیبی هستش
پاسخ
3
2
4
Arash64 1401/7/27
رانا ظاهر جذابی نداره.و از همون اول نتونست توی دل مردم جا باز کنه
0
0
87sadegh 1400/8/20
داشبورد 206 نیست
0
0
Mh89 1400/8/1
خودروی ملی هست دیگه 🙂
0
0
MmmABOLFAZL 1400/4/16
به چی این ماشین بنازم اپشناش؟ ظاهرش؟ یا اون موتور تمام چینیش؟ واقعیت تلخه ولی تا وقتی خودروسازی کشور دست یه مشت مافیاست اش بهتر از این گیرمون نمیاد😑
پاسخ
0
7
5